taileron mixer op F16-achtigen

Nadat ik wat geëxperimenteerd heb met instellingen (op andere delta-achtigen) ben ik tot de conclusie gekomen dat je op modellen met een taileron (zoals de F16) en die mogelijk alléén daarmee bestuurd worden (dus geen ailerons) je op een andere manier moet mixen als dat ik tot dan toe gedacht had.
Vrijwel alle andere vliegtuigen vlieg ik met de ailerons mixer met een beetje differentieel ingesteld (het naar beneden gaande rolroer slaat minder ver uit), bij zwevers zelfs tot 50%.
Nu met wat meer delta ervaring stel ik de mixers in op 0% maar zoals ik gisteren gemerkt heb met de F16 wordt het beter als ik een "negatieve" differentiatie toepas, dus het naar beneden gaande aileron moet juist méér uitslaan!
Nou kan deze kretologie verwarrend werken met de tailerons, dus voor de duidelijkheid:
Bij een linker rol de rechter taileron méér laten uitslaan als de linker. Ik heb nu op de rechter 10% méér dan de linker.
Hij rolt nu langs het spreekwoordelijke snoertje en eerst was dat meer iets van een barrel roll! En uiteraard is de rolsnelheid ook toegenomen!

De F16 is bijzonder omdat de stabilo's een "anhedral" hoek maken, waardoor een binnenwaardse barrel ontstaat. (piloot word in stoel gedrukt tijdens rollende manouvres met de tailevons).

Een beetje negatieve differentiering is dan noodzakelijk om toch axiaal te rollen.

Bij de F15 is het stabilo recht en hoort de differentiering dus "0" te zijn.

Hoi Bert
Tks voor de verklaring, hier had ik niet aangedacht!
Dan zal de Phantom dat wel helemaal hebben! Alhoewel die modellen wel met rolroeren gevlogen worden gezien de grotere spanwijdte.

Nadat ik wat geëxperimenteerd heb met instellingen (op andere delta-achtigen) ben ik tot de conclusie gekomen dat je op modellen met een taileron (zoals de F16) en die mogelijk alléén daarmee bestuurd worden (dus geen ailerons) je op een andere manier moet mixen als dat ik tot dan toe gedacht had.
Vrijwel alle andere vliegtuigen vlieg ik met de ailerons mixer met een beetje differentieel ingesteld (het naar beneden gaande rolroer slaat minder ver uit), bij zwevers zelfs tot 50%.
Nu met wat meer delta ervaring stel ik de mixers in op 0% maar zoals ik gisteren gemerkt heb met de F16 wordt het beter als ik een "negatieve" differentiatie toepas, dus het naar beneden gaande aileron moet juist méér uitslaan!
Nou kan deze kretologie verwarrend werken met de tailerons, dus voor de duidelijkheid:
Bij een linker rol de rechter taileron méér laten uitslaan als de linker. Ik heb nu op de rechter 10% méér dan de linker.
Hij rolt nu langs het spreekwoordelijke snoertje en eerst was dat meer iets van een barrel roll! En uiteraard is de rolsnelheid ook toegenomen!

Richard dit is toch vrij normaal.
wij gebruikten dit ook al op de L-39
voorheen wou hij altijd in een bocht duiken.
nu blijft hij mooi op koers
in de zender heet dit differentieel.
(graupner)

Richard dit is toch vrij normaal.
wij gebruikten dit ook al op de L-39
voorheen wou hij altijd in een bocht duiken

Misschien halen we hier wat door elkaar jongens? Sandor, bij alle conventionele vleugel vliegtuigen (niet zijnde delta's) moet je compenseren voor het zogenoemde "haak-effect", dwz in een linker bocht heefd de opgaande rechter vleugel méér lift, méér weerstand en wil derhalve achterblijven zodat de vleugel tegen wil gaan sturen, in dit geval naar rechts met als gevolg geen bocht. Veel kisten met grotere spanweidte hebben daarom differentiaal besturing waarbij die opgaande vleugel minder aileron uitslag krijgt, voor de ailerons dus kleine uitslag naar beneden en grotere uitslag naar boven. Dit effect wordt toegepast van Boeing 747 tot en met full-size L39's. (Heb het mooie kistje ook wel eens willen bouwen en ben bij de fabrieken geweest met téveel info terug naar huis waaronder ook deze differentiaal aileron besturingen.) Als dit bij jou L39 andersom is klopt er iets niet met de rest van de kist......., basic aerodynamics. Nu het bovengenoemde verhaal met delta's en dan specifiek met droop-down elevators zoals de F16 en MIG29 is dit effect blijkbaar nét omgekeerd aldus de geleerden.

Voor de guru's, correct me if I'm wrong, zo hebben ze het me op school wijsgemaakt.....:rolleyes:

Groetjes,
Gerald

Sandor,
Ja, ik kan je post niet helemaal begrijpen, het verhaal van Gerald vertel ik ook al (gedeeltelijk) in mijn eerste post en ik laat ook al de term differentieel besturing vallen. Nu blijkt dus dat bij een anhedral (mooi woord) tailplane je "negatieve" differentiatie moet toepassen, méér aileron input aan de "verkeerde" kant laten meelopen dus.

Bij veel zwevers en propkisten zoals de Piper Cub moet is deze differentiatie nog niet voldoende en moet je rudder bijgeven als je een aileron input geeeft, om de rest van het haakeffect helemaal weg te nemen. Ik heb daarom ook vrijwel alle kisten in normale vlucht (zit op een schakelaar voor acro) dit standaard bijgemengd op de zender.
Het is wel iets wat sterker optreedt bij lage snelheden en grote roeruitslagen, dus doorgaans minder te merken bij jets, maar het IS er wel! (bij de rolroer exemplaren dus....)

doei,

Ik wil niet vervelend doen, maar het zijn toch flaperon's?!

Flaps + aileron's = Flaperons.

Bij de F-16 is dit mechanisch gezien misschien wel mogelijk, maar er wordt hooguit een paar graden verschil bereikt tussen de twee horizontal elevators om de flaperons te ondersteunen in de roll. Ze zijn geen primaire stuureenheden voor het rollen.

Pluis,
Nee, niet correct, als je goed leest hebben we het over de staartvinnen die zowel als hoogteroer als aileron werken, andere roeren heeft mijn F16 niet, zélfs geen rudder! Ook die van Philip Avonds vliegt zo.
De naam voor dit soort roeren is elevons, tailevons of ailevators, tis maar wat je leuk vindt.
Het vliegt prima, ik mis de ailerons helemaal niet...

@pluis

Geweldig hoe verzin je het ( Flaps + aileron's = Flaperons.) ik lig helemaal in een deuk hier, je maakt mijn dag weer goed. Je mag blijven hier TOPPIE

Er zal wel weer commentaar komen op wat ik hier schrijf dus heren kom er maar in.

Jaap,
Ha, ik mag éérst schieten :)
Flaperons is een bestaande kreet, je leest hem erg vaak. Het staat zelfs in je zender (als je een wat duurdere hebt): flaperon menu.
de F18 heeft zelfs ruddervators heb ik wel eens gelezen: als je vol hoogteroer trekt(zoals bij een katapult start, dan knijpen beide rudders wat naar binnen zodat je een pitch up moment erbij krijgt, ofwel het originele design kwam nét ff wat hoogteroer tekort!

@richard

Oeps ik ben afgeschoten en nog wel door jou hihi grappie hoor, ik heb mijn hele zender afgebroken met een loupe bekeken niks gevonden, gebruiksaanwijzing blaadje voor blaadje nagesnuffeld ook met een loupe bekeken nog niks gevonden. Mijn vriendin erbij gehaald die ziet of leest ook niks.

Dat kan maar 1 betekenen dat ik nog zo`n stok oude rc heb, morgen gelijk ff shoppen komt helemaal goed.

Ik heb er nooit van gehoord, maar ik vond hem zo leuk die uitleg van Pluis (Flaps + aileron's = Flaperons.).

Sorry Pluis

Next

@richard

Ja je mag mijn naam onder je raampie schilderen maar wel heel klein graag, trouwens ben ik dan de eerste die erop staat geloof het ni he.

taileron

@Richard.

Inderdaad vreemd dat je voor de rol 1 van de twee 'taileron's' iets grotere uitslag naar beneden hebt, betekend dat je in 'normal flight' de hoofdvleugel iets moet pitchen om level flight te kunnen aanhouden, duidt op een volledig symetrische hoofdvleugel en misschien op een iets liftend profiel of instelling op je staartvlakken, verbeter me als ik ernaast zit hoor, maak me ook maar een voorstelling.

Just my two cents.

Ger.

Tja, altijd leuk om te zien wat je los maakt. ;)

Korte uitleg: Ik heb zelf stage gelopen op een voormalige vliegbasis en gesleuteld aan het grote voorbeeld. Ik had niet verwacht dat bij een dergelijk model, welke toch redelijk groot is, de flaperons niet gebruikt worden. Als je voor een exact schaalmodel zou gaan, zou het leuk zijn om ook het gebruik van je flaps en leading edge flaps na te maken. Maar ik ben absoluut niet de persoon om te dicteren wat je moet doen. Gewoon gezonde interesse...

Ger,
Je zit in de goede richting te denken, maar de staart heeft een continue "UP" uitslag nodig, mogelijk dat het CG wat aan de voorlijke kant ligt, maar ik vind hem lekker vliegen zo..... Mogelijk dat deze 0-positie het barrel rol achtig gedrag in de hand werkt, maar goed da's nu opgelost met de negatieve differentiatie.

Ik vind de uitleg van de anhedral staart nog het meest voor de hand liggend.

Pluis,
A/ Ik heb het model 2e hands gekocht, het is al wat ouder van ontwerp. Om naderhand ailerons in te bouwen is een megaklus. En ik blijk ze niet nodig te hebben...
B/ De vleugel is erg dun, daar passen zelfs geen servo's in, moet je complex aansturen met servos vanuit de romp, en dan heb je nog geeneens flaps...
C/ Ailerons, net zoals alle andere stuurvlakken en flaps in een jet, moeten strak aangestuurd zitten, anders heb je bij die snelheden (300+ km/u) snel flutter.
D/ Leading edge flaps zijn helemaal een crime om die in modellen in te bouwen...

Ik zie zoveel mooie modellen die flaps etc ingebouwd hebben maar dat de vlieger er werkelijk geen snars van begrijpt hoe ze optimaal te gebruiken. Of ze gebruiken ze nooit...
Al die stall vertragende maatregelen hebben alleen maar effect als ze ook benut worden EN als het model niet véél zwaarder wordt door al die extra komponenten, zodat het voordeel weer weg is...... Het is allemaal een afweging!

De grote F16 van Marijn Penninx heeft wél ailerons, TE of LE flaps weet ik niet. Die bak van Marijn is ook érg groot en heeft een enorme motor erin zitten!

Back