Tamiya F104 Pro

Pasqual

Forum veteraan
Tijdje geleden 1 van mijn 2 Swifts de deur uitgedaan met het idee om ander Mini Chassis te kopen met 4WD om te proberen. Na een tijdje zoeken met onder andere de HPI Cup Racer als optie toch geen geschikt model gevonden. Ben toen verder gaan zoeken en kwam in een andere klasse de 3Racing F1-09 tegen wat een nieuw F1 chassis is uit FRP en verder erg compleet is, dat voor iets meer als $100 ex. verzendkosten.

Uiteindelijk is dat hem niet geworden omdat het een erg nieuw chassis is en er nog weinig shops zijn met onderdelen voor dit model. Op deze manier ben ik vervolgens terecht gekomen bij de Tamiya F104 Pro. Deze heeft ook nog is een wat makkelijker accusysteem als het 3Racing chassis en is ook aardig compleet. Helaas wel een stuk duurder als de 3Racing.

Inmiddels de Tamiya F104 Pro ontvangen en ga ik binnenkort beginnen aan de bouw van dit chassis. Wilde nog een aantal opties bij kopen zodat je ook wat meer opties hebt in het afstellen van het model. Dus daar is het nog even opwachten.

Hier alvast een foto van de doos en de inhoud.
24.jpg

32.jpg

42.jpg

Hier nog even een fotootje van de 3Racing F1-09.
http://www.rc-news.de/wp-content/uploads/2009/08/3racing_f109_01.jpg

Laatst bewerkt:
Als je nou even doorboud kun je het NK mee rijden op de Sluis ;-)

Greets Robert

DOORBOUD.... ik weet niet wat Pascal tijden het bouWen doet... maar ik doe het nooit op de wc.. hahahaha

Overigens is mijn F104 ook zojuist aangeklikt. Bij Stellamodels. Was de goedkoopste icm verzenden.

Ben wel benieuwd welke parts je wilt kopen voor het afstellen> Moet ik dan denken aan de t-bar soft?

Foto van de doos staat erbij. De inhoud komt nog ;)

Onder andere inderdaad de T-bar. Misschien het 3Racing setje proberen met 3 diktes. Maar wilde ook nog wel de aluminium motormount erbij en een setje Titanium/alu schroeven.

Foto van de doos staat erbij. De inhoud komt nog ;)

Onder andere inderdaad de T-bar. Misschien het 3Racing setje proberen met 3 diktes. Maar wilde ook nog wel de aluminium motormount erbij en een setje Titanium/alu schroeven.

Motormount en de alu pivot post heb ik er direct bij aangeklikt. Inderdaad ook eens op zoek naar de soft t-bar.

Heb je hem al in elkaar? Helaas ligt de mijne bij de douane... :( Ik heb al wel de blauwe motormount binnen :)

Volgens mij zijn bij ons alle Postbodes ziek. Ik heb alleen de Motormount binnen de schroeven moeten nog binnen komen. Ik had ook een aantal Games voor de Xbox besteld die zijn een tijd geleden al verzonden rond de zelfde tijd als de schroeven maar ook nog niet binnen. Ik hoop toch dat ik dinsdag alles binnen heb kan ik eindelijk gaan bouwen.

Heb al wel alvast de Carbon delen voorzien van een lijmlaagje. Dus bouwen gaat wel lekker snel straks denk.

Ik had gehoopt dat alle onderdelen sneller binnen waren maar helaas. Vandaag de laatste onderdelen ontvangen, voor de bouw van mijn F104 Pro. Dus ik kan nu eindelijk beginnen.

Hier de foto van de bestelde onderdelen. Vanavond alvast een begin maken en binnenkort meer foto's van de bouw.
  • Tamiya #54166 F104 Aluminum Motor Mount - Right/Left
  • Tamiya #54169 F104 Aluminum Pivot Post
  • Tamiya #54160 F104 Titan Coated King Pin - 2pcs
  • Tamiya #54161 F104 Low Friction Sus Ball - Set
  • Tamiya #84058 F104 Titanium Screw Set
  • Tamiya #50509 F1 Front Spring Set
  • 3Racing #F104-07/FG T-Bar Set 1.3/1.5/1.8mm For F104

52.jpg

Laatst bewerkt:
Nice nice! Onderdelen bij mij ook binnen, maar de f104 nog niet.. :( Vorige week de brief teruggestuurd naar de douane, dus denk dat hij deze week wel komt. Mijne wordt een ING Renault. Stickers zijn onderweg.

Oei dat is jammer dat ie nog niet binnen is. Hopen dat het een beetje opschiet.

Ik zelf zal de body eerst lekker standaard in 1 kleur spuit en dan nog is een 2de body bij bestel die ik voor op de kast kan gebruiken. Ik zit dan alleen nog een beetje te twijfelen wat ik ga doen. Op RCtech stond een super mooie Redbull bestickerde F104 dus dat zie ik wel zitten. Maar ik vind die nieuwe F60 body voor de F104 ook wel erg mooi. Vind het alleen jammer dat de witte stickers bij de F60 er volgens mij niet bij zitten.

Dus ik zit nog even te twijfelen wat het gaat worden. Maar eerst maar is bouwen en dan rijden. Dan zien we verder.

Gisteravond begonnen aan de bouw van de F104 Pro. Hier onder de bouw van de foto's voor zo ver ik op het moment ben met de bouw. Het is niet een hele complexe auto dus het bouwen gaat vrij makkelijk. Het is alleen even opletten op sommige punten dat je alles recht bouwt. Dat is onder andere bij de montage van de T-Bar deze kan je scheef monteren dus het is belangrijk dat je deze recht monteert en de afstanden tussen rechts en links het zelfde zijn. Ik heb nu alvast de 1.8mm T-Bar van 3Racing gemonteerd. Tijdens het rijden zal ik de andere proberen als het nodig is om te kijken wat die doen. Ik had nog wat blauwe M3 locknuts liggen dus deze heb ik gebruikt bij de montage van de T-Bar.

6.jpg

Als de T-Bar op zijn plek zit kan de pivot post gemonteerd worden. Hier niet vergeten om de o-ring tussen de pivot post en de T-Bar te plaatsen. De Titanium schroef was geen 10mm maar 9,5mm. In de handleiding hebben ze het over dat de schroef 1mm boven de moer moet uitsteken. Ik heb zelf maar 0,5mm aangehouden omdat de schroef iets korter is.

7.jpg

Bij het in elkaar schroeven van de motormount had ik wat moeite met de schroeven in het plastic. Ik heb zelf eerst een standaard schroef gepakt en daarmee alle schroefgaten voor getapt. Hierdoor ging de rest van de montage veel makkelijker. Eerst nog niet alles vast draaien. Het vast draaien kan je het beste doen door de motormount op een vlakke plaat te leggen en dan pas de schroeven volledig vast te draaien.

Dit is wel belangrijk omdat de bodem onder de motormount gewoon van plastic is dus dat buigt makkelijk mee.

8.jpg

9.jpg

Hier alvast een groot deel van de onderdelen van de achter as. Deze zal ik binnenkort gaan bouwen. Voor het diff heb ik nog wel een setje ceramische kogels aangeschaft.

10.jpg

Binnenkort weer verder en dus meer foto's.

Laatst bewerkt:
Zo weer een beetje verder met de bouw van de F104 Pro. Als eerste de lagers in de remmenreiniger gelegd om het vet uit de lagers te krijgen. Daarna voorzien van Lager olie om ze veel soepeler te laten lopen. Vervolgens de achteras in de motorpod gemonteerd. Het is even opletten waar de vlakkekantjes moeten komen maar dat staat duidelijk aangegeven. De linkerkant kan je de achteras volledig induwen en dan vast draaien. Dan zitten de vlakke kantjes precies op de juiste hoogte.

11.jpg

Als de as op zijn plek zitten kunnen we het ball diff bouwen. Zelf gebruik ik nooit heel veel diff vet omdat het anders te veel vuil aantrekt en het diff ook niet erg soepel maakt. Op de foto zijn ook de donkere ceramische diff kogels te zien. Diff is makkelijk te bouwen en draait nu soepel en met de hand niet door te slippen.

12.jpg

13.jpg

Om het wiel vast te krijgen als je gaat rijden wordt nog een insert geplaatst met schroefdraad. Hier is het even opletten dat je de schroef eerst in de insert draait en dan pas monteert. Helaas kon ik mijn imbus schroevendraaier niet gebruiken en heb ik de bijgeleverde sleutel gebruikt om de insert vast te zetten.

14.jpg

Als laatste voor vandaag de voorkant deels gemonteerd. Hierbij de low friction pivot balls gemonteerd en van de Swift had ik nog blauwe schroeven en kogelkopjes liggen dus die ook gemonteerd.

15.jpg

Het weekend verder met de bouw van de F104.

Ik bouw hem nog even zonder servo. Als alles is gebouwd wil ik kijken hoe ik de elektronica kan inbouwen en hoe dan alles moet gaan lopen. Maar om verder te kunnen met de bouw wel alvast de servosteuntjes gemonteerd.

16.jpg

Nu kunnen ook de steuntjes voor de elektronica geplaatst worden. Deze kunnen draaien waardoor je de accu op zijn plek kan schuiven. Het is straks dan ook wel rekening houden met het inbouwen dat deze nog genoeg kunnen draaien om de accu in en uit te nemen.

17.jpg

Als de elektronica steuntjes op hun plek zitten kan het topdeck gemonteerd worden. Ik had wat problemen om de antenne post vast te krijgen omdat de schroef er nog al lastig in ging. Maar is uiteindelijk gelukt door een M3 inbusschroefje in het gat te draaien en dan een 5,5mm dopsleutel te gebruiken.

18.jpg

Na het monteren van het topdeck kunnen we verder met de voor ophanging deze is makkelijk te monteren het is alleen even opletten dat je links en rechts in de juiste volgorde de spacers monteert zodat je straks gelijke rijhoogte hebt.

19.jpg

20.jpg

Ook de frictionplates gemonteerd ik heb wel eerst weer de gaten even een andere schroef in gedraaid om het geheel voor te tappen. Daarna gingen de aluminium schroeven een stuk makkelijker erin. Om de settings van de frictionplates op zijn plaats te houden heb ik een O-Ring gebruikt. Dit was ik op Internet al ergens tegen gekomen is kijken hoe dat werkt.

21.jpg

Hier een overzicht van hoever de bouw nu is. Nog wat kleine dingen en de F104 Pro is klaar.

22.jpg

Binnenkort de puntjes op de i zetten en de bouw afronden waarna de elektronica gemonteerd kan worden. Binnenkort dus weer meer.

Mooi mooi! Ik zie ook dat je zelf extra blauwe schroeven toevoegd.. :)

Die had ik nog liggen en voor waar ze nu zitten ziet dat er nog ook wel mooi uit :) in de onderkant en de motorpod zitten allemaal titanium schroeven.

De shock is nu ook klaar dus alleen nog even de wielen en de spoilers bouwen en dan kappie op maat maken. Dan is kijken wat we met de elektronica gaan doen. Heb hier alleen nog geen foto's van.

Zit alleen nog even te twijfelen welke servo ik ga inbouwen.

Super! Nog dingen tijdens het bouwen die je andere bouwers aan zou raden?

Mijn F104 zijn ze overigens bij de douane kwijt.. :(:( Ik wordt binnen 48 uur erover teruggebeld zeiden ze... maar die zijn al voorbij.. :(

Op zich niet de F104 bouwt zich erg makkelijk.

Wat ik wel had en even naar heb zitten zoeken was na het monteren van alle diff componenten dat ik een raar geluid hoorde toen alles was gemonteerd en ik de as draaide. De insert met schroefdraad aan de rechterkant om het wiel vast te kunnen zetten zit wat los in de meenemer. Toen ik controleerde of de achteras nog soepel liep klonk het super gaar. Net of de as bij elke omwenteling iets raakte. Maar uiteindelijk bleek dat die insert te zijn na het verwijderen van de insert of het monteren van het wiel hoor je er niets mee van en is er dus niets aan de hand. Maar heb daar wel even naar lopen zoeken wat het was.

Oei dat is wel balen. Nooit echt een leuk bericht en dan wordt je ook niet terug gebeld. Hopen dat ze hem snel vinden en dat ie deze week nog op de mat bij je mag liggen.

Back