Tail rotor asje rechtbuigen

Heli-vrienden,

Tijdens de voorjaarsinspectie van m'n Raptors heb ik een kleine verbuiging van een tail rotor as geconstateerd (dmv een glasplaat en een lampje). Het gaat om een fractie van een millimeter. Niet veel, maar voor een heli te veel. Dat moet dus recht. Wie heeft ervaring met het rechten van asjes? (een nieuwe kopen voor een paar euro kan altijd nog). Volgens mij is de grootste uitdaging om krasjes te voorkomen die niet echt bevorderlijk zijn voor lagers e.d. Ik kan een zwaar blok hout onder het asje leggen, en een goede klap met een hardkunstof hamer geven. Er moeten betere ideeen zijn...

mvgr,
Niels.

Hoi Niels,

Bij een Raptor zou ik er al niet meer aan beginnen. Het kan wel (alles kan) maar het is een hoop werk, en je moet goed weten wat je doet. Voor die paar euro zou ik het risico niet lopen.

Als het nu een 450 size of kleiner is, dan zou ik zeggen, met de meetklok controleren en met het handje voorzichtig richten, en dat gaat bewezen goed (al gedaan bij zowel mijn Zoom 450 als de Walkera 60B) maar alles met een as dikker dan 3 mm, ik zou er zelf ook niet aan beginnen.
Dat ik zelf aan het richten gegaan ben had ook meer te maken met de levertijd (soms vind ik zelfs een dag al te lang duren) dan met de centen.

EDIT: als je tóch wilt richten, dan zou ik niet met een hamer te werk gaan, maar met een draaibank en een meetklok (je hoeft niet te kunnen draaien hiervoor). Procedure is op zich vrij simpel: eerst uitzoeken waar de knik precies zit, en meestal is dat net naast het lager aan de uitgaande kant van de tailbox.
Het asje met wat latoenkoper omwikkelen (tegen krassen) en met het rechte gedeelte (waarschijnlijk dus het gedeelte waarmee hij in de lagers zit) inspannen in de drieklauw. Met behulp van de meetklok de klauwplaat zodanig draaien dat de buiging richting de beitelhouder wijst. Met de beitelhouder (zonder beitel uiteraard) voorzichtig de as rechtdrukken (even een stukje hout er tussen tegen butsen en krassen) en met de meetklok controleren of hij recht is. Hoop werk, en redelijk wat kans dat er toch een "verborgen" slinger in blijft zitten, kortom nieuw asje geeft meer zekerheid. Heb dit op het werk wel vaker gedaan, ook wel met dikkere assen (tot plm 15 mm, daarboven wil dit ook niet meer), maar dat is omdat je op zee nu eenmaal geen TNT hebt die de volgende dag onderdelen aflevert, en het soms toch direkt weer moet draaien. Meestal vervang ik zo'n as dan wel bij eerste gelegenheid.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Heli-vrienden,

Er moeten betere ideeen zijn...

mvgr,
Niels.

Wegmikken en een nieuwe inzetten, vaak zijn ze krom op het uiteinde, daar valt weinig te richten.
Had je een trilling in de staart ? ik vraag dit omdat ik bij inspectie nooit de assen op rechtheid controleer.
(als er geen trillingen zijn)

Laatst bewerkt:
Het asje met wat latoenkoper omwikkelen (tegen krassen) en met het rechte gedeelte (waarschijnlijk dus het gedeelte waarmee hij in de lagers zit) inspannen in de drieklauw.

Zorg er ook voor dat het latoenkoper op iedere plek even "dik" is. Dus exact 1 keer omwikkelen, of twee keer enz. Dus NIET 1,5 keer, dan heb je kans dat hij al niet gecenterd in de klauw komt. Helemaal op een dun asje is de afwijking behoorlijk (spreek ik helaas uit ervaring ;) ).

Vriendelijke groeten,
Aldert

ps. vervangen is het mooiste natuurlijk

Hoi Rhelie,

Wat wegmikken en een nieuwe monteren betreft: dat ben ik volledig met je eens. Beste, snelste en bij vrijwel alle merken zeer betaalbare optie!

Wat betreft niet kunnen richten... Onder omstandigheden kan het écht wel, ik heb hier twee heli's met een gerichte as staan, die zéér regelmatig vliegen. Als het per sé moet (as een as niet meer of moeilijk te krijgen zou zijn bijvoorbeeld) zou ik er ook niet wakker van liggen met een gerichte hekrotor-as te vliegen.

Wat de trillingen betreft, bij alledrie de kromme hekrotorassen die ik gehad heb was er geen tijdens hoover zichtbare trilling aan de staart te zien, en 0.5 mm slingering (in het ergste geval van de drie) noem ik toch aardig krom, dus dat is niet altijd een goede indicatie. Alle keren de afwijking ontdekt bij een inspectie. De resulterende trilling is nl in het verticale vlak gericht, en niet echt zichtbaar aan het staartvlak, hij "verdrinkt" in de motortrillingen.

Ik kijk bij inspectie altijd naar de slider, of die beweegt t.o.v de aanstuurvork als ik de rotor draai (draaien via de hoofdrotor om niet een valse slinger te veroorzaken), en het is juist daar, door terugmelding van de trilling naar de hekservo, dat bij de meeste heli's het snelste schade zou kunnen optreden, zeker als je een koolstof aansturing gebruikt. Bij Vario's (met kunststof hekrotorhuis) gaat meestal eerst de lagerzitting aan gort en niet de servo vanwege de meestal vrij slappe stuurstang. Naar mijn ervaring kun je met name bij de Vario's al door je heli wat onvoorzichtig in de auto te zetten (lichte tik tegen de hekrotor) voldoende slingering in de as krijgen om het kunststof hekrotorhuis te beschadigen door de trillingen. Vario waarschuwt hier ook voor, kwam ik (te laat) achter.
Tot nog toe heb ik de knik altijd net naast het uitgaande lager zien zitten, dat is het punt waar de grootste buigmomenten optreden, onder alle omstandigheden. Nooit op het uiteinde. Daar is de uitwijking wél het grootst, dat wel, maar gek genoeg zie ik het aan de slider beter.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik kijk bij inspectie altijd naar de slider, of die beweegt t.o.v de aanstuurvork als ik de rotor draai (draaien via de hoofdrotor om niet een valse slinger te veroorzaken
Groet, Bert

Zo doe ik dat ook altijd, maar ik heb ook de ervaring dat gerichte assen geneigd zijn om bij het minste geringste weer terug krom zijn.

Goed punt is dat blijkbaar een krom asje niet altijd zichtbare trilling geeft !

Zo doe ik dat ook altijd, maar ik heb ook de ervaring dat gerichte assen geneigd zijn om bij het minste geringste weer terug krom zijn.

Goed punt is dat blijkbaar een krom asje niet altijd zichtbare trilling geeft !

Dat gerichte assen sneller krom zijn, hangt van het gebruikte materiaal af en van de oorspronkelijke kromming, maar is zeer zeker een risico, daar heb je helemaal gelijk in. Daarom ligt voor mij de voorkeur ook bij vervangen, en hoofdassen richt ik NIET!

Groet, Bert

Iedereen bedankt voor de tips. Ik constateerde inderdaad een zeer kleine verticale beweging in de pitch arm (door de invloed van de gebogen as op de slider/vork). Eerder was het me al eens opgevallen dat de stang tussen servo en pitch-arm behoorlijk kon trillen (wat je dan aan de 'normale' trillingen van de heli toeschrijft). Door een flinke draai aan de hoofdrotor te geven viel de beweging in de hekrotor-as op.

Omdat 5mm rechtbuigen inderdaad een lastige opgaaf lijkt, bestel ik gewoon een nieuw asje, en probeer in de tussentijd 1 keer of ik de as kan rechten ... (deze hobby kost tot nu toe meer tijd dan geld - gelukkig).

Tijd voor een zonnig en warm vliegjaar.
Niels.

Back