Taaie Lipo

Ik heb een Turnigy 4S lipo van 5000 mah. Ik laad hem op met mijn Esky lader van 80w op 5A. Het laden (gebalanceerd) gaat aanvankelijk vlot, alleen het laatste stuk gaat tergend langzaam. Het duurt nu ruim 2,5 uur om er 4400mah erin te proppen (altijd gebalanceerd laden). Een precies dezelfde lipo kost me een uur. Is dit te doorbreken dus sneller? Of is het gewoon erkennen en laten?

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het balanceren zo ontzettend lang duurt zitten er slechte cellen in het pakket. Dat is eigenlijk de eerste aanwijzing dat het zijn beste tijd gehad heeft.
Zelf gebruik ik zo'n pakket dan gewoon niet meer, of als het per sé moet dan laat ik dat laatste stukje onbalans gewoon maar zitten. Iets anders zit er niet op.

of gewoon wat langzamer laden.
heeft de balancer tijdens het laden wat meer de tijd. Deze heeft doorgaans maar een 100 ma capaciteit oid, du sdit gaat vrij traag.

zeker een slechte cel kan dan met snelladen erg lang duren voor deze gelijk getrokken is.
Dus nee, niets aan te doen.
Opletten dat die ene cel niet te ernstig mishandeld wordt ivm ontploffen etc

of gewoon wat langzamer laden.
dat helpt in het begin wel even maar als een accu 1,5uur nodig heeft om in balans te komen dan is het echt wel tamelijk hopeloos. Tenminste...ik heb het nooit zo ver laten komen, de prestaties van een pakket wat er zo lang over doet zijn dan ook al ruim onder de maat.

Ik heb wel het idee dat de 4 cellen in balans zijn, zover ik kan beoordelen op de lader.

Verstuurd vanaf een digitale dinges...

Als je balancer nog 1,5 uur aan het werk is zijn ze duidelijk niet blijvend in balans....bij een goede accu is het laden na ongeveer een uur afgelopen (als de accu 80% leeg was) en duurt het laatste stukje balanceren nadat de lader is gestopt nog enkele seconden of hooguit een minuut.

Dat het laatste stuk bij jou zo langzaam gaat komt doordat de lader wil laden maar de balancer voortdurend cellen af moet remmen om niet in vreselijke onbalans te komen. Het klopt dus dat je cellen volgens de lader in balans zijn maar dat gaat duidelijk niet vanzelf (wat wel het geval is bij een goed pakket, daar gaan alle cellen gelijk op en hoeft je balancer niet of nauwelijks in te grijpen).

Das dan pech voor mij. Ik denk dat ik de lipo net 20 tot max. 25 keer heb geladen....

Ik heb er ook een aantal die zodanig slecht zijn dat de balancer de lader beperkt...
Deze zijn nu 3 jaar, en gebruik ik al 1 jaar voor minder belastende zaken.

Oftewel een piepschuim vliegtuig, startkist, starter etc.
Dat setje krijg ik nu echt bijna niet meer geladen, en moet dus echt nodig weg.
De balancer moet nu 1 uurminimaal balancen... Dat is dus 1 of 2 keer ontladen en weer laden op een lage stroom..

Das dan pech voor mij. Ik denk dat ik de lipo net 20 tot max. 25 keer heb geladen....
Een lipo moet je niet beoordelen op de tijd die duurt voor de lader het balanceren stopt.
Bij een nieuwe lipo gaat het altijd sneller.
Het is natuurlijk wel een indicatie dat hij op zijn einde loopt maar zolang hij nog lang genoeg te belasten is is hij bruikbaar of niet.
Dat is is aan jouw ter beoordeling.
Je hoeft het balanceren niet helemaal af te wachten maar kijk wel even naar de individuele celspanningen voor de lader los koppelt.
Wat er na die tijd nog bij geladen wordt stelt weinig meer voor.;)

Back