Tail rotor probleem Blade 200SRX

Hallo,

Ik heb een Blade 200SRX overgenomen met het volgende probleem. Als ik de hoofrotor laat draaien draait de tailrotor niet automatisch mee en de rudder werkt alleen op de rechter kant, rudder op links reageert de tailmotor niet. Ik heb reeds de ESC, ontvanger en de motor van de staart vervangen maar het probleem blijft. Als zender heb ik een DX6i (oud model).

Beetje einde raad nu... Is dit een compatibiliteits probleem met de DX6I? Op youtube vindt je nochtans filmpjes hoe je hem moet instellen om met de 200SRX te vliegen.

Graag uw inbreng!

Alvast dank!

Kenneth
 
Heb je al gehoverd? Dat de rotor naar links niet draait klopt. Neem de heli eens in de hand en toer op. Als je dan de heli naar links/rechts draait, moet de staartmotor tegendruk geven.
 
Heb je al gehoverd? Dat de rotor naar links niet draait klopt. Neem de heli eens in de hand en toer op. Als je dan de heli naar links/rechts draait, moet de staartmotor tegendruk geven.
Wat is de reden dat hij niet naar links draait? Durf niet hoveren tot ik weet of dit normaal is of niet. Via youtube kan je nochtans zien dat bij het opspinnen van de main rotor de tail ook begint te draaien.
 
Het draaimoment (vergeef me de eventueel verkeerde benaming ;) @ron van sommeren) vd rotor zorgt ervoor dat zonder tegendruk de staart gaat ronddraaien, dus met een beetje tegendruk ga je linksom en met veel tegendruk rechtsom.
Zolang de heli niet draait, zal de staart niets (hoeven) doen.
 
Het draaimoment (vergeef me de eventueel verkeerde benaming ;) @ron van sommeren) vd rotor zorgt ervoor dat zonder tegendruk de staart gaat ronddraaien, dus met een beetje tegendruk ga je linksom en met veel tegendruk rechtsom.
Zolang de heli niet draait, zal de staart niets (hoeven) doen.
Normaal moet de tailrotor toch draaien om het draaimoment te kunnen corrigeren vd hoofdrotor? Bij al mijn heli's begint de staartrotor te draaien van zodra de mainrotor draait. Wat er wel is aan deze heli is dat de voeding van de hoofdmotor en staartmotor common zijn en dat enkel de signaallijn gescheiden is.
 
Je kunt de heli in de hand nemen en optoeren (goed vasthouden en let op je ogen). Als je de heli dan heen en weer draait, moet de staartmotor draaien.
 
Het draaimoment (vergeef me de eventueel verkeerde benaming ;) @ron van sommeren) ...
De rotor levert een koppel, geen moment :D d.w.z. geen resulterende kracht op de heli. De staartrotor levert wel een moment, d.w.z. een draaiende én een resulterende kracht op de heli. Met als gevolg dat de staartrotor de heli in zijn geheel opzij duwt. Dat moet weer gecorrigeerd worden met rol, en daardoor hangt elke heli met één hoofdroter scheef.
 
Laatst bewerkt:
De rotor levert een koppel, geen moment :D d.w.z. geen resulterende kracht op de heli. De staartrotor levert wel een moment, d.w.z. een draaiende én een resulterende kracht op de heli. Met als gevolg dat de staartrotor de heli in zijn geheel opzij duwt. Dat moet weer gecorrigeerd worden met rol, en daardoor hangt elke heli met één hoofdroter scheef.
Zodra de hoofdrotor draait ontstaat er een tangentiele kracht die opgevangen moet worden door de staartrotor. Waarom draait de staartrotor in dit geval dan niet direct?
 
Als de heli veel wrijving heeft met het oppervlak waar hij op staat, blijft hij gewoon staan en is er voor de staart geen kracht om te compenseren. Vandaag de vraag om het op een gladde vloer te proberen.
 
Als de heli veel wrijving heeft met het oppervlak waar hij op staat, blijft hij gewoon staan en is er voor de staart geen kracht om te compenseren. Vandaag de vraag om het op een gladde vloer te proberen.
OK ga het zeker proberen maar aangezien die heli niets weegt lijkt het mij een beetje abnormaal dat die staartrotor enkel zou draaien bij half throttle... Ik heb ook een simpele blade 120 en zelfs daar begint direct de tailrotor te draaien als je throttle geeft.
 
Dat komt door de electronica.
Bij veel heli’s wordt een losse gyro toegepast.
Daarin zit weer electronica die “opmerkt” dat de heli ongewenst verdraait.
En dat verdraaien meet hij aan de hand van zijn eigen 0 beweging vlak, wat hij meekrijgt precies als je de accu aansluit.
Het initialiseren.

Als hij dan de 0 beweging heeft, gaat hij kijken wat de zender doet.
Als de zender bv door trim oid beweging gebied, zal de heli deze beweging incalculeren, en zorgen dat die beweging wordt gehaald.

Anderzijds, als je bijnhet aansluiten van de accu de heli beweegt, zal zijn 0 vlak bewegen.
Dus zal de gyro dit uit gaan voeren, omdat dat is wat er van hem gevraagd wordt.


Das de achtergrond.
Dus, hij gaat niet meteen draaien, omdat hij eerst iets moet zien waar hij tegenin moet gaan.
Oorzaak, gevolg.
En programmering. Meestal programmeren ze zodanig dat alles een beetje anticipeert.
Hier blijkbaar iets minder.
 
Ok, ff foto opgezocht.
Staartmotor met opgedrukte prop.
Als de motor wel draait, kan het zijn dat de prop slipt op de as.
Harder aanduwen, of pietsie secondelijm in het gaatje. Wel zorgen dat er geen lijm de motor in loopt, anders krijg je het nooit meer los
 
Back
Top