Tamiya Autotransporter bouwen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal ik me even voorstellen; Ik ben Sander, 22 jaar oud en ik woon in Zeeland. Op dit moment volg ik een studie in de logistieke richting. Sinds kort is mijn oog eigenlijk gevallen op de prachtige 1/14 modellen van Tamiya. Nu heb ik recent voor mijn opleiding een ondernemingsplan geschreven en wat centjes gespaard dus het leek me leuk een bijbehorende truck te bouwen. Dit is mijn eerste Tamiya truck maar de basis-zaken heb ik allemaal al opgezocht.

Dit topic is dus puur bedoeld om advies te vragen over het daadwerkelijke (om)bouwen en eventuele aanschaftips voor de ombouw. En in een later stadium om jullie op de hoogte te houden van de vooruitgang.

Ik wilde als basis een Tamiya Scania R470 Highline gebruiken. Daarnaast is het voorbeeld wat ik heb de volgende wagen;
h t t p : / / img203.imageshack.us/img203/7279/scaniadht.jpg
Uiteraard wordt de beschildering anders maar ik wil dezelfde opbouw hebben.

Nu hoef ik aan de trekker niet heel veel te veranderen aangezien het beide highlines zijn die niet verlengd zijn. Ik vroeg me echter af hoe ik nou een mooie (werkende) auto-opbouw op de trekker kan zetten. Daarnaast wat me nog lastiger lijkt is om een bijpassende (werkende) trailer te maken aangezien ik wat Tamiya trailers heb gezien maar geen enkele die ook maar enigzins lijkt op de bovenstaande.

Een hoop informatie in 1 keer, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil en er zijn ongetwijfeld zaken waar ik nog niet aan heb gedacht :)

Groeten,
Sander

Edit: ik kan helaas nog geen afbeeldingen plaatsen, zou iemand de bovenstaande link in image-tags willen zetten?

scaniadht.jpg

je moet even
doen

Hallo

Leuk idee om een autotransporter te bouwen.
Mischien kan je even bij onze duitse buren kijken of die er een hebben gebouwd.
Aangezien ik nog niets gezien heb in deze trant.

Over je foto:

Als je een bericht post staat er een geel vakje met een berg.
Als je daar op klikt komt er een venster tevoorschijn.
scaniadht.jpg

Zo komt hij er dan uit te zien.

Groetjes Mitchell.

Ja ik wist wel hoe het moest maar omdat ik nog minder dan 7 dagen lid ben mag ik geen links plaatsen :).

In ieder geval bedankt ik heb in mijn zoektocht op internet niet echt iets vergelijkbaars gevonden. Ik ben wel redelijk handig maar niet supertechnisch ingesteld dus ik denk dat ik de opbouw van hout op plastic moet maken maar het mooiste zou natuurlijk zijn als het echt hydraulisch is maar dat zal wel veel werk zijn...

hallo sander

mooi project.
truck en autotransporters zie je erg weinig.
voor die echt nagemaakt zijn.
je zou ipv hout en kunststof ook aluminium kunnen doen.
hier zijn erg veel soorten profielen van te krijgen.
dus scheelt veel vijl en freeswerk.
ben benieuwd wat het gaat worden.
succes!!!

gr

Hoi Sander,
Welkom bij de club.
Mooi project om meteen mee te starten, helaas weet ik er zelf ook nog niet heel veel van, maar er zijn hier veel bouwers die verstand hebben van bouwen.
Ik zou zeggen neus is voor rond op het forum en je zal zien dat je er een hoop ideeen uit kan halen.
suc6

groeten Boi

hallo
revell heeft een 1:25 auto transporter trailer gemaakt in usa stijl,
zie hun site,google of marktplaats daar staat er 1 te koop net gezien,
als je die koopt heb je een heel mooi gedetaileerd voorbeeld voor je tamiya project,
een schaalmodel 3D is duidelijker dan een tekening,
mvg markioo

Hoi,
Bedankt allemaal voor de reacties, die tip van die revell autotransporter ga ik zeker achteraan, net wat afbeeldingen van gezien en dat ziet er goed uit.

Ik zat eigenlijk voornamelijk met 2 problemen;
1) de hydrauliek, hoe moet ik dat oplossen? weet iemand of er hydraulische setjes beschikbaar zijn in schaal 1:14 of 1:16, ik kan er niets over vinden...
2) een chassis voor de aanhanger, ik heb wel gezien dat die van wedico geschikt zijn, die zijn weliswaar 1:16 maar hebben dezelfde breedte en de aanhanger krijgt toch een uitstekende opbouw. Maar die zijn nog duurder dan de Tamiya Scania zelf. Dus heeft iemand daarvoor alternatieven?

hallo
maar zou je het wel allemaal werkend maken??!!
als je de plateaus kan laten werken dan moet je ook wel de
autoos erop/eraf kunnen rijden dus heb je rc autoos nodig,
kan je het dan niet met servoos af ipv hydraulica??!!
mvg markioo

hallo
revell heeft een 1:25 auto transporter trailer gemaakt in usa stijl,
zie hun site,google of marktplaats daar staat er 1 te koop net gezien,
als je die koopt heb je een heel mooi gedetaileerd voorbeeld voor je tamiya project,
een schaalmodel 3D is duidelijker dan een tekening,
mvg markioo

Ik heb die trailer van revell hier staan, je zou er best iets aan ideeen van af kunnen halen maar je ziet duidelijk dat het voor een amerikaan is.
Heb er daarom zelf ook een peterbilt voor staan zal us een foto er bij zetten.

suc6 er mee groeten Boi

503565675_6_Qbn0.jpeg

503564744_6_u6Mm.jpeg

Laatst bewerkt:
hallo
die rc modelbouwer in zn link heeft staan de 1:87 das die op de link van meisterjager staat,dus hoef je enkel maar de 1:87 te kopen als voorbeeld,
mvg markioo

Ik heb dat 1:87 model al besteld voor de afmetingen en voor referentie, omdat het een Europeaan is. Ik heb nu met tekeningen het een en ander uitgewerkt maar het grootste probleem is of ik de plateau's echt werkend wil hebben.

Ik ga sowieso een aantal RC auto's in de zelfde schaal aanschaffen om erop te zetten, echter de bovenste verdieping werkend maken is bijna ondoenlijk heb ik uitgezocht, het doet echter wel afbreuk aan de echtheid van het ontwerp. Maar de beste oplossing is een statische opbouw met veel details.

hallo
bij action 1:16 rc modelautootjes porsche lamborghini en er waren nog enkele merken maar de prijs weet ik niet,
dus even bij action kijken voor je lading voor je transporter,
mvg markioo

hallo
de rastar autoos had ik al eerder jullie op getipt,
maar dit zijn van ander merk en 1:16 ook new mini allen bij action,
en heb laatst ook 1:18 op internet
gezien met diverse leuke autootjes ook een pick up mitsubishi
stond ergens op ebay.com voor enkele dollars,
als je een beetje rondsnuffelt is er genoeg te vinden als rc lading,
mvg markioo

hey

lang leve de speelgoed fabrikanten.
ze maken het mogelijk om goedkoop te modelbouwen.
er zijn in 1:18 heel erg veel modelauto's te krijgen.
van alle merken.
deze kun je dan ook rc maken.

gr

Bedankt voor de tips :), ik was al langs de intertoys geweest enzo maar de action was ik nog niet opgekomen. Ik heb zelf thuis een aantal schaalmodellen staan 1:18 van burago enzo, maar ik denk dat het schaalverschil te groot is met een 1:14 tamiya, dus ik ga morgen gelijk even langs de action.

Ik heb tevens een laadsysteem getekend met behulp van kabels en een elektromotor, zo kan er toch op afstand geladen worden zonder dat ik echt diep in de buidel moet tasten voor een hydraulisch systeem.
Mijn plan is om van de week alle benodigde materialen te bestellen en de komende maanden aan de slag te gaan.

Back