Takelen en vieren

Ik heb een leuk bootje, de Paula III.
Bijna alles werkt, behalve het takeltje en ik weet niet wat er mis mee is.
We zit tussen het motortje en stroom aansluiting een Robbe ompolings schakelaar.
Schakelaar heeft een rode (+) en een zwarte (-) draad, aangesloten op de accu, een blauwe (+) en witte (-) draad, aangesloten op de de motor, + een kabeltje naar de ontvanger.
Als ik nu de knuppel van de zender (Modelcraft kanaal 2) naar rechts beweeg laat het motortje de kabel vieren, geen probleem. Doe ik de knuppel naar links dan hoor ik een klik bij de ompolings schakelaar. Dan verwacht ik dat de draairichting van het motortje omgedraaid is en dat de haak omhoog gaat.
Maar niet dus, de haak blijft omlaag gaan. :confused:
Mijn elektronica kennis is niet groot en misschien mijn redenering al helemaal fout. :o
Wie o wie heeft een oplossing ?

Groet, Cees

Dat regelrecht naar de ontvanger dat gaat dus niet werken
Je zal er een multiswich in moeten hebben En een decoder in je ontvanger
Anders kan je het wel vergeten Wat je ook kunt doen is bij conrad het kleinste regelaartje kopenEn je zal nog wel een knuppel over hebben
of een schuifje
Dan kan je ook met de snelheid spelen dus
Dus hard en zacht laten vieren
Het regelaartje kost zo/n 15 euro o i d
mvg
Frederik :D

Laatst bewerkt:
full

Dit is het regelaartje dus

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de beschrijving die erbij zit staat duidelijk dat het kabeltje met rode, zwarte en witte draad nar de ontvanger (empfanger, receiver) moet.

Imageshack - img7771o.jpg

Er wordt nergens geschreven over een multiswitch. Die heb ik overigens wel in een andere boot.
Bestelnummer van Robbe is 8283.

Groet, Cees

Laatst bewerkt:
Op de beschrijving die erbij zit staat duidelijk dat het kabeltje met rode, zwarte en witte draad nar de ontvanger (empfanger, receiver) moet.

Imageshack - img7771o.jpg

Er wordt nergens geschreven over een multiswitch. Die heb ik overigens wel in een andere boot.
Bestelnummer van Robbe is 8283.

Groet, Cees
Kan jij per ongeluk dat stekkertje omdraaien
Zo je dan kan dat ook de oorzaak zijn he
ik bedoel dus van de ontvangerkant

een stekker verkeerd om lijkt mij niet want, dan werkt het printje niet

heb je het ook al met een ander motor geprobeerd

of met de accu direct op de motor

of op en ander kanaal

Met de accu direct op de motor kan je natuurlijk nooit 'ompolen'.
De bedoeling van die schakelaar is dat je de ene keer omhoog haalt (takelen) en de andere keer laat vieren (zakken).
De 'motorcraft' is een 4-kanaals zender, in de boot zit een 4-kanaals ontvanger.
Alle kanalen doen het zelfde. Schakelaar is vandaag nieuw aangeschaft in Amsterdam, bij MUCO.
Ik ga morgen het eens proberen met een Robbe F14 en Robbe ontvanger.

Groet, Cees

Hallo Frederik,

Heb geprobeerd het stekkertje er omgedraaid in te doen. Past niet.
Zeker tegen dummy's gedaan, zoals ik. :D
Zou het motortje stuk kunnen zijn? Draait in ieder geval wel.
Alleen bij het 'ompolen' wil het niet.
Nou komt het originele zaakje uit het pakket van Robbe. Ik heb alleen de ompolingschakelaar vervangen. En het werkt niet meer.
Heb ik vroeger ook gehad met een autoradio inbouwen. Auto startte niet meer !!
Ik zal wel een technisch wonder zijn !!:mrgreen:

Groet, Cees

De modelcraft ontvanger verruild voor mijn Robbe ontvanger, de F14 zender aangezet en nee maar........
Alles werkt naar behoren !!
Ik kan takelen, boeien wegzetten en weer ophalen.
Het is dus zeer waarschijnlijk dat het ompolingschakelaartje ALLEEN met andere Robbe apparatuur werkt !
Maar ik ben allang blij en nu maar de andere geschakelde functies vervangen door te werken met de multiswitch.

Bedankt voor het meedenken, groet, Cees

De modelcraft ontvanger verruild voor mijn Robbe ontvanger, de F14 zender aangezet en nee maar........
Alles werkt naar behoren !!
Ik kan takelen, boeien wegzetten en weer ophalen.
Het is dus zeer waarschijnlijk dat het ompolingschakelaartje ALLEEN met andere Robbe apparatuur werkt !
Maar ik ben allang blij en nu maar de andere geschakelde functies vervangen door te werken met de multiswitch.

Bedankt voor het meedenken, groet, Cees

Ja als we alles een s wisten he

Back