Tamiya DF-03 Keen Hawk

  • Topicstarter Topicstarter Big_Philly
  • Startdatum Startdatum
B

Big_Philly

Guest
Omdat ik het restaureren van en rijden met mijn Blazing Star erg leuk vond heb ik besloten een nieuw chassis te kopen; ik had van mijn vorige baan nog wat vakantie-uren tegoed waar dat mooi van kon...

Bij Tamico heb ik het volgende besteld:

- Tamiya Keen Hawk bouwpakket
- DF-03 slipper clutch set
- Carson CS-6 servo
- Carson Reflex Pro2 2-kanaals zender (eenvoudig maar meer heb ik niet nodig)
- Zwarte en iridescent groen/blauwe spuitverf
- Extra accu, Xcell 3600mAh Ni-MH.

Dit alles heb ik afgelopen vrijdag ontvangen. Mooi voor de start van het weekend dus... Direct ’s avonds ben ik begonnen met bouwen.

Als eerste het kogeldifferentieel achter en de achterste gearbox, met daarop de shock tower.

29yruiw.jpg


2j4yq2q.jpg


i53h9u.jpg


Dit wordt bevestigd aan het chassis, waarna de draagarmen en hubs voor de wielen worden geplaatst:

10oefxs.jpg


Een minder puntje in vergelijking met het DF-01 chassis (van o.a. de blazing star) zijn de assen waarmee de wielophanging aan het chassis zitten. Deze worden op hun plaats gehouden door e-clips. Over de werking hiervan kan ik nog niks zeggen, maar deze zijn erg klein en raken dus makkelijk kwijt. Daarnaast zijn ze erg kwetsbaar; ik heb er eentje doormidden gebroken tijdens het plaatsen. Enige voorzichtigheid is dus geboden. De DF-01 gebruikte nog lekker robuust een lange as met aan het eind een gedeelte schroefdraad; dit simpele systeem zou – als ingenieur zijnde – mijn voorkeur hebben wegens de eenvoud van assemblage en de onderhoudsvriendelijkheid.

Ik had de onderdelen voor de slipper clutch vast aangebracht, maar moest de overbrengingsverhouding nog uitrekenen om te bepalen welke spur ik ging gebruiken. Daarom vooralsnog de as voor de spur even leeg gelaten.

2vhtytl.jpg


Met dat alles in elkaar was het de beurt aan het voordifferentieel:

2cqeb0w.jpg


En de voorste gearbox...

2dmcpwo.jpg


vr7p0p.jpg


Ik ervaar de kogeldifferentielen als een stap vooruit ten opzichte van de tandwieldifferentielen van de DF-01. Ze zijn beduidend moeilijker te bouwen en zijn veel complexer van constructie, maar door de ietwat sperrende werking (ze moeten dusdanig strak aangedraaid worden dat tegen elkaar in draaien wat meer wrijving oplevert) gaat naar mijn idee helpen op een ‘losse’ ondergrond. Mijn Blazing Star kwam snel vast te zitten als van elke as één wiel vrij kon draaien...

Afijn, na de voorste gearbox is het eerst tijd voor de stuurinrichting.

29uyp6p.jpg


2crws3k.jpg


Met dit op zijn plek kan de voorwielophanging geplaatst worden:

2efny4o.jpg


Dan is het de beurt aan de schokdempers.

s4ys5g.jpg


157hilt.jpg


2s7yk4j.jpg



Hier ging het echter fout (eigen schuld):
De sprues met daarop de onderdelen voor de voor- en achterveren zien er nagenoeg hetzelfde uit, en de onderdelen zijn bíjna hetzelfde (afgezien van het duidelijke lengteverschil tussen voor en achter, maar die zitten aan een aparte sprue). De zuiger van de schokdemper kun je zelf kiezen (met één, twee of 3 gaatjes); op 4 sprues zitten 4 sets van deze zuigers. Deze 4 sprues zijn zoals gezegd bijna identiek... :confused:

Lang verhaal kort: toen de achterdempers eenmaal compleet gemonteerd waren kwam ik er achter dat ik andere zuigers had moeten gebruiken. De zuigers die er nu in zitten zijn wat te klein, met als gevolg een iets ondergedempte achtervering. Ook slaagde ik er in om (ondanks een stukje rubber als voorzorgmaatregel) één van de achterste zuigerstangen te krassen...

Ik kan ze natuurlijk demonteren en de zuiger vervangen, maar dat zie ik niet zo zitten vanwege de twee piepkleine e-clips die ik dan moet verwijderen. Ik betwijfel of dit kan zonder ze te beschadigen... Bovendien functioneren de schokdempers acceptabel, zij het ietwat stuiterig. Bij een grote veeruitslag lekt er door de beschadiging een miniscuul beetje olie uit één van de achterste veren. Wat ik van plan ben is om dit even aan te zien, en wellicht over een tijd een setje aluminium dempers te kopen. 3Racing heeft een set speciaal voor de DF-03 die via Asiatees goedkoop te krijgen is (ik sta ook open voor andere, binnenlandse suggesties!).
Erg jammer om op dit punt in de bouw tegen zo’n klein maar duur foutje aan te lopen, maar dat mag de pret niet drukken... :)

Nadat de veren zijn geplaatst is het tijd voor de elektronica en stuurstangen.

3486nq0.jpg


Zoals te zien op bovenstaande foto heb ik een strip klittenband opgeplakt op de bodem van het chassis, waar de ontvanger en ESC op zitten. Dit is een stevige montage, maar componenten vervangen is op deze manier altijd mogelijk en snel te doen.

Toen deze waren geplaatst heb ik meteen de wielen ook maar geplaatst zodat ik een kleine testrit kon maken:

b864jl.jpg


Op bovenstaande foto hebben de voorwielen nog een beetje toe-out; dit is inmiddels verholpen.

De laatste foto is van de geknipte en ongelakte body op het chassis (en het chassis op de weegschaal om het gewicht te vergelijken met dat van de DF-01 – nagenoeg exact even zwaar!)

153lf76.jpg


1255 gram is zonder accu. De blazing star is zonder accu en ESC 1233 gram. Met een ESC van 16 gram komt dat op 1249 – binnen de foutenmarge van een gemmiddelde keukenweegschaal gelijk aan de Keen Hawk.

Een korte proefrit geeft mij echter sterk de indruk dat de overbrenging van de DF-03 efficienter is. De Blazing Star is natuurlijk een oud beestje met de nodige schade (waaronder een ietwat kromme cardanas), maar is volledig gekogellagerd en loopt naar mijn idee erg soepel. De DF-03 accelereert echter sneller, loopt merkbaar stiller en lijkt ook een hogere topsnelheid te hebben. Ook ligt de DF-03 veel beter op de weg; de stock-bandjes hebben veel meer grip dan die van de DF-01 en de gewichtsverdeling is door de slimme plaatsing van de accu veel beter. Wel heb ik het accu-compartiment van de DF-03 wat bij moeten veilen (boren) om te voorkomen dat accukabels klem komen te zitten.

Één groot minpunt was de indeling van de doos: een enorm aantal zakjes met schroeven, plastic delen, asjes, sprues etc. zonder duidelijke sortering. De eerste twee uur waren af en toe frustrerend omdat ik de juiste onderdelen bij elkaar moest zoeken maar niet wist waar. Naar het schijnt is dit met de recentere kits van tamiya veranderd...

Ik plaats een update als de kap bespoten wordt; dit ga ik samen met een creatieve(re) kennis doen. Ik sta ook open voor suggesties voor upgrades en kleine verbeteringen... Ben erg blij met mijn nieuwe speelgoed!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag. Kogeldiffs zijn inderdaad makkelijk wat stugger in te stellen, gear diffs zijn alleen soms wat robuuster en ook in te stellen, door er dikke siliconen-olie in te doen. Dat voorkomt ook doorslippen van 1 wiel bij weinig grip.
 
Thanks!
Zojuist toch de stoute schoenen aangetrokken en zonder problemen (en bijna zonder olie te morsen) de juiste zuigers in de achterste schokdempers geplaatst. De kras in de zuigerstang zit er nog, maar dat zal ik moeten accepteren.
 
Zojuist in het park de Keen Hawk eens flink aan de tand gevoeld. De Blazing Star had met nagenoeg dezelfde overbrengingsverhouding, gewicht, motor en regelaar een naar mijn idee iets lagere topsnelheid en iets minder snelle acceleratie, maar dit scheelt marginaal. Wat vooral opvalt is hoe solide de Keen Hawk op de weg ligt. De bandjes zijn van betere kwaliteit en de ronding geeft meer grip als de auto overhelt in bochten op hoge snelheid. Ook de betere gewichtsverdeling helpt de auto onder controle te houden; de auto breekt moeilijker uit dan eentje met de accu en de motor beide achterin geplaatst.
Heb ook mijn eerste salto gemaakt, gelukkig zonder schade :D.
 
Leuk verslag!!

Suggestie: Waarom niet gewoon een setje nieuwe shaft's voor je shocks bestellen? Kost een paar euro. En de tamiya dempers zijn doorgaans prima, dus waarom allerlei duurder en zwaarder (ook nog eens schade gevoeliger) alu monteren;)
 
Onderhoudsvriendelijkheid laat iets te wensen over... om bij het voordifferentieel te komen moet ik 4 kogelgewrichtjes losmaken, de voorste shock tower verwijderen (4 schroeven) en dan nog eens 6 schroeven. Dat motiveert niet echt om vaak onderhoud te plegen. Aan de andere kant motiveert het wel om het in één keer netjes te doen...
Morgen ga ik de kap spuiten met een vriendin van mij; foto's volgen!

Ben er trouwens een keer mee door de hondenstront gereden... bah! Inmiddels alles weer schoon en fris.
 
Foto's!

2m77s6o.jpg


ri92fl.jpg


2ytwd8g.jpg


2v2tz43.jpg


wt80o8.jpg


De gebruikte kleuren zijn zwart (Tamiya PS-5) en iridescent blauw/groen (Tamiya PS). De draak is gemaakt met hulp van een vriendin van mij (link naar haar werk), die in het creatieve en uitvoerende proces heeft meegeholpen (ik heb zelf een beroerde fijne motoriek en verlies snel mijn geduld, dus die paar extra handen en ogen hebben geholpen).
 
Dat ziet er strak uit!
Apart kleurtje dat blauw groene, dat heb ik nog niet eerder gezien!
 
Zeker bijzonder. Die slinger achterop de spoiler lijkt wel wat op een versiering uit de Keltische tijd.

Persoonlijk vind ik het geen super fraaie body, althans de vorm, beetje kruising tussen F1 (hoge "luchtscoop" bovenop), een ruimteschip (smalle cockpit) en een RC buggy, maar het kleurenschema maakt het wel weer interessant om naar te kijken.
 
Vind je? Ik vind de Keen Hawk zelf mooier dan de Dark Impact. De Avante vind ik nog weer mooier, maar die is - gek genoeg - beduidend duurder dan de KH of DI... Maar smaken verschillen.
Het blauw-groen is inderdaad een eyecatcher, zeker in vol daglicht geeft het een mooi effect!
 
Smaken verschillen, en dat mag. Persoonlijk vind ik bodies als de RC10, Schumacher Cat2000 en de Kyosho Optima fraaier, al vind ik de Avante ook wel best goed.
 
Zo, even met dezelfde poppenmaakster die met het spuiten heeft meegeholpen een geeky fotoshoot gedaan...

fasi2e.jpg
 
Het leuke is dat de pop in het echt zo lang is als de auto zelf... we hebben wel wat perspectief moeten forceren. :D Maar het geeft zeker wat meer flair als je er een pitspoes bij hebt.
 
Vandaag maar eens grote schoonmaak gehouden. Alle lagers die op een plek zitten die bereikbaar is voor zand en vuil zijn grondig schoongemaakt, en ook de motor heb ik onder handen genomen. Volgens mij is hier echter iets mis mee:

De beide koolborstels zijn asymmetrisch afgesleten. Van ééntje is alleen maar een stompje over, de andere is in veel betere staat. Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat het tijd wordt voor nieuwe koolborstels, die ik dan zorgvuldiger laat inlopen dan deze...
Mede door het snelle slijten van één koolborstel is er ontzettend veel vuil in de motor gekomen. Ik vroeg me al af waarom hij wat langzamer liep dan anders... Uitspuiten met WD-40 leverde een zwarte drab op die uit de motor liep.
Oh, en voor bij wie er nu rode lampjes gaan branden: uiteraard heb ik de restanten WD-40 zorgvuldig verwijderd. Ik gebruik het wel als schoonmaakmiddel, maar niet als smeermiddel.

Nu is alles weer mooi en fris. Niet alle zand en stof is van de auto af, maar op de draagarmen van de wielen hou je dat toch wel dus daar ga ik me niet druk om maken.
 
Het kan dat 1 koolborstel sneller slijt, meestal wordt de veer op de pluspool iets strakker gekozen, dat geeft een wat beter presterende motor. Maar dit klinkt wel als een extreem verschil. Welke motor gebruik je? Wat zijn de temperaturen als je een tijdje hebt gereden?
 
De motor is een LRP V10 Spec 5 14x2. Ik heb een overbrengingsverhouding van ongeveer 9,3 waar voor 4WD off road een overbrengingsverhouding van 9,4 wordt aanbevolen. Behoorlijk strak op spec dus. Voor on-road bevelen ze 7,4 aan, en ik rij meestal op vlakke ondergrond (veel grindpaadjes, soms wat grasvelden). Ik heb nu om te proberen een iets zwaarder spur gear ingebouwd waarmee de overbrenging op 8,95 uitkomt; dat zou m.i. ook geen problemen mogen geven.
Meestal valt de temperatuur van de motor wel mee, maar ik meet deze niet dus ik kan je niet meer dan een subjectieve omschrijving geven. Ik kan 'm net wel / net niet beetpakken.

Zou het helpen als ik even close-up foto's van de borstels en de collector neem? De collector heeft wel wat vreemde verkleuring.
 
Foto lijkt me een prima idee, best kans dat de motor toch wat heter wordt dan goed voor hem is. Bovendien, die verhouding van 9.3, is dat wat bij de motor staat, of bij de handleiding van de auto?
 
Back
Top