Tamiya CR-01 Mercedes Unimog UPDATE 09-01-10

Dirk Jan

Forum veteraan
Alhoewel ik al een aantal jaar actief ben op modelbouwforum, heb ik nog nooit een bouwverslag gemaakt. Dat wordt dus eens de hoogste tijd!
Toen Tamiya vorig jaar in Neurenberg het nieuwe CR-01 chassis presenteerde, vond ik het meteen een heel mooi model. De zelf te bouwen kit met 2 aluminium profielen voor het chassis, grote witte veren die buiten de schokbrekers zitten en de mooie vintage LandCruiser kap maakten het plaatje compleet. Ongeveer een half jaar later kwam de kit ook leverbaar met een Mercedes Unimog kap, welke ik persoonlijk ook erg mooi vind.

Omdat ik voor een Japans bedrijf werk, ga ik gemiddeld 1 keer per jaar voor mijn werk naar Japan. Ik ga altijd naar dezelfde stad (Nagoya) en ik weet een modelbouwzaak vlakbij het hotel. Ik zorg natuurlijk dat ik daar heen kan gaan :) Vorig jaar had ik een 3.5 cc offroad motor gekocht voor mijn 1:8 buggy en dit jaar was de Tamiya CR-01 het doel. Ondanks de hoge koers van de Japanse Yen is het daar nog steeds een stuk goedkoper, door de lagere belasting en omdat de Tamiya fabriek in Japan staat.
Toen ik bij de modelbouwzaak kwam bleken ze de kit zowel met de LandCruiser als met de Unimog kap te hebben, wauw! Ik heb de Unimog genomen, omdat ik die net wat unieker vind. Een nadeel is wel de grote doos; hoe gaat dat in mijn koffer passen?
Gelukkig bleek de doos maar halfvol te zitten en paste de inhoud netjes in mijn koffer. Helaas moest de doos zelf wel verknipt worden, maar de voorkant met de typische Tamiya-style tekening heb ik uitgeknipt en meegenomen :)
Een dag later was ik weer op NL bodem en ik had geen enkel probleem met het vervoeren. Alleen, bleek later, de schokbreker olie had wat gelekt in het plastic zakje waarin het verpakt zat.

voorkant_doos.jpg


De week daarop meteen begonnen met het bouwen. Het aantal plastic onderdelen is enorm. Het is allemaal netjes per nummer gesorteerd zodat het makkelijk terug te vinden is. De metalen delen als tandwielen, assen en ophangingsbuisjes zien er ook prima uit. Tijd om de bouwbeschrijving erbij te pakken en te beginnen!

alle_onderdelen_uitgestald.jpg


De eerste stap is het maken van de cantilevers. Hier moet je even goed opletten dat je twee linkse en twee rechtse versies maakt, want sommige onderdelen zijn licht gekromd en moeten wel juist gemonteerd worden.

cantilevers2.jpg


cantilevers.jpg


Deze cantilevers worden vervolgens op de 2 voorgebogen aluminium chassisprofielen vastgezet. Weer even goed kijken, dit keer in welke gaatjes de boutjes moeten komen en dan spreekt het voorzich. Er zit een potje locktite bij de kit voor de metaal op metaal verbindingen, goed gedaan van Tamiya!
De plastic zijkanten van het chassis, waar de aandrijving en de ophanging aan vast komen te zitten, worden ook aan de alu profielen geschroefd en dan kunnen we naar de volgende stap.

chassis1.jpg


...Dat is het samenstellen van het middendeel van het chassis. Hier komt de accu in te liggen en worden de ontvanger en electronische regelaar geplaatst. Met een paar boutjes en moertjes zit het in elkaar.
Daarna kunnen de twee aluminium profielen aan het middendeel worden vastgezet. In deze stap worden meteen de stabilisators tussen de chassisdelen gesandwiched. Aan de binnenkant van de cantilevers zit een sleuf waar de stabilisators invallen. Even opletten dat je de voor- en achter stabilisator niet omdraait, want ze zijn verschillend. Het chassis begint nu ergens op te lijken!

middendeel_chassis1.jpg


chassis3.jpg


chassis6.jpg


Dan komt de samenstelling van de starre aandrijfassen aan de beurt en kan het chassis even aan de kant. Deze samenstelling bevat heel veel onderdelen, boutjes en moertjes. Hier ben ik dus wel eventjes zoet mee :)

De behuizing van de aandrijfassen bestaat uit 2 hard plastic delen. Deze passen, zoals gewoonlijk bij Tamiya, perfect op elkaar. Er zit een verbreding in voor het diff en dat is ook het eerste deel dat 2x gebouwd gaat worden voor de voor- en achterkant. Het diffs hebben metalen tandwielen en zijn eenvoudig in elkaar te zetten.
De uitgaande assen van de diffs zijn van staal en zijn dubbel gelagerd. Als ze in het diff zitten, kan het diff geblokkeerd worden door middel van een inbuspen. Deze is eenvoudig te verwijderen als de auto helemaal gebouwd is.
Geblokkeerde diffs zijn een must voor het ruigere werk, omdat je met niet geblokkeerde diffs geen aandrijving meer op je as hebt, zodra 1 van de wielen van deze as van de grond komt. Een nadeel is dat de draaicirkel een stuk groter wordt, omdat de wielen gaan wringen in de bocht. Ik heb ervoor gekozen om de diffs meteen te blokkeren, omdat ik ook over grote en ruige obstakels wil kunnen rijden; daar is de auto immers voor gemaakt!

aandrijfassen.jpg


difftandwielen.jpg


aandrijfas_ass2.jpg
 
Als de aandrijfassen eenmaal in elkaar zitten, valt mij op dat ze niet echt soepel draaien. Openmaken en opnieuw in elkaar zetten heeft geen effect. Op internet had ik gelezen dat de tandwielen nog wat op elkaar moeten inslijten. Dat lijkt bij mij ook het geval, dus heb ik met een boormachine de aandrijfassen in laten lopen. Na zo’n 5 minuten draaien voel ik al licht verschil, mooi zo! De assen lopen nu redelijk soepel en de rest mag onder het rijden inslijten.

In de volgende stappen worden de veerbevestigingen en de fusees aan de assen gemonteerd. Hier moet je weer even opletten dat je de fusees onder de juiste hoek monteerd. De voorkant staat onder een hoek van 25 graden en de achterkant onder een hoek van 15 graden.

aandrijfas_ass7.jpg


aandrijfas_ass12.jpg


Het leuke van dit model is dat je hem eenvoudig met 4 wiel sturing kunt uitrusten. Alles wat je daarvoor nodig hebt zit bij de kit.. behalve een extra servosaver. Een beetje vreemd dat dit als enige mist, maar gelukkig had ik er zelf nog een liggen. Ik ben namelijk wel van plan om 4 wiel sturing te installeren!
In eerste instantie bouw ik 2 wiel sturing om te kijken hoe dat werkt. Ik gebruik een stuurservo uit mijn Traxxas Revo; die heeft ondertussen al een beter exemplaar. Het monteren van het stuursysteem is eenvoudig en na de nodige boutjes, moertjes, stangetjes en kogellinks zit het allemaal prima.

aandrijfas_ass13.jpg


Dan kunnen de assen onder het chassis worden gemonteerd. Hiervoor heb je de 8 mooi glimmende aluminium buisjes nodig. Alle 8 krijgen ze aan beiden kanten een plastic oog, die op de kogelkoppen van de aandrijfassen en het chassis klemmen. Het ziet er erg goed uit al zeg ik het zelf :)

ophanging-rods2.jpg


chassis7.jpg


chassis9.jpg


Het veer- en dempingsysteem van de auto werkt erg speciaal. De schokbrekers staan niet direct tussen de chassisbalken en de aandrijfassen, maar zijn verticaal-diagonaal geplaatst en worden via cantilevers en een turnbuckle aan de aandrijfassen verbonden. Tamiya heeft dit concept al eerder toegepast op het TXT enTLT (mini) chassis. Het werkt een beetje omslachtig, maar de techniek is erg mooi! Daarnaast zit de spiraalveer niet om de schokbrekers (ook wel coil over systeem genoemd) maar zitten de veren wel direct tussen het chassis en de aandrijfassen.

Op diverse fora zijn er mensen die een conversie van de vering uitvoeren, zodat de coil over schokbrekers direct van het chassis naar de aandrijfassen lopen in plaats van het cantilever systeem. Hierdoor kan je meer bewegingsvrijheid van de assen creeëren. Ik vind de oplossing van Tamiya te mooi om te gaan veranderen, dus ik bouw het origineel :)

De voor- en achterveren verschillen in stijfheid. Een kleine kleurmarkering bovenop de veer geeft aan of die aan de voorkant of achterkant gemonteerd moet worden. Het monteren is eenvoudig; de veren worden boven en onder in een halve schotel geklemd en de andere helft van de schotel moet je er zelf tegenaan schroeven.
De dempers zijn van plastic en worden met olie gevuld. Helaas had het flesje olie wat gelekt in het zakje, maar gelukkig zat er nog genoeg in om alle dempers te vullen. Na het vullen van de dempers even de demper op en neer bewegen om de lucht eruit te halen en vervolgens een poosje laten staan om de kleine luchtbelletjes er ook uit te krijgen. Daarna kunnen de dempers worden afgedicht en zijn ze klaar voor gebruik.

chassis12.jpg


chassis10.jpg


chassis11.jpg


Het bouwen schiet zo al aardig op en het is nu tijd om het hart van de aandrijving in elkaar te zetten. De kit komt met de bekende Mabuchi Johnsson 540 motor, die perfect zou moeten voldoen.
Voor Tamiya touringcars of buggies, waar deze motor ook vaak bij geleverd wordt, is deze motor wat langzaam. Voor een crawler / trial chassis als de CR-01 is snelheid minder van belang. Wat zeg ik.. sommigen vinden de standaard motor zelfs te snel om goed te kunnen crawlen! Koppel en precies je vermogen kunnen doseren is heel belangrijk. In dat geval heb je meer aan een langzamere motor met veel koppel dan aan een modified motor die een hoog toerental haalt maar minder koppel heeft.
Ondertussen heeft Tamiya een speciale crawler motor op de markt gebracht. Dit is een 35 turns motor in plaats van de 27 turns van de standaard Mabuchi motor. De snelheid zal dus lager liggen, maar het koppel juist weer hoger.
Ik bouw de aandrijving met de standaard Mabuchi 540 motor en ik zal zien hoe dat gaat; upgraden kan altijd nog!

Ook voor de aandrijving heeft Tamiya ook weer wat moois bedacht. De reductie van het toerental wordt gedaan met een planetaire overbrenging. Het werkt simpelweg als volgt: om een draaiend tandiel zitten 3 tandwielen, gelijk verdeeld met 120 graden tussen de assen. Deze tandwielen kunnen alleen om hun eigen as draaien. Vervolgens zit er een getande binnenring over deze 3 tandwieltjes heen die weer om zijn eigen as draait. Je krijgt als het ware een klein tandwiel dat een groot tandwiel aandrijft (reductie) waarin het grote tandwiel over het kleine tandwiel heenvalt. Een compacte oplossing om toch een grote reductie te krijgen!
Het pas allemaal perfect in elkaar, maar de twee grote lagers verdienen extra aandacht. Deze vallen over het interne tandwiel van de planetaire aandrijving heen, maar ze klemmen behoorlijk. Je moet ze dus goed aandrukken / met belijd erop tikken met een hamer, om een vrijlopende aandrijving te krijgen. Als ze niet goed zijn aangedrukt, zal de aandrijving zeker gaan klemmen.

aandrijving2.jpg


aandrijving3.jpg
 
Vanuit de centrale aandrijving gaan er plastic aandrijfassen naar de voor- en achteras. Ze zien er aardig sterk uit, maar ik heb al verhalen gelezen dat ze toch blijken te torderen. Gelukkig lever Tamiya een volledige reserve set, dus ik kan even vooruit, mochten ze kapot gaan!

De centrale aandrijving wordt met 4 boutjes tussen de onderkant van het chassis gehangen. Aan de onderkant van de centrale aandrijving zit een stevig aanvoelende plastic plaat (skid plate) die de aandrijving beschermd voor de ondergrond waarover je rijdt.

chassis13.jpg


chassis12.jpg


chassis14.jpg


Nu de motor in het chassis zit, kan deze aangesloten worden met de electronische snelheidsregelaar. Deze zit op het plastic middendeel tussen de aluminium profielen, waar ook de ontvanger en de accu een plaats hebben. Er is ruim voldoende plek voor de ontvanger en regelaar, maar de motor- en regelaar aansluiting is maar net lang genoeg. Ik laat de meegeleverde aansluiting op de motor/regelaar mooi zitten zoals ze zijn. Mochten er hoge stromen lopen, dan zou een upgrade naar goudcontacten niet verkeerd zijn, maar met de standaardmotor zal dat wel meevallen.
Als regelaar gebruik ik een LRP Super Reverse A.I. met 13T motorlimiet. Het is aan te raden een regelaar met achteruit te nemen, zodat je altijd weg kan komen of een obstakel opnieuw kunt nemen als je er halverwege achterkomt dat het niet lukt :) Ik gebruik een Hitec FM ontvanger in combinatie met Hitec Agressor CRX om de auto te besturen. Dit is een 3 kanaals zender met mix functie, zodat ik eenvouding 4 wiel sturing kan mixen wanneer ik dat in ga bouwen.
Als accu gebruik ik een 6 cellen 2400 mAh pakket van Sanyo. Die heb ik al een aantal jaar (ik heb er 2, gebruik ze ook voor mijn startbox) en ze doen het nog steeds perfect.

chassis19.jpg


Het chassis is nu zo goed als klaar. Alleen de body steunen en voor- en achterbumper moeten er nog op worden geschroefd. Grappig detail is dat de voor- en achterkant van het chassis, waar de bodysteunen in vast worden gezet, een sleepoogje hebben.
De voorbumper is van flexiblel plastic gemaakt en is groot en stevig uitgevoerd. Zo hoort het natuurlijk ook :) Het is allemaal makkelijk in elkaar te zetten en door ze op het chassis te schroeven, wordt het geheel nog stijver.

chassis16.jpg


chassis17.jpg


chassis18.jpg


Nu nog de wielen en banden assembleren en dan kan ik rijden! De wielen hebben het zogenaamde beadlock systeem. Dat betekent dat je band tussen 2 velgringen en de velg zelf wordt geklemd. 2 velgringen per band, voor de linker- en rechterkant van de velg. De velgringen schroef je met 10 schroefjes per ring op je velg en zo komt je band moervast op je velg te zitten zonder 1 drupje secondenlijm! Het ziet er ook nog eens heel goed uit, dus er zitten geen nadelen aan zou je zeggen.. nou 1 nadeel misschien: je moet in totaal 80 schroefjes aandraaien om alle 4 de banden goed vast te zetten!
In de band zit overigens een meegeleverde insert (x4). Ook hier wordt onder fanatieke crawlers veel mee geëxperimenteerd. Ze knippen er bijvoorbeeld een stervorm van, zodat de band makkelijker kan vervormen en zo meer grip heeft op de ondergrond, mocht het echt extreem worden.
Zelf heb ik de zijkanten van de insert schuin afgeknipt, zodat ze beter naar de band gevormd zijn. Daarnaast heb ik 3 groeven per insert over de lengte van het loopvlak gemaakt, zodat ze wat makkelijker vervormen. Het nadeel van stervormige inserts lijkt mij namelijk, dat de band op sommige delen helemaal niet ondersteund wordt en op andere delen weer wel. Of is dat juist een voordeel? Met groeven over de lengte van het loopvlak heb je dat effect in ieder geval niet.

chassis20.jpg


chassis21.jpg


Na 20 minuten schroeven zijn alle wielen klaar en kunnen ze aan het chassis worden gemonteerd. Dat betekent dat er gereden kan worden! Accu in het chassis, accuplaatje erover, zodat die er niet uit kan vallen en proberen maar.
Meteen valt mij op dat de snelheid inderdaad aardig hoog is voor een crawler / trial voertuig. De draaicirkel is enorm door de geblokkeerde diffs en je kan de banden soms gewoon horen wringen. Omdat ik de eerste test in huis doe, pak ik een paar kussens en stapel ze als een piramide op elkaar. Langzaam rijd ik erop en de helling wordt steeds stijler. Door de goede grip rijd de CR-01 er zonder al te veel moeite overeen. Gaaf om te doen en te zien! De vering werkt goed en het is gaaf om te zien hoe de veren indrukken of uitrekken en de assen scheef onder de auto staan, als je een obstakel neemt. Rijden met deze auto is pure fun! Enige nadeel vind ik de grote draaicirkel. Dit komt door de starre as en ook door de Traxxas servo die wat moeite heeft met het sturen merk ik.
Op een accu kan je overigens enorm lang rijden. Ik heb het nog niet exact gemeten, maar een uur red ik wel met 2400 maH. Volgas rijd je bijna nooit en dat scheelt veel voor de rijtijd.

chassis22.jpg


chassis23.jpg


Omdat ik nog niet helemaal tevreden was over het sturen, heb ik 4 wiel sturing ingebouwd en de stuurservo aan de voorkant vervangen door een sterkere Futaba S3305. De Traxxas servo heb ik op de achteras gebouwd.
Het instellen van de 4 wiel sturing op mijn zender is een makkie en na een uurtje sleutelen kon ik het testen. Wat een verbetering! De draaicirkel is nu gehalveerd en het ziet er ook nog eens gaaf uit om 4 wielen tegelijk te zien sturen.

Ik ben nu met de Unimog kap bezig. Ik spuit hem in de originele kleur oranje met zwarte spatborden. Ook de laadbak spuit ik zwart. Tamiya geeft in de bouwbeschrijving aan dat deze ook oranje moet worden, maar ik vind zwart toch mooier. Er zit heel veel detail in en bij de kap, zoals koplampschalen met de mogelijkheid om leds in te bouwen (toekomstplan), een metallic grille en zijspiegels. Tamiya heeft zelfs miniatuur Tamiya-dozen op verschillende stukken karton van de doos geprint. Deze kan je uitknippen, in elkaar zetten en op de laadbak van de Unimog plakken met dubbelzijdig tape, leuk detail! Uiteraard volgt er een update als de kap klaar is.

Al met al is het een echt funmodel. Het bouwen is zoals met elke (Tamiya) kit een feest opzich. Als het bouwen klaar is en je gaat ermee rijden, merk je dat dat minstens zo leuk is. De techniek is super en het werkt allemaal ook erg goed. Nu nog de gedetailleerde kap erop en ik heb weer een super model bij mijn collectie gevoegd!
 
Dank jullie wel :)

De kap zit al in de juiste kleuren. Hier en daar zitten er een paar kleine uitloop foutjes in en ook de laadbak had ik netter af kunnen plakken. Ik ben van plan de laadbak uit te snijden en te verdiepen, zodat er echt wat in kan, in plaats van erop, dus de slordige afplaklijnen gaan dan toch weg!

Ik post de update foto's volgende week.

@ Emil, alhoewel ik jouw Higlift F350 erg mooi vind met al dat alu ben ik dat niet van plan. Dat is mij toch iets te kostbaar; mijn vriendin vond de kit zelf al erg duur, laat staan als ik er het 3 of 4 voudige van uitgeef aan hop ups ;)
 
Die van mij staat ook net in elkaar, ik kreeg mijn doos wel in mijn koffer vanuit Hong Kong, samen met de doos van de hotshot zelfs, beetje reorganiseren :D

Wat betreft het wringen van de assen, simpel op te lossen.. Ze lopen soepel als ze niet gelocked zijn. Op het moment dat je locked trek je de ene van van de as iets meer naar binnen, waardoor ie druk op je tandwiel gaat zetten.. Oplossing = 1 shim weghalen en ze lopen als een zonnetje..

Ik heb de Tamiya CR tuned motor, veel koppel, weinig snelheid :)
 
hallo
wat een mooi uitgebreid bouwverslag,
heb zelf de unimog bodie op een xc/cc chassis gezet,
en vind de laadbak bodem ook niet echt mooi,
maar das toch gedaan om ruimte te hebben op het cr chassis???!!!
je kan er ook een afdekzeiltje over heen doen,
of zoals ik op de duitse forum zag een hele huif erop maken,
dat huifje was geloof ik van de dicky tamiya unimog u300 safari,
maar na het zien van uw verslag zal ik in dortmund speuren naar een kit,
mvg markioo
 
Dank jullie wel :)
@ Emil, alhoewel ik jouw Higlift F350 erg mooi vind met al dat alu ben ik dat niet van plan. Dat is mij toch iets te kostbaar; mijn vriendin vond de kit zelf al erg duur, laat staan als ik er het 3 of 4 voudige van uitgeef aan hop ups ;)

:)
Tja helemaal lullig dat je er dan achterkomt dat je er niet meer mee durft te rijden, en dus alsnog een extra kit moet kopen, dat te doen, wat je met deze zou willen doen.....

Nee, ook hier houden we het bij 1 shelfqueen, nou ja , oke 1 working king ;)

Mooie wagen, ben benieuwd naar het eind resultaat!
 
@ Immo: als je het diff gewoon werkend laat, zal hij inderdaad niet meer wringen, dat begrijp ik. Maar wat bedoel je met het verwijderen van een shim?
Ik heb nu door de 4 wiel sturing geen problemen meer met een grote draaicirkel. Hij is nu zelfs erg wendbaar :) Ik zal binnenkort een paar foto’s ervan maken.
Je hebt de complete doos + Hotshot doos in je koffer gekregen? Dan heb jij wel een enorme koffer zeg ;)
De Tamiya CR tuned motor lijkt mij ook wel wat. Misschien komt die er in de toekomst nog wel.

@ Marikoo: De laadbak zit zo’n 35 - 40 mm boven de elektronica, dus die kan je makkelijk diep maken. Alhoewel ik nu twijfel of ik dat ga doen... misschien laat ik de kap toch maar in originele staat. Dan is hij over 20 jaar meer waard ;)

Ik ben nu bezig met het afmaken van de kap. Het uitknippen van de stickers, zoals de raamlijsten, is erg veel werk, maar hert resultaat wordt erg mooi!

Hier even wat foto's van het maken van de kap. Let op, hij is dus nog niet af, dus updates volgen nog.

kap_gespoten_zwart.jpg


kap_gespoten_zwart2.jpg


kap_gespoten.jpg


Hier zie je de kap met de benzinetank / zijkant van de carosserie. Die moeten nog worden uitgeknipt en aan de kap worden gemonteerd.

kap_gespoten2.jpg


kap_finishing2.jpg
 
aandrijfassen.jpg



Zie deze foto, als je shim die tussen je e-clip en lager zit weghaalt, volgens mij bij de langste as aan de buitenkant, dan wringt ie niet meer. Dat wringen kan niet goed zijn leek me, dus heb m er tussenuit gelaten.
Zo heb ik t iig op weten te lossen..

Ik heb overigens die zijpanelen uitgesneden alvorens spuiten, toch al een lastig karwei en leek me beter dat te doen voor het spuiten.

Wat betreft koffer, heb een redelijk grote koffer idd :), maar deksel om de onderkant van de hotshot, die in de doos van de cr01, proppen en alle metalen deeltjes in de handbagage. Had niet veel kleren bij me aangezien ik daar een voorraadje heb liggen :D
 
Het wringen komt naar mijn idee doordat je diff gelockt is. Het buitenste wiel in een bocht moet een grotere afstand afleggen en wil daardoor sneller draaien. Omdat dit met een gelockt diff niet mogelijk is, gaat het een beetje wringen. Dit effect kan je met het weghalen van een shim toch niet verhelpen? Of begrijp ik je nu verkeerd? :)
Toen ik mijn Unimog kocht zag ik ook de re-release van de Boomerang buggy in de winkel staan. Dat vind ik ook een erg mooie auto, maar ik was al bang dat de Unimog niet in mijn koffer ging passen :) Volgend jaar neem ik die dan maar mee.
 
Het wringen zit echt in de tandwielen die op elkaar draaien, dat was bij mij in ieder geval zo. Dat de wielen wringen met een gelockte diff is een feit.
 
Afgelopen weekend ben ik weer druk geweest met de Unimog kap en hij is nu af! De bezinetank / zijkanten van de kap moest ik op maat maken en aan de kap monteren en helft van de decals (stickers) moest nog worden uitgeknipt en op de kap geplakt worden.
Het op maat maken van de kap zijkanten met geintegreerde spatborden, was nog een aardig klusje. De goede vorm is met een lijn aangegeven op het lexan, maar er zitten veel hoeken en rondingen in het stukje lexan. Een dremel is dan erg handig en na een uurtje prutsen had ik de zijkanten netjes uit de lexan gehaald.
De zijkanten van de kap worden met dubbelzijdig tape, plastic steuntjes en schroefjes aan de kap vast gemaakt. Als het eenmaal zit, zit het lekker stevig en kan het toch nog goed meebuigen met de kap.

De decals voor de kap moet je zelf uitknippen. Het zijn voornamelijk dunne lijntjes voor de raamlijsten, dus weer lekker prutsen en met geduld uitknippen. Er zitten ook zwarte randen bij de decals, die op de bumpers moeten komen. De bumpers zelf zijn al pikzwart gespoten, dus het heeft geen nut die stickers er bovenop te plakken, want dat zie je toch niet. Die heb ik er dus maar af gelaten en hieruit heb ik de raamlijst voor het dakraam (die ik dus transparant heb gelaten) gemaakt.

Hieronder twee foto’s van de bijna complete kap. Nu nog de Tamiya dozen achter op de laadbak zetten en led verlichting erin maken.

finished_front3.jpg


finished_front.jpg
 
Unimog te koop gevraagd.

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier en op zoek naar informatie voor mijn zoontje van 12 jaar. Hij is helemaal weg van de Tamiya Unimog en wil deze samen met zijn papa in mekaar zetten. Daarom zijn we op zoek naar een shop (niet te ver) waar we voldoende uitleg, service en een goede prijs krijgen. Is er iemand die ons daarbij kan helpen? Wij wonen in het noorden van België. Of verkoopt de eigenaar van deze prachtig gebouwde Unimog zijn auto? Knap gedaan hoor, proficiat!
 
Dank je voor je compliment :) Zoals je misschien op de vorige pagina gelezen hebt, komt mijn Unimog uit Japan. Ik woon zelf in Nederland en ik ken geen winkels in jouw regio. Kijk eens in het modelbouwblad Modelbouw Actueel of er een advertentie van een winkel bij jou in de buurt staat. Bijna elke modelbouwzaak levert Tamiya, dus dat moet geen problemen geven.
Mocht je niks in de buurt kunnen vinden, kan je natuurlijk online bestellen. Ik raad je echter aan om naar een winkel te gaan om je te laten informeren over wat je nodig hebt. Ik begrijp namelijk dat je nog geen ervaring hebt.
Mijn Unimog is helaas niet te koop. Ik denk namelijk hetzelfde over dit model als jouw zoontje ;)

Succes en laat het weten als je wat vindt!
 
Even weer een kick omhoog na een half jaar! Er ligt nu sneeuw en daar moest ik natuurlijk even doorheen rijden in de tuin :) Hierbij een paar plaatjes van mijn Unimog.

Ondertussen uitgerust met de 'Tamiya dozen' op de laadbak, de Tamiya 35T crawler motor en de barrel springs.

100109Unimog.jpg


100109Unimog4.jpg


100109Unimog3.jpg


100109Unimog2.jpg
 
Mooie wagen echtyer 1 ding " stoort" me,
Je ziet de binnenkant van het dak, en de raamspeilen nog , is het een idee deze zwarte te maken ???? (dus aan de binnenkant)
Lijkt vast er goed denk ik..
 
Back
Top