Richard Branderhorst
PH-SAM
Nadat ik wat geëxperimenteerd heb met instellingen (op andere delta-achtigen) ben ik tot de conclusie gekomen dat je op modellen met een taileron (zoals de F16) en die mogelijk alléén daarmee bestuurd worden (dus geen ailerons) je op een andere manier moet mixen als dat ik tot dan toe gedacht had.
Vrijwel alle andere vliegtuigen vlieg ik met de ailerons mixer met een beetje differentieel ingesteld (het naar beneden gaande rolroer slaat minder ver uit), bij zwevers zelfs tot 50%.
Nu met wat meer delta ervaring stel ik de mixers in op 0% maar zoals ik gisteren gemerkt heb met de F16 wordt het beter als ik een "negatieve" differentiatie toepas, dus het naar beneden gaande aileron moet juist méér uitslaan!
Nou kan deze kretologie verwarrend werken met de tailerons, dus voor de duidelijkheid:
Bij een linker rol de rechter taileron méér laten uitslaan als de linker. Ik heb nu op de rechter 10% méér dan de linker.
Hij rolt nu langs het spreekwoordelijke snoertje en eerst was dat meer iets van een barrel roll! En uiteraard is de rolsnelheid ook toegenomen!
Vrijwel alle andere vliegtuigen vlieg ik met de ailerons mixer met een beetje differentieel ingesteld (het naar beneden gaande rolroer slaat minder ver uit), bij zwevers zelfs tot 50%.
Nu met wat meer delta ervaring stel ik de mixers in op 0% maar zoals ik gisteren gemerkt heb met de F16 wordt het beter als ik een "negatieve" differentiatie toepas, dus het naar beneden gaande aileron moet juist méér uitslaan!
Nou kan deze kretologie verwarrend werken met de tailerons, dus voor de duidelijkheid:
Bij een linker rol de rechter taileron méér laten uitslaan als de linker. Ik heb nu op de rechter 10% méér dan de linker.
Hij rolt nu langs het spreekwoordelijke snoertje en eerst was dat meer iets van een barrel roll! En uiteraard is de rolsnelheid ook toegenomen!