Tamiya CV2 1:24

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Lex Verkuijl, 10 okt 2020.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb weer een nieuw projectje in mij hoofd gekregen. Dit keer een 1:24 plastic Tamiya kitje van een 2CV, beter bekend als Lelijke Eend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moeten dan wel wat dingen aangepast worden:
    - de draagarmen moeten stabiel draaiend en verend worden
    - verlichting wordt werkend
    - ik wil wat effectjes op besturing en verlichting toepassen
    - optisch moet het origineel blijven, met opgerold dak, dus alle RC moet onder de motorkap en in het kofferbakje

    Inmiddels zijn wat onderdelen binnen, en ben ik begonnen eens te kijken hoe dat met de wielophanging te realiseren is. Ik heb nieuwe draagarmen geprint die in 2mm kogellagertjes draaien. De veren komen als origineel horizontaal onder de dorpels te liggen. De wielen dan ook kogelgelagerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
    wvr, Fokko 66, morgoth924 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dat wordt een grote kleine uitdaging :).
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Betekent dit dat-ie ook echt rijdend/ sturend zal worden gemaakt?
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is het plan inderdaad .. inclusief de eend-specifieke slappe vering .. :cool:
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Het achterasje is nu zover werkend. Hier de eigenbouw tov het originele Tamiya asje:

    [​IMG]

    En onder de auto

    [​IMG]

    De wielmeenemers moeten nog verder op de draagarmen gedrukt worden, tot ze aansluiten. Die klempassing is echter dermate strak, dat doe ik pas nadat alles in de verf zit. De velgjes vallen dan over die meenemers heen, en loopt het wiel met 0,5 tot 1 mm speling met de wielkasten.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  6. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Jahaaaa die zag ik laatst ook.
    Geinig karretje.
    Die kever trouwens ook.
     
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Heel gaaf, ik ben benieuwd!

    Heb alleen een klein vraagje. Je schrijft telkens CV2, ik dacht altijd dat het een 2CV was? Of zijn dat andere types?
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Is ook 2CV .. o_O

    Inmiddels zijn de innie-minnie aandrijfdelen er ook, upgrade delen voor de Orlandoo mini crawler serie. De voorwielaandrijving van de Hunter om precies te zijn.

    [​IMG]

    Daarvoor heb ik een differentieelhuis getekend

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier de 2e proef print, waarbij alles soepel draait.

    [​IMG]
     
    Mark300, morgoth924 en Tamaniac vinden dit leuk.
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Prachtig, is deze 2CV nieuw in het gamma, of eentje uit de oude doos?
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Is al een langer bestaand model, ik heb ergens 2005 als jaartal gezien waarin hij is uitgebracht.
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Het motorblok kan ingebouwd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past maar net! Achter het diffhuis kan de stuurstang lopen, ergens tegen het schuitbord zal het stuurservo'tje een plaatsje moeten vinden. Is krap allemaal, maar onder de motorkap moet het passen. Nu de vooras verder afmaken.

    [​IMG]

    Met deze 4 schroefjes kan straks de hele motor-unit er nog uit geschroefd worden, alleen de onderste helft van het diff huis wordt in het chassis gelijmd.
     
    morgoth924, Tamaniac en k-k vinden dit leuk.
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zie ik het goed, en is de tandwielverhouding nu een versnelling ipv vertraging? Of is dat motortje al een reductiemotortje an sich?
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Ziet er zo naar uit. Lijkt me geen te soepel ritje, als er al beweging in komt?
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Dat is een aanname op basis van foto's ... knap!

    Het is een 1000 RPM vertragingsmotortje, die op de te gebruiken 1S lipo ergens rond 600-700 RPM zal maken. De aandrijfassen, en daarmee de wielen, zullen na de tandwiel overbrengingen (motor-diffas, en diff intern, totaal 1 : 0,78) op ongeveer 500-550 RPM gaan draaien. Zo op de hand lijkt hij genoeg kracht te hebben, het wordt maar een heel licht auto'tje, die ook nog eens heel soepel gaat lopen. Mocht er onvoldoende kracht zijn heb ik ook een 500 RPM variant liggen, just in case ;)

    Met de 24mm wieltjes zou de Eend 2,2 km/h moeten halen, dat is voldoende voor dit formaat schaalmodel.
     
  15. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Schitterend,
    Knap werk!
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    't Is me d'r eendje... Maar hij mag toch wel een beetje vaart maken? De èchte 2CV weet ook veel snelheid te halen met weinig. Best wel vooruitstrevend. Er wordt vaak wat lacherig over gedaan, maar mijn buurman zit bij de 2CV-club Nederland en is lyrisch over de achterliggende idee.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Sorry. Ik bedoelde geen negatieve reactie! Was een bedenking. Ga zo voort in elk geval!
     
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vervang 'soepel' door weinig 'roll-out' ivm overbrenging denk ik. Knap hoe je het zo krap bij elkaar krijgt, fwd + sturen + motor onder de motorkap.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    De aandrijving is nu voor de test samengebouwd, en werkt. Ik moest de aandrijfasjes toch nog elk 1,5 mm inkorten, vandaar de messing busjes er overheen. Alles is met Loctite 648 verlijmd: aandrijf cups op de uitgaande asjes, en de bussen op de CVD asjes.

    [​IMG]

    Werking:

     
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.833
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Netjes, misschien kun je nog een fake koelfan op het motortandwiel printen, die zichtbaar wordt door de grill.
     

Deel Deze Pagina