B
Big_Philly
Guest
Omdat ik het restaureren van en rijden met mijn Blazing Star erg leuk vond heb ik besloten een nieuw chassis te kopen; ik had van mijn vorige baan nog wat vakantie-uren tegoed waar dat mooi van kon...
Bij Tamico heb ik het volgende besteld:
- Tamiya Keen Hawk bouwpakket
- DF-03 slipper clutch set
- Carson CS-6 servo
- Carson Reflex Pro2 2-kanaals zender (eenvoudig maar meer heb ik niet nodig)
- Zwarte en iridescent groen/blauwe spuitverf
- Extra accu, Xcell 3600mAh Ni-MH.
Dit alles heb ik afgelopen vrijdag ontvangen. Mooi voor de start van het weekend dus... Direct ’s avonds ben ik begonnen met bouwen.
Als eerste het kogeldifferentieel achter en de achterste gearbox, met daarop de shock tower.
Dit wordt bevestigd aan het chassis, waarna de draagarmen en hubs voor de wielen worden geplaatst:
Een minder puntje in vergelijking met het DF-01 chassis (van o.a. de blazing star) zijn de assen waarmee de wielophanging aan het chassis zitten. Deze worden op hun plaats gehouden door e-clips. Over de werking hiervan kan ik nog niks zeggen, maar deze zijn erg klein en raken dus makkelijk kwijt. Daarnaast zijn ze erg kwetsbaar; ik heb er eentje doormidden gebroken tijdens het plaatsen. Enige voorzichtigheid is dus geboden. De DF-01 gebruikte nog lekker robuust een lange as met aan het eind een gedeelte schroefdraad; dit simpele systeem zou – als ingenieur zijnde – mijn voorkeur hebben wegens de eenvoud van assemblage en de onderhoudsvriendelijkheid.
Ik had de onderdelen voor de slipper clutch vast aangebracht, maar moest de overbrengingsverhouding nog uitrekenen om te bepalen welke spur ik ging gebruiken. Daarom vooralsnog de as voor de spur even leeg gelaten.
Met dat alles in elkaar was het de beurt aan het voordifferentieel:
En de voorste gearbox...
Ik ervaar de kogeldifferentielen als een stap vooruit ten opzichte van de tandwieldifferentielen van de DF-01. Ze zijn beduidend moeilijker te bouwen en zijn veel complexer van constructie, maar door de ietwat sperrende werking (ze moeten dusdanig strak aangedraaid worden dat tegen elkaar in draaien wat meer wrijving oplevert) gaat naar mijn idee helpen op een ‘losse’ ondergrond. Mijn Blazing Star kwam snel vast te zitten als van elke as één wiel vrij kon draaien...
Afijn, na de voorste gearbox is het eerst tijd voor de stuurinrichting.
Met dit op zijn plek kan de voorwielophanging geplaatst worden:
Dan is het de beurt aan de schokdempers.
Hier ging het echter fout (eigen schuld):
De sprues met daarop de onderdelen voor de voor- en achterveren zien er nagenoeg hetzelfde uit, en de onderdelen zijn bíjna hetzelfde (afgezien van het duidelijke lengteverschil tussen voor en achter, maar die zitten aan een aparte sprue). De zuiger van de schokdemper kun je zelf kiezen (met één, twee of 3 gaatjes); op 4 sprues zitten 4 sets van deze zuigers. Deze 4 sprues zijn zoals gezegd bijna identiek...
Lang verhaal kort: toen de achterdempers eenmaal compleet gemonteerd waren kwam ik er achter dat ik andere zuigers had moeten gebruiken. De zuigers die er nu in zitten zijn wat te klein, met als gevolg een iets ondergedempte achtervering. Ook slaagde ik er in om (ondanks een stukje rubber als voorzorgmaatregel) één van de achterste zuigerstangen te krassen...
Ik kan ze natuurlijk demonteren en de zuiger vervangen, maar dat zie ik niet zo zitten vanwege de twee piepkleine e-clips die ik dan moet verwijderen. Ik betwijfel of dit kan zonder ze te beschadigen... Bovendien functioneren de schokdempers acceptabel, zij het ietwat stuiterig. Bij een grote veeruitslag lekt er door de beschadiging een miniscuul beetje olie uit één van de achterste veren. Wat ik van plan ben is om dit even aan te zien, en wellicht over een tijd een setje aluminium dempers te kopen. 3Racing heeft een set speciaal voor de DF-03 die via Asiatees goedkoop te krijgen is (ik sta ook open voor andere, binnenlandse suggesties!).
Erg jammer om op dit punt in de bouw tegen zo’n klein maar duur foutje aan te lopen, maar dat mag de pret niet drukken...
Nadat de veren zijn geplaatst is het tijd voor de elektronica en stuurstangen.
Zoals te zien op bovenstaande foto heb ik een strip klittenband opgeplakt op de bodem van het chassis, waar de ontvanger en ESC op zitten. Dit is een stevige montage, maar componenten vervangen is op deze manier altijd mogelijk en snel te doen.
Toen deze waren geplaatst heb ik meteen de wielen ook maar geplaatst zodat ik een kleine testrit kon maken:
Op bovenstaande foto hebben de voorwielen nog een beetje toe-out; dit is inmiddels verholpen.
De laatste foto is van de geknipte en ongelakte body op het chassis (en het chassis op de weegschaal om het gewicht te vergelijken met dat van de DF-01 – nagenoeg exact even zwaar!)
1255 gram is zonder accu. De blazing star is zonder accu en ESC 1233 gram. Met een ESC van 16 gram komt dat op 1249 – binnen de foutenmarge van een gemmiddelde keukenweegschaal gelijk aan de Keen Hawk.
Een korte proefrit geeft mij echter sterk de indruk dat de overbrenging van de DF-03 efficienter is. De Blazing Star is natuurlijk een oud beestje met de nodige schade (waaronder een ietwat kromme cardanas), maar is volledig gekogellagerd en loopt naar mijn idee erg soepel. De DF-03 accelereert echter sneller, loopt merkbaar stiller en lijkt ook een hogere topsnelheid te hebben. Ook ligt de DF-03 veel beter op de weg; de stock-bandjes hebben veel meer grip dan die van de DF-01 en de gewichtsverdeling is door de slimme plaatsing van de accu veel beter. Wel heb ik het accu-compartiment van de DF-03 wat bij moeten veilen (boren) om te voorkomen dat accukabels klem komen te zitten.
Één groot minpunt was de indeling van de doos: een enorm aantal zakjes met schroeven, plastic delen, asjes, sprues etc. zonder duidelijke sortering. De eerste twee uur waren af en toe frustrerend omdat ik de juiste onderdelen bij elkaar moest zoeken maar niet wist waar. Naar het schijnt is dit met de recentere kits van tamiya veranderd...
Ik plaats een update als de kap bespoten wordt; dit ga ik samen met een creatieve(re) kennis doen. Ik sta ook open voor suggesties voor upgrades en kleine verbeteringen... Ben erg blij met mijn nieuwe speelgoed!
Bij Tamico heb ik het volgende besteld:
- Tamiya Keen Hawk bouwpakket
- DF-03 slipper clutch set
- Carson CS-6 servo
- Carson Reflex Pro2 2-kanaals zender (eenvoudig maar meer heb ik niet nodig)
- Zwarte en iridescent groen/blauwe spuitverf
- Extra accu, Xcell 3600mAh Ni-MH.
Dit alles heb ik afgelopen vrijdag ontvangen. Mooi voor de start van het weekend dus... Direct ’s avonds ben ik begonnen met bouwen.
Als eerste het kogeldifferentieel achter en de achterste gearbox, met daarop de shock tower.



Dit wordt bevestigd aan het chassis, waarna de draagarmen en hubs voor de wielen worden geplaatst:

Een minder puntje in vergelijking met het DF-01 chassis (van o.a. de blazing star) zijn de assen waarmee de wielophanging aan het chassis zitten. Deze worden op hun plaats gehouden door e-clips. Over de werking hiervan kan ik nog niks zeggen, maar deze zijn erg klein en raken dus makkelijk kwijt. Daarnaast zijn ze erg kwetsbaar; ik heb er eentje doormidden gebroken tijdens het plaatsen. Enige voorzichtigheid is dus geboden. De DF-01 gebruikte nog lekker robuust een lange as met aan het eind een gedeelte schroefdraad; dit simpele systeem zou – als ingenieur zijnde – mijn voorkeur hebben wegens de eenvoud van assemblage en de onderhoudsvriendelijkheid.
Ik had de onderdelen voor de slipper clutch vast aangebracht, maar moest de overbrengingsverhouding nog uitrekenen om te bepalen welke spur ik ging gebruiken. Daarom vooralsnog de as voor de spur even leeg gelaten.

Met dat alles in elkaar was het de beurt aan het voordifferentieel:

En de voorste gearbox...


Ik ervaar de kogeldifferentielen als een stap vooruit ten opzichte van de tandwieldifferentielen van de DF-01. Ze zijn beduidend moeilijker te bouwen en zijn veel complexer van constructie, maar door de ietwat sperrende werking (ze moeten dusdanig strak aangedraaid worden dat tegen elkaar in draaien wat meer wrijving oplevert) gaat naar mijn idee helpen op een ‘losse’ ondergrond. Mijn Blazing Star kwam snel vast te zitten als van elke as één wiel vrij kon draaien...
Afijn, na de voorste gearbox is het eerst tijd voor de stuurinrichting.


Met dit op zijn plek kan de voorwielophanging geplaatst worden:

Dan is het de beurt aan de schokdempers.



Hier ging het echter fout (eigen schuld):
De sprues met daarop de onderdelen voor de voor- en achterveren zien er nagenoeg hetzelfde uit, en de onderdelen zijn bíjna hetzelfde (afgezien van het duidelijke lengteverschil tussen voor en achter, maar die zitten aan een aparte sprue). De zuiger van de schokdemper kun je zelf kiezen (met één, twee of 3 gaatjes); op 4 sprues zitten 4 sets van deze zuigers. Deze 4 sprues zijn zoals gezegd bijna identiek...

Lang verhaal kort: toen de achterdempers eenmaal compleet gemonteerd waren kwam ik er achter dat ik andere zuigers had moeten gebruiken. De zuigers die er nu in zitten zijn wat te klein, met als gevolg een iets ondergedempte achtervering. Ook slaagde ik er in om (ondanks een stukje rubber als voorzorgmaatregel) één van de achterste zuigerstangen te krassen...
Ik kan ze natuurlijk demonteren en de zuiger vervangen, maar dat zie ik niet zo zitten vanwege de twee piepkleine e-clips die ik dan moet verwijderen. Ik betwijfel of dit kan zonder ze te beschadigen... Bovendien functioneren de schokdempers acceptabel, zij het ietwat stuiterig. Bij een grote veeruitslag lekt er door de beschadiging een miniscuul beetje olie uit één van de achterste veren. Wat ik van plan ben is om dit even aan te zien, en wellicht over een tijd een setje aluminium dempers te kopen. 3Racing heeft een set speciaal voor de DF-03 die via Asiatees goedkoop te krijgen is (ik sta ook open voor andere, binnenlandse suggesties!).
Erg jammer om op dit punt in de bouw tegen zo’n klein maar duur foutje aan te lopen, maar dat mag de pret niet drukken...

Nadat de veren zijn geplaatst is het tijd voor de elektronica en stuurstangen.

Zoals te zien op bovenstaande foto heb ik een strip klittenband opgeplakt op de bodem van het chassis, waar de ontvanger en ESC op zitten. Dit is een stevige montage, maar componenten vervangen is op deze manier altijd mogelijk en snel te doen.
Toen deze waren geplaatst heb ik meteen de wielen ook maar geplaatst zodat ik een kleine testrit kon maken:

Op bovenstaande foto hebben de voorwielen nog een beetje toe-out; dit is inmiddels verholpen.
De laatste foto is van de geknipte en ongelakte body op het chassis (en het chassis op de weegschaal om het gewicht te vergelijken met dat van de DF-01 – nagenoeg exact even zwaar!)

1255 gram is zonder accu. De blazing star is zonder accu en ESC 1233 gram. Met een ESC van 16 gram komt dat op 1249 – binnen de foutenmarge van een gemmiddelde keukenweegschaal gelijk aan de Keen Hawk.
Een korte proefrit geeft mij echter sterk de indruk dat de overbrenging van de DF-03 efficienter is. De Blazing Star is natuurlijk een oud beestje met de nodige schade (waaronder een ietwat kromme cardanas), maar is volledig gekogellagerd en loopt naar mijn idee erg soepel. De DF-03 accelereert echter sneller, loopt merkbaar stiller en lijkt ook een hogere topsnelheid te hebben. Ook ligt de DF-03 veel beter op de weg; de stock-bandjes hebben veel meer grip dan die van de DF-01 en de gewichtsverdeling is door de slimme plaatsing van de accu veel beter. Wel heb ik het accu-compartiment van de DF-03 wat bij moeten veilen (boren) om te voorkomen dat accukabels klem komen te zitten.
Één groot minpunt was de indeling van de doos: een enorm aantal zakjes met schroeven, plastic delen, asjes, sprues etc. zonder duidelijke sortering. De eerste twee uur waren af en toe frustrerend omdat ik de juiste onderdelen bij elkaar moest zoeken maar niet wist waar. Naar het schijnt is dit met de recentere kits van tamiya veranderd...
Ik plaats een update als de kap bespoten wordt; dit ga ik samen met een creatieve(re) kennis doen. Ik sta ook open voor suggesties voor upgrades en kleine verbeteringen... Ben erg blij met mijn nieuwe speelgoed!
Laatst bewerkt door een moderator: