Tamiya Dt-02 Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door LeonPowns2, 3 jan 2011.

  1. LeonPowns2

    LeonPowns2

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Forum,

    Ik keek op het forum en kon niet echt meer een Dt-02 Topic vinden, dus dacht ik: Kom, laat ik maar eens een nieuw topic erover starten, dus Forum, hier komen de eerste foto's van mijn super fighter g, helaas geen bouwverslag...
     
  2. LeonPowns2

    LeonPowns2

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heerenveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Leon,.. zullen wij dit draadje eens tot leven roepen. Er is inderdaad niet zo veel over de DT-02 van Tamiya te vinden op dit forum.
     
  4. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Wellicht zou je eerst eens wat informatie kunnen verzamelen over deze auto en dit mooi neer kunnen zetten in de eerste post? Dat nodigt voor anderen al meer uit om te reageren en te discussieren over deze auto. Kijk bv naar dit topic wat ik ooit heb op gezet.

    hobao-hyper-10sc-e
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Standaard DT-02 chassis

    Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het DT-02 chassis een leuk rollertje vindt met voor ieder wat wils. Het is een perfecte instap buggy voor kinderen die een semi-professionele radiografische auto willen en er zijn veel hop up`s voor diegene die wat meer wil. Al met al prima voor de kleinere EN de grotere portemonnee. Zeker als je niet bang bent om onderdelen in het buitenland te bestellen. Ik zal proberen om duidelijke uitleg te geven voor diegene die nog moet beginnen aan het rc avontuur en technische praat houden waar nodig.

    In mijn geval is het allemaal begonnen met een "Holliday Buggy 2010" die op basis van een DT-02 chassis wordt geleverd.

    Het bouwen is eenvoudig en er zijn vele variaties mogelijk op het zelfde chassis. Het maakt dus niet uit welke versie je koopt. Tenzij je de MS versie koopt om niet alle hop up`s zelf te moeten bestellen.

    De "Holliday buggy" komt in de standaard uitvoering van de DT-02. Dat betekend kunststoffen lagertjes, een 380 size geborsteld motortje en in mijn geval compleet met ESC (Elektronische SnelheidsRegelaar). Geen afstelmogelijkheden voor wielvlucht dus allemaal starre asjes en draagarmen. Alles is zo ongeveer van kunststof.

    1 van de eerste dingen die ik heb gedaan was het vervangen van de kunststof lagertjes door kogellagertjes. Als ik me niet vergis 14 stuks van 11x5x4 mm. Daarmee is de auto "Full bearings" om er maar even een term in te gooien. Het scheelt ongeveer 8km per uur bij een verder standaard DT-02, en kost ongeveer 11 euro of nog minder.

    Eenmaal klaar met bouwen heb je ongeveer dit:

    [​IMG]

    Het chassis wordt geleverd met verschillende onderdelen die nodig zijn om andere uitvoeringen van het chassis te bouwen. Zo zijn bijvoorbeeld bodymount`s voor alle beschikbare standaard body`s meegeleverd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    DT-02 Must have | Olie gevulde schokbrekers

    Het tweede dat je eigenlijk moet veranderen aan de standaard DT-02 zijn de schokdempers. De originele frictie dempers hebben een zeer matige werking.
    De frictie (wrijving) die het schokbreker effect zouden moeten veroorzaken werkt twee kanten op. Als je ze in elkaar zet volgens de beschrijving lijkt het er op dat op de buitenkant van het rubberen slangetje een beetje vet moet worden gesmeerd. FOUT het vet moet aan de binnenzijde zitten. Het is de bedoeling dat de kop van het schroefje wrijving heeft ten opzichte van het rubbertje en zo doende voor demping gaat zorgen.

    [​IMG]

    Op zich werkt dat wel maar het zorgt er ook voor dat als je de vering geheel indrukt deze enige tijd nodig heeft om weer terug te komen in de uiterste stand. Dit laatste moet natuurlijk binnen een fractie van een seconde gebeuren om enig schokdemper effect te hebben. Meer vet helpt een beetje maar geeft nooit het gewenste resultaat.

    Dus even zoeken en een setje olie gevulde aluminium schokdempers besteld. De aluminium schokbrekerset van 3 Racing is de gelukkige geworden. Voor zo`n 22 dollar een mooie aanwinst voor het originele chassis.

    [​IMG]

    Deze veren / schokbrekers worden geheel gemonteerd geleverd te samen met de schroefjes en "Ball stud`s". Gewoon er op schroeven dus en klaar is kees. Als verrassing zitten er ook extra piston`s bij zodat je indien gewenst kan experimenteren met hardere of zachtere demping door middel van het vervangen van de piston door 1 of 2 gats exemplaren. De vering zelf is goed in te stellen door de ringen te verdraaien. Dit laatste heeft slechts effect op de vering en niet op de demping.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums...te-demping-met-oliegevulde-schokbrekers#watch
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Leuk! Een DT-02 Topic:D

    Misschien halen we hier nog wel wat info vandaan. Of voegen info toe natuurlijk...

    Hier even ons chassis. Alles nog in aan (om) bouw.

    [​IMG]

    Roller.

    [​IMG]

    Dit chassis komt van een Sand Rover. Wordt behoorlijk gewijzigd...Werk in uitvoering, zullen we maar zeggen;)

    bouwverslag-tamiya-sand-rover-2011-update-22-11-11-a

    De werking van de shocks zijn inderdaad zeer twijfelachtig. Direct vervangen voor Tamiya CVA's of bv Shocks bij Conrad vandaan. Kogellagers waren bij onze kit meegeleverd. Daarnaast kan een kleine upgrade van de motor ook geen kwaad. Voor weinig is er al een Tamiya 540 RS Sport-Tuned motor, die al een stuk meer rijplezier kan geven. Het DT-02 chassis zou ook een brushles setje aankunnen, maar we denken hier dat 12t het maximum is. We willen geen schade aan de aandrijflijn..Toch?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Motor en Pinion mogelijkheden DT-02

    Het DT-02 chassis staat bekend om z`n beperkte pinion mogelijkheden. Toch zijn er met wat modificaties meer mogelijkheden dan gedacht. Op dit moment rij ik met een 20T en 350watt brushless op 2s lipo`s. Met die opzet loopt het chassis ongeveer 50km/h tot 60 km/h. :cool: Afgelopen weekeinde heb ik een passend 3s pakketje in elkaar gesoldeerd. Verdere modificatie maakt een 21t mogelijk.

    [​IMG]
    Hier boven een 20t "Hard one" pinion (0,8pitch) gemonteerd op een DT-02 versnellingsbak met originele spur. De 20t pinion heeft de maximale doorsnede voor het gat waar de motoras doorheen steekt. Dat kan natuurlijk opgelost worden door het gat een mm te verruimen. Het 19t gat (op de foto zichtbaar) is het originele gat en wordt gebruikt als kantelpunt.

    Het plaatje dat ik gemonteerd heb is bedoeld om de motor en daarmee de tandwielspeling exact op zijn plaats te houden.

    [​IMG]
    Achter het borgplaatje is boven een sleufgat gemaakt om de motor verder van de spur weg te kunnen draaien. Het 2e gaatje voor de borging heb ik geboord nadat ik het borgplaatje aan de bovenzijde heb gemonteerd en de pinion met een papiertje er tussen had aangedrukt.

    [​IMG]
    Aan de andere kant van de versnellingsbak is duidelijk te zien dat er meer dan voldoende ruimte is om nog een extra koelelementje te plaatsen. Het motortje is een 350watt, 3850kv brushless waar maximaal 3s op gezet mag worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Niet alles wat Tamiya ontwerpt is direct mooi, maar volgens de bouwinstructie horen ze zo;)

    We zijn hier trouwens benieuwd naar de pinion mods:p
     
  11. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dan hebben we verschillende bouwinstructies. :) Bij mij staan de caps echt naar boven.
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Caps boven of onder


    dat klopt,.. jullie hebben ook verschillende manuals. De manual van de superfighter g heeft op de voorkant een levensgrote foto met de kap`s aan de bovenzijde.

    De Holidaybuggy heeft ze aan de onderzijde.
     
  13. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Misschien komt deze shockopbouw beter uit onder de kap van de Holiday Buggy en de Sand Rover

    Maareh. Leuke Mod...Qua Pinion. Die gaan we wellicht gebruiken.
    Beter goed gejat als slecht verzonnen;)

    p.s. Re entry: Had je nog pb terug gehad. Ik zie hem niet staan in 'verzonden items.
     
  14. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Pb

    Yep,.. pb gehad.

    Er komt nog een mod aan voor een 21T, 3slipo en alles in het middel gesitueerd, dus niet meer links en rechts wat electronica in de badkuip. Moet alleen nog wat alu scoren.
     
  15. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    3e upgrade DT-02 chassis turnbuckle`s

    De derde upgrade voor een DT-02 chassis is wat mij betreft het monteren van turnbuckles voor EN achter om de wielvlucht te kunnen afstellen.

    [​IMG]

    Op de foto is duidelijk te zien dat de achterwielen van het originele chassis iets naar binnen gericht zijn. Dit heet "toespoor". Het idee hierbij is dat wanneer de achterwielen worden aangedreven ze de neiging houden om rechtdoor te willen. Daarnaast is het zo dat wanneer de wielen worden aangedreven ze tegen de achterwielophanging gaan drukken en door het toespoor hoogstens recht zullen gaan staan en niet naar buiten. Op deze manier wordt de "Rechtdoor stabiliteit" vergroot. Dit is op zich een goede eigenschap. Wat echter beduidend van minder inzicht getuigd is de wielvlucht.

    [​IMG]

    Zoals op de foto hierboven te zien staan de achterwielen niet alleen naar elkaar toe gericht maar ook schuin onder het chassis. En nog precies de verkeerde kant op ook. Bij correcte afstelling staan de achterwielen schuin naar buiten waarbij het loopvlak dat het wegdek raakt verder naar buiten staan dan de bovenzijde van het wiel. Het idee hierbij is dat wanneer in de bochten het buitenste wiel belast wordt het hele loopvlak de grond raakt voor zoveel mogelijk grip. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we de stand van de wielen gaan veranderen. Dit wordt gedaan door de bovenste draagarmen te verwijderen en in plaats hiervan zg. "Turnbuckle`s" te plaatsen.

    [​IMG]
    Achterzijde.

    [​IMG]
    Voorzijde.

    Turnbuckle`s zijn er in allerlei soorten en maten. Er zijn alu upgrade`s te krijgen, gewone rvs en titanium en in alle kleuren van de regenboog.

    Het belangrijkste is dat het doel (de wielvlucht wijzigen) bereikt wordt. In dit geval zijn het samengestelde losse onderdelen geweest (etamiya.url). Ik heb gekozen voor lange kunststof uiteinden met 5,8mm ball joint`s. Dat is 1 mm dikker dan een standaard setje. Middels een piepklein steeksleutelje kan de stand van de wielen nu worden gewijzigd zonder iets te hoeven demonteren. Op het ene uiteinde zit linkse draad op het andere uiteinde rechtse draad.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums...tamiya-dt-02-wielvlucht-tijdens-inveren#watch
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    4e upgrade DT-02 chassis alu / carbon shocktower

    De 4e upgrade had kunnen worden voorkomen. De originele shocktower van een DT-02 is vrij stevig. Bij normaal gebruik gaan die niet gauw stuk.
    Bij hogere snelheden met een brushless setje komt een aanrijding met een stoeprandje of boomstronk echter wel erg hard aan. Wat ik had moeten doen is tussen de 2 armen van de shocktower een plaatje of stangetje zetten. Op die manier heb je op een hele goedkope manier een hele grote verbetering van de stevigheid.

    Als je daar niet aan denkt kun je na zo`n aanrijding alleen nog maar een nieuwe shocktower bestellen.

    [​IMG]
    Alu / carbon shocktower gemonteerd. Ongeveer 20 dollar armer.

    Dat begint er toch al aardig bling bling uit te zien. Functioneel gezien heb je wel direct een aantal verschillende montagemogelijkheden voor je schokbrekers. Op de foto is duidelijk te zien dat de schokbrekers in verschillende hoeken kunnen worden gemonteerd.

    Hey... wat ligt daar op de achtergrond? Is dat een perfect passend 3s lipo pakketje?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    daar ziet het er wel naar uit!
    Als die dan nog maar te houden is:D
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    @ Re entry from the 80`s : Duidelijke uitleg en mooie foto's erbij!:thumbsup:
    Maar op de foto van de achterturnbuckles lijkt het net of de as aan de buitenkant ergens langs schuurt/aanloopt?
    Omdat het plastic daar meer versleten is dan bijvoorbeeld in het midden.
    Klopt dit?
     
  19. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Aandrijfassen | Baldiff | DT-02

    Hmmmm,.. betrapt.

    Er is een upgrade,... laten we zeggen 3,5 geweest met een balldiff van 3 racing, waarover ik in 1 van mijn eerst posting`s heb geschreven.

    Enkele weken later heb ik het ding er toch weer uit gehaald. De originele aandrijfassen passen niet op dit differentieel dus hierbij had ik de universele stalen aandrijfassen gemonteerd. Andersom passen de stalen asjes niet op de originele differentieel.

    Het originele differentieel is met de 0,8 pitch grove vertanding oersterk. Er is dus geen noodzaak om dit te vervangen. Een originele Tamiya balldif. heb ik niet in 0,8 pitch liggen en ook nog niet besteld. Om deze reden zijn (tijdelijk) de originele aandrijfasjes teruggeplaatst.



    Inmiddels zijn de onderdelen onderweg! Binnenkort een update

    De originele as ziet er zo gehavend uit omdat de draagarm een keer op volle snelheid is losgeschoten. Wel is er zo langzamerhand behoorlijk wat speling ontstaan in de wielophanging. Ik liep al met de gedachte dit een keer met een filmpje te laten zien omdat dit misschien met foto`s niet duidelijk zou zijn. Oplossing is nabij;). Lang leve het aluminium.

    Modelbouwforum.nl - - Tamiya DT-02 speling op wielophanging

    Inmiddels zijn de onderdeeltjes onderweg. Update volgt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    upgrade 5: Spoorbreedte vergroten + meer grip

    Oke weer een beetje verder upgraden.

    Met een brushless setje en originele wielen en banden gaat er veel vermogen verloren in geslip en gespin. Zonde natuurlijk van al die power. Nu ben ik een straatrijder en vind ik vooral hoge snelheid en wegligging belangrijk dus ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om meer grip en wegligging in de bochten te krijgen. In eerste instantie heb ik het setje velgen dat ook aan Scaler zijn voorgesteld gemonteerd, zelfs de bandjes waren de zelfde. Hiermee heb je uiteraard een verbetering ten opzichte van de originele spikes. Echter zo`n brushlessetje (in ieder geval de mijne) trekt die velgjes en bandjes geheel aan flarden.

    Dan maar gezocht naar iets stevigers:

    [​IMG]
    Goed zichtbaar het verschil in grootte.

    [​IMG]
    Goed zichtbaar het verschil in breedte

    De banden zijn van het type V-groove van HPI met inlay`s verkrijgbaar vanaf circa 14 dollar via ebay. De velgen kosten ongeveer 20 dollar per 4 stuks.

    Het effect is verbluffend!!!

    [​IMG]
    Het verschil met voorheen,.. voor een deel veroorzaakt omdat de grote beadlock`s een grote offset hebben kun je hieronder zien.

    [​IMG]
    De originele wielen staan hier op de plek waar ze zouden zitten als ze op de normale manier zouden zijn gemonteerd.

    Het effect is dat wanneer er nu gas gegeven wordt in de bochten de wagen niet een draai om zijn eigen as maakt en vervolgens dus achterstevoren staat maar dat je ziet dat in een linkerbocht het rechter voorwiel van de straat komt en in een bocht naar rechter bocht het linker.

    Doordat het beadlock wielen zijn kun je nu voor in het terrein andere banden monteren zonder te hoeven verlijmen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina