Taken mini aanscherpen of niet?

Een aantal mini taken moeten uitdagender worden gemaakt door de maximum te behalen score te verhogen

• Eens

Votes: 6 54,5%
  • Oneens

Votes: 5 45,5%

• Total voters
    11
In Arnhem bleek dat ik niet de enige was die van menig is dat sommige mini taken misschien wel iets uitdagender gemaakt kunnen worden. Hierbij is natuurlijk voorzichtigheid geboden, want F3K Mini is en blijft een instapklasse. Met andere woorden: aanpassen van taak doelstellingen moet niet demotiverend gaan werken op "nieuwe" vliegers, die net de wereld van DLG betreden. Maar van de andere kant mag het ook weer niet te makkelijk zijn voor de geoefende mini vliegers om een 1000 score te halen.

Daarom start ik deze poll op. Iedereen kan hier aangeven of hij/zij vindt dat sommige taken wel of niet aangescherpt mogen worden.
De stelling is als volgt: "Een aantal mini taken moeten uitdagender worden gemaakt door de maximum te behalen score te verhogen."
Er zijn twee antwoorden mogelijk: 1. eens of 2. oneens

Verder kunnen we in dit draadje ook discussiëren over welke taken dan evt aangescherpt zouden kunnen worden en op welke manier.
Bij deze doe ik alvast een voorzetje:

Taak D: (met 15 sec oplopende vliegtijd)
Nu zijn er 5 target tijden (20, 35, 50, 65 en 80 sec.). Deze maximale score is theoretisch in 4min en 10sec te halen. De werktijd is 7 min.
Voorstel: 1 extra target tijd van 95 seconden.

Taak G: (vijf langste vluchten; 70 sec maximale tijd per vlucht)
5x70sec = 5 min en 50 sec.
Voorstel: 5x 80 seconden (= 6 min en 40 sec.)

Taak H: (een 30, 60, 90, en 120 seconden vlucht in willekeurige volgorde)
30+60+90+120 = 5 minuten.
Voorstel: 40, 70, 100 en 130 seconden (= 5 min en 40 seconden)

Let wel, dit zijn slechts voorstellen van mijn kant. Hiermee wil ik niet zeggen dat het zo moet worden. Ik wil slechts de discussie opstarten. Het kan ook zijn dat je zelf vindt dat de mini taken helemaal niet moeten veranderen. Dit horen we dan ook graag!
Mocht je zelf een voorstel hebben, dan zien we het hier ook graag terug.

Greetz,
Jurgen

Laatst bewerkt:
bij sommige taken ben ik het er wel mee eens dat sommige normen anders moeten. neem bijvoorbeeld de 5 langste vluchten, die heeft een max van 70 sec terwijl veel mini vliegers al een dead air time hebben van 1minuut dus60 sec. ze hoeven dan maar 1 belletje twee slagen ofzo temaken voordat ze die tak al 1000 punten te pakken hebben.

bij de door jou genoemde taak D kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de stappen te vergroten van 15 naar 20 sec. dat zal het al een stuk andersmaken. dus dan moet je dneken aan 20-40-60-80-100 dan heb je al 5minuten werktijd weg...

bij taak H vind ik opzicht dat het wel zo mag blijven,, ja inderdaad zondag was die taak een makkieomdat er bergen thermiek in de lucht zaten.. zonder thermiek wordt dat al een stuk moeilijker denk ik

Ik denk dat het feit dat sommige taken gemakkelijk lijken vooral te maken heeft gehad met de uitzonderlijk goede omstandigheden in de afgelopen twee rondes van het NK.

Wanneer er meer wind en minder thermiek is zullen deze taken moeilijk genoeg blijken.

Verder vind ik het een goede zaak dat ook de 'mindere goden' ook zo nu en dan een 1000er kunnen vliegen. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat enorm stimuleert! En dat is toch ook een doel van de Mini klasse?

Taak D: Ik vind Robert's idee wel oke, dus 20-40-60-80-100.
Taak G: 70 seconden is voor een aantal mensen al de dead-air time. Iets verhogen is wel aardig, dus inderdaad 5x80 of bijv 4x90.
Taak H: wat mij betreft prima zoals hij is. Jurgens voorstel zou ik geen bezwaar tegen hebben.
Rest van de taken houden zoals het is.

Jaap heeft wel een punt, het weer was de afgelopen 2 wedstrijden extreem goed voor de mini-klasse. Het vliegen van 1000 punten motiveert inderdaad enorm. Dus veel moeilijker moet het niet worden.

Ik was bezig met een nogal uitgebreid verhaal te schrijven, maar al gaande weg bleek dit onzin.
Er zit op het moment zoveel ruimte in sommige taken dat deze, zonder deze te moeilijk te maken voor de instapper, best wat aangescherpt kunnen worden.
Al snel kom je op tijden die al als voorstel zijn aangedragen.

We moeten wel in het achterhoofd houden dat iedereen plezier in de taken moet hebben.
Ze moeten dus ook vliegbaar blijven voor de instapper.
Trekken we de taken te veel op zullen beginnende piloten hierdoor een “nog” lagere score halen t.o.v. de nummer één en dat zal de motivatie niet ten goede komen.

En niet vergeten dat de betere piloot en zeker de kampioen toch echt eens door moeten stromen naar de full-size klasse.
Dus te leuk/uitdagend moet je het voor hen ook weer niet maken:)

Taak D: Robert's idee lijkt me wel aardig, maar je houdt zoveel tijd over met 20+40+60+80+100=300 seconden (= nog 120 seconden over)
Ook staat een stap in tijd gelijk aan 200 punten (maximaal).
En dat is veel voor een gemiste tijd.

Het voorstel van Jurgen 20, 35, 50, 65, 80 en 95 vind ik beter.
Zo loopt deze taak aardig in de pas t.o.v de full-size variant.
Full-size 30, 45, 60, 75, 90, 105 en 120 in 600 seconden werktijd maakt 75 sec over voor 6x starten en tweede poging snel afgebroken vlucht.
Ook bij dit voorstel 75 seconden over, echter voor 5x starten.

Je kan ook de intervallen kleiner maken en meer vluchten doen.
Hierdoor zullen de scores dichter bij elkaar kunnen vallen.

Voorstel, 35, 45, 55, 65, 75, 85. totaal 360 sec. 60 sec over.

Taak G: voorstel Raymond 5 x 80 seconden i.p.v 5 x 70

Taak H: voorstel Jurgen 40, 70, 100 en 130 seconden i.p.v. 30, 60, 90, 120.

Verder geen wijzigingen

Frans

Laatst bewerkt:
Ik denk persoonlijk dat de taken gewoon zo moeten blijven. De mini is een instapklasse. Dat er ook veel (erg) ervaren piloten tóch meedoen - en het dan misschien wat makkelijk(er) hebben dan een beginner of minder fanatieke piloot - wil niet zeggen dat de taken moeilijker moeten, misschien wil dat zeggen dat die mensen de mini óf achter zich moeten laten, óf het wat minder serieus moeten nemen.

Dat door de af en toe waanzinnig thermische lucht in arnhem de taken wat makkelijk leken (maar niet waren, kijk maar eens hoeveel mensen NIET constant op die 1000 punten zaten!), tsja..

Mijn mening is dus, niks aan doen, lekker toegankelijk houden voor de doelgroep waarvoor de klasse bedoeld is, niet gaan vergelijken met de F3K.

Bij een specifiek MiMi evenement kan dat natuurlijk anders, dan zullen er voornamelijk meer ervaren bouwers/vliegers zijn (en ik, met mijn gekochte MiMi en zeer bepekte ervaring ;)) en dan mag het van mij best wat spannender gemaakt worden, zeker op een zomerse dag met volop bellen..

Leuk dat een opmerking van mij uiteindelijk leidt tot het aanscherpen van taken voor de Mini's.

Wat ik eigenlijk oneerlijker vindt, is dat in de F3K klasse er taken zijn waarbij alleen de hoogste score in de groep 1000 punten kan halen. Je kunt de taak nooit vol vliegen. En dat betekent weer dat de groepsindeling invloed heeft op het feit of je 1000 punten kunt halen. Ik twijfel of dat wel zo eerlijk is.

Verder vindt ik dat de Mini regels niet aangescherpt moeten worden. Ik haalde als beginner die nu thermiekbellen begint te herkennen nu voor het eerst 1000 punten, onder perfecte weersomstandigheden. En als er aanpassingen worden gedaan, maak het dan niet te moeilijk.

Ik vraag me af of deze discussie ook gevoerd zou worden als het windkracht 4 was geweest in Arnhem. Dan is de dead-air (nou ja, dead...) time van Jurgen ook geen 70 seconden meer.

Ik vraag me af of deze discussie ook gevoerd zou worden als het windkracht 4 was geweest in Arnhem. Dan is de dead-air (nou ja, dead...) time van Jurgen ook geen 70 seconden meer.

Je heb hier wel een punt.
Vorig jaar was het vaak minder weer, maar toen hadden we Loet1000.
Eens kijken hoe de gevlogen tijden en bijbehorende scores toen lagen.
Goed we vliegen dit jaar nog 3 wedstrijden en welk weer het wordt, alleen Piet P weet dit (soms)
Aan het eind van het seizoen moeten we 2009 maar eens grondig analiseren en aan de hand hiervan kijken wat we moeten doen.
Althans dat is mijn mening.

Frans

Aan het eind van het seizoen moeten we 2009 maar eens grondig analiseren en aan de hand hiervan kijken wat we moeten doen.

Zekers!
Als er al iets gaat veranderen, dan zal dit zeker niet midden in het seizoen gebeuren. We zullen dan de officiële weg volgen:
- Voorstel indienen;
- Iedereen aanwezig op de F3K vergadering in december mag stemmen;
- Indien voorstel genoeg stemmen "voor" krijgt, wordt het overgenomen in het reglement voor het jaar daarop.

En hoooooooooooo... nu niet gaan steigeren allemaal! Hiermee wil ik niet zeggen dat ik per definitie voorstellen in ga dienen!
Laten we eest maar eens afwachten wat er uit deze poll komt :-)

Back