Tailservo T-Rex500. JR ? Of niet ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gezien ik intussen een Spartan DS760 heb klaarliggen, ik mijn T-Rex500 terug moet opbouwen en daarbij nog enkele kleine upgrades ga aanbrengen, ga ik ook van de gelegenheid gebruik maken voor een nieuwe staartservo te plaatsen. Ook volgt de overschakeling van 5S naar 6S.

Ik heb ergens in een soort van tips & tricks van Curtis Youngblood gelezen dat een tailservo maximaal een vlucht of 370 mee kan gaan. Mijn s9257 (icm een GY-401) heeft er nu meer dan 350 vluchten opzitten, dus ik kom in een zone waar ik moet opletten.

Vraag is nu, wat doe ik.

1. Terug een s9257.
2. Een 9254.
3. JR DS3500G.
4. JR DS8900G.
5. Nog wat anders.

Persoonlijk ken ik de JR servo's niet, maar lees er goeie kritieken over op internationale fora.

Waarom wil ik een goeie combi ? Ik heb me dit jaar op de basics toegelegd, tot en met inverted. Volgend jaar wil ik leren achteruitvliegen. Ik heb al gemerkt dat dat niet zo simpel is, en dat een goeie gyro daarvoor nuttig is. Vandaar de Spartan.

Nu nog een gyro.

1. Ken ik al, is wel goed, maar daarom niet de beste.
2. Beter dan 1, maar veel groter en misschien een beetje overkill.
3. Lijkt me een goed alternatief voor de s9257.
4. JR-alternatief voor de s9254 lijkt me.

Ik experimenteer graag, dus ben geneigd om eens met een JR gyro te werken. Persoonlijk vraag ik me af of het nut heeft om de T500 te verzwaren met een grotere servo zoals de 9254 of de DS8900G. Is dat niet wat overkill voor een 500 ? Daarbij komt nog dat de standaard bevestiging niet geschikt is voor die gyro's en ik dus een oplossing daarvoor moet zoeken (bvb T-Rex600-plaatje).

Zijn er alternatieven ? BLS-reeks ? Of nog anderen ?

Heeft er iemand ervaring met de JR-servo's ? Eventueel met de DS3400G, de voorganger van de 3500 ?

Alle tips zijn welkom. Ik heb nog geen haast.

Mijn ervaringen met de trex 500 staart combi:

Ik begon met een 401 en 9650. De 9650 heeft veel torque maar is niet erg snel. Hierdoor hield de staart zich erg slecht voor 3D vliegen.
Dit merkte ik vooral bij het doen van Tic-toc's en inverted vliegen. FFF, rolls, loops ging wel.

Toen heb ik besloten mijn 9650 te vervangen door een JR 3500.
Meteen hield de staart veel beter en was ik er veel tevredener over.

Nadit was de zwakke schakel de 401 die er nog op zat, ik merkte dat bij backwards hurricanes de staart naar buiten zwiepte (en bij corrigeeren hij over corrigeerde) en bij het houden van een konstante piro in wind. Ook bij een gemiddelde vlucht merkte ik dat de staart op sommige momenten niet goed hield. (met de 401 mijn eerste deathspiral gedaan, OK mijn exit was niet mooi maar de staart zwiepte me toch 90graden:eek:)

Pasgeleden mijn JR 770 gyro van mijn vibe verwisselt voor een spartan en de 770 op mijn trex gezet. Nu heb ik totaal geen klachten over hoe hij reageert/vliegt. Ben tot nu toe helemaal tevreden, en kan ik je met een gerust hart de 3500 aanraden.

Een grotere servo dan de 3500/9257 (8900/9254 e.d) kan wel, maar het maakt je heli alleen maar zwaarder dan hij al is. Daarbij zou ik niet weten wat er nog beter zou kunnen dan dat het met een 3500 is...

Hopelijk heb je er wat aan :D

p.s Ik weet niet wat je op je cyclic hebt, maar ook bij het vervangen van mijn cyclic servo's(hs82mg -> 5245) heb ik veel verschil gemerkt, vooral dat het strakker vliegt en dat ik nu lager inverted durf to hoveren doordat ik meer controle heb over de heli.

Een grote staartservo is naar mijn mening nogal overkill, en bovendien is de T500 al geneigd tailheavy te zijn. Ik heb nog geen enkele klacht over mn 9257, maar ik ben wel benieuwd naar de JR 3500.

Ik vlieg met de Spartan en een JR3500G op mijn Protos.
Ondanks dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb gevlogen (401 met S9257) kan ik deze alleen maar aanbevelen, Alles wat ik durf te proberen gaat tot nu toe vlekkeloos, direct en lekker soepel.
Stuurt en corrigeert eigenlijk perfect.
achterwaardse vlucht, inverted, snelle pyros en stops, tictocs allemaal geen probleem.

Eric

Alvast bedankt voor de reacties. Ik wilde al graag een JR 3500 proberen, en tot nu toe zijn dat erg positieve reacties, dus ik denk dat het die zal worden. De grotere maat is zoals hieronder aangehaald overkill, en tevens een stuk duurder zonder veel meerwaarde volgens mij. Ik moet binnenkort wel een 600ESP samenstellen en bouwen voor iemand anders, en daarop komt wel de 8900 icm een Spartan op de tail.

3D is nog niet aan mij besteed, volgend jaar enkel Fast Backward Flight en eventueel tic-tocs. Verder perfectionering van mijn flips (mooi op de plaats blijven flippen, moet nu nog teveel corrigeren tussen 2 flips, en de heli al flippend sturen, bvb een flipping loop en dergelijke) en tot vervelens toe mijn basics blijven herhalen.

p.s Ik weet niet wat je op je cyclic hebt, maar ook bij het vervangen van mijn cyclic servo's(hs82mg -> 5245) heb ik veel verschil gemerkt, vooral dat het strakker vliegt en dat ik nu lager inverted durf to hoveren doordat ik meer controle heb over de heli.

Op mijn cyclic heb ik al de 5245 zitten, tot mijn tevredenheid.

Nog een vraagje : hebben jullie ook de ervaring dat een staartservo een - relatief - korte levensduur heeft (max 400 vluchten) ?

Laatst bewerkt:
Dat verschilt nogal per heli. Houd er rekening mee dat de tips en tricks van Curtis voortkomen uit de tijd dat electro nog niet zo algemeen was, en dat een brandstofheli een stuk meer trillingen heeft wat de levensduur van een staartservo niet bepaald ten goede komt.

Ik heb de hele draad niet gelezen dus ik kan dubbele info typen hier waarvoor dan mijn excuses :-)

Zelf heb ik een CSM SL720 (geen parameters aangepast) icm een JR 3500G. Deze combinatie is niet te verslaan, ik heb dezelfde staart performance (holding power en pirouette constantheid) als op mijn Synergy ook in winderige omstandigheden. Het is dus echt niet nodig om zo'n lompe grote fullscale servo er op te zetten de 3500g is perfect!

Ik weet natuurlijk niet hoe de Spartan hier mee omgaat, maar de servo is iig goed! Anders kan je altijd nog een CSM SL720 kopen, wat je al had moeten doen natuurlijk ;-) en niet zo'n van CSM gejat concept als een Spartan nemen :-)

Succes er mee,

Michiel.

Laatst bewerkt:
Je hebt het al eerder gehad over het Spartan jatwerk van CSM. Dit geval lijkt mij één van de beste voorbeelden van: "Beter goed gejat dan slecht bedacht".

Waarschijnlijk is Spartan toch beter in het in de markt zetten van hun gyro dan CSM(alleen een goed product is niet genoeg.)
Vervolgens is het een vicieuze cirkel; meerdere berichten met positieve ervaringen over de Spartan, meer mensen die voor Spartan kiezen, meer ondersteuning om de gyro prettig werkend te krijgen(voor zover nodig),etc.

Ik heb kort getwijfeld maar bovenstaande gaf de doorslag. Het prijsverschil is niet zodanig dat het voor mij een rol speelde.

Dit alles gezegd hebbende begrijp ik ook wel dat je behalve je eigen ervaring nog minstens een andere reden hebt om CSM aan te prijzen. ;-)

Dat is altijd zo simpel gedacht he: "hij wordt gesponsord dus ook al is het product crap hij zal toch zeggen at het goed is" nou sorry maar dan ken je me niet!

Als een product slecht is zal ik dat zeggen ook en dan vlieg ik er niet mee!!! Als voorbeeld nooit een Webra nemen. (heb ik ook via sponsering gehad maar dat loopt echt niet goed).

Ach het is gewoon jammer dat je nu pas een echte gyro hebt, want die had je in 2005 dus al kunnen hebben. Maar ja als je iets op een presenteerblaadje krijgt aangereikt is dat natuurlijk altijd makkelijker dan dat je zelf dingen uit probeert en daarmee het beste materiaal probeert in handen te krijgen.

Succes met copy,

Michiel.

Maar welke is dan de reden dat je (hier) zo weinig hoort van de CSM gyro's ?

Ik vind het vreemd : Logictec LT2100 en 6100, Futaba GY-401 en 601/611, Spartan, CY Solid G, daarover lees je heel veel. Ik heb wel eens ergens opgevangen dat de CSM-gyro's goed zijn, maar meer niet.

Ik vind het nogal bekrompen om mensen te veroordelen omdat ze kiezen voor een oplossing waar je makkelijk ondersteuning voor vindt. Mijn vrije tijd is uiterst beperkt, en ik probeer elke vrije minuut te spenderen aan vliegen. Niet aan uitzoeken hoe ik mijn heli's vliegend kan krijgen, hooguit om te zoeken hoe ze beter kunnen vliegen. Ieder beoefent de hobby op de manier die hij kan, nietwaar ?

Off topic mensen, gaat straks de verkeerde kant op...
Is ook helemaal niet relevant voor je uiteindelijke servokeuze.
Open dan een draadje over gyro's en waarin je voorkeur nu precies ligt en waarom.
Niet kwaad bedoeld hoor, maar dat kopieer verhaal heb ik nu al een paar keer voorbij zien komen, zou ik persoonlijk alleen uiten als ik feiten in handen had Michiel.

Grt.
Eric

Klopt Eric.

Mijn besluit is dus, voor wie het interesseert, een Spartan DS760 (heb ik al klaarliggen - met programmeerkabel) samen met een JR DS3500G.

De servo moet ik nog kopen.

Wat betreft je servo doe je een goede keuze!

Je gyro ongetwijfeld ook, alleen waar het mij om gaat is dat iedereen doet of het wiel nu ineens is uitgevonden met die Spartan terwijl de technologie 3,5jaar geleden al te koop was.

Oh en EricW jij wil feiten? Die kan je krijgen hoor. Het menu is vrijwel hetzelfde en zelfs de gebruikte namen voor de parameters komen zo goed als overeen. Gewoon het hele idee om een gyro via de PC in te stellen komt van CSM. Dat zijn de belangrijkste feiten.

En dat er ooit gelezen is dat de CSMs goed zouden zijn en meer niet, tja daar kan ik alleen het volgende over zeggen: Veel mensen kunnen bij lange na niet zo goed vliegen dat zij het daadwerkelijke potentieel van een gyro kunnen gebruiken. En daarbij zijn er veel mensen in onze hobby die geen snars snappen van de techniek waarmee ze bezig zijn. Als zo'n persoon dan iets op een forum schrijft en je neemt dat aan ja dan kan je niets meer kopen want er is altijd wel iemand te vinden die het produkt waar de halve wereld bij zweert toch niet goed vindt.

Wat ik je uit eerste hand kan vertellen is dat je een CSM 720 installeert, je doet (na het lezen van de manual) een quick setup en je hebt een super strakke staart! Enkel je stopgains nog iets bijstellen om ze aan beide zijden gelijk te krijgen en klaar. En ik denk dat ik een aardig stukje kan vliegen en echt van deze gyro kan zeggen dat ie perfect is zonder tweaks in de parameters. Vooral bij pyrouettende manouevres heb je je gyro hard nodig en hier heeft de CSM nog nooit een kick gegeven altijd netjes constant.

En daar kan de standaard Spartan niet tegen op! Je moet enkele parameters veranderen om de pirouette constantheid perfect te krijgen. Ook deze info komt uit eerste hand van getallenteerde Nederlandse 3D piloten.

Ik heb mijn zegje gedaan doe er je voordeel mee en veel plezier met je setup!

Greetz,

Michiel.

@Funky:Inderdaad off topic. Maar aangezien je al besloten hebt, hoop ik dat je je niet stoort aan nog één off topic reactie van mij. Lijkt me ook fair dat ik n.a.v. Michiel z'n reactie e.e.a. mag verduidelijken c.q. rechtzetten?

@Michiel: Ook ik vind het redelijk kort door de bocht om te denken dat iemand iets aanprijst alleen omdat hij sponsoring geniet.
Ik kan me voorstellen dat je opmerkingen zoals die je tussen aanhalingstekens plaatst, vaker te horen krijgt. Maar niet van mij!!! Ik schreef namelijk: "(...)behalve je eigen ervaring(...)". Dat betekent dus dat je uit eigen ervaring ondervonden hebt dat de CSM SL720 een goede gyro is. Ik geef alleen aan dat ik ook begrijp dat je daarnaast nog meer redenen hebt om de CSM gyro aan te prijzen.
Als sponsor zou ik het niet leuk vinden als je in verschillende draadjes over gyro's niets zou zeggen over de perfectie v/d CSM.
Het is dus een verzachtende omstandigheid richting jou. Het is niet aannemelijk dat je in topics waar je de Spartan aanvalt een voetnoot plaatst waarin je aangeeft zo vel te zijn omdat je je daartoe verplicht voelt o.i.d.(zou je sponsor ook niet leuk vinden).
En ik geloof niet dat je reacties m.b.t. Spartan ook zo zouden zijn als CSM niet je sponsor was geweest (ik zie i.i.g. nergens dat je ook zo reageert op bepaalde goede merken servo's e.d.).

Wellicht is het je ergenis geweest over de door jou beschreven reacties van mensen, en in dat geval ben ik blij dat je het even hebt kunnen spuien. Maar laat duidelijk zijn dat ik nergens zoiets heb geschreven noch impliceer! Het vervelende vind ik dat je m'n goed bedoelde toevoeging in de laatste zin misbruikt om zo te reageren!
Jammer ook dat je niet bent ingegaan op hetgeen ik daarboven schreef (was ook constructiever geweest). Daarin ontken ik niet eens dat het mogelijk 'jatwerk' is dat Spartan heeft gedaan. (Overigens, als het jatwerk betreft en CSM de uitvinder van e.e.a. is, is het toch wel slordig te noemen dat CSM nagelaten heeft patent aan te vragen ;-) Maar goed dat er 'jatwerk' bestaat trouwens anders hadden we van alles slechts één (merk/type) gehad. Modelhelicopters zijn eigenlijk ook 'gejat' van de oorspronkelijke.

Ook geen slecht woord daarin over de bewuste gyro van CSM. Ik heb slechts mijn gedachten verwoord m.b.t. een verklaring waarom de Spartan beter bekend is dan de CSM.
Waarschijnlijk deel je die gedachte?!

Dat ik in 2005 al een goede gyro had kunnen hebben is net zo waar als dat ik nu al een goede rollator kan hebben.
In 2005 vloog ik namelijk nog niet met heli's ;-)
Tegen de tijd dat ik een goede gyro wilde was bij mij alleen de GY401 bekend.
Toen ik daadwerkelijk overging tot aanschaf was de Logictech 2100 op de markt gekomen.
Waarschijnlijk waren er toen ook goede CSM gyro's (en andere merken) voor dat formaat heli's verkrijgbaar, maar zoals ook meerdere malen aangegeven las ik/je daar niet of nauwelijks over.

Over het uitproberen van dingen opdat je het beste materiaal in handen krijgt; heb jij een adresje waar ik een paar gyro's kan krijgen om uit te proberen. Geldt trouwens voor alles. M'n voorkeur gaat uit naar complete heli's. Maar een adresje voor LiPo accu's, bladen, assen en allerhande electronica is ook van harte welkom ;-)

* Ik kan me nog herinneren dat je zelf in een draadje ook eens aangeboden hebt om de CSM SL720 te proberen, maar op m'n vraag hoe je dat voor je zag heb ik geen antwoord gezien.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Ik zie nu dat Michiel nog voor dit bericht een reactie heeft geplaatst. Dit ter verduidelijking.

Ook nog even een paar opmerkingen/vragen voor Michiel.

(...)Je gyro ongetwijfeld ook, alleen waar het mij om gaat is dat iedereen doet of het wiel nu ineens is uitgevonden met die Spartan terwijl de technologie 3,5jaar geleden al te koop was.
Ik lees nergens dat het gaat over het ineens uitvinden v/h wiel. Wel dat je meer leest over de Spartan en dat je er meer ondersteuning voor kan krijgen omdat zoveel mensen deze gyro hebben.

Wat ik je uit eerste hand kan vertellen is dat je een CSM 720 installeert, je doet (na het lezen van de manual) een quick setup en je hebt een super strakke staart! Enkel je stopgains nog iets bijstellen om ze aan beide zijden gelijk te krijgen en klaar.
En daar kan de standaard Spartan niet tegen op! Je moet enkele parameters veranderen om de pirouette constantheid perfect te krijgen.
Ik zie hier geen verschil hoor. Jij wel? Bij beide een paar parameters instellen.

Ook deze info komt uit eerste hand van getallenteerde Nederlandse 3D piloten.
Maar ja als je iets op een presenteerblaadje krijgt aangereikt is dat natuurlijk altijd makkelijker dan dat je zelf dingen uit probeert en daarmee het beste materiaal probeert in handen te krijgen.
So far for zelf uitproberen :confused:

Laatst bewerkt:
Ik wil geen feiten zien Michiel...
Ik probeerde je alleen duidelijk maken dat het niet nodig is om dit soort zaken zomaar te zeggen.
En ik vind dat dat soort zaken helemaal niet in een technisch deel op een hobbyforum thuishoren.
Het is mooi geweest zo, op naar het volgende draadje.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back