Tamiya Jordan 191 1:20

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door LeytonHouse, 27 mei 2021.

1. LeytonHouse

LeytonHouse

Lid geworden:
    27 mei 2021
    Hallo allemaal,

Ik ben Rick en ben nieuw hier op dit forum. Na het verzamelen van die-cast modellen (en het huidige gebrek aan modellen uit mijn jeugd) heb ik een stap gemaakt naar de Tamiya 1:20 F1 modellen. Toevallig kwam ik een all time favorite tegen op marktplaats, die ik in de buurt kon ophalen voor een leuk prijsje. Vroeger wel kits van Revell gehad, maar ik was toen simpelweg te jong en ongeduldig. Daarnaast konden mijn ouders de stank van de modellen van mijn broer niet langer verdragen dus werd die hobby in de kiem gesmoord. 25 jaar later nu dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Ik kan genieten van veel details en genoten van de Autoart modellen (met verhoudingsgewijs veel details voor een die-cast "massa"-product), dus probeer ik dat ook zo veel mogelijk toe te passen op mijn eerste model. Gezien de Jordan 191 kit 2e hands is en de decals al wat "vergeeld" zijn, wil ik kijken naar nieuwe decals. Ook heb ik al gekeken naar carbon decals, maar deze vereist een hoop extra werk, welke ik misschien even moet laten liggen voor een tweede model (waarschijnlijk de Leyton House March CG901b, hence the nickname).

Ik ben even benieuwd naar tips&tricks voor een "wimp/newbie" als ik; welke essentials heb ik nodig; en wat kan ik voor nu beter even laten. 25 jaar geleden was het nog redelijk geaccepteerd om met kwast en verf te gaan hannesen maar als ik alles nu zo belees kan ik niet zonder spuitwerk. Ik zal mij verder op dit forum inlezen voor een goede start. Alvast dank voor jullie aandacht, hulp & ideeën.

2. AvdH

AvdH

Lid geworden:
    12 jan 2018
  3. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Je kuntdima zonder spuitwerk, hoor.
    Ik ben ook geen spuiter.
    Probeer het al een paar jaar, maar ik kan het gewoon niet.
    Ook niet met de vele tips die hier op het forum te vinden zijn.
    (Al wordt het met een spuitbusje vaak wel acceptabel.)

Ik kwast ook nog steeds.
    Kwestie van de juiste breedte kwast, de juiste hoeveelheid verf met de juiste dikte op die kwast gebruiken en niet teveel "napielen" ( beetje verf hier erbij, veegje extra daar erover) als je het eenmaal aangebracht hebt.
    Dan droogt het superstrak op en ziet alleen het geoefende oog verschil met spuitwerk .
    (Zie bijvoorbeeld het model van mijn avatar dat op dit forum te vinden is onder "Geopotes 14 ". Ik vind het zélf mooi geworden. En dat wil wat zeggen.)

https://www.modelbouwforum.nl/threads/geopoetes-14-revell-varend-maken.266939/

Laatst bewerkt: 28 mei 2021
  4. LeytonHouse

LeytonHouse

Lid geworden:
    27 mei 2021
    Dank je, fraai werk maar ook wel erg geavanceerd; het fijne schuren en polishen/compound van het blanke lak werk bijvoorbeeld. Ik zal eens een lijstje maken met verf welke ik nodig ga hebben (ook met oog op de toekomst, zoals de Layton House CG901B) en welke daarvan het loont om het met spuitbus te doen.

5. LeytonHouse

LeytonHouse

Lid geworden:
    27 mei 2021
    Hoe is jullie ervaring met verf op waterbasis t.o.v. terpetine op Tamiya modellen? Ik vind de geur heerlijk, maar voor andere leden hier in het huishouden is het eerder een "meur".

6. marc 2

marc 2

Lid geworden:
    15 jul 2009
    ik kies tamiya. veel makkelijker en "zuiverder" dan revell.
    ook voor airbrush werk.

Deel Deze Pagina