Tamiya FF01/FF02/M03L vs TB02

• Topicstarter Topicstarter Fer
  • Startdatum Startdatum
F

Fer

Guest
Ik weet de oude Tamiya's met voorwielaandrijving hardstikke efficient zijn, dwz ze halen een hogere top dan hun 4WD broertjes omdat ze minder verlies hebben in de aandrijflijn.

Is de nieuwe TB02 (4WD) echter nog effiecienter dan die oude FF's of niet?

Probeer met zo'n 2WD en een sterke motor een 4 WD eens bij te houden. Bij het optrekken zal de 4WD het winnen omdat hij veel meer vermogen op de weg kan krijgen op een lang recht stuk zal je hem misschien weer kunnen inhalen.
Een TB-02 heeft ong. evenveel lagers en tandwielen dan zo'n 2WD dus het verlies in de aandrijflijn zal niet veel verschillen en daarbij is de keuze in overbrengverhoudingen veel groter dus kun je beste kiezen. Een snaaraangedreven model zoals de TA-05 zal volgens mij nog iets efficienter zijn maar als je buiten rijdt kies ik liever voor een cardanas (vanmorgen zat er nog een takje tussen mijn cardanas stel dat dit in een snaar komt), kijk hiervoor ook in het TA-05 topic, daar hebben ze ook wel eens last van zand tussen motorpinion en spurgear.

Tja klinkt logisch, ik heb nu een TA-03R ondanks de snaar heb ik het idee met een verschrikkelijk inefficiente wagen te maken.

Zo'n TB-02 lijkt me echt interresant, er zitten al een hoop standaard op, kogellagers, kogeldiff, oliedempers enz. Maar ik rijdt alleen maar op parkings, vraag me af of zo'n nieuw chassis zoveel meer fun is. Collega heeft een TA02/FWD das echt een hoop lol op de parking.

Misschien koop ik een nieuwe TA03F, lekker driften in 4WD en kan er altijd een 2WD van maken waneer ik dat wil.

Qua efficientie is een TA03R en TA03F toch hetzelfde?

Mijn zoontje van bijna 5 jaar rijdt met een TB-02 met standaard motor en als ik dan met de TL-01 ook met standaard motor rij gaan ze ongeveer even hard alleen de TB-02 kan dan een veel kortere en snellere bocht nemen.
In de andere TB-02 zit een 23 turns en in het begin was driften ong. het enigste wat hij deed. Nu met stabilisatoren en een beetje uittesten met het camber, sporing en overbrengverhouding wil hij ook gewoon rechtuit en heeft hij een lichte mate van onderstuur:D .
Ik ben zeer tevreden over de TB-02's en vind ze een goede prijs/kwaliteit/prestatie verhouding hebben. Hier moet ik wel bij opmerken dat ik niet zo'n expert ben maar ik ben blij dat ik een tweedehands gekochte TT-01 heb kunnen ruilen voor een TL-01 omdat deze mij kwalitatief veel beter overkomt, niet wat snelheid maar daar was ik niet naar op zoek.

Van vrijwel iedere 4WD kun je ook een 2WD maken door de aandrijfassen van de niet gewenste as weg te halen.

TA03F lijkt me een gave bak door zijn front motor. Je kan er een lekkere drifter van maken of een Front wheel 2WD.
En vergeleken met de TT01 een echte tank. Gadver, die TT01 is net een Nikko kwa plastic. Wel stiller dan die TA03.

Lol, vandaag begon me TA03 plots verschrikkelijk met de kont te schudden, blijkt de belt eraf gelopen te zijn. Geen voorwielaandrijving meer!!!

Je zoontje is 5? Waneer kun je beginnen, mijn dochter is bijna 1 en nu al gek op de "oto"

Mvg,

Ferdinand

Met welke leeftijd ze kunnen beginnen is van kind tot kind verschillend en natuurlijk afhankelijk van hoe je ze het bijbrengt. Een tijdje terug was er een vriendje van 6 die er niets van snapte.

Mijn zoontje was 2 toen hij met een soort van Nikko is gaan rijden. Ongeveer een jaar terug is hij gaan proberen met een "echte" te rijden en tegelijkertijd heeft hij een proportionele, schaal 1:32, voor binnen gekregen. Ik ben erachter dat de kleur belangrijk is, hij heeft nu een felrode wat beter gaat dan een donkergroene. Een stuurwielzender kunnen ze ook nog niet vasthouden, dus heeft hij een stickzender die als extra steun met een koordje om zijn nek hangt. Toen ik met een stuk snellere om hem heen "vloog" ging het ook niet, werd hij erg onzeker van. Nu heb ik dus een even snelle wat ook veel meer lol is. Proberen de auto van zo'n onberekenbaar kind bij te houden en te ontwijken :D.

Mijn dochtertje van 2 is nu een beetje met een soort nikko aan het oefenen dus ik hoop dat zij over zo'n 2 jaar ook mee gaat doen.

Een speelgoed ding nooit tegelijkertijd gebruiken, heb ik gedaan totdat we in aanrijding kwamen. De speelgoed heb ik met stoffer en blik op kunnen ruimen, was ongeveer een halve meter van de grond gekomen.

Groeten en succes.
Bart.

ik heb veel TT-01's gehad alles verkocht in een keer, en heb nu eenTRF 415, en heb voor 25 euro een TL-01 gekocht op MP, perfect voor buiten enzo.
snaar-aandrijvingen zijn niet tedoen voor buiten, ja op een circuit...

We en vooral ik zijn een beetje :offtopic: geraakt maar ik ben blij dat iemand met snaarervaring mijn gevoel bevestigd en ik hoop dat als er iemand raad hierover vraagt dit leest en niet teleurgesteld wordt als hij toch een snaar koopt omdat deze een fractie sneller gaat maar om de paar minuten rotzooi in zijn aandrijving heeft als het tegen zit.

Nog even een :offtopic: aanvulling op mijn vorige bericht, koop voor een jong kind geen 2WD want mijn ervaring is dat je dan iedere paar uur een setje nieuwe banden kan halen. En let ook op de regelaar hoe de achteruit werkt, zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39387

Ik rij zelf een TB-02 en een m-02 (achterwielaangedreven) en die tb02 is idd véél beter handelbaar op de parking. De tb-02 loopt loeihard (15T motortje) maar blijft perfect handelbaar. Eigenlijk alleen spannend door de snelheid. Die M02 is veel minder snel, maar door de awd supergaaf om te rijden!

Back