Tail problem FBL controller Robird G31 bij throttle 70%

Hallo medeforummers,

Ik heb voor mijn clone 500 FBL ALIGN helicopter een FBL controller gekocht.
28236(1).jpg

Voor de Swash plate: 3 keer : TGY-225MG - 3.5kg 0.12s
Turnigy Digital high torque bearing servo 26.0g/3.5kg/.12sec

Staart: Goteck GS-D9257 - High Speed 4.5 kg / 0.07sec
HKS-9257 High Speed Servo 4.5kg/ 25g/ 0.07sec

Achtergrond:

Alles werkte perfect met Spektrum DX7s zender totdat ik de heli had ingebouwd in een Airwolf 500 schaal. En overstapte op een 9 kanaals ontvanger icm een Turnigy 9XR zender omdat ik de retracs wou gebruiken en een geluidsmodule voor mitrailleur geluid.

Ik had flink problemen om de staart stil te houden.
Na maanden was het niet gelukt en heb ik de heli weer teruggebouwd uit de airwolf en ben ik ook weer de Spektrum DX7s gaan gebruiken.

Probleem:
Met de bijgeleverde software alles getest en alles werkt naar behoren. De staart uitslag is voldoende.
Als ik dan de heli optoer tot 60% dan werkt alles perfect. Zodra ik richting 70-80% throttle ga dan reageert de staart minimaal. Hij heeft dan een minimale uitslag. Zodra ik dan gas terugneem is alles weer ok.
Staart servo uitgewisseld, daar ligt het niet aan.
Alles loopt soepel met weinig weerstand.

Ik gebruikt een YEP80A ESC met een aparte BEC 5A
Servo kabels lopen gescheiden van de BEC kabel

Heel gek probleem waarvan ik de oorzaak niet kan vinden.
Iemand enig idee wat ik kan proberen?

Laatst bewerkt:
Zou het misschien met trillingen op een bepaald toerental te maken kunnen hebben?

Je kan eens proberen om verder op te toeren tot 100%
Eventueel een andere gyro pad gebruiken of in geval van trillingen opsporen vanwaar ze komen.

Lol
Een clone heli is dus geen align ;-)

Wat ik even niet uit je verhaal kan halen:
Tot 60% gas gaat het goed, erboven niet.

Wat gaat niet goed? Toer je dan werkelijk op, en hoover je dan?
En boven de 60%, wat gebeurt er dan precies?

Het lijkt mij nl vrij sterk dat hij met meer gas, minder staartcontrole zou hebben.
Misschien dat hij gaat hunten, hij zit eenmaal in een romp.. Maar meer gas is doorgaans ook meer vermogen op de staart..

In een romp kan het nog een hint zijn om de gyro op normal te zetten ipv heading hold..
Een romp is vaak een windvaantje, waardoor de staart het ontzettend zwaar krijgt met een beetje wind
Hh kruipt dan naar zijn uiterste uitslag toe, zonder dat je het merkt.. En slaat dan opeens door..

In normal voel je dit aankomen

Thanks voor de tips:

Heb ook een andere gyro pad gebruikt.
En ook de locatie veranderd van boven naar onder.
De heli zit NIET meer in de romp.

Voor het opstijgen test ik in stilstand altijd eerst of alle servos het doen.
De staart heeft dan volledige uitslag tot de beide uiteinden.
Dan geef ik gas tot circa 50% en test dan de rudder --> uitslag tot de uiteinden
Meer gas (70% en hoger)---> Rudder nog paar millimeter links en rechts. Dus weinig reactie meer op stick input vanaf mijn zender.

Ik zal het volgende gaan doen:
- de log van de trillingen eens gaan inzien
- Naar een hogere throttle waarde gaan

Laatst bewerkt:
Maar, je hebt dus niet daadwerkelijk gevlogen?

Zit er nog een ontvanger tussen?

Vergis je niet in wat een estab allemaal voor jou regelt..
als de estab dus ook een motorsignaal ontvangt, kan hij hier ook op anticiperen..
Je ziet dus ook regelmatig dat als je plots een dot pitch geeft, dat de staart ook opeens flink uitslaat.
Zonder dat jij aan de roerknuppel zit..

ALS de estab een motorsignaal ontvangt, denk ik dat hij zelf al bij een wat hoger motorsignaal alvast de staart wat minder vlot zet, om extreme reacties te voorkomen.
Op de grond ziet het er raar uit, in de lucht komt het doorgaans wel goed.

Maar, moet hij wel een motorsignaal zien, anders kan hij er ook niet op anticiperen.
daarnaast is testen zonder romp nutteloos als je daarna wel een romp gaat gebruiken.
je weet dan alleen OF dat ding het uberhaupt doet.
met romp resoneert en gedraagt alles zich compleet anders, dus ook de estab zal compleet anders ingesteld moeten worden.

Klinkt mij alsof je een veel te zwakke tailservo hebt....

En als je die tailservo verwisselt voor een identieke (en dus even zwakke) servo, om te testen, dan haal je het probleem dus NIET boven water. Dan DENK je dat het niet aan de servo ligt, omdat ze het allebei doen, maar dat is dus fout geredeneerd....

Als hij het met een (fors) sterkere servo nog steeds doet, moet je het in de richting van je programmering van de zender zoeken. Maar gezien je symptoombeschrijving en je opsomming van hoe je getest hebt, verwacht ik dat je staartservo te zwak is.

Groet, Bert

In theorie, cijfertechnisch, zou dat raar zijn..

Ik heb op mn trex 600 nitro een align ds 650 gehad op de staart.
Deze geeft 5 kg op 6 volt, bij 0,05 sec/60 graden

de futaba 9254 is bij velen favoriet, deze geeft ong 3,4 kg op 5 volt, bij 0,06 sec/60 graden

Die van de ts geeft 4,2 kg op 6 volt, bij 0,07 sec/60 graden

Puur cijfermatig zit hij er mooi tussenin qua stelkracht.
enigste wat nog kan, is dat de linkage wegbuigt.
of de servo haalt zijn kilo's niet onder belasting..
Ze adverteren met een Stall torque, dus houdkracht in 1 positie. schijnt anders te zijn dan de houdkracht in beweging

Of de estab corrigeert alvast..
Enigste manier om dat te checken, is domweg de estab er even tussenuit halen, en even de servo recht op de ontvanger inpluggen.
ff opletten natuurlijk met optoeren, maar voor test kan het..

Wat ik in mijn verhaaltje trouwens ff niet meeneem, is het feit dat de door mij genoemde servo's gewone standaardmaat servo's zijn..
de servo van de ts is een maat kleiner.

ff kleine toevoeging..

De gotech 9257 is een soort futaba clone. Hk zaken nemen wel vaker de typenummers van dure en erg bekende servo's over. als dus iemand zoekt op gyro 401 kom je ook bij zeer veel clones uit, terwijl de futaba 401 de enige "echte"is
Geintje is, dat de futaba 9257 maar over 2 kg stelkracht beschikt bij 0,08 sec/60 graden.
gewicht van de servo is bijna identiek

Zou het daarin zitten?

Toen ik het las, zag ik die servo-maten niet.... 4 kilo voor een 500 serie zou ruim voldoende moeten zijn.

Groet, Bert

Hallo @Rase:

voor testen zou ik den heli eens hoveren
en proberen hoe die pirouetten links om en rechts om uit zien
en of dat überhaupt gaat
en hoe gaat het bij vliegen in RR mode ...

ik had ook een probleem met een schaal-heli
die dan uiteindelijk bij vliegen in RR mode goed ging
en alleen in hover wat onrustig was ...

dus even nog de sturing checken of die licht gaat ...

dat zijn maar mijn ideeën

suc6, wij horen het, Uwe

@Rase

Test je dat met of zonder hoofdrotorbladen.
M.a.w. komt de heli wel de lucht in als je je tests uitvoert?

Op welke mode heb je de beide zenders in gebruik?

Heb je de endpoint`s van de staartservo alleen maar ingesteld in de fbl unit en niet ook nog eens in de zender-software?

Heb je ook geen rare(lees: Niet wensbare) mixers aanstaan in de zender?

Wat kan er zijn mis gegaan tussen het gebruik van een spectrum en een Turnigy?

Want daar is eigenlijk het probleem ontstaan.(tenminste, dat maak ik op uit je verhaal.)

edit: heb je de fbl-unit voor gebruik van andere zender: opnieuw ingesteld?

Mvg. Richard

Bedankt allemaal voor de nieuwe ideen:

Wat ik nu kan gaan proberen:

- Is domweg de estab er even tussenuit halen, en even de servo recht op de
ontvanger inpluggen. ff opletten natuurlijk met optoeren, maar voor test kan het.

-hoveren en proberen hoe die pirouetten links om en rechts om uit zien en of dat
überhaupt gaat

- hoe gaat het bij vliegen in RR mode

Ter info:
- De test is gedaan met Bladen, want ik wou meteen gaan vliegen
- Ik ga niet meer vliegen in de Airwolf body (is gesloopt door de staart problemen)
- Ik heb een de endpoints enkel in de software aangepast en niet in de zender
- De Software compleet opnieuw gedaan bij het wijzigen van de zender

Het gekke is dat de heli goed heeft gevlogen met deze setup in combinatie met de spektrum. Stall turns, 8 tjes etc (meer kan ik niet). Toen was ik tevreden en ging hij dus in de body en de andere zender. En vanaf toen is downhill gegaan.

Een romp geeft ook veel meer belasting in de staartregio, dus dat kan makkelijk.

meer gewicht = meer vermogen nodig om in de lucht te blijven, dus meer vermogen op de staart om recht te blijven.
Dus een net wel goede servo, kan dan opeens net niet goed raken.

Ff opletten.. Hooveren geheel zonder gyro is helemaal een uitdaging ;-)
doe hier heeeeeeel erg voorzichtig mee, en rustig
het zal je verbazen wat een heading hold gyro allemaal voor je oplost..

Ik heb de oplossing gevonden.

De schuldige was niet de controller, of de servo, maar mijn eigen onkunde en onoplettendheid:rolleyes:

Ik ben sinds een paar dagen weer gaan testen. De software weer helemaal ingesteld. De ball link in de servo arm een gaatje dichterbij gezet. De controller heeft nu maximale bereik in beide richtingen.
(Eerst was dat 80% geregeld via limit in de software).

Maar bij optoeren met bladen buiten zag ik weer de servo uitslag verminderen.
Zowel op heading hold als rate modus.

Bij al die testen stond ik achter (ver) de heli, maar ben nu aan de zijkant gaan staan en toen zag ik het......
De servo arm bewoog wel, maar de servo houder welke aan de staart vast zit bewoog mee (1 schroef was niet vast genoeg).

Bij lage toeren speelde dit niet.
Na aandraaien van de schroef deed die het weer als vanouds.

Hierna al mijn schroeven gecheckt en gezekerd met locktite blauw.

Laatst bewerkt:
Soms zijn de grootste problemen eigenlijk de kleinste :mrgreen:

en je zoekt er meestal het langste naar...
gefeliciteerd met de vondst iig!

Back