Taileron??

Hallo,

ik heb een Extana (Topmodel - EXTANA 1,25m EPP) in EPP en heb er al wat vluchten op zitten.
Het hoogteroer heeft voor elk gedeelte een servo. Nu zou ik dat hoogteroer kunnen gebruiken als TAILERON. Wat is het doel daarvan en hoe moeten de instellingen gebeuren?
Heeft het ook zin de rolroeren bij landing beide naar beneden te zetten om de snelheid te verminderen?

Bedankt voor een antwoord.

Jos

Hallo,

ik heb een Extana (Topmodel - EXTANA 1,25m EPP) in EPP en heb er al wat vluchten op zitten.
Het hoogteroer heeft voor elk gedeelte een servo. Nu zou ik dat hoogteroer kunnen gebruiken als TAILERON. Wat is het doel daarvan en hoe moeten de instellingen gebeuren?
Heeft het ook zin de rolroeren bij landing beide naar beneden te zetten om de snelheid te verminderen?

Bedankt voor een antwoord.

Jos
Met het meesturen van het hoogte roer als taileron kan je sneller rollen.
De vraag is alleen of dat via mixen op jouw zender te realiseren is.
Zet je de rol roeren naar beneden dan zal dat de landings snelheid verminderen.
Dit is via mixen te realiseren maar je mag zelf bepalen of dat voldoende zin heeft voor jouw vliegstijl om die moeite te nemen.
Je hebt al gevlogen dus je weet al iets over de vlieg eigenschappen.:)

Delta mixer gebruiken en de rolsoeren apart met v-mixers bij programmeren.

Let wel dat het een schuimpje is dus je zou de staart eraf kunnen torderen. De staart is voor deze belasting niet gebouwd.

grtz, Erik

Tailerons.. klinkt leuk maar vliegt als een banaan!!

Omdat het rolmoment van het hoogteroer niet vlak tegenover het zwaartepunt ligt creeer je allerlei rare koppelingen waar je absoluut niet op zit te wachten. Torquen wordt een ramp vrees ik, evenals een rollende circel of andere high alpha figuren waar je zou willen dat het hoogteroer gewoon een min of meer vaste volle uitslag heeft.

Ik zou het niet doen.

Zelfde voor de flaps, jou kist heeft dat helemaal niet nodig en wees niet verbaasd dat het averechts werkt.

Marco

Ik sluit me aan bij Marco en Erik.

Taileron is alleen voor delta's en zagi's geschikt. Of modelen met alleen besturing op de staart, zoals de F16. Niet voor convensionele vliegtuigen.

En flaps heb je idd niet nodig op een 3D kistje, die land je toch al op een dubbeltje...

Ik sluit me aan bij Marco en Erik.

Taileron is alleen voor delta's en zagi's geschikt. Of modelen met alleen besturing op de staart, zoals de F16. Niet voor convensionele vliegtuigen.

Nope, Mijn Pipercub heeft taileron en roer besturing, geen rolroeren en maar 2 servos. Meesten kennen hem al maar toch:
http://members.home.nl/ehj.vanschaik/pipercub.zip
Geen conventioneel model LOL!!
180cm WS, 500gr, typhoon 5-3d (ja, een shockflyermotor)

grtz, Erik

zo ishet makkelijker:
dsc08492pb8.jpg

Back