Tail heavy of trimmen

Hoi,

Vandaag een Art Tech cessna 182 epo (wingspan 98 cm) uit de kast gehaald.
Toestel was zo goed als vliegklaar. Toch even het toestel gebalanceerd omdat ik in plaats van een 2 cell met een 3 cell ga vliegen.
Na alles goed te hebben afgesteld ben ik het veld op gegaan. Het eerste wat mij opviel bij opstijgen is dat het toestel direct wilde gaan stallen.
Na wat trimwerk vliegt ie eindelijk goed, maar de elevator staat dan standaard iets naar beneden.
Nou is mij vraag of het bij een cessna zo is dat de elevator naar beneden moet staan om het toestel recht te laten vliegen? Kan het zijn dat de cessna vanwege het model meer lift heeft?

Vlieg al geruime tijd met een corsair waarbij dit niet het geval is.

Iemand hier ook ervaring mee?

Alvast bedankt

Dat is juist het probleem. Toestel is volgens handleiding gebalanceerd met een 3 cell. Dat lijkt in orde na een test. Toch klimt het toestel meteen als ik de elevator niet naar beneden trim.

Heeft het model een dragend profiel?

heb je dan door van 2 naar 3 cellen te stappen niet gewoon veel meer vermogen waardoor je model veel sneller vliegt, waardoor je (dragende profiel) vleugel gewoon te veel lift leverd?

Als je goed kunt vliegen kan je makkelijk zien of het zwaartepunt het probleem is of je motordomping.

In geval van te veel vermogen gaat dat ding hoe dan ook omhoog.

Neem voor jezelf een acceptabele vliegsnelheid. Dus in ieder geval ruim/net boven stallspeed en kijk of je model dan gewoon rechtuit gaat met je hoogteroer neutraal.
Zo ja. Niet aan de hand. Gaat hij op zijn staart hangen moet de neus zwaarder.

Gaat hij bij half gas of meer klimmen dan moet je de motordomping meer zetten.
Heb je een computer zender (wat ik niet denk) dan kan je down inmixen vanaf half tot volgas.
Eventueel de instelhoek verkleinen door aan de achterkant van de vleugel zeg 1 á 1.5mm een verhoging tussen de romp en vleugel aan te brengen kan bij hogere motorvermogens dan standaard ook wel helpen.

Ander testje is je model op acceptabele hoogte te overtrekken en kijken wat hij doet.
Als het zwaartepunt ver genoeg naar voren ligt zou hij netjes zijn neus omlaag moeten steken en weer verder vliegen.
Valt hij weg over de vleugels dan is hij te licht op de neus.

Zo zijn er nog wel meer maar voor A-symmetrisch profiel is het gewoon goed kijken wat hij doet.

Gr. Dennis

Als je goed kunt vliegen kan je makkelijk zien of het zwaartepunt het probleem is of je motordomping.

In geval van te veel vermogen gaat dat ding hoe dan ook omhoog.

Neem voor jezelf een acceptabele vliegsnelheid. Dus in ieder geval ruim/net boven stallspeed en kijk of je model dan gewoon rechtuit gaat met je hoogteroer neutraal.
Zo ja. Niet aan de hand. Gaat hij op zijn staart hangen moet de neus zwaarder.

Gaat hij bij half gas of meer klimmen dan moet je de motordomping meer zetten.
Heb je een computer zender (wat ik niet denk) dan kan je down inmixen vanaf half tot volgas.
Eventueel de instelhoek verkleinen door aan de achterkant van de vleugel zeg 1 á 1.5mm een verhoging tussen de romp en vleugel aan te brengen kan bij hogere motorvermogens dan standaard ook wel helpen.

Ander testje is je model op acceptabele hoogte te overtrekken en kijken wat hij doet.
Als het zwaartepunt ver genoeg naar voren ligt zou hij netjes zijn neus omlaag moeten steken en weer verder vliegen.
Valt hij weg over de vleugels dan is hij te licht op de neus.

Zo zijn er nog wel meer maar voor A-symmetrisch profiel is het gewoon goed kijken wat hij doet.

Gr. Dennis

Oke na wat aanpassingen waaronder de motordomping, vleugel 1.5 mm omhoog en 20 gram extra in de neus vliegt hij naar behoren. Wat wel raar is dat hij volgens de balanceer test nu iets "nose heavy'' is. Maar dat is minder erg dan tail heavy. Ik moet eerlijk toegeven dat ik al wat jaren niets anders vlieg dan een Corsair. En vanwege de snelheid, had ik er geen erg in dat het met een cessna natuurlijk anders is. 3 cell is idd ook iets teveel van het goede. Maar door de aanpassingen zit dat nu wel goed.

Bedankt en ik heb er ook een hoop van opgestoken

Laatst bewerkt:
Back