Tail instellingen

Discussie in 'Flybarless' gestart door Beano84, 14 mrt 2020.

  1. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo

    Ik had een vraagje over mijn oxy3 Tareq.

    Mijn staart houd niet altijd even strak zijn positie. Als ik b.v vol positief pitch geef is hij erg strak en daarna vol negeatief is met de negatieve pitch dat mijn neus naar links draait (staart recths) mijn staart houd dan niet zijn positie. Ik heb dit ook met sommige manouvre`s in 3d. Mijn tail gain staat al op 57% en osscileerd al licht in sommige manouvre`s en wijkt al flink af van de standaard waarde voor 180+heli. Is dit een kwestie van mijn collective to tail omhoog ( tail coll compensation) zetten tot dat dit is opgelost? En zit hier ook een limiet aan, en wat zijn dan de verschijnselen dat dit te hoog staat) graag jullie mening of ervaringen hiermee. Heli is gebouwd via de instructies van de manual..

    mijn setup is als volgt:

    fbl: Spartan vx1e
    servo`s : mks93 en op de tail mks ds95i
    lynx 4100kv 4s
    50mm tail bladen
    280mm goblin bladen
    dx8 g1
    hobbywing 50a governor
    10 graden collective pitch
    12,73 gear ratio @ 85% throttle

    groetjes mark
     
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Tail gain is redelijk eenvoudig. Zolang hij niet snel oscilleert/bibbert kan de tail gain omhoog. Een te lage gain kan resulteren in een langzame wag (ongever 1x per seconde heen en weer). De waarde zegt weinig en is afhankelijk van veel dingen; headspeed/bladen/servo. Als een hoge waarde goed werkt, is het ook prima
    Collective to tail (bij vbar heet dit collective precompensation) kan zo hoog als nodig is. Als hij te hoog staat zal hij echter over corrigeren, dus dat is ook redelijk eenvoudig te finetunen.
    Kijk vooral ook of de tail soepel loopt. Als je de pushrod van de servo klikt, moet hij nagenoeg zonder weerstand glijden
    Eventueel kan je nog aan de governor sleutelen, als die te agressief staat kan je dat ook aan de staart merken
     
  3. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi mr.Mark,

    Bedankt voor je reactie! Als ik op de maximale tail precompensation zit en hij blijft bij naar links trekken, bv in een rainbow, op de overgang van neg naar positief, dan is dit iets mechanisch misschien? Het is heel kort, een seconde ofzo.. Best een apart iets waar ik nog niet mee te maken heb gehad.. De slider glijd zonder problemen over de shaft.

    Groetjes mark
     
  4. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    De governor is ook nog een optie tnx! Ga ik van de week eens wat mee proberen
     
  5. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Hmm, dan lijkt het inderdaad iets anders te zijn. Hoe ver zwaait de staart uit?
     
  6. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is ongeveer 45 graden in een rainbow op het punt van vol negatief naar vol positief. 45 graden gaat de neus naar links..
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de precomb is er voor bedoeld, dat de heli alvast de staart "vooruit" compenseert. dus voor het werkelijk verdraaien van de heli.
    Ga je die waarde gigantisch uit verhouding draaien, ga je dat merken.
    sommige figuren laten dit wat beter zien dan andere, maar in de basis moet je gewoon even kijken wat je aan het doen bent als het gebeurt.

    je gaf in post 1 aan dat de heli strak is, en dat de boel alleen verdraait als je vol negatief geeft.

    precomb of tail coll compensation werkt normaal 2 kanten op. dus als hij negatief verdraait, doet hij dat positief ook. dus valt deze instelling af.
    OF jouw software maakt het mogelijk om dit per kant te doen....
    Als je deze voor negatief EN voor posiotief in kan stellen, kan daar je oplossing wel eens liggen.

    gain is een waarde die regelt hoeveel de gyro de boel bij mag regelen. te weinig, en de staart voelt als een dweil, en wappert op het gemakkie een beetje heen en weer.
    te hoog, en het wordt een opgevoerde hyperactieve adhd hamster. heen en weer ratelen, klapperen, tot het punt dat het zo erg wordt, dat hij er niet meer uit komt. de hunt.
    die snelle oscillatie.
    hij wil dan de boel te strak regelen, en overshoot dus steeds, wat weer een volgende (over)reactie als gevolg heeft.
    als je de stappen klein houdt, kom je niet in een gevaarlijke situatie.
    de waarde maakt niet uit. strak is strak.
    op 1 strak, top. 99 strak, ook top.
    redt je het niet, kun je met de staartbladen spelen. maatje groter of kleiner, daarmee pas je de mechanische gain aan.
    immers, een beweging met grotere bladen maakt de boel gevoeliger. dus grotere bladen = mechanische gain gaat omhoog, dus kan de software gain (zender of stabilisatie) omlaag.

    vaak, als de governor te strak staat, is de boel in hoover rommelig. beetje heen en weer slaan, niet rustig.
    juist tijdens het vermogen vragen (pitch erop) wordt dit minder.

    je hebt nog revo. dit is een hele oude mixer die in oude heli's voorkomt. wil ook nog wel eens helpen bij langzame servo's.
    hierbij stuurt de zender alvast de servo vooruit, voordat de gyro het verdraaien van de heli opmerkt.
    soort pre comb dus eigenlijk, maar dan vanuit de zender

    Die 45 graden die je aangeeft is verder niet zo spannend. verdraaien is verdraaien.
    wat wel grappig is, is dat hij hem niet terug zet. iig, dat zie ik je niet vertellen.
    normaal, als een gyro geen input krijgt en de boel verdraait zonder dat dit aangestuurd wordt door de sticks (jij dus), zou hij hem terug moeten zetten op de eerste positie.
    als hij op die 45 graden blijft staan, zou je dus bijna denken dat het ergens uit de zender of gyro komt. dus dat er een input is die dit regelt.
    als het alleen gebeurt bij de korte pitchwissel tussen een vlotte overgang positieve pitch naar negatief
    ik zeg hierbij speciaal "gyro", omdat de andere instellingen van een stabilisatie er in de regel niet toe doen voor de werking van de staart.

    maar, in de regel zou het dan voor positieve pitch identiek moeten zijn als voor negatieve pitch.
    en dat vind ik hier even bijzonder.

    ik heb het bij mijn trex 450 (oeroud type) gehad, dat hij bij erg spontane pitchwisselingen nog wel eens weg wilde slaan.
    dan zag je de staart echt een eind opzij gaan, maar daarna ging hij wel weer terug.
    dit bleek hardware te zijn. de staartassembly bleek niet voldoende slag te kunnen maken origineel. paar dingen omgedraaid, sindsdien nergens last meer mee.

    geen idee of dit stuk tekst je gaat helpen.
    maar ik vermoed, als je staart wegslaat en niet terugkomt, dat het ergens in de software zit.
    kijk in het monitor menu van je zender of er een rare koppeling in uitslagen zit bij negatief of positief pitch geven

    als dat niet zo is, moet je echt even door de stabilisatie heen, of er ergens iets " scheef" zit.
    in principe hoort alles voor pos en neg pitch hetzelfde te staan.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hierbij ga ik er van uit dat het in de heli/zender zit..
    ik heb mezelf ook wel eens betrapt op "scheve input", dus dat je met pitch geven een tik staart meestuurt.

    om dat uit te sluiten, kun je vanuit hoover gewoon eens vol pitch omhoog geven.
    en aangezien je inverted lekker bezig bent, kun je dat ook inverted doen.
    dan haal je de onzekerheden van het figuur weg. kun je beter op je duimen letten.
    doet hij het dan ook, weet je iig zeker dat je het zelf niet bent :D
     
  9. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Student,

    Dank voor je duidelijke uitleg :), i heb hier zeer wat aan!

    Overigens de staart is niet altijd even strak. Met bepaalde manoeuvre`s waarin ik de heli "stop" dan houd hij inderdaad niet en maakt hij de zwaai naar links, maar komt wel weer terug naar waar hij origineel moet wezen. Het vervelende hier aan is dat je dus niet altijd kan vertrouwen op je "strakke staart" wat soms zorgt voor vervelende momenten.. Ja het gekke is inderdaad dat mijn neus recht blijft in een positieve klim vanuit een hoover, maar zodra ik vol negatief geef dat zwiept de neus weer naar links. Ik ga inderdaad een testen of dit in een inverted klim ook zo is, goeie tip! ik ben benieuwd wat hij dan doet.

    Het lijkt er een beetje op dat hij teveel ontlaad nadat hij van volle kracht af word gehaald... Het kan ook zijn natuurlijk dat er iets niet lekker zit zoals in jou voorbeeld mechanisch, maar dab zou ik toch wat weerstand moeten hebben met de slider? Die doet het verder goed. De mks ds95i servo`s zijn de snelste die er zijn zover ik weet dus ik denk niet dat dat het is. Ook heb ik de ball link 1 tand naar buiten gezet zodat de snelheid ook wat groter word

    verder is de tail gear ratio van mijn oxy (59t auto gear 16t tail pinion) 3,69. Met een 15t tail pinion is het 3,93. aangezien ik zelf met een niet al te snelle gear ratio vlieg (12,73) weet ik niet of mijn huidige tail gear ratio van 3,69 voldoet.

    Ik vlieg inderdaad met mn duimen, zover ik weet doe ik het niet zelf, maar zal er donderdag extra op letten met testen. Ik heb ook mijn gimbals wat strakker gezet vanwege mijn duim techniek hehe

    Groetjes Mark
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je die ballink naar buiten zet, verlaag je de resolutie en zal de servo ook zwaarder worden belast . Wellicht trekt hij het niet ?
     
  11. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het goed is moet je bij de tail end instellingen de waardes opgeteld aqn beide kqnten rond de 200 zitten. In de manual word de ball link lengte op 7.5 tot 10mm geadviseerd, maar mijn tail end redde het niet tot het eind, ik had nog 3mm over. Dus ik heb mijn ball link 1 rondje naar buiten gezet Ik heb nu de waardes 80 aan de ene kant en 120 aan de andere kant tot de servo gaat grommen..
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is misschien in de handleiding van jouw stabilisatie zo. maar eigenlijk zegt hij daar ook dat je volle uitslag moet hebben.
    mooiste is als je de endpoints op 100-100 hebt staan.

    de stelregel, de jbf (jan boerefluitjes) methode is dat een servo aan twee kanten bijna volle uitslag moet hebben, om daarmee het volle bereik te bedienen van de slider.
    des te minder de servo stuurt om de slider 100% heen en weer te bewegen, des te slechter wordt de servo gebruikt.
    een servo is het vrolijkst als hij ver moet sturen. heb je de meeste resolutie.
    en een beetje speling in de servo wordt dan niet meteen een probleem.

    let op, de endpoints van servo en slider moeten wel kloppen.
    de slider MOET 100% van zijn weg af kunnen leggen.
    en de servo mag niet doodlopen, gaat hij in no time kapot van. dat grommen dus.
    die motortjes zijn nogal kwetsbaar. hij mag precies niet grommen tegen de eindes aan.

    hoe je dat doet..
    ik heb zelfs wel eens een gaatje bij moeten maken in de servohevel, om hem verder naar binnen te kunnen zetten.
    het eind is wat telt.
    niet hoe.


    Die weerstand in de slider is niet alles.
    al is die wel erg kritisch. servo los. stangetje pakken, en heen en weer bewegen.
    er mag geen flinter verschil in soepelheid zitten.
    die kleine heli's kunnen daar heel erg gevoelig op zijn.

    ondersteuning van dat stangetje is ook een leuke.
    als de servo aan de stang trekt, trekt hij eraan, stangetje gaat mee.
    maar als de servo duwt, wil het stangetje weg knikken.
    het gebeurt nog wel eens dat wanneer je maar 1 ondersteuningspuntje hebt (die geleider), de stang bij heftige duwbewegingen van de servo weg knikt.
    en dat dus de correctie van de servo pas laat bij de staart aankomt.
    geen idee of negatieve pitch een duw actie van je servo teweeg brengt. zo ja, is dat je probleem waarschijnlijk.

    je hebt ook de druklagers in de bladhouders nog.
    (heel erg ) soms, als de lagers niet lekker zitten of rot zijn, gaan ze stroef lopen als de heli draait.
    dan komt er nl druk op te staan.
    op de grond staan ze stil, geen druk, loopt het soepel.
    draait de heli, druk erop, loopt het stroef.
    testen door de servo ff los te gooien van de stang.
    2 bladhouders pakken, en in de lengte eraan trekken. hoeft niet zo kritisch, maar zeg +/- 1 a 2 kilo of zo.
    in de lucht krijgt het vaak meer voor zn kiezen.
    niet voluit trekken. voor de test is gewoon een beetje kracht erop voldoende.
    dan hoort de boel nog steeds soepel te blijven lopen bij bewegen van de bladhouders.


    Verder, gewoon ff de basis aflopen.
    basis gain afstellen is een kwestie van hooveren, en een korte tik op de staart geven (roer)
    kort en heftig.
    staat de boel in 1 keer stil, top.
    beweegt het na, ff kijken of het langzaam of snel heen en weer nabeweegt.
    langzaam = lage gain
    snel = hoge gain.
    per 2 punten of minder verstellen. grote veranderingen zijn recept voor een crash.
    geeft hij een miniscuul wappertje, is het ook goed.
    soms heeft het weer en al zijn invloeden er ook wel eens mee te maken.
    volledig 100% perfect staande staart zonder hunts of wappers is zelden te halen. het is een kwestie van zo goed mogelijk.
    tenzij het je echt gaat irriteren. dan ga je verder.

    Staat hij daar goed, kun je eens kijken wat hij doet bij spontane pitchwisselingen.
    rechtuit omhoog, bovenin rechtuit omlaag.
    meestal klopt het dan wel aardig.
    veel stabilisaties hebben ook een stop gain, dat zorgt ervoor dat de heli weet hoe hij met harde stops om moet gaan.
    kom aub niet in de verleiding de normale gain EN de stopgain tegelijk op te schroeven.
    gevaar bestaat dat wanneer de stop gain het niet trekt, dan gaat de boel in de hunt. maar daarna pakt de normale gain over, en dan hunt de boel vrolijk en enthousiast verder.
    waarbij het wel eens erg moeilijk kan zijn om zonder schade op de grond te komen.

    in de regel, als de normale gain goed staat, mechanisch alles klopt, stop gain staat losjes goed, dan zou hij alles goed moeten doen.
    er zit altijd wel eens een klein wappertje in de staart, dat hou je toch wel.
    maar in hoover moet hij wel +/- op 1 plek blijven, en in manouvres moet hij wel in de goede richting blijven staan. tussendoor kan er wel eens een tikkie hunt komen, ligt aan je vlieggedrag.
    zolang het een tikkie is, en verder doet hij alles goed, is het goed.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja.
    over die gear ratio.
    in principe, als je vol pitch omlaag komt, en opvang met vol pitch omhoog, geef je de heli maximaal gas op de aandrijving.
    dus ook maximaal koppel, wat de staart weg moet werken.

    als de staart het niet trekt, zal hij dan gaan tollen.
    tot het vermogen weer minder wordt, dan pakt ie hem weer.
    maar de staart zal verdraaien als dat zo is. dus wel ff rekening mee houden.

    persoonlijk test ik dit met een simpele volgas climbout omhoog vanuit hoover, hangen en in 1 klap pitch bovenin.
    in de regel, als hij dat doet zonder gezeur, doet ie de rest ook wel.
     
  14. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey Student,

    Dank voor je duidelijke uitleg! Ik heb hier zeker wat aan :). Ik heb toch nog 1 vraag.

    Moet je de tail nou instellen met wat tegen pitch ( ik geloof iets links ) of gewoon op het 0 punt en dan aan allebei de kanten zorgen dat je tail servo 100% travel heeft op de slider waarbij hij ook op zijn max uitslag heeft ?(en dan zonder grommen uiteraard) Ik begrijp uit je uitleg het laatste.. En stel dat ik met mijn max tail gain het osscileren niet haal, moet ik dan als nog mijn ball link ietsjes naar buiten doen tot dat ik wel de oscillatie heb en dan 2 punten minderen in gain? of is dat dan ook niet nodig?

    ik ga straks even sleuten aan mijn oxy 3 en dan hoop ik je van de week mijn nieuwe bevindingen te geven :)))

    erg interresant dit! Nogmaals mijn dank :)
    :beer:
    groetjes Mark
     
  15. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    bij de moderne helis is het zo dat je de servo en het stuurmechanisme allemaal op 90graden/midden hebt staan. Dan zit er standaard al een paar graden tegen pitch ingebouwd.
     
  16. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Mr. Mark,

    Ok dat wist ik niet.. Ook al staat je tail pitch op 0 graden afgesteld bij midstick?
     
  17. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Of bedoel je dat als je je slider in het midd3n afstelt er standaard al wat pitch in je tailbladen zit?
     
  18. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    dat laatste inderdaad
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het wisselt een beetje.
    De vbar wil graag 5 graden pitch zien.
    Dan is de boel een soort neutraal op het moment dat de heli hoovert.
    Dus mid servo, hoorn in het midden, is dan 5 graden tegen torque

    meestal zit de slider dan ook ongeveer in het midden van de slag.

    dat oscileren is eigenlijk niet belangrijk.
    De staart moet strak zijn. Oscileren houdt in dat je te ver kan gaan. Dat hoeft natuurlijk niet.
    Als de staart niet strak is bij max gain, moet er meer vermogen naar de staart.
    Grotere staartbladen normaal.
    Maar ik begrijp dat jij ook de ratio aan kunt passen, dat kan natuurlijk ook.

    die servo setup moet gewoon goed zijn. Zo gaat hij het langste mee.
    En gezien de snelheid van dat ding, moet hij het op zn sloffen halen.
    Met die servo heb ik de staart van een 250 goed gekregen.. en dat zegt heeeeeel veel :D

    maar kijk aub ook die begeleiding van de stang na. Dit gaat vaker mis dan je denkt.
    Goed in het midden die begeleiding. Zorgen dat hij niet verdraait, en de boel goed zit.
     
  20. Beano84

    Beano84

    Lid geworden:
    20 apr 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo heli is afgesteld en heeft zn maximale travel mechanisch ( 2 tikjes terug) en ook met de slider. Dus ik ben benieuwd! Geen weerstand in de stang en slider dus dat moet goed zijn.

    Ja zoals tareq zelf vliegt gaat mij iets te snel, maar hij krijgt hem super strak. Ik heb hem weleens gesproken via youtube. Hij vliegt met 100% throttle, maar hij komt er mee weg. En hij had beloofd om een keer een video te maken over zijn vbar setup. Ben best benieuwd naar sommige dingen van hem. Aardige kerel!

    Ik hoop hem morgen te gaan testen. Jullie gaan me morgen horen bij mooi weer.

    Groet Mark
     

Deel Deze Pagina