TA-04 Ball diff??

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Joris, 23 jul 2004.

  1. Joris

    Joris Guest

    Ik heb sinds kort een TA-04-SS en ik ga er in het najaar competitie mee rijden. ( beginnersklasse @ HMAC in hoorn) Je moet met een standaard motor rijden, juist daarom wil ik mijn auto zo goed mogelijk hebben, zodat je toch het verschil eruit kan halen.

    nu ben ik wat spulletjes aan het verzamelen om mijn auto wat beter te krijgen.

    Hij loopt nu al vrij soepel en ik ben ook een beetje aan het klooien met de vering etc.
    maar nu het volgende:

    ik zat in een tamiya boekje te bladeren en kwam een Ball diff tegen. Nu zag ik dat op de 'duurdere' modellen ( TA-04 PRO, TRF etc) standaard een Ball diff zit. Is het dan een verstandige keuze om ook een ball diff aan te schaffen. Zo ja wat zijn de voordelen, zo nee, waarom niet. En is het echt noodzakelijk om voor zowel vóór als achter er 1 te kopen?
    Ik heb nu dus gewoon een standaard niet verstelbaar diff.

    Hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Nog een klein extra vraagje over de vering:

    ik heb nu de on -road Tuned spring set ( 53163) op mijn auto gemonteerd, maar ik vind ze nog steeds erg zacht. Kan ik beter de on-road hard tuned set kopen ( 53440) of is het verstandiger om stabbi's te kopen??
     
  2. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb geen idee hoe die wagen loopt met een gear-diff, ik heb zelf de Ta04 Pro (die overigens voor een mooie prijs uiteraard van eigenaar kan wisselen :wink:). Ik heb achter een ball-diff en voor een vrijloop. Als je dan toch diffs aan gaat schaffen is een vrijloop volgens mij wel een aanrader, ik heb geen idee hoe lang die baan is waar je op rijdt, maar met name op de wat langere banen is een vrijloop nuttig. Ik gebruik het zelf op de 'Mickey-Mouse baan' bij HFCC en het helpt mij met name rustiger te rijden, omdat je HEEL voorzichtig moet zijn met remmen. Het dwingt mij rustiger tre rijden. De kwaliteit van de diffs vind ik overigens niet geweldig, maar misschien zegt dat wel meer over mij dan over de diffs.

    Ik ben er vrij zeker van dat ik de 53440 heb aangeschaft, dat is gewoon erg handig en zal je de kop niet kosten. Over stabilo's kan een boom opgezet worden, ik gebruik m zelf alleen achter omdat ik last heb van overstuur. Het is uiteraard nuttig om te hebben, dat zijn dit soort zaken m.i. altijd. Nog nuttiger wordt het als je verschillende diktes stabilo's aanschaft.

    Weinig antwoord op je vraag merk ik, toch een paar tips. Het is niet zo dat ik mijn ball-diff steeds anders afstel, dus voor het afstellen hoef je geen ball-diff te kopen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou niet zomaar een hoop geld uitgeven als je niet weet als het nut heeft.
    De enige echte goede aanpassing aan je auto is een front oneway diff mogelijk in 2 uitvoeringen verkrijgbaar, als een poelie op de as van de spurgear (goedkoop) of als een complete frontdiff (duur), daarmee maak je de auto veel stabieler tijdens het rollen. Veel auto's met een normaal diff op de voorkant gaan met de achterkant slingeren tijdens het rollen.

    Rear Balldiff is niet echt een vereiste, als je een 12 turns gaat rijden mogelijk wel beter voor de levensduur bij het standaard diff.
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch zeggen veel 'top'rijders dat een front-oneway alleen nut heeft op een wat langere baan. Hij rolt beter door, maar zoals ik al zei, voor mij is het meer een stok achter de deur om netjes te rijden. Als je met een one-way elke bocht volgas inschiet en dan in de rem gaat, sta je steeds achterstevoren, bovendien rolt ie met dat one-way diff gewoon veel soepeler door de bochten...
     
  5. Joris

    Joris Guest

    @ Roelof, waarom denk je dat ik het vraag :oops: Ik beginner op het gebied van r/c auto's. Keb voor deze auto even heel kort met een TL-01 gereden om de basisprincipes te leren. Maar nu begint het 'echte' werk.

    Ik denk dat ik dan toch voor die one way ga op mijn spur gear. Dit omdat het een relatief goedkope oplossing is, en als het principe hetzelfde is :)

    Ik ga trouwens met een standaard 27 T ( johnson) rijden. Dus dan is een ball diff niet nodig ( als ik je tekst goed interpeteer)

    @ Jaap J: het is elke keer een andere baan @ HMAC ( ook bekend van de tamiya cup) de ene keer is hij bochtig en de keer erop is hij wat sneller, zodat iedereen een beetje zijn 'zin' krijgt met de wedstrijden.
    Thanks voor je aanbod van PRO, maar ik heb mijn TA-04-SS net nieuw, beetje zonde om m meteen weer weg te doen.
     
  6. Joris

    Joris Guest

    SOW! 8O Ik ging net even kijken wat zo'n one way center pulley kost. Stuk meer dan ik had verwacht. €55,- is best wel erg veel moet ik zeggen! die hele pulley kost €71,- ga ik me toch afvragen wat ik beter kan doen?

    Of zijn er nog andere opossingen? om hem soepeler te laten lopen?
    M.A.W is het waard om €55,-/ €71,- te gaan investeren. Heb je er merkbaar voordeel bij? ( 1 sec per rondje??)


    [EDIT] Is het dan niet handiger om voor dit ding te gaan
    [​IMG] Volgens mij is het hetzelfde principe alleen dan goedkoper ofzo :eek: Snap tamiya af en toe echt niet :?

    Wat heb ik dan nog nodig om een compleet diff te maken? Want t wordt steeds waziger voor mij :oops:
     
  7. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    De foto die jij hebt bijgevoegd is een foto van een vrijloop, die heb ik zelf ook. Is inderdaad goedkoper dan hey 'oude' one way diff, waarom dat is weet ik ook niet. Zoek eens op ebay.com, die vrijlopen zijn voor veel minder geld te krijgen. Eventueel weet ik misschien nog wel een goedkoper adres, maar dat moet je dan maar even laten weten.
     
  8. Joris

    Joris Guest

    voor hoeveel kun je eraan komen dan?? ;)
    ik ben namelijk wel geinteresseerd mits het een normale prijs is...

    je mag me er ook over pm'en :)
     
  9. Joris

    Joris Guest

    Zo even een oud topic van mijzelf omhoogschoppen. Inmiddels ben ik met racen begonnen. Ik ben echter nog steeds op zoek naar meer snelheid en betere bochtenstabiliteit, sneller bochten uit kunnen komen. Ik kom dan toch weer bij die ball diff's aan. Hebben deze een voordeel als je een bocht uitkomt. Ma.w. trekt je auto sneller weg door een ball diff. Want als ik het principe goed begrijp lockt hij als het ware je diff op het moment dat je t gas er weer opzet, waardoor je snel wegtrekt (nee bedoel niet het one way principe)
    Dus mijn vraag: heeft een ball diff nu wel of geen nut t.ov. een gear diff ? :)
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    het heeft zeker nut kijk,

    bij een gewoon diff, als 1wiel van de grond komt gaat alle kracht naar dat wiel en spint dat gewoon rond en staat het andere stil

    bij een ball diff zal de kracht ook naar het andere wiel gaan

    het is simplistisch, ik heb het al eens uitgelegd hier via een vertaling uit de tamiya boek, moet je maar effe de zoekknop gebruiken, ik ben te lui :D
     
  11. Joris

    Joris Guest

    kijk naar zo'n uitleg was ik op zoek! Top! :thumbsup: het is inderdaad zo dat nu bij mijn gear diff zodra er 1 wiel beetje stilvalt die anders als een gek gaat draaien, en t dan weer even duurt voor ie m 'rechttrekt' met de snelheid van het langzame wiel ( of andersom, werkt natuurlijk hetzelfde) Bij een ball diff gaat hij dus de krachten meer verdelen? Dus meer power op beide wielen zodat je sneller wegtrekt na een bocht? Waarom zouden die diff's anders op de duurdere tamiyamodellen zitten, als een gear diff net zo goed werkt :? :thumbsup:
     
  12. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    een ball diff is soepeler en werkt constanter omdat er geen dood contact is op het moment dat de tandwielen elkaar gaan raken.

    maar als ik jou was ff die zoek knop :) en typen ball differentieel ofzo
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
  14. Joris

    Joris Guest

    hey cooper hartstikke bedankt ! :D
    Voor mij een hoop duidelijk, misschien weer iets om extra tijd te winnen op het circuit. je moet echt vanalles verzinnen om in een standaardklasse je concurrenten te snel af te zijn ;)
     
  15. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38
    Houd er met het aanschaffen van een one-way wel rekening mee dat een one-way pully(op de layshaft)een ander effect heeft dan een one-waydiff.!! :!:
     
  16. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    wat is dan het verschil in rijden tussen one way pully of diff?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat je met een oneway diff bij het optillen van 1 voorwiel nog steeds de 100% aandrijving op je andere wiel hebt, met een poeli behoud je je gewone voordiff en kan je bij het optillen van 1 wiel aandrijving verliezen.
     
  18. Joris

    Joris Guest

    @the antidoctor, ik ga juist geen one way diff kopen. Ik vraag me nu juist het voordeel van gewone ball diff's af. Ik heb deze vraag al een lange tijd geleden gesteld ( begin topic ;) ) maar toen kwamen we terecht bij het one way verhaal, zonder dat ik echt antwoord had gekregen op mijn vraag over de ball diff's. Een one way diff is voor mij niet echt voordelig omdat ik op relatief kleine banen rijdt, met ontzettend veel bochten en ik dus nauwelijks tijdswinst kan pakken hiermee.
     
  19. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Wat is voor jou een kleine baan?
    In Swifterbant (indoor baantje) rijden de meesten ook met one-way en dat is toch echt een stuk sneller. (3 tienden tot een halve seconde per rondje)
     
  20. Joris

    Joris Guest

    De baan van HMAC in midwoud. Ik vind dit een kleine baan vergeleken met MACH in heemstede. Maar wat het ook is, ik kan nog niet foutloos rijden, dus ik het vrij zonde om zoveel geld te investeren terwijl ik de winst die ik er mee boek zo weer verlies bij een crash. :)
     

Deel Deze Pagina