T2M Stratus 260

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de T2M Stratus betreft een franse artf bouwdoos. Mooi model om te zien
stratus_260.jpg

maar ben een tijd bezig geweest om dit model te bouwen jammer genoeg niet aan gedacht hier een bouwverslag van te maken.

ben nu zon 4 weken bezig en vanavond was t dan zover de laatste puntjes op de i gezet, ik zal even kort samen vatten wat er allemaal tegen zat en wat er niet klopte.

Het begon met de vleugel aan de romp plaatsen in de vleugel zaten al gaten en in de romp van die afdrukken die ook in de mal zitten, deze zaten niet recht tegenover elkaar waardoor de vleugel scheef kwam te zitten. Dit heb ik opgelost door een houten duvel in de romp te lijmen en vervolgens opnieuw te boren. Overigens was de ligger die bijgeleverd zat een stalen pen die naar mijn mening veels te zwaar was, deze is vervangen door een koolstof ligger. Dit zal waarschijnlijk ook verklaren waarom ik een flinke 200 gram onder het aangegeven vluchtgewicht zit.

vervolgens moesten de tips (zie foto) aan de vleugels gezet worden ook dit is een onmogelijke klus omdat de gaten zowel als in de tips en vleugels nog niet zitten dus hoe krijg je de gaten precies zo tegenover elkaar dat je tip mooi op je vleugel zit. Goed dit heb ik uiteindelijk opgelost door schuin door de vleugel richting tip te boren het is niet de mooiste maar naar mijn mening wel de beste met de middelen die ik had.

Verder ben ik nog lang bezig geweest met het inbouwen van de apperatuur (rudder en hoogteroer servo, regelaar, accu, ontvanger, motor. veel spullen bij hobby city besteld.

Het lijkt een ruim model maar dat valt me toch vies tegen de accu moest voor cog precies in de cog.

Al met al ben ik een aardige tijd bezig geweest om alles in orde te krijgen maar dit is uiteindelijk allemaal gelukt nou hopen dat ie beter vliegt dan dat ie te bouwen is.

Hopelijk morgen als het weer een beetje meezit en niet al te koud is een maiden maken en tegen die tijd zal ik even een update doen.

even een edit naar aanleiding van een duits forum de cockpitkap hier zou een soort binnenwerk bijzitten dit heb ik in de bouwdoos nooit terug gevonden en daarom heb ik zelf van 3 lagen balsa op elkaar zelf een binnenwerk geknutseld de bouwdoos was dus buiten slechte handleiding in frans en duist ook nog eens erg incompleet wel lees ik veel goeie reacties over dit model op andere fora.

reacties welkom!

MVG.

Laatst bewerkt:
amai zoveel problemen... en dingen die niet mogen zijn!!!

die vlieger vlooooog bij mij trug naar waar ik die gekocht had, gebouwd of niet, vliegen zou ie.
ze konden me een goeie bezorgen zonder al die fouten die niet mogen bij een bouwdoos!

hmmmm kvind t jammer dat jij dat ook niet gedaan hebt... ja soms hebben ze zo joekels van liggers dan kan je beter een carbonne gebruiken.

die winglets had je anders kunne doen...
gewoon een malletje maken voor de vleugel.... en dan 2 gaten maken in de mal van t plan ofzo af... ofwel zoals jij t zou doen. en dan de mal op de vleugel houden en op de winglet en boren maar.

dan is t altijd juist...

dat leer je nog wel, als bouwer, mallen maken is t belangrijkste tijdens het bouwen.
ZEKER voor boringen.

hopelijk is je volgende bouw makkelijker. ;)

ja die had ik nog niet bedacht idd bedankt voor de tip!

verder over dit model ik had hem gekocht op intermodellbau dortmund dus weet niet meer welke verkoper haha

doet er ook niet toe zag m op internet voor 160 euro en ik had hem voor 50 dus ik mag niet klagen

mvg

hopelijk dat het dan ook nog vliegt voor 50euro.
kheb al mense gezien die super goedkoop een schaal discus konde kopen, maar t vloog voor geen meter. de vleugels gingen super negatief buigen als je em opraapte. nog erger of der zat pudding in ipv weet ik veel wat.

hopelijk doet ie t behoorlijk.

trouwens nog even over dat malletje om je tips goed op de vleugel te krijgen zat er nog even over na te denken en je hebt dan wel de goeie plek maar ze staan er onder een hoek op dus dan hebben ze die nog niet

MVG!

ook dat kan perfect met een mal ;)
als je die mal zo maakt dat je de boring in de mal schuin maakt, en ook om kan draaien voor de andere zijde;) alles is te maken, dankzij DE MAL :p

je moet alleen t inzicht hebben, en ik als opgeleide schrijnwerker is dat natuurlijk al 10j geleden aangeleerd :)

nou maiden gehad alles ziet er goed uit buiten dat er extreme turbulentie was dus heb maar 1 vluchtje gemaakt geen fotos kunnen maken wel wat fotos dat ie niet airborne is zal ze even posten maar kan vanavond weer uploaden me upload site ligt er even uit

MVG!

nou ja, als er turbulentie is kan je beter aan de grond blijven, dat is alleen maar om brokke te maken anders. je eerste vlucht moet niet meteen de laatste worden eh:) komen nog tijden genoeg dat je em kan leren kennen.

maar als ie al vliegt, dat is al iets eh ;)

Back