Motor Calc begint in ieder geval met de juiste vragen , de WWW vragen zoals ik die noem , dat staat voor Wat Willen We , welke data zal onze set-up hebben .
De performance , of wel hoe en waarmee wil ik vliegen .
Ook hier weet men het te relateren aan de kruissnelheid zo te zien aan de model data vragen .
De airfoils daar kan ik ook aardig mee werken , de dikte daar stel ik een norm . vooral als je wil vliegen met hoge pretatie,s . Thrust tegen drag , meer drag betekent meer thrust , je hebt hele volksstammen die denken dat meer vermogen helpt , ik denk in 50 % van de gevallen niet of maar een klein beetje .
Voorbeeld ik moet een 10x6 draaien in plaats van een 9x6 omdat ik te veel drag ontwikkel met mijn dikke vleugelprofielen :
9x6 bij 10000 toeren 0.28 pk nodig , 10x6 bij 10000 toeren 0.43 pk nodig , in statische situatie 50 % meer vermogen nodig bij een zelfde speed . In de dynamische situatie wordt het alleen maar erger .
Verder zal men best wel serieuze calculaties maken , de uitkomsten bij '' normale '' modellen daar twijfel ik niet aan .