Taifun Rasant Mk I 1954

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jasper2000, 28 feb 2015.

  1. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Beste allemaal,
    Ongeveer een week geleden heb ik een Taifun Rasant Mk I uit 1954 aangeschaft. De motor zat eerst vast, maar met wat hitte en WD40 was deze al gauw weer los. Een link naar de gegevens en een paar foto's van de motor: Taifun Rasant I .

    We zijn ervan overtuigd dat de meenemer te strak op de motor zit. Op de foto's van internet kan ik niet goed zien of dat zo hoort. We hebben al geprobeerd om hem eraf te halen maar er wil geen beweging in komen. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat de afstand tussen de motor en de meenemer zou moeten zijn en hoe ik hem eraf kan halen.

    De big end kan heen en weer schuiven op de krukas wat ik nog nooit eerder heb gezien. Het lijkt er niet op dat er iets kapot is, maar toch sta ik er een beetje raar van te kijken.

    Ik heb al verschillende filmpjes gezien met dieseltjes en draaiend op verschillende brandstoffen, maar kan iemand mij vertellen wat hier in gaat?

    Het starten en afstellen van een methanolmotor lukt me steeds beter, maar wanneer weet ik bij zo'n diesel of ik aan de sproeinaald moet draaien of de compressie verhogen moet?

    Als de motor zo meteen weer een beetje schoon en opgelapt is komen er waarschijnlijk foto's.

    Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me het een en ander uit kunnen leggen.

    Jasper
     
  2. zazen

    zazen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    43
    Locatie:
    As, Belgium
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Een glijlager motor mag los in het karter liggen, als je bigend niet tegen het achterste deksel aan sleept is er niks aan de hand. Tijdens het vliegen trekt de prop de krukas wel naar voren.

    Op de club waar ik heb leren vliegen hadden we een huismengseltje van 1/3 wonderolie, 1/3 petroleum en 1/3 ether.

    Je moet vrij hard slaan om de motor te kunnen starten, dat vereist enige gewenning. Is de motor verzopen dan kan de motor terugslaan een krijg je een tik op je vingers.

    We hebben in Almere twee keer per jaar een vliegdag voor iedereen die een leuke dag wil beleven, daar zijn vele vliegers bij die goed weten hoe je met dit soort motortjes moet omgaan. Je bent van harte welkom. Let even op dit forum, binnenkort krijgen we de datums weer door.
     
  4. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Diesel video's

    Beste Jasper, welkom in diesel land!

    Gelet op je leeftijd verwijs ik je graag naar YouTube. Wanneer je daar naar "Valic000" zoekt zul je veel interessante video's vinden van een in Nederland wonende man met grote passie voor dieseltjes. Een van zijn video's gaat over het mengen van diesel brandstof, veel filmpjes laten zien hoe hij kapotte motoren hersteld. De man is een wonder.

    Met vriendelijke groet,
    Jan-Willem
     
  5. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @zazen: Ik heb me er aangemeld, bedankt.

    @F2B: Voor zover ik weet sleept deze nergens tegen aan, al zitten er wel krassen in de krukas. Het probleem is dat de big end deels van de krukas afschuift en niet altijd uit zichzelf weer terugvalt. Aan de krukas zal niet getrokken worden, er wordt waarschijnlijk tegen gedrukt. Waarom? Het is er een voor een boot, met een watergekoelde kop en een groot vliegwiel. Ik wilde dit eerst voor me houden, maar het is misschien toch handiger dit niet te doen. Foto's krijg ik niet geüpload, maar dat komt nog wel. Hier heb ik al wel een link met de watergekoelde motor: Taifun Rasant I Marine . Wat wel opvallend is, is dat hij het vliegwiel heeft van deze: Taifun Tornado I Marine . Aan de afgebeelde uitlaat zit een demper met twee uitlaten gelast of gesoldeerd. Hoef ik ook mn vingers niet open te halen ;) . Bedankt voor de uitnodiging van de vliegdag, maar het is mij net te ver. Mijn interesse ligt vooral bij bootjes en auto's, maar met motoren ongeacht welke grootte klooien vind ik ook prachtig.

    @DHZ: Bedankt voor de verwijzing, ik ga eens kijken.

    @Iedereen: Zojuist is de compressiezuiger eruit geschoten tijdens het draaien aan de motor. Op zich niets aan de hand, maar dit gaf me wel de mogelijkheid de motor vrij rond te draaien. Hierdoor heb ik ontdekt dat de motor ergens tegenaan loopt. Een klein stukje voordat de zuiger zijn hoogste punt bereikt loopt deze ergens tegen aan. Ben dan dus bang dat de zuiger inclusief drijfstang eruit moet, maar ik heb geen idee hoe. Weet iemand of de cilinder eraf te schroeven is net als vrijwel elk ander onderdeel? Alvast bedankt.

    Jasper
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Het zou kunnen dat er ergens iets tegen aan loopt maar het zou ook kunnen dat de motor nog niet of slecht weinig heeft gedraaid en nog niet helemaal is ingelopen en dat het de passing tussen cilinder en zuiger is dat je voelt , bij dit soort motoren is de cilinder enkele hondersten van mm conisch en is het breedste onderaan , bovenin de cilinder is er eigenlijk geen speling tussen zuiger en cilinder om een zo goed mogelijke compressie afdichting te krijgen , met het inlopen van de motor slijten deze delen op elkaar in en verdwijnt het gevoel van vastlopen .

    Groeten Jef
     
  7. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @jef: Dat zou inderdaad ook kunnen, maar hij ziet er al aardig ingelopen uit denk ik (zal zo snel mogelijk foto's plaatsen). Zodra de zuiger bijna boven is hoor ik echt een metaal op metaal geluid en schuift de big end een beetje van de krukas af. Ik zal het nog even goed bekijken en alvast bedankt. Ik heb trouwens veel bewondering voor uw geduld voor het zelf maken van een motor, erg gaaf.

    Jasper
     
  8. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Hier zijn de beloofde foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jasper
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoei... dat is wel een heul errug groot vliegwiel?

    Zie aan de ene kant een uitsparing, aan de andere kant een aangegoten gewichtje. Zou dat wel in balans zijn?

    Ook een onbenullig dikke astap uit dat vliegwiel. Kan me niet voorstellen dat dat de originele schroefdraad van de krukas is?

    Groet, Bert
     
  10. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @brutus: Ach, groot vliegwiel, ik vind het wel mooi. Die onbenullig dikke astap zit vast aan een losse moer die het vliegwiel vast klemt. Daarin zit de krukas.

    Jasper
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, het ziet er in zekere zin wel "passend in het tijdsframe" uit....
    Ik ben alleen bang dat een dergelijk vliegwiel en die dikke, blijkbaar los er ingeschroefde astap, enorm gaan slingeren en op die manier je motortje of zelfs je bootje uit elkaar rammelen....

    Maar qua uiterlijk, inderdaad, is het net zo'n jaren 20 industriele motor.
    Beetje nog zoiets als wat je ook nog wel op oude draaiorgels ziet....

    Groet, Bert
     
  12. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Vliegwiel

    Het vliegwiel lijkt ook mij te groot maar hij is niet massief...
    Erger lijkt mij inderdaad het mogelijke onbalans maar vooral ook de uitsparing voor een knoop in het startkoord. Wanneer je een verzopen diesel aanzwengelt zonder enige "slip" tussen vliegwiel en koord, dan riskeer je grote schade aan motor en boot. Omdat het vliegwiel zo'n grote diameter heeft, zal het niet-slippende startkoord met een grote hefboomwerking het krukas en de drijfstang beschadigen - maar als je geluk hebt ruk je de motor gewoon uit de boot!

    Groet,
    JW
     
  13. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Ik zal nog even kijken of het vliegwiel in balans is als dat lukt. Het vliegwiel hoort trouwens wel bij de motor, hier is er nog een: http://www.ronald-valentine-engines.com/Taifun_Tornado_I_Marine.html

    Ik heb inmiddels de cilinder eraf met een oude fietsband en een waterpomptang. De zuiger ligt er samen met de drijfstang ook uit. Er zit inderdaad een beetje speling op de small end, maar niet in de hoogte. De zuiger kan dus eigenlijk gewoon zonder speling op de drijfstang duwen. Wel kan de drijfstang een beetje heen en weer bewegen en ook schuiven over de pin. Dat is misschien ook wel waarom de big end ook wat kan schuiven. Toen ik de zuiger weer terugstopte in de cilinder bleek dat de theorie van Jef klopt, ondanks dat de motor er niet zo nieuw meer uit ziet. Bovenin loopt de zuiger vast in de cilinder en moet ik hem van de andere kant weer terugduwen omdat hij toch echt wel redelijk klem zit. Kan ik hieruit de conclusie trekken dat de motor nog in moet lopen?

    Als er echt geen speling op de small end zou mogen zitten kan ik hem alsnog wat uitboren en er een nieuwe pin voor maken voor zover dat mogelijk is.

    @DHZ: Ik heb ook een elektrische starter met snaar liggen, kan dat wel?

    Jasper
     
  14. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Electrostart

    Jasper,
    Ik heb nog nooit met een elektrische starter gewerkt dus vind ik het lastig om hier iets over te schrijven.
    Het starten van een model dieselmotor is een gevoelige zaak: iets teveel brandstof c.q. compressie en de motor blokkeert ("hydraulic lock"). Je moet dan direct handelen en het is de vraag hoe snel je deze situatie onderkent wanneer je een elektrostarter gebruikt.
    Mijn advies in deze zou zijn om het vliegwiel te vervangen door een 9-inch vliegtuigpropellor omdat je daarmee kunt aanvoelen wat er speelt. Wanneer de motor gaat lopen zal er voor koeling gezorgd moeten worden - een emmer water en een lege emmer om het koelwater op te vangen plus slangen voor de aan- en afvoer. Begin pas met koelen nadat de motor is gaan lopen, want anders bemoeilijk je de ontsteking teveel.
    Wanneer je de afstelling van de motor en het starten onder de knie hebt kun je het vliegwiel terugzetten en daarmee verder experimenteren: een koord van leer dat tussen 2 handen gespannen over het vliegwiel ligt geeft grip maar slipt wanneer de motor blokkeert.
    Op YouTube zie je vaak dat het koord over het vliegwiel wordt gewikkeld - dat geeft grip maar het lijkt mij wel riskant in het stadium waar je de afstellingen nog niet goed kent.
    Groet,
    JW
     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Je hebt de waterkoeling helemaal niet nodig als je de motor geen minuten lang laat lopen...
    Als je start met een koord of een riem, NOOIT het uiteinde er van rond je hand of je vingers draaien! En telkens maar 1 instelling per keer wijzigen, en dan nog in kleine stapjes. Compressie / brandstoftoever. En Beginnen met de compressieschroef bijna helemaal uitgedraaid, de brandstofnaald bijna helemaal ingedraaid.

    Mvg,

    Jo
     
  16. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @DHZ: Bedankt voor de uitleg. Zo'n hydraulic lock zie ik soms wel eens in de filmpjes op Youtube. Moet ik de motor dan weer zo snel mogelijk vrij krijgen? Ik zal even op zoek gaan naar een touwtje met veel grip of misschien een opgerolde fietsband. De elektrische start gaat het in ieder geval niet worden.

    @classicracer: Ook u bedankt voor de uitleg. Over de waterkoeling had ik inderdaad al nagedacht, is het ook mogelijk dat de motor door te veel koeling gewoon weer afslaat? Ik heb een verloopje voor op de tuinslang gesoldeerd zodat ik daar de koelslang op kan aansluiten.

    Kan iemand mij vertellen hoe erg het is als er speling zit op de small end? Als ik weet of dat goed zit kan de motor namelijk weer in elkaar gezet worden voor een testje:D.

    Jasper
     
  17. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    "Hydraulic lock" en koelwater

    Jasper,
    Wanneer er teveel brandstof (vloeistof) in de cylinder komt ontstaat er een situatie waarbij samenpersen onmogelijk wordt en de motor niet meer rondgedraaid kan worden. Wegblazen van het teveel aan brandstof (via de uitlaatpoorten) is de oplossing. Wanneer je een uitlaat/demper gemonteerd hebt is dit heel lastig - laat deze dus weg totdat je vertrouwd bent met de werking van de motor.

    Voor wat betreft koelwatertoevoer: er is maar een heel klein stroompje nodig om de motor koel te houden! Leidingen met een doorsnede van een paar mm voldoen (denk aan luchtslangen voor aquaria). Zwaartekracht geeft al voldoende druk (volle emmer op een huishoudtrap iets hoger dan de motor).

    Groet,
    JW
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Die waterkoeling heb je helemaal niet nodig zolang je de motor niet langer dan 5 minuten laat lopen of je hem helemaal inkapselt.

    En over die fuel lock moet je je ook niet te veel zorgen maken, zolang je maar geen elektrische starter gebruikt. Zodra we dit zien komen we vanuit alle hoeken van de Benelux in jouw richting gestapt om de motor te bevrijden uit jouw handen... :cool::p

    Begin gewoon met zo weinig mogelijk compressie en met zo weinig mogelijk branfstof. Na inspuiten van een beetje brandstof (niet op de zuiger, maar tegen de zuigerwand bij TDP) de motor 1 omwenteling doen met de hand om te voelen of hij "vrij" is. Deze motor heb je binnen de 3 minuten lopend, zelfs als hij goed versleten is.
     
  19. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @DHZ: Bedankt voor de uitleg. Dit ken ik ook al van de botenhobby, maar dan met water. Vinden ze ook niet altijd even leuk.

    Met de koeling komt het wel goed als ik het zo hoor. Nu alleen nog wat brandstof, kon alleen maar lampolie krijgen. Castor olie verkoopt niemand meer en ether heb ik gelijk een liter :(.

    Als het echt nergens te vinden is bestel ik t maar bij bol.com :D.

    Jasper
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mijn weten is Castor olie nog gewoon te krijgen, alleen je moet weten waar.

    Sowieso moet een beetje modelbouwwinkel, die service gericht is, het wel kunnen leveren, anders heb ik begrepen dat HobbyInn in Waalwijk het nog steeds verkoopt, en als je helemaal nergens meer terecht kunt, sowiso heeft Remke Germs hier op het forum dat spul op voorraad, dan moet je alleen nog uitzoeken hoe jij het bij jou thuis krijgt. Ik heb zelf ook nog iets van 3/4 liter staan, als ik nu thuis was geweest had ik een halve liter voor je opgestuurd.

    Goed zoeken, maar Castor olie is nog gewoon te koop.

    Ik ben alleen heel verbaasd dat je geen moeite hebt om aan ether te komen, blijkbaar...

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina