Tamiya 1:16 RC Type 10 tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Roel van Essen, 28 nov 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Een stukkie geschiedenis…

    Tamiya heeft een uitstekende naam als het gaat om plastic modelbouw. Ik heb er ondertussen zo’n 35 jaar ervaring mee. Mijn eerste Tamiya-modellen waren 1:35 tanks, maar op een gegeven moment kocht ik een 1:16 Leopard 1A4. Weliswaar draadbestuurd, maar toen al een “beest” van een model. Met twee 360-motoren, dus hij kon op de plaats wenden. Later kwam daar een RC Gepard bij en uiteindelijk een Königstiger. De laatste 2 modellen hadden een redelijk uniek aandrijfsysteem: één motor dreef beide rupsen aan met twee continue ingeschakelde koppelingsschijven. Een servo bediende een hefboom die een van die schijven kon lossen, waardoor de track aan die zijde langzamer ging draaien of tot stilstand kwam. Op die manier was het voertuig redelijk wendbaar, maar “op de plaats draaien” ging nog niet. En de “regelaar” van de tanks was in die tijd zo’n gewonden weerstand. Een prima ding om tosti’s op te maken: uiterst efficiënt zette hij energie om in warmte. En oh ja, er ging ook nog wat energie richting motoren… Maar ja…d’r was vrijwel niets anders of het was schreeuwend duur! Op een gegeven moment was de aardigheid van RC-tanks er bij mij een beetje af (ik was ondertussen commandant van “echte” pantservoertuigen geworden) en specialiseerde ik me in schepen. Maar toen de Type 10 in 2014 uitkwam, begon het weer te kriebelen. Reden? Deze tank had een aantal zaken die mij wel aanspraken. Ten eerste een zeer vernuftige aandrijving: twee motoren, waarvan de ene aandrijfmotor is en de andere stuurmotor. Vervolgens: de nieuwe elektronica. Bij dit voertuig is dat nogal wat: verlichting, geluiden, draaien van de koepel, eleveren, declineren en afvuren van het kanon, terugstoot van het kanon en (dat vond ik het meest opzienbarende) een gyro-gestabiliseerd kanon. Als je op een doel richt, en de tank gaat rijden, draaien of klimmen, blijft het kanon op het doel gericht. En op het moment dat het kanon naar achteren gaat wijzen en er gevaar is dat het in aanraking komt met het motordek, gaat het kanon automatisch omhoog. Kortom: ik begon me bijzonder in dit model te interesseren. En na de verkoop van een paar van m’n schepen was de hobbykas dusdanig voorzien dat ik deze tank kon aanschaffen zonder dat m’n echtgenote door het lint zou gaan. Want… goedkoop is hij niet! Na wat research op Internet en wat heen en weer mailen bestelde ik het model bij Tanktoko Apeldoorn. Aanstaande woensdag, 03-12-15 zou hij binnen moeten zijn. In dit bouwverslag zal ik proberen bij te houden wat ik doe. Tevens komt er nog een lap tekst over het echte voertuig. Bij voorbaat excuses voor eventuele militaire termen, maar ja... Die maken na 35 jaar bij de KL deel uit van mijn genen, denk ik...
    Een paar plaatjes van het origineel:
    MBF1.jpg

    MBF2.jpg
     
    Szeedijk vindt dit leuk.
  2. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Lelystad
    Succes en keep us posted:hammer:

    Mvg Roy
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.460
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik had nooit durven dromen dat jij ooit nog een tank-op-schaal zou gaan maken, Roel. Veel succes!!
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.734
    Locatie:
    Groningen
    Kijk kijk een tank met subsidie (Mitsubishi Heavy Industries)! JGSDF! Ben benieuwd zo afgaand op youtube filmpjes is de elektronica amazing. Afgaand op Arthur's bouwbericht alvast ijzerdraad inslaan :)
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Messingdraad, Bram... messingdraad.;)
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.404
    Mooi sinterklaascadeautje! Een hoop technische snufjes, daar houd ik wel van. Gaan we volgen!
     
  7. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wijchen
    Succes!
    Het is een mooie kit om te bouwen.
    Als je de geadviseerde Tamiya kleuren neemt is het aan te bevelen, nadat je de tank hebt gespoten, de delen een tijdje in warm water te leggen.
    Je zal zien dat de kleuren wat lichter worden. Persoonlijk vind ik dat wat mooier.
     
  8. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wijchen
    Oja, de eerste foto is van het prototype.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Eerst wat gegevens over het 1:1 exemplaar.
    Fabrikant Mitsubishi Heavy Industries
    In dienst sinds 2012
    Lengte 9,48m
    Breedte 3,24m
    Hoogte 2,30m
    Gewicht max. 48 ton gevechtsklaar (zwaarste pantsermodule)
    Bemanning 3 (commandant, schutter, chauffeur)
    Pantser triple hardened steel / keramisch modulair pantser
    Bewapening 120mm L44 gladloops kanon met automatische laadinrichting
    12,7 (.50) mitrailleur op het torendak
    7,62mm Type 74 coaxmitrailleur
    2 x 4 rookgranaatwerpers
    Motor 4 tank V8 Diesel
    Vermogen 1.200 PK bij 2,300 toeren
    Kracht/gewichtverhouding 27 PK per ton
    Versnellingsbak Hydraulisch/mechnische transmissie
    Loopwerk Verbeterd Christie, 5 loopwielen, aandrijving achter
    Hydro-actieve dynamische vering
    Snelheid Max 70 km/uur vooruit/achteruit
    Actieradius 400 km



    Ontwerp
    De Type 10 is een relatief kleine en lichte tank. Tenminste… Als je hem vergelijkt met een M1A2 Abrams of een Leo II. Reden daarvoor is dat het terrein in Japan zich niet leent voor grote en zware voertuigen. Tevens zijn beperkingen m.b.t. het vervoer per spoor en op de weg. Japan is een bergachtig land, en tanks kunnen slechts op twee van de vele eilanden uit de voeten. Dat is ook de reden waarom Japen geen M1-tanks kocht: simpelweg te groot en te zwaar. Met dat in het achterhoofd is het best knap om in zo’n relatief kleine tank alle componenten van de moderne tank goed uit de verf te laten komen: vuurkracht (120mm kanon), mobiliteit (70 km/uur voor- en achteruit) en bescherming (modulair pantser) Voeg daaraan toe het “Battlefield Management Systeem” voor situational awareness van de bemanning, en je hebt een geduchte tegenstander. Bovengenoemde componenten worden hieronder stuk voor stuk nader bekeken.


    Vuurkracht
    De tank heeft een 120mm gladloops L44 kanon als hoofdwapen. Dat houdt in dat het kanon 44 x het kaliber als lengte heeft, dus 44 x 120mm = 5,28 meter. Dit is hetzelfde kanon wat op de Leopard IIA5 is geplaatst. Mogelijkheden zijn er om het kanon te “upgraden” naar L50 of zelfs L55. Het kanon verschiet de Type 10 APFSDS granaat. Kammanwattus??? Een Armour Piercing Discarding Sabot Fin Stabilised granaat.
    frz-apdsfs.jpg
    Complete APDSFS-granaten met granaathuls

    220px-Obus_501556_fh000022.jpg
    Een APDSFS-granaat zonder huls.
    Dit type granaten zijn smalle vin-gestabiliseerde, “pijlpunten” van superhard materiaal. De pijlpunt zit opgesloten in een kunststof “manchet” met het kaliber van de loop. Bij het afvuren, na het verlaten van de loop, valt de machet door de snelheid in een paar delen uit elkaar. De “pijlpunt”, gemaakt van keihard en zwaar materiaal, zoals tungsten of verarmd uranium, blijft over. Door zijn relatief kleine doorsnede (rond de 4 cm) heeft deze minder last van luchtweerstand en vliegt met een snelheid van >2.000/sec naar zijn doel.
    thBR9S9HRL.jpg

    APDSFS-granaten met de manchet gesplitst; de diameter van de pijlpunt is uiterst gering.
    Bij het treffen van het doel doet de massa van de granaat, gecombineerd met de snelheid, het werk: penetreren van het pantser. De Type 10 granaat is speciaal voor deze tank ontwikkeld; andere NATO-tanks kunnen deze granaat niet verschieten. Maar de Type 10 tank kan wel de overige NATO 120mm tankmunitie afvuren.
    Gezien de aversie van Japan tegen nucleair materiaal en de ervaringen in het midden-oosten met DU-granaten, zullen de penetrators van de Type 10 granaten waarschijnlijk van tungsten zijn.

    Als torendakmitrailleur is gekozen voor de good old .50 (12,7mm) mitrailleur met quick change barrel. Da’s meteen het eerste foutje wat ik ontdekte op de afbeeldingen van het Tamiya-model: de .50 is nog voorzien van het losse “loophandvat”. De “Quick-change barrel” heeft een vast handvat aan de loop, zoals bij de mitrailleur MAG.
    qcm_m2e2.jpg
    (Dit dient dus gemodificeerd te worden) De .50 is niet van onder pantser af te vuren. De 7,62mm coax-mitrailleur bevindt zich linksonder het kanon. Rookgranaatwerpers zijn ingebouwd in de toren, links en rechts op de hoeken ziet men 2 x 4 lanceerbuizen.


    Mobiliteit

    De V8 1.200 PK dieselmotor geeft de tank een betere kracht/gewichtsverhouding dan de Leopard. Daardoor is hij snel en beweeglijk, zowel voor- als achteruit. De volautomatische versnellingsbak maakt de werklast van de chauffeur lager, zodat hij zich beter kan focussen op z’n primaire taak: tactisch rijden. De hydrodynamische vering draagt niet alleen bij aan een soepeler rit door het terrein, maar vangt de terugstoot van het kanon beter op. Tevens maakt deze vering het mogelijk om “door de knieën te gaan”, zowel voorover, achterover als links en rechts. Dit heeft een aantal voordelen: het tankkanon heeft meer elevatie en declinatie zonder dat de koepel hoger wordt en het voertuig kan zich beter aan een dekking aanpassen (=bescherming) en scheefstand van het kanon kan geminimaliseerd worden, wat gunstig is voor de uitwendige ballistiek. (=een nauwkeuriger trefferbeeld)
    63380.jpg
    Een Type 10 die de mogelijkheden van het onderstel laat zien. En nee, ze hebben geen lekke band.

    Bescherming

    Deze tank heeft een modulair pantser, bestaand uit diverse secties. Dit maakt het mogelijk om het pantserpakket aan te passen aan de diverse operaties. Dit heeft uiteraard invloed op het gewicht; in de basisconfiguratie weegt de tank 40 ton; met het zwaarste pantserpakket is het gewicht opgelopen tot 48 ton.

    Elektronica
    Zoals elke moderne tank is ook de Type 10 uitgerust met een uitgebreid C4I-systeem. (Command, Control, Communication, Computer & Intelligence) Dit systeem deelt alle noodzakelijke gegevens over het gevecht via een wireless netwerk op regimentsniveau. Alles wat iemand binnen het regiment ziet, wordt “live” gedeeld met alle andere voertuigen en ook met de infanterie-commandant te voet, die over een hand-held device beschikt. Zodoende is iedereen op de hoogte van de actuele tactische situatie. De tank heeft uitgebreide optronica, met een panoramische, geïntegreerde dag/nachtzichtkijker voor de commandant. Die is achter het commandantsluik op een verhoging geplaatst, voor beter 360 graden zicht.

    Bemanning
    De commandant staat rechts in de toren, de schutter links. De chauffeur heeft zijn plekje voor in de romp, rechts van het midden. Het kiezen voor een driemans-bemanning heeft voordelen: zo kan het voertuig kleiner gehouden worden. Nadelen zijn er ook: het is vrijwel onmogelijk om met drie man het gevecht 24/7 te voeren. Dat is de reden waarom de Israëli’s hun Merkava-tanks altijd als 4-mans tank hebben ontworpen. Tevens zijn er onderhoudswerkzaamheden waarbij je de gecombineerde spierkracht van vier man hard nodig hebt, zoals het wisselen van een track. Ik heb daar ervaring mee gekregen in de jaren’70 toen ik gedurende een jaar commandant was op een AMX-13 tank. (Bijgenaamd: pistool met hoogmoedswaanzin) Een klein mini-tankje met een 105mm kanon met automatische laadinrichting. Deze lader was behoorlijk snel, maar vereiste zeer nauwkeurig onderhoud. En het gemis van een menselijke lader in de toren wreekte zich als er groot-onderhoud gepleegd moest worden; dan had je elkaars spierkracht écht nodig! Maar wellicht dat de Japanners dezelfde truc uithalen als de Koninklijke Landmacht ooit deed met de PRTL: per voertuig 2 bemanningen die elkaar kunnen aflossen.
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.734
    Locatie:
    Groningen
    Mooie gedetailleerde info Roel, wireless systeem kan de vijand dit hacken c.q. onderscheppen? Ja uiteraard waarom ook niet LOL.
    APDSFS-granaat- dus er vliegt een (robin hood) pijl door de bogey panzer, so what? Zo lang die niks essentieels raakt zoals ammo of bemanning, lekker laten vliegen toch? Beet je "over penetration" bij lichtere voertuigen zoals een spel als armoured warfare goed laat zien, vliegt hij er zo doorheen. Of zit er nog springstof in die pijl?
    Amx 13/90 die tankjes die in WOT altijd lafhartig in je kont aanvallen als je met jouw fullsize Löwe een gedegen aanval inzet! Lol! Stupid Frogs! Maar geweldig dat je dus zelf een jaartje tank commander was. Word je niet claustrofobisch in zo'n midget Panzer?! Bij het zien van een dwarsdoorsnede van een Stug III met Besatzung & ammo krijg ik het al benauwd! En wat als de hele bemanning de vorige avond witte bonen at rofl. Maar hopen dat er dan ventilatie klasse III is rofl.
    Jammer trouwens dat Tamiya San de m.i. veel karakteristiekere STB-1 niet uitbrengt maar deze - wat mij betreft - LEO immitatie. Abrahams tanks - ook nooit mooi gevonden. Zie de T72 Ural die heeft toch ook een eigen smoel!
    Maar ok over smaak valt niet te twisten I know. De techniek van dit Tamiya model is dan wel weer uitzonderlijk.
    [​IMG]
    T 72 Ural
    [​IMG]
    STB-1 medium Panzer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Bram: ALLES is te hacken/te storen. Je moet er alleen tijd voor hebben. En die is er op het slagveld nauwelijks. In 1990 dacht de KL met de invoering van de FM9000 een beslissende stap te hebben gemaakt naar een niet-te-onderscheppen en niet-te-storen radio. In 2000 was die techniek al achterhaald. Wat niet wil zeggen dat het een slecht systeem was; maar met invoering van nieuwe technieken kon het systeem uit de lucht ghaald worden.

    Nou.... niet helemaal. Bereken voor de gein eens welke kinetische energie er in een "pijl" van pak-'m-beet een kilo zit die met een snelheid van 2.200m/sec tegen je loopwiel aan klapt... Dan is niet alleen je loopwiel compleet weg, maar door de explosie die daarbij ontstaat ook de complete onderzijde van je tank. En nee, er zit geen springstof in. Niet nodig.

    "Mijn" AMX was een 105-versie. Oversized kanon voor zo'n licht onderstel. En in de kont aanvallen? Hé bah... Liever in de flank. Claustrofobisch is een kwestie van wennen. Ik was met 1,93 meter de langste van de compagnie. Was een invaller voor een collega die niet functioneerde. Als ik op de bodem stond kon het commandoluik niet eens dicht. Een paar jaar geleden met mijn oudste zoon naar de Hystorische verzameling Cavalerie geweest en (na toestemming) samen met hem even in de "mix" gestapt die daar stond. Toen ik zijn (schutters-)luik sloot keek hij al niet vrolijk; toen ik daarna mijn commandoluik sloot keek hij me aan en zei enigszins dringen: "Pa, ik wil er NU uit!." Met z'n 19 jaar...:banana:
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.734
    Locatie:
    Groningen
    Oeff 1.93 meter in een amx 13 90 respect! Jouw oudste zoon heeft groot gelijk ik zou die luiken niet eens sluiten :)
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    04.JPG
    Ouwe liefde roest niet...;)
    Een AMX13/105 in het Nationaal Militair Museum Soesterberg.
    Ik ernaast, 25 kilo later...
     
  14. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Lelystad
    Was dat niet zo met de AMX als die uit de flank schoot hij kon omkantelen door de terugslag????

    Mvg Roy
    PS heb ze nog in het vizier gehad tijdens schiet oefeningen:)
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.734
    Locatie:
    Groningen
    die foto geeft goed aan hoe klein zo'n Frog is :)

     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Hij is binnen. Een Hammerhead IV erbij gekocht, zodat andere tankbemanningen zich in de toekomst wat zorgen moeten maken...:frustie:
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ga deze volgen vind het een mooie tank alleen budgetair onverantwoord :( . Ik ben ook aan het kijken voor een tank maar ben er nog steeds niet uit welke ik zou willen. Misschien dat ik hier nog wat inspiratie opdoe :)

    Ben benieuwd naar je bevindingen iig
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.734
    Locatie:
    Groningen
    Nice Hammerhead IV, dus geen R2D2 achtig gebeuren meer boven in de turret voor infrarood battles:)
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2015
  19. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dat is eigenlijk een best leuk idee. de battleunit opdirken als r2d2 :D:p
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Betuwe
    Budgettair onverantwoord... Ja, normaal voor mij ook. Maar goed, wat schepen verkocht en nog een bonus erbij van de minister, daarmee lukte het wel.

    Waar ik heel benieuwd naar ben is het feit of de IR-lamp van het battlesysteem (die zou ingebouwd moetwen worden op de plaats van de schuttersrichtkijker) ook mee gaat met het gyro-stabilisatie-systeem. Dat zou wel moeten. Dat geeft uiteraard wel voordelen bij een IR-gevecht...:rofl:
     
    Dennist vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina