Tamiya Dark Impact om mee te beginnen

• Topicstarter Topicstarter Jirure
  • Startdatum Startdatum
J

Jirure

Guest
Hallo iedereen,

zit al een tijdje te denken om een rc aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op de Tamiya Dark Impact.

Ik koop het in bouwdoos, omdat ik dan wat leer van de techniek en het is natuurlijker leuker.

De bouwdoos wordt niet compleet geleverd zodat ik dus niet meteen kan rijden en daarom is mijn vraag: Is het volgende voldoende om te kunnen rijden:

Tamiya Dark Impact (bouwdoos)
lader: Mega Peak 3000
accu: INTELLECT 3600HV STICK (6-Cell) of IB4200 – MAX30 Race Matched (6-Cell Stick Pack)
zender set

Dat is niet voldoende.

Qua lader zou ik een andere nemen. Kost wel iets meer maar je heb er wel veel langer plezier van. Ik zou eerder een Graupner Ultramat 14 kiezen dan een Mega peak 3000. De Ultramat kost wat meer maar kan je wel veel meer mee.

Verder zijn de accu's wel de juiste. 3600 accu is goed te gebruiken met de standaard motor. Wil je een sneller motor zou ik denk ik iets eerder voor 4200 kiezen ook door dat deze wat beter zijn.

Wat ik niet in je lijstje zie is een stuurservo en een elektronische regelaar. Stuurservo zit meestal bij de zender set. Wat betreft de regelaar zou ik uitkijken naar een SX-6 deze kan de meeste motoren aan en is niet zo super duur. Dus als je de standaard motor zat ben kan je makkelijk overstappen naar een snelle 19T motor ofzo.

Chassis: Tamiya Dark Impact (bouwdoos)
Lader: Graupner Ultramat 14
Accu's: 2 packs IB3600HV, IB3800, IB4200, GP3300, GP3700 of GP4300
Regelaar: Graupner (GM) SX6 (10 Turns limit)
Motor: Zit bij de Bouwdoos (Standaard Mabuchi 540)
Stuurservo: Zit bij zenderset
Zender: Leuke FM zender set?

Met dit ben je klaar en kan je een tijd vooruit. Wil je sneller hoeft je alleen de motor te wijzigen.

Tamiya doet bij hun beginners bouwkits ook standaard een "regelaar" geloof ik.
Deze is niet super, maar met de orginele motor is er prima mee te rijden.

Bij een Dark Impact, TA-05 en nog wat van dat soort modellen wordt geen regelaar bijgeleverd.

ik kom aan mijn lijstje omdat op de site staat sjaakhobbyshop

" Deze kit is een bouwmodel, exclusief zender, accu en lader. Kap zit ongespoten in set. "

Toch zit er geen regelaar bij de bouwdoos ;)

Hier kan je even in de doos kijken ;)
http://www.heydecke-rc.de/dark_impact_review.php

Bekijk ook even de site bij PKracing.nl daar wordt ook gezegd dat er geen regelaar bij zit. En in de review in de M-Auto was er ook al geen regelaar bij geleverd. Je kan hem altijd bestellen met het idee dat er wel een regelaar bij zit kan je altijd nog een regelaar kopen als deze er toch niet bij zit.

:S bij conrad staat weer dat er wel een regelaar wordt geleverd:
Omvang levering:
Bouwpakket
Elektronische rijregelaar
Elektromotor 540-serie
Body
Decals.

en dan nog een vraagje hoe zit het met de bescherming tegen vochtigheid en stof/zand??

Associated RC10 B4 RTR 309,--

ja welke dan de dark impact omgebouwd zoals bovenstaande of de Associated RC10 B4 helaas RTR??

Als je even zoekt op het forum zul je zien dat iedereen de B4 aanraadt, dat zal ongetwijfeld ook in dit geval zo zijn.

Voor de prijs is een Dark Impact best een leuke auto, en als je er niet mee wilt racen prima te doen. Ook met onderdelen heeft de lokale hobbyboer,van tamiya over het algemeen de meeste onderdelen wel op voorraad. Voor een b4 is dit vaak wat lastiger.

Waar kan ik via het internet een Associated RC10 B4 kopen? 1 site gevonden, gebeld en hun zeggen is neit meer aan te komen vind 309,- voor asso RTR niet echt duur.

btw zit er bij zon asso rtr een lader?

Jirure zei:
:S bij conrad staat weer dat er wel een regelaar wordt geleverd:
Omvang levering:
Bouwpakket
Elektronische rijregelaar
Elektromotor 540-serie
Body
Decals.

en dan nog een vraagje hoe zit het met de bescherming tegen vochtigheid en stof/zand??

Associated RC10 B4 RTR 309,--

ja welke dan de dark impact omgebouwd zoals bovenstaande of de Associated RC10 B4 helaas RTR??

De Dark Impact is een 4WD auto, de RC10 B4 een 2WD. Dit zijn dus twee heel verschillende auto's. Het ligt wat je er mee wilt doen....

de b4 op de eerste link lijkt me zeer interessant voor jouw, deze kost 180 euro rtr volgens mij maar dat weet ik niet zeker(kan niet zo goed engels)
groetjes Maarten.

Ten eerste zijn het in de eerste link dollars en geen euro's ;) En ten 2de is het de team kit ook wel bekend als de B4 stealth dat is geen RTR model.

Dit is dus een kit zonder elecs. Het is dus alleen een chassis die dan 180 dollar kost excl. verzenden en eventuele BTW en inklarings kosten. Daar komen nog de motor, regelaar, servo, zender, accu's, lader etc allemaal bij.

Ik wil in eerste instantie heel veel lol hebben en daarom na veel gewikt en gewogen te hebben :|

kies ik voor het volgende:

Tamiya dark impact 145,50
Tamiya teu-101bk 26,50
Ansmann Racing racing pack 7.2v 3700mah 31,50
Robbe power peak 400 +/- 40,-
slipper set 46-
Acoms technisport V 40mhz am 50,-

Ben je in de toekomst ook van plan om een snellere motor te plaatsen?

Zoja dan zou ik een andere regelaar nemen en ook andere betere accu's. Misschien de slipper later kopen en dat geld van de slipper in een betere regelaar stoppen en wat betere accu's voor 35 a 45 euro heb je tegenwoordig al goed GP3700 of IB4200 accu's die veel meer stroom kunnen leveren en langer blijven leven als die ansmann accu's. Als je dit koopt en je wil in de toekomst sneller dan ben je veel meer kwijt dan dat je nu iets meer uitgeeft. Dan heb je in de toekomst alleen de kosten van een nieuwe motor en niet die van een regelaar en betere accu's als je je accu's netjes onderhoud en laad.

Pasqual zei:
Ben je in de toekomst ook van plan om een snellere motor te plaatsen?

Zoja dan zou ik een andere regelaar nemen en ook andere betere accu's. Misschien de slipper later kopen en dat geld van de slipper in een betere regelaar stoppen en wat betere accu's voor 35 a 45 euro heb je tegenwoordig al goed GP3700 of IB4200 accu's die veel meer stroom kunnen leveren en langer blijven leven als die ansmann accu's. Als je dit koopt en je wil in de toekomst sneller dan ben je veel meer kwijt dan dat je nu iets meer uitgeeft. Dan heb je in de toekomst alleen de kosten van een nieuwe motor en niet die van een regelaar en betere accu's als je je accu's netjes onderhoud en laad.

INTELLECT 3600HV STICK (6-Cell) 40,- ipv de ansmann 31,50

ansmann racing v/r 12T 51,75 ipv teu-101bk 26,50

-slipper set als ik buget ongeveer op het zelfde wil houden

Slipper is niet noodzakelijk met de bijgeleverde motor. Bij gebruik van een heftigere motor dien je er wel een te gebruiken of een ander achter diff aan te schaffen.

Ik blijf aan het onderzoeken wat ik het beste kan kopen:

in eerste instantie zag het erzo uit:

Tamiya teu-101bk 26,50
Ansmann Racing racing pack 7.2v 3700mah 31,50
graupner Ultramat 14 80,-
slipper set 46,-
Acoms technisport V 40mhz am 50,-

na wat reacties veranderd naar:

Ansmann Racing V/R 12T 50,-
Gp 3700 Schr Hv-pack 7,2v 45,-
Graupner ultramat 14 80,-
Acoms Technisport V 40mhz 50,- of Modelcraft 2-kanals 40mhz Am 40,-

in de toekomst als deze nieuwe hobby mij bevalt nieuwe motor + slipper set

en verder als ik het echt tof vind carbon frame met complete alu stuurdelen etc.

maar jah dat duurt nog wel ff.

dus als mensen nog een andere visie hebben laat het maar horen.

Back