Tamiya Arocs haakarmwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Langedijker truckertje, 17 dec 2022.

  1. Rsd

    Rsd

    Lid geworden:
    1 nov 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Nederland
    Okay ben benieuwd of je zelf een regelaar erin kunt zetten en eigen ontvanger
     
  2. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Ik heb de bouw weer opgepakt. Besloten om er toch een brandweer voertuig van te maken, vandaar ook de keuze voor een 3-asser. Pomp en tank heb ik inmiddels geplaatst. Uit de handleiding van Lesu kan ik niet opmaken hoede ventielen gemonteerd moeten worden.
    Kan iemand mij verder opweg helpen?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ozy en Swen vinden dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
  4. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Charlotte, dat deel is gelukt, zie mijn foto. Ik bedoelde te vragen hoe ik dat geheel aan het chassis bevestigen moet.
     
  5. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Sander,
    Ah, duidelijk.:rolleyes:
    Als je op de door mij geposte tekening kijkt zie je links onder 3 x M2 staan, lijkt mij dat je ze daarmee vast kunt zetten.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  6. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Mijn gedachten met dit model schieten alle kanten op. Oorspronkelijk plan was een 4 assig bouwvoertuig, toen weer brandweer toen weer niet. Een drie asser of toch met vier assen.

    zoals de afbeelding hieronder was mijn oorspronkelijke plan:
    [​IMG]

    maar daarvoor zit de hulpcilinder in de weg, deze zou precies door een aangedreven as komen.
    Is het mogelijk deze hulpcilinder weg te laten? Wij gebruiken binnen de vereniging alleen maar droge grond
     
  7. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    ik denk dat het er vooral aan ligt hoeveel de hefcilinder kan heffen kwa gewicht zonder de hulpcylinder
     
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    De hulp cylinder helpt de grote cylinders over het dode punt heen te komen, misschien kun je een testje doen, door de hulp cyinder niet te gebruiken en gewicht in de bak te leggen, en kijken of het geheel gaat kiepen zonder de hulpcylinder.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk vooral eens bij anderen want de meesten hebben de hulpcilinder er toch wel in zitten met een dergelijke configuratie. Zeker als hij met een aangedreven as in aanraking komt dan vraag ik mij af hoe de bouwers met 6x6 en 8x8 deze lesu haakarmen gebruiken....en Lesu zelf ook. Kijk eens in een lesu bouwbeschrijving of vraag op een evenement eens iemand die er mee rond rijdt.
     
  10. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Verkeerd geplaatst
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Sander, na afgelopen weekend je model bekeken te hebben denk ik dat je de hulpcilinder gewoon omhoog naar een plek tussen de chassisbalken kunt brengen. Op de verticale arm zou ik een aantal gaatjes boren en dan kijken welke past met de positie van de cilinder. Het is hydrauliek, dus kracht zal er voldoende zijn, ( wordt minder als de verticale arm korter wordt) Dat zou je nog kunnen oplossen door de cilinder andersom te monteren en de plunjer te laten duwen ipv trekken om de slede over het dode punt te helpen. (Meer kracht)
    Maar als eerste denk ik moet je de assen monteren op de plek die je voor ogen hebt, zie je het beste waar ruimte is.
    Succes !
     
  12. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Hee Fred,

    was een goede brainstormsessie zondag. Het idee wat ik nu heb is om de hulpcilinder naar voren te plaatsen en het heveltje om te draaien met het draaipunt ook verder naar voren. De cilinder moet dan inderdaad een duwende ipv een trekkende beweging maken.
    Inderdaad eerst de assen monteren zoals ik het wil hebben en dan kijken of deze oplossing mogelijk is. Het is mij wel duidelijk geworden dat de hulpcilinder niet verwijderd kan worden ivm de stand van de hoofdcilinders.

    Voordat ik het haakarmsysteem ga plaatsen ga ik ook alle leidingen vervangen. Lesu gebruikt een vrij harde kunststof. De kansen op scheuren van de slangen is te groot. Deze moeten van een soepeler materiaal worden.
     

Deel Deze Pagina