Tamiya grand hauler

Goeden dag,

Ben aardig nieuw in deze tak maar mijn oog is gevallen op een tamiya grand hauler.

Die gaat het ook worden maar wil graag info over de setup..

Hoorde namelijk dat de standaard motor vervangen dient te worden voor mooier rijgedrag.
Er komt een dieplader achter met de wedico caterpillar shovel.

Geluids module mfc-01
Dat is mijn keus omdat het eigenlijk plug en play is.
Wat zijn de ervaringen hiermee.?

Is dit alles tijdelijk aan te sluiten op mijn dx6

De lagers heb ik horen vallen die kan je beter vervangen... Wat denken jullie.?

En wat betreft de servo's
Wat zijn goede sterke servo's

Zijn mischien veel vragen, maar denk dat jullie hier wel antwoorden voor hebben..

Tips wat betreft aanschaffen of iets zijn zeer welkom.

Grt. Sjaak

Grtz Sjaak

Hey
Uit persoonlijke ondervinding vind ik de motors van servonaut veel beter
Mooi en rustig rijgedrag

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook de versnellingsbak vast zetten in de eerste versnelling, daar is een topic over van Cor.

Verder zou ik kiezen voor de beier usm rc 2 daar heb je meer mogelijkheden in dan de mfc 01

Voor sterke servo,s kan je naar hitec kijken.

Misschien dat je in mijn bouwverslagen nog info vind waar je wat mee kunt :-)
Zie mijn onderschrift.

Hier ook net een Tamiya truck bouwkit besteld.
Aanvullend heb ik de kogellagerset mee besteld, eigenlijk meer uit principe dan uit noodzaak. (jammer dat dit niet standaard is).
Als tweede ook een trage motor (simpele carson poison) meebesteld, gezien ik er vooral indoor mee wil manouvreren.
In filmpjes zie ik dat zelfs in 1e versnelling het vertrekken met een standaard motortje ruim snel genoeg is, dus daar wou ik geen 'rijcomfort' op inleveren. Ook hier weer jammer dat zelfs met een 'overkill' 3-versnellingsbak ik een nóg trager motortje wil. Ik bouw een schakelservo in, maar denk dat ik na een testperiode de servo in 'eerste' laat staan, en het snoertje loskoppel omdat schakelen mij volgens mijn eigen noden, overbodig lijkt.

Maar ze kunnen ook niet álles meeleveren, en de prijs van een basis bouwkit moet natuurlijk ook nog interessant blijven.
Zelf ben ik niet voor geluid, en zal een simpel ledsetje voorzien aan/uit.
Servo's zullen bij mij standaard servo's worden die ik nog liggen heb, type meegeleverd bij zendersetjes.

En wat is een leuk zendertje..?

Wil niet die carson zender en ook niet die oude zwarte zenders..

Zat zelf aan esn futaba 8 kanaals te denken

Grtz Sjaak

Als je je versnellingsbak vast zet in eerste versnelling, dan vervalt die servo.
Dan heb je alleen voor het sturen een servo nodig.

En de meesten vervangen die bijgeleverde glijlagers voor echte lagers dan rolt hij soepeler.

succes met het bouwen.

Als je met de oude zwarte zenders de Robbe F-14 / FC-16 bedoelt dan doe je deze toch echt te kort ;).
Deze zenders zijn nog altijd verreweg de beste zenders voor trucks en boten. Simpelweg door hun goede mogelijkheden tot uitbreiding met multi modules.
Helaas zijn ze al enige tijd zeer lastig te vinden en ben je bijna volledig genoodzaakt naar de 2dehands markt te gaan. Mogelijk heeft muco (amsterdam) nog een f-14 liggen laatste keer dat ik hem heb gesproken had hij er nog 1 liggen nieuw in doos.

De carson zender is een goedkope instap zender welke compatable is met de mfc-01 / mfc-03 van tamiya.
De DX6 zender heeft digitale trims dit geeft problemen met de mfc modules van tamiya. Aangezien alle functies worden bestuurd via de trim functies.

Overigens zou ik de mfc links laten liggen als je iets meer tijd besteed aan het instellen van de beier module biedt die veel meer voor zijn geld en kun je er ook veel meer mee dan de originele tamiya set.
Het aansluiten lijkt misschien heel ingewikkeld, maar dit valt reuze mee. Het kost je een avond / middagje om de functies door te hebben maar het plaatsen van een bericht op dit forum is al bijna even moeilijk als een beier instellen ;).

Als motor is de carson poison verreweg de meest gebruikte mede ook door zijn lage prijs van net geen 10 euro op het internet.
Aangezien je een wat zwaardere combinatie wilt maken zijn lagers geen overbodige luxe hiermee rijdt je model soepeler en hou je indirect ook meer kracht over al zal dat verwaarloosbaar zijn.
Het meeste merk je het terug in de rijtijd en de levensduur van de lagers. Alles loopt gewoon soepeler en beter.

De versnellingsbak vastzetten of gebruiken is een persoonlijke keuze. De een gebruikt hem wel de andere niet. Echt nodig zal je hem vermoedelijk niet hebben maar het heeft zo zijn voordelen als je verschillende snelheden kunt hanteren met de motor. Echter zijn er zoals met zo veel meer wegen naar rome hierin.

Dank voor alle tips en uitleg.!

Wat voor problemen gaat de dx6 veroorzaken.?
Zie veel filmpjes opt net die laten zien dat het wel kan...

Grtz Sjaak

mijn Scania gaat ook veel te hard naar mijn zin. is die carson moter dan een aanrader of is een step down module beter ?
ik heb er een 2s lipo in zitten.

Standaard staat de Tamiya bak in de 2e versnelling.
Bak vastzetten in de eerste versnelling is de eerste stap om de
snelheid er uit te krijgen.

Monteren van een 80 turns motor maakt het af en heb je een truck die
rijdt conform de realiteit :-)

De carson poison motor draait ergens tussen de 5500 en 6000 toeren.
De originele tamiya motor tegen de 14.000 toeren.

De mfc-01 kan niet overweg met digitale trims.
Nu zijn er wel truukjes voor vaak, maar dit is geen garantie dat het werkt.
Heb zelf even zitten googlen en begrijp dat als je de nodige instellingen veranderd in de dx6 dat het mogelijk zou moeten zijn.
Maar out of the box werkt het dus zeker niet.

Zie filmpje:

Het is het proberen waard want heb nog ontvanger liggen...

Maar begrijp ik dan goed dat eigenlijk alleen de zwarte oude futaba zenders goed werken en de carson zenders..?

Grtz Sjaak

De MFC units stammen uit de begin 90er jaren. Toen er nog zenders waren met
kristallen. Ook de handleiding is daar op gebaseerd.

Mijn FC-14 heeft een Jeti 2.4 Ghz ombouw. Bij toeval gingen bij een truck met een MFC-01 diverse functies daar werken terwijl ik iets heel anders van plan was.
Meer geluk dan wijsheid.

Back