Tamiya - British cruiser tank mk. I/II Crusader

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Superbuur, 23 feb 2011.

  1. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    heey allemaal.

    nadat ik in november 2 modellen had gekocht en in mekaar gezet van tamiya schaal 1/48. ben ik helemaal verkocht aan tamiya. die bijde modellen hadden een die-cast chassis. en dat is me zo goed bevallen dat ik nu weer eentje heb gekocht nu de British cruiser tank mk. I/II Crusader. deze heeft ook weer een die-cast chassis.

    hier ben ik erg te spreken over omdat het geheel toch iets sterker maakt. hieronder een afbeelding van de doos

    [​IMG]

    zodra ik ben begonnen zal ik wel wat foto's make en laten zien.

    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Superbuur,

    Dat ziet er een knap model uit, zeg!

    Weet je al in welke uitvoering je hem gaat maken?

    Ben al benieuwd om de inhoud van de doos te zien. ;)




    Droop
     
  3. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    heey droop.

    zal morgen wel ff de foto's van de inhoud van de doos posten. omdat ik nu niet op mijn eigen laptop ziet kan ik ze niet posten. maar ik kon het niet laten en ben er mee begonnen. de tracks enzo zijn gemonteerd.

    ik zal de mark II make, want bij de mark I zit er een dom lelijk machine geweer in een koepel linksvoor. maar voordat ik daar ben zijn we wel weer een paar dagen verder hoor.

    Grtsz Superbuur
     
  4. dedriejees

    dedriejees Guest

    mooi bouwpakket goed voor vele uurtjes vermaak. Sta ik dan met me simpele choppertje. ga de volgende toch eens anders doen. ben inmiddels al verslaafd:)

    succes man. benieuwd naar de foto's

    Grtz Dré
     
  5. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    heey iedereen.

    @dre : die chopper is ook niet makkelijk, heb ooit ook een keer een chopper van revell geprobeeert te make maar werd nix, die van jou word super.

    @droop: hier ff de foto van de inhoud van de doos.

    [​IMG]


    en hier nog een foto tot hoe ver ik nu ben. k ben niet zo te vrede over hoe het zwart van de wielen is geworde, ff kijke hoe ik dit oplos. typs zijn altijd welkom, want kwa verf enzo is niet mijn sterkste punt.

    [​IMG]


    Grtsz Reinder
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    aangezien ik nu lkkr een weekje vrij heb :D ben ik weer wat verder gegaan.
    zoals je kunt zien heb ik de bovenkant van de romp op de die-cast onderromp geplaatst. op deze bovenkant heb ik het vizier voor de bestuurder en de luchtfilters geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    zoals je kunt zien op de foto worden de 2 delen door 2 schroefjes verbonden.
    [​IMG]

    en in het begin zei ik dat ik de mark II ging maken, dat is veranderd het word de Mark I, vond het torentje met die Machinegeweer erin toch wel mooi. dus die zit erop bij de volgende update.

    Tips en vragen zijn altijd welkom

    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. dedriejees

    dedriejees Guest

    Netjes man wel veel priegel onderdeeltjes. Voor de wielen zou ik eens zwart nr 85 satin van Revell proberen. Daar heb ik me zadel mee gedaan en die kwam zeer goed uit als leer/ kunstof kleur.

    Voor een wat ouder effect zou je die vervolgens met Metaal/ metallic kunnen over brushen. Dat heb ik met de ketting gedaan voor me chopper eerst mat zwart daarna metaalkleur erover. Zoet er best goed uit al vind ik zelf.

    En verfen is zeer veel oefenen. Mij lukte het pas goed na een aantal bouwpakketten:)

    succes met de verdere opbouw.

    Grtz Dré
     
  8. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    dat priegel werk valt wel mee hoor. gewoon rustig aan doen, goed de rest stukjes weg vijlen/scheuren en droog passen dan is het best te doen hoor. denk dat jij Dre dat ook jij weet, die chopper is ook priegelwerk.

    kwa kleur vind ik het wel goed hoor. maar het wou gewoon niet lkkr verven, sommige wielen wou het niet goed dekken en anders wielen zijn uitlopers. heb het geverfd met Matt Nr. 8 van revell. maar achteraf had ik dit niet moeten doen want doen ik het potje opende was het 1 en al klonten. en was vrij dik.

    de tracks heb ik geverfd met een heel oud potje Humbrol Nr56. dit heb ik verdund met een beetje terpentine, en dit is mij uitstekend bevallen.

    ben een student dus heb ik niet veel geld om uit te geve en dacht, ik heb deze verf en hoef ik niet nieuwe te kopen. maar dit is denk ik verkeerde schunnigheid.

    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2011
  9. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    ben vanmiddag weer eventjes verder gegaan, nu is de romp zo goed als klaar wat betreft het lijmen enzo. alleen de harpsluiting met sleepkabel moet nog gemonteerd worden. maar dit doe ik pas als ik hem helemaal geverfd heb.
    vond de zijskirts het moeilijkst om te plaatsen, maar na wat priggel werk is wel gelukt.
    achteraf ben ik ook blij dat ik dat kleine koepeltje met de Besa MG heb gemaakt. anders was dit een kaal plekje geworden.
    hieronder 3 foto's ervan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu nog alleen nog maar de koepel maken en dan wil ik hem gaan verven, ik wil hem een desert camo geven, maar welk kleurenschema het precies word weet ik nog niet. moet ik nog even uitzoeken. tips hierover zijn welkom.

    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    na heel wat uurtjes knutselen is de Crusader klaar. nu wil ik hem alleen nog verven en ga ik voor de eerste keer hem proberen te verweren. lijkt me een leuke uitdaging maar ben wel bang om het te verprutsen.
    op de kist die aan de koepel zit. zitten nog 2 gaatjes in. deze zijn bedoeld voor een Schep maar aangezien ik niet de juiste verf heb, heb ik hem er nog niet op gelijmd.

    Oh jah nog een vraagje1 op de koepel moeten ook nog 2 antennes komen. hoe kun je die het beste er op lijmen, want ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen

    tips en opmerkingen zijn altijd welkom

    hieronder de foto's van de crusader.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Eer je het model gaat spuiten/ verven, vergeet dan niet om het een ontvettingsbadje te geven.
    Gewoon wat water met daarin een beetje afwasmiddel en daar dan het model een tijdje laten in weken.
    Na een korte tijd het model er uit halen, afspoelen onder de kraan (zachte waterstraal!) en in de lucht laten drogen.

    Op die manier is al het vet verdwenen en zal de verf des te beter op het model pakken.


    Die antennes kleef je gewoon op je model met modelbouwlijm.
    Maar doe dit wel voor het spuiten/ verven.



    Droop
     
  12. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    heey allemaal

    zometeen ga ik de tank de eerste laag verf aanbrengen, en dan ga ik gelijk mijn andere 2 tamiya voertuigen verfen. ik dacht ik zal eerst eventjes de panther tank naast mijn crusader tank zetten.

    en tering wat is die panther groot zeg. de crusader tank lijkt maar een ukkepukkie. hier wat foto's ervan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en nog eventjes over die antennes, day heb ik al geprobeerd om met model lijm ze vast te plakken, maar dat lukte niet, bleef niet kleven daarom vroeg ik het. ieamnd nog ideeën?
    Grtsz Superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Op de plaats waar de antennes moeten komen boor je een gaatje met dezelfde diameter als de antenne.
    Daar plaats je dan de antenne met een drupje lijm in. ;)



    Droop
     
  14. dedriejees

    dedriejees Guest

    Goeie tips van de rest, en idd af en toe wa opboren helpt. Heb ik ook gedaan met wa onderdelen van me chopperke. Bv de koplamp zit met een koploos spijkerke vast omda Revell dacht dat je dit wel gewoon met een klein keepje kon lijmen:)

    Ben benieuwd naar je verf resultaat Cammo schilderen blijft toch een vak apart. Heb dit zelf al een gedaan middels sjablonen die ik zelf gesneden had. En idd ontvetten is het beste begin anders blijfde sukkelen.

    Succes en grtz,

    Dré
     
  15. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    @droop: gaatje boren ging in dit geval niet vanwege het te kleine onderdeel waar de antenne op moest. heb dit uiteindelijk opgelost door middel van een wasknijper. het draad wat voor antenne uit moet gaan heb ik in de knijper geklemd met een klein stukje uitsteek en dit op de koepel gelegd en met lijm ingesmeerd en laten drogen. en gelukkig het zit :D

    @dre: bij deze crusader tank heb ik mazzel dat ik de Mk I heb gemaakt want deze heeft geen cammo :D . gewoon een dessert kleurtje. als ik die panther ga verven heeft die wel een cammo patroon maar die ga ik gewoon uit de losse hand verven.

    Grtsz Superbuur
     
  16. Superbuur

    Superbuur

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Koudum
    hier een foto hoe de crusader tank nu is.

    [​IMG]

    nu wil ik hem wat verweert uit laten lijken. heb hier op het forum en op internet het 1 en ander gelezen, en in de meeste gevallen gebruiken ze verdunde zwarte verf, maar aangezien deze tank in de woestijn is gebruikt kan ik dan wel zwart gebruiken?

    Grtsz superbuur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Zimmer

    Zimmer

    Lid geworden:
    26 mei 2010
    Berichten:
    9
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011

Deel Deze Pagina