tamiya globeliner

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door roger85, 22 dec 2009.

  1. roger85

    roger85

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Heerlen Nederland
    goedenavond mede modelbouwers

    bij deze stel ik me even voor, ik ben roger, 24 jaar en vrachtwagenmonteur van beroep.
    spreekt waarschijnlijk voor zich dat ik gek ben op (amerikaanse) vrachtwagens en er dus in de vrije uurtjes ook graag mee bezig ben.
    nu wil het ''toeval'' dat ik alvast voor kerst van mijn vriendin een globeliner van tamiya heb gekregen.
    Dus ik begon met bouwen, eerst oob (out of box dus origineel) en nu staat hij grotendeels in elkaar op het spuitwerk na.
    dit om te kijken of alles qua pasvorm mooi in elkaar zit.
    nu ga ik langzaam aan eens beginnen met hier en daar enkele modificaties...
    met om te beginnen het zogenaamde stretchen van het chassis (ong 8cm verlengen)
    ik post morgen foto's en ik hoop op leuke reacties.

    groeten roger
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hallo roger,

    welkom op t forum.
    een amerikaan erbij kan geen kwaad! de meeste trucks hier zijn van zweedse makelij (of nederlands scania).
    ik ben benieuwd naar het verlengde chassis.

    succes met het (ver)bouwen.
     
  3. Ton Duits

    Ton Duits Guest

    Hoi Roger,

    Ook namens mij welkom op dit forum. Ik heb nog ergens een leuke foto van een Globe-Liner. Zal eens opzoek gaan en dan plaats ik hem.
     
  4. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    welkom op het forum
    ben benieuwd naar de foto's
     
  5. roger85

    roger85

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Heerlen Nederland
    he mannen

    ik heb net eens opgezocht, ik zou de chassisbalken van een king hauler kunnen gebruiken, de plek waar die de slaapcabine heeft is dan leeg, dus is hij in principe gestretched.
    maar nu ben ik een ontzettende z**kerd en wil me er niet makkelijk vanaf maken, dus ik ga nu winkelen en zien of ik ergens aluminium profielen kan vinden met dezelfde afmetingen dan de tamiya chassi's.
    dan wordt het meten, meten, nog eens meten gaatjes boren schroefdraad tappen enz enz, maar dan pas krijg ik het helemaal naar mijn zin.
    heb ik een vraagje, ik kan aluminium lassen (maak regelmatig nieuwe vloeren in kippers) maar die platen zijn 8mm dik.
    nu wil ik de dwarsleggers tussen de chassisbalken ook van alu maken i p v de plastic tamiya's.
    maar zou ik dit kunnen lassen? (ivm dikte van het alu, ong 1,5mm) of zou ik beter eens gaan proef-solderen met alu?

    groeten roger
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  6. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    ik heb indertijd een proef gedaan met al.solderen,het lukte mij niet en maak mijn chassis maar weer van messing koker profiel 20mm.x 20 mm.doorzagen en gebruik messing tussen stukken.
    vr.gr.adrie
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    alu wordt meestal gelijmd. omdat de moderne lijm net zo sterk is als het materiaal zelf en je brengt geen hitte in je materiaal.
     
  8. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi alwin

    wat voor lijm is dit.
    dit zoek ik ook nog.
     
  9. Bust3R

    Bust3R Guest

    Welkom en succes met bouwen!

    (n.b. scania is ook een zweed..., nu lijkt het of scania uit nl komt...)
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    welkom bij de modeltruck forum,
    chassisbalken kan je kijken bij hornbach-bouwmarkt die heeft alfer profielen,
    of goede modelbouwzaak,
    maar bij zelf maken moet je alle gaten overnemen/boren/draad tappen,
    en lassen tja ik zou proefstukje maken,
    succes in ieder geval,
    groeten markioo middenmeer
     
  11. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    klopt maar word in zwolle geassembleerd.
    had gehoopt dat onze nieuwe moderator (piet) een reactie zou geven berteffende volvo.
     
  12. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    als je allu wilt lijmen zou ik uhu endfest300 nemen..
    is een 2componentenlijm.

    5 minuten in de oven "afbakken" op 200 graden en je hebt een verbinding die 300kg/cm2 aankan.

    Robert
     
  13. DrMarioT

    DrMarioT

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    8
    Hallo Roger,

    Carson levert de chassisbalken in "tamiya afmetingen" deze hebben een lengte van 1m.
    Je moet dan wel zelf de gaten boren/tappen maar dan heb je wel direct de juiste maat.
     
  14. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi robert

    bedankt, kan ik deze overal kopen in de bouwmarkt.
    of moet ik die weer ergens speciaal halen,
    ik zoek deze lijm al heel lang.
     
  15. roger85

    roger85

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Heerlen Nederland
    my big american rig

    ja klopt chassisbalken van carson heb ik ook besteld
    bij de bouwmarkt hadden ze niks wat in de buurt kwam, en wat al een beetje in de buurt kwam was zo krom als een banaan, dus dat ging het niet worden.
    dus doorgereden naar shamrock in gronsveld en daar de chassisbalken van carson besteld en 8 chicken lights :banana:

    hierbij even een foto zodat jullie weten wat bedoeld wordt met chicken lights
    [​IMG]
    alleen die tussen de tanks ga ik er niet op zetten.
    nog even kijken wat ik met de originele achterbumper en achterlichten ga verbouwen.
    en vandaag ook de alu velgjes van tamiya besteld en een dakspoiler:D
    morgen eens kijken of ik nog iets van alu of rvs buis heb en dan mooie uitlaten maken
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  16. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    welkom streekgenoot op het forum

    amerikaanse trucks vind ik persoonlijk ook mooi ben namelijk aan 2 bezig , die ik al af heb vind je hier op forum
    maar ben zelf ook aan het denken aan voor een europese te maken alleen weet ik nog niet goed welk model maar we hebben tijd
     
  17. roger85

    roger85

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Heerlen Nederland
    he bart
    mijn favoriet blijven ook de amerikanen, hoewel ik eerst de volvo wou hebben van tamiya. een amerikaan blijft toch altijd wel een beetje een apart geval en ik kan veel creatiever zijn met het bouwen van een amerikaan omdat je bij een volvo toch altijd wel bezig bent met regeltjes.
    de 1:1 heeft dat en dat ook niet want mag niet volgens de wet.
    dat is bij een amerikaan veel minder dus kan ik me veel meer laten gaan bij een amerikaan

    persoonlijk vind ik de volvo het mooist van europese trucks, de voorkant van de scania is naar mijn mening te plat en de hoeken te scherp. daar komt ook bij dat ik veel meer op volvo gesteld ben dan op scania.
    bij de volvo mist een strip op het dak, maar dit valt veel minder op dan de neus van de scania.
    en die strip op het dak is waarschijnlijk nog redelijk simpel zelf te maken.
    wordt tijd dat tamiya een daf ssc gaat maken
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  18. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    ja de knight hauler die ik gemaakt hebt komt zo uit de doos maar m'n 2 andere niet , dat wordt heel wat anders , 1 gaat binnekort op het forum verschijnen

    en als je nog een club zoekt , ik ben in limburg bij een club anders stuur je maar eens een pm
     
  19. roger85

    roger85

    Lid geworden:
    22 dec 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Heerlen Nederland
    ben erg benieuwd naar de club en je knight haulers.
    zal het in de gaten houden.
    ik ga zometeen eens foto's maken en dan komt de eerste update waarschijnlijk vanavond
     
  20. The Green Dutchman

    The Green Dutchman

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Maastricht
    Heyzz Oud Collega !!

    Ook jij eindelijks eens begonnen met de bouw van een RC Truck? De boot aan de kant en de Truck ervoor in de plaats?! Ben benieuwd wat voor een kleur stellingen je gaat toe passen !! Blijf je projectje volgen !!!

    Hier beneden vind je 2 fotos van mijn model! Heb de trekker nu ook belettert op de fotos helaas nog niet!
    Ben momenteel bezig met de bouw van een 4 assige MAN TGA XXL en een 5 assige semi dieplader met 4 stuurassen!! Heb de laatste tijd alleen weinig tijd!!


    Gr Mitch


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina