Tamiya FS 12S nitro engine

Hoi Allemaal!

vandaag een RC auto gekregen van een vriend. hij wist zeker, na lang onderzoeken, dat de compressie lang niet voldoende was, motor is dus helaas maar waar, naar het hiernamaals.

1x servo is ook stuk, maar het vervangen daarvan is geen probleem.

er is wel een vraagstuk met de motor. er ligt nu een FS-12S in.

kan iemand mij helpen met het vervangen van dit blok? ik kan op het net geen hele motoren vinden, wellicht is er een ander ouder of jonger type, welke zelfde afmetingen heeft qua aandrijving ?

maw; hoe en waar kan ik deze motor het beste (en liefst goedkoopste) vervangen ?

alle hulp is welkom !

Een nieuwere Tamiya zou zonder problemen moeten passen , ff googlen wat er op de huidige serie auto's als de TNS zit ;-)

Voor een motor kun je dan op b.v. E-bay kijken , kan je vaak nog wel wat leuks scoren voor niet al te veel.

Bedankt.
maar hoe weet ik nou ZEKER dat een motor past?
ik heb er niks aan om met een hoop onderdelen mezelf vast te zetten in deze hobby, zonder daadwerkelijk te kunnen rijden.

heeft iemand een tip van een winkel/distributeur , die veel mogelijkheden heeft qua offerte aan motoren of wellicht kan checken welke van de nieuwere erop past?

het zit onder een 4x4 frame

groeten, wouter

Gezien het FS12 blokje zou het een Tamiya moeten wezen , maar plaats voor de zekerheid eens een paar foto's ;-)

Zodra het een Tamiya auto is en je koopt een motortje uit de .12 of .15 serie van dat merk past het sowieso... Pas als je naar andere merken gaat kijken moet je op meer dingen gaan letten.

hellup

inmiddels dankzij de tips zit er een andere motor in, geen nieuwe, maar eentje die weinig heeft gelopen.

nu heb ik even plezier kunnen hebben, en ik zit weer met een raadsel.

afstellingen lijken in orde, auto rookt goed, reageert onmiddelijk op de throttle, klinkt 'gezond' en wordt niet gloeiend heet.
maar nu, ik ben continu aan het klooien om de juiste afstellingen te krijgen tussen de throttle en de rem. je moet immers ook rustig kunnen rijden, en niet meteen als een speer gaan als de rem loslaat. maar hij moet ook genoeg toeren kunnen maken, om niet af te slaan bij het remmen. en dit is nu het probleem.

situatie;

ik start de auto meestal na enkele keren trekken bij koude motor.
ik laat de motor lopen , rustig rondjes rijden op temp laten komen.
als ie begint te lopen maakt ie even veel toeren, maar dat zakt onmiddelijk terug naar een mooi (volgens MIJ) stationair toerental.
motor is warm, we gaan paar keer vol gas, remmen af en trekken weer op.
auto remt af, staat 1 seconde stil, en dan hoor ik de motor al een steeds lager geluid maken, en 2 sec later slaat hij af.
daarna MOET ik 5 min wachten met starten, anders wil hij NIET.
aangezien de motor nu warm is, herhaalt zich dit opnieuw bij het remmen, soms kan ik paar min. rijden, maar soms ook niet.

welke info moet ik nog geven om hier iets over te kunnen zeggen ?
mengsel is 15% nitro.

ik krijg het trouwens niet voor elkaar om de auto stationair te laten draaien, en gelijkertijd de rem los, en dat de auto gewoon stilstaat.
in deze uitvoering schijnt de rem erop te moeten zitten, als je niet weg wilt rijden. is dat normaal ?

hieronder de chassis:

http://www.tamiya.com/english/products/43504impreza/engine.jpg

Gebruik je wel brandstof voor auto motoren? 15% wordt veel bij heli's gebruikt, maar daar zit weer heel erg veel olie in en daarom niet erg geschikt voor auto motoren.

M.v.g. Mark

het is Tornado nitro fuel, geloof een mengsel van nitro en een verbinding van methaan.
ik heb het met afstellen iets beter kunnen krijgen vandaag, na veeeeeeel proberen, wellicht dat ik me niet bewust van de de invloed van weers/lucht omstandigheden op deze verbrandingsmotoren..

speelt dat echt ZO`N grote rol ?

het is Tornado nitro fuel, geloof een mengsel van nitro en een verbinding van methaan.
ik heb het met afstellen iets beter kunnen krijgen vandaag, na veeeeeeel proberen, wellicht dat ik me niet bewust van de de invloed van weers/lucht omstandigheden op deze verbrandingsmotoren..

speelt dat echt ZO`N grote rol ?

Heb zojuist een goede vervanger gevonden voor op de tamiya autos heb een SH 18 3,0 cc motor uit hongkong laten komen. De lengte van de krukas en afmetingen van de motor komen goed overeen met het oude blok wel is de koelkop etc en carterhuis iets forser maar vooralsnog pat het blokje perfect de motoren van tamiya zelf zijn namelijk niet heel erg goed te noemen snel versleten. Er zit echter bij mij een motorsteun op waar hij niet direct op past. Zal hem morgen pas maken en even een foto voor je posten. geloof dat ik er een heel klein stukje uit moet vijlen. Hopelijk heb je wat aan mijn info.

Weersomstandigheden zijn inderdaad behoorlijk van invloed op bijv de luchtkoeling van de motor als het hard waait buiten zal je motor bijv zonder rijwind ook al een hoop koeling krijgen

Veel succes

Vaak staat dat er niet op maar wel staat erop hoeveel nitro methanol en hoeveel olie er in het mengsel zit. Tornado 15% zei je en hoe lang heb je dat blik al geopend? wel altijd goed afgesloten weggezet? De nitro verdampt namelijk heel snel totdat de olie overblijft. Kijk ik heb nu een sh motor pasgemaakt op de motorsteun bij een tgx moet dit er wel direct oppasen dacht ik zo of ook met kleine aanpassing.

16032011249.jpg

Mijn advies is om er een goede motor op te zetten die tamiya motoren zijn echt heel slecht en snel af. check de zuiger cylinder eens van binnen.

Ik heb eens gekeken op de site van Tornado, maar ze hebben geen brandstof voor auto's waar 15% inzit.
Wel is er een brandstof voor heli's waar 15% inzit. Daar zit echter ook 18% olie in en dat is toch echt teveel van het goede.

Haal desnoods verse brandstof met 10 of 16% nitro en waar tussen de 9 en 14% olie in zit.

M.v.g. Mark

Ik heb eens gekeken op de site van Tornado, maar ze hebben geen brandstof voor auto's waar 15% inzit.
Wel is er een brandstof voor heli's waar 15% inzit. Daar zit echter ook 18% olie in en dat is toch echt teveel van het goede.

Haal desnoods verse brandstof met 10 of 16% nitro en waar tussen de 9 en 14% olie in zit.

M.v.g. Mark

Die 15% brandstof bestaat wel maar is al een behoorlijk poosje niet meer op de markt had hier ook nog een blik staan de samenstelling is bijna hetzelfde als 16% nitro. Heb het verschil geprobeerd maar is niet of nauwelijks te merken. Maar deze brandstof moet dan al wel behoorlijk lang staan. Koop eens verse 16% van tornado en probeer het dan nog eens. Die 15% was een beetje groen geel van kleur ongeveer hetzelfde als model technics zag dat eruit. Die 16% van nu heeft een oranje kleurstof erin zitten

Back