Taifun Rasant Mk I 1954

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Jasper2000, 28 feb 2015.

  1. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Beste allemaal,
    Ongeveer een week geleden heb ik een Taifun Rasant Mk I uit 1954 aangeschaft. De motor zat eerst vast, maar met wat hitte en WD40 was deze al gauw weer los. Nu ben ik tegen wat probleempjes aangelopen en vraag ik om jullie hulp in de hoop dat jullie er meer van weten. Een link naar de gegevens en een paar foto's van de motor: Taifun Rasant I . En hier de probleempjes:

    -De compressiezuiger heeft zich eerst naar beneden bewogen door aan de regelschroef te draaien, maar wil niet meer omhoog komen dmv de compressie. Ik krijg de motor dan ook niet meer tegen de compressie ingedraaid. Weet iemand hoe ik deze eruit kan krijgen of in ieder geval weer een stukje omhoog kan krijgen?
    -Ik wil de hele motor uit elkaar halen voor zover dat handig is en alles schoonmaken. Heeft iemand enig idee hoe de cilinder op het carter gemonteerd zit? Als iemand weet wat voor krukaslager de motor heeft zou ik dat ook graag horen.
    -De motor draait nog wel erg moeilijk, we zijn er nog niet helemaal uit wat het is maar we zijn er in ieder geval van overtuigd dat de meenemer te strak op de motor zit. Op de foto's van internet kan ik niet goed zien of dat zo hoort. We hebben al geprobeerd om hem eraf te halen maar er wil geen beweging in komen. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de afstand tussen de motor en de meenemer zou moeten zijn en hoe ik hem eraf kan halen.
    -De meeste nitro/methanol motoren onder de 10cc werken volgens het ABC principe, geldt dat ook voor dieseltjes? Onder ABC versta ik trouwens een motor zonder zuigerveer waarvan de cilinder naar boven toe steeds krapper wordt.
    -Ik heb al verschillende filmpjes gezien met dieseltjes en draaiend op verschillende brandstoffen, maar kan iemand mij vertellen wat hier in gaat?

    Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me het een en ander uit kunnen leggen.

    Jasper
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Motor lijkt uiterlijk behoorlijk op de Webra dieseltjes....
    Wat ik bij mijn Webra dieseltje gedaan heb toen de compressiezuiger een beetje te ver naar binnen geschoten was en niet meer terug wilde, was de motor op de kop houden, de compressieschroef er uit gehaald om eventuele lekvloeistof weg te laten lopen, en dan via de uitlaatpoort de cylinder met kruipolie te vullen.

    Als je daarna de motor ronddraait, voorkom je in elk geval metaal op metaal contact tussen werkzuiger en compressiezuiger.

    Volgens mij zijn deze motoren niet gebouwd volgens het ABC principe, maar gewoon stalen bus en ijzeren zuiger, met een parallelle boring (niet taps dus).

    IK gebruikte voor die Webra indertijd wonderolie, ether en petroleum in de verhouding 1:1:1,6, maar ik geloof dat iedereen zo wel zijn eigen mengseltje heeft, dus pin me daar niet op vast.

    Die motor heeft overigens geen lagers die je vervangen kunt (of je moet de middelen hebben een bronzen bus er uit te persen en een nieuwe op maat te maken en terug te persen).

    Groet, Bert
     
  3. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @brutus: De kruipolietruuk heeft zijn werk gedaan, bedankt!

    Ik heb net de lagers getest op speling, en daar lijkt niets mis mee. Ook de compressie is naar mijn idee nog prima, er hoeft dus niets vervangen te worden.

    Inmiddels draait hij ook al een stuk soepeler na een hoop draaien en smeren.

    Ik ga de motor eerst goed schoon maken en dan zullen er ook wat foto's volgen.

    Is lampolie trouwens ook een goede vervanger voor petroleum, vrijwel hetzelfde dacht ik? Ether en wonderolie zijn volgens mij bij de apotheek of drogist te verkrijgen geloof ik, dus dat moet lukken.

    Jasper
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed te horen.

    Lagers heeft het ding niet, tenminste, geen kogellagers. En die glijbus, die zal niet snel overmatige speling vertonen.

    Ik kocht destijds inderdaad wonderolie en ether bij de apotheek, maar wonderolie is het probleem niet, kun je op verschillende plekken krijgen (o.a. bij Remke Germs hier op het forum, en vele anderen) maar Ether is tegenwoordig bij mijn weten een gereguleerde stof omdat het ook bij productie van sommige drugs gebruikt wordt.
    Dus dat kan lastiger worden.

    Ik heb wel eens begrepen, dat sommige startsprays (voor grote dieselmotoren etc) ether bevatten, maar hoe veilig die methode is heb ik ERNSTIG mijn vraagtekens bij.

    In het lijnbesturingsforum zijn er verschillende mensen die nog dieselen, en ik denk dat je beter daar even kunt vragen hoe je aan Ether komt.
    Lampolie zou volgens mij ook moeten werken als vervanger van petroleum, maar ben niet 100% zeker.
    Petroleum is echter bij de betere brandstoffenhandel nog gewoon te krijgen.

    Groet, Bert
     
  5. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Ik heb net even heel simpel 'ether kopen' bij Google ingetikt, en ik kan het zo bij bol.com bestellen :cool:. Ik heb inderdaad al gezien dat het als drugs gebruikt wordt, beeeetje jammer.

    Alvast bedankt en ik kan weer aan de slag.

    Jasper
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh???

    Gewoon bij BOL.com???
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hier (België) kan je nog gewoon ether en wonderolie kopen bij de apotheek maar naar het schijnt zou deze wonderolie (van de apotheker) te geraffineerd zijn en niet zo goed smeren alhoewel ik ze gebruikt heb voor mijn dieseltje , ook lampolie en petroleum voor kacheltjes heb ik al gebruikt in een verhouding van 30% olie 30% ether en 40% petroleum .

    Groeten Jef
     
  8. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @jef: Oke, bedankt. Ik ga even kijken wat ik kan krijgen hier in de buurt.

    Hier nog de foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jasper
     
  9. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Hallo,
    Ik ben nog even op zoek naar een leeg jampotje om de brandstof te mengen, maar de ingrediënten zijn binnen. Voor 10 euro bij de koopjesdrogisterij thuisbezorgd :wink:.

    Inmiddels zijn er weer nieuwe motoren binnengekomen waarvan ik er een paar weer draaiend wil krijgen. De foto's zijn hier te vinden: https://dutchrcmodels.wordpress.com/motoren/ . De HB .15, OS Max .20FP, de MVVS, de TS .91 en misschien de Magnum XL .25 ga ik proberen werkend te krijgen, de rest wordt verkocht (<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >) of hou ik om er later mee verder te gaan.

    Van de MVVS weet ik niet welk type het is. Er zit een Walbro carburateur op en de enige motor die ik kan vinden met een Walbro is een 26cc. Maar als ik de motor in grootte vergelijk met een 15cc is de MVVS nauwelijks groter. Weet iemand hier iets over te vertellen?

    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina