Taildragger van mijn calmato trainer maken

Hallo,
Ik ben onlangs begonnen om mijn Calmato trainer (tis eigenlijk een Arkai Salop, maar dat zegt waarschijnlijk niemand wat, het is wel als 2 druppels water)

Er zat ook nog een kleine landing schade aan (ging de boom in:?) die ik ook netjes wegwerk.

Het leek mij wel leuk om hier een foto verslagje van te maken.
Uiteraard zijn tips altijd welkom.

IMG_7923-1.jpg

IMG_7925.jpg

Dat is hem dan, mijn trainertje.
Inmiddels voorzien van een nieuwe rudder, de oude ben ik ergens in de lucht verloren:confused:
Het voorwiel is inmiddels gedoneerd aan de calmato sports, die zijn voorwiel (ook) in de lucht verloor... jáááá 't gaat lekker:rolleyes:.
De sports wordt later ook veranderd naar taildragger;)

IMG_7926-1.jpg

IMG_7927.jpg

Inmiddels het main gear verwijderd.
Zoals je ziet komt gelijk weer de lelijke schade naar boven van de crash in de boom, waardoor het gear met hout en al uit de kist was gerukt.
Ik had dit toen weer gefixt zodat ik toch weer kon vliegen:cool:

IMG_7928.jpg

De uitsparing waar de gear in zat is netjes schoongemaakt van lijmresten en ook ontvet.
Daarna een te groot stuk balsa er in gelijmd om hem vervolgens netjes op maat te schuren.

IMG_7929.jpg

Het eindresultaat van het schuren:).
Tevens gelijk de zijkanten lichtjes mee geschuurd zodat dat weer wat egaler toont.

IMG_7930.jpg

Ik heb de onderkant ontvet met wasbenzine, een stukje oracover op maat geknipt en de strijkijzer van de vrouw geconfisqueerd ;)

IMG_7931.jpg

Het resultaat.
De oracover zit er strak op, dit heb ik gedaan door constant vanuit het midden naar buiten te strijken en zo alle eventueele luchtbellen eruit te drukken.
Ik heb alleen dit stukje opnieuw gefoelied, ik maak er een winterprojectje van om de hele kist opnieuw te doen tenzij het echt eerder moet.
Vervolgens gelijk de strijkbout terug gegeven... je weet maar nooit:p

IMG_7934.jpg

Aan de voorkant waar de gear wordt geplaatst heb ik nu aan de binnenkant een extra stuk multiplex gelijmd.
Ik heb dit gedaan om de nieuwe plek van de gear te verstevigen.

IMG_7937.jpg

De gear heb ik helemaal aan de voorkant geplaatst (2 tot3 cm voorbij de vleugel), maar hij zit nog wel voor het afdek kapje van de tank.

tailwheel.jpg

Dit is het tailwheel die ik heb besteld.
Als het goed is dan heb ik deze volgende week binnen, ik zal dan ook verder het topic afmaken

Ooit nagedacht over een Sullivan tailwheel?

hebben ze tegenwoordig ook bij HK (HobbyKing Online R/C Hobby Store : Sullivan Tail Wheel Bracket kit (5-12lb)). Zit een veertje bij zodat je richtingsroer (en dus ook servo) geen klappen krijgt van het staartwiel.

Heb er 3 van en erg tevreden over.

Het is inderdaad wel iets om over na te denken.
Maar is het niet zo dat de houder die op de romp zit de grootste klap opvangt:confused:

In ieder geval zit er een aardig lange as bij, ik kijk wel of ik er zelf misschien een veer in kan buigen, desnoods in een liggende v vorm.

Bedankt voor de tip:thumbsup:

Uiteraard vangt de houder de grootste klap op.

Maar denk het zo. Je wieltje rolt over de grond. De grond is vaak niet mooi egaal (of je moet een asfaltbaan hebben) dus je wieltje wil de hele tijd eigenlijk naar links/rechts draaien door de ondergrond. Maar het wieltje wordt tegengehouden door de rudderservo. Dus de servo krijgt eigenlijk continu "klappen".

Door zo een veertje kan het wieltje enigszins naar links/rechts draaien zonder dat het de rudderservo belast (afhankelijk van de veer).

Het is geen "must" maar ik merk wel een meeverend wieltje goed doet. En voor de prijs ...

Aangezien ik al onderdelen had besteld vind ik het weer zonde om nieuwe onderdelen te bestellen;)
Ik zal eens kijken hoe mensen het op de vereninging gedaan hebben om die bewegingen te ondervangen:)

Groeten,

Die " Arkai Salop " is dat echt een kopie van de calmato, ik kan er niet veel van vinden op het WWW.
Hoe is de kwaliteit en waar is deze trainer te koop ??

Alvast bedankt voor de info,
Ruud

Die " Arkai Salop " is dat echt een kopie van de calmato, ik kan er niet veel van vinden op het WWW.
Hoe is de kwaliteit en waar is deze trainer te koop ??

Alvast bedankt voor de info,
Ruud

Hoi Ruud,

Het is echt als 2 druppels water, zelfs de folie is van de zelfde fantastische kwaliteit:rolleyes:;).
Zo nu en dan strijk ik hem even extra (met een teedoek ertussen).
Ik hoor van de ervaren vliegers dat hij lekker vliegt (somige beweren zelfs dat ie lekkerder vliegt dan de echte)

Je kan hem op de duitse ebay ( www.ebay.de ) vinden, hieronder een linkje van de kist.
ARKAI "SALOP TRAINER 40" ARF FLUGMODELL 1,6 METER - NEU | eBay

Ik hoop dat je voldoende info hebt, anders hoor ik het wel.

Groeten,

Back