Tamiya FS-12SW

Hallo beste leden, ik ben nieuw in het nitro gebeuren en heb een vraagje.
Ik heb mij gisteren een 2dehands nitro aangekocht, maar ik zit nog met enkele kleine probleempjes!

Overal lees ik dat er 2 naalden zijn (high speed needle en low speed needle), MAAR ik vind er maar 1? Kan dit? Ben vrij zeker dat ik maar 1 vijsje heb en een stationair vijsje, dus geen low speed needle...
Het type motor is Tamiya FS-12SW.

Het andere kleine probleempje is dat als ik 5-10 min rijd, de auto plots stilvalt? Hij staat redelijk goed afgesteld, start bijna direct met koude motor, bolt in stationair wel lichtjes vooruit omdat de stationair schroef bijna volledig is ingedraaid... omdat die anders stilvalt als ik rem... (nu valt hij niet meer stil als ik rem, doordat de stationair schrijf bijna volledig is ingedraait) Als hij dan is stilgevallen start die ook moeilijk of niet meer, moet 15 min wachten dan tot hij is afgekoeld. Is dit normaal dat ik maar 10 min kan rijden en dat ie dan te warm krijgt?

Bedankt en hopelijk krijg ik antwoord!
Groeten Simon

met een beetje googlen moet je een heel eind komen. De naalden zijn er gewoon. èèn zit op het tuitje van je brandstof en èen op de kopse kant waar de servo op de carburateur zit.
http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tg10mk1.pdf

Ik denk dat je sowieso de main needle verder open moet draaien. Hij zal na het warm draaien wel te arm zijn en flink heet worden en daarna te weinig brandstof hebben. Zo ver open dat hij nog net redelijk loopt en flink veel rook en prut (olie) uit de uitlaat is goed

Een tamiya standaard motor heeft GEEN lage toerensproeier. Die is intern op een gefixeerde stand gemonteerd. Je stelt de motor af met alleen de hoofdsproeier....

En wat als de LSN niet goed meer staat? Of zijn ze zo ontworpen dat het niet kan?

Kan er met mijn beperkte nitro kennis niet echt goed bij dat je dat nooit moet instellen. Als je teveel aan de stationair en HSN draait staat de LSN toch nooit nog perfect?

Lees ook de klacht.....

Koud prima starten en op temp uitvallen en moeilijk starten. Als de afstelling zeker goed is praten we gewoon over een versleten motor, iets wat vaak voorkomt bij 2e hands.....

Ze staan op een goed gemiddelde ingesteld. En daarbij zijn die motoren wat 'vriendelijker' getuned, waardoor ze een stuk bredere 'sweet spot' hebben dan de hoog getunede wedstrijdmotoren waar jij mee rijdt....

De Tamiya is een recreatie motor, een stukkie milder dan een wedstrijdmotor...

Duidelijk, ik had zo een nitro motor moeten hebben om te beginnen. Dan had ik de nitro niet onmiddelijk buiten gesmeten in het begin.

Het is pas nadat ik een MBX6 met ninja motor in mijn handen geduwd kreeg dat ik terug nitro ben gaan rijden. Eigenlijk ken ik nagenoeg niets van een nitro motor maar als je genoeg geld op tafel legt kan je een motor kopen die zeer makkelijk af te stellen is en een heel brede en goede powerband heeft :D.

Heb uw favoriete merk ook geprobeerd, maar vond er niet zoveel aan. Mss het verkeerde type geprobeerd (Alpha A872 op een buggy). Ik leek power tekort te komen maar dat is onzin natuurlijk. Wss sluit die minder goed aan met mijn 'agressieve' rijstijl.

sorry, maar je hoeft echt niet veel op tafel te leggen om een goed afstelbare motor te hebben

Er zijn inderdaad verschrikkelijk dure motoren
En ja, die zullen wat langer meegaan.
Maar voor de recreatierijder is die 100 of meer eur extra waarschijnlijk niet nodig

mijn tamyia start na 15 jaar ook nog steeds, en liep altijd geweldig. Ook 1 schroef, heel simpel te tunen.
Het is dat de auto meer tijd kost om aan te sleutelen dan je er aan rijd, anders reed ik er nog mee..
Het is even een kunstje, heb je hem door merk je bij de meeste motoren redelijk snel of ze goed staan of niet

Bij de ts, of versleten, of afstellen, of een brandstofprobleem.
Een goed afgestelde motor wordt natuurlijk wel warm, maar niet zo warm dat hij afslaat.
Als je rijd, zie je dan een rookpluim?
Als je een druppel spuug op de kop laat vallen na een paar minuten rijden, wanneer is deze verdampt (1 tel, 2 tellen, langer of korter..)

@ Student,

Je kent mij wss nog niet zo goed, maar dacht dat het duidelijk was dat het sarcasme ervanaf droop :p.

De fun in de rc hobby zit hem niet in de prijs...

Het andere kleine probleempje is dat als ik 5-10 min rijd, de auto plots stilvalt? Hij staat redelijk goed afgesteld, start bijna direct met koude motor, bolt in stationair wel lichtjes vooruit omdat de stationair schroef bijna volledig is ingedraaid... omdat die anders stilvalt als ik rem... (nu valt hij niet meer stil als ik rem, doordat de stationair schrijf bijna volledig is ingedraait) Als hij dan is stilgevallen start die ook moeilijk of niet meer, moet 15 min wachten dan tot hij is afgekoeld. Is dit normaal dat ik maar 10 min kan rijden en dat ie dan te warm krijgt?

Ook dit probleem staat vermeld in het sticky topic met de 'Gouden regels':
3) Als de motor makkelijk start maar dan uitslaat, of als hij helemaal niet start, controleer dan de gloeiplug. Als de gloeiplug niet helder oranje opgloeit in de gloeiplugsteker, vervang hem dan door een nieuwe....

@ Student,

Je kent mij wss nog niet zo goed, maar dacht dat het duidelijk was dat het sarcasme ervanaf droop :p.

De fun in de rc hobby zit hem niet in de prijs...

Ah.
Excuseer :mrgreen:
Zo'n beeldscherm heeft nog wel eens als nadeel dat je die dikke glimlach niet ziet aan de andere kant...

Back