Tamiya King tiger opbouwen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Klamath, 23 feb 2015.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ha ja die overgang dat klinkt voor mij als een U-Boot LOL.

    Bij rookgeneratoren kan dat al wel, koppelen aan de motorstroom en daarmee de rook regelen. Wat ik anno 2015 niet snap gezien alle micro elektronica, waarom kan men de versnellingen en hierbij behorende geluiden niet nabootsen, nog mooier zou zijn een kleine schok bij de overgang van de ene naar de andere versnelling....een Tiger I heeft 8 gears dus da's erg fraai...mocht je ooit de game T34vs Tiger gespeeld hebben, daarin kun je schakelen in de Tiger en eer die op 30 km/h zit, man oh man! En met alle fraaie toerentalwisselingen daarbij. Enfin MP3 geluid neemt nada plaats in en 1 gig rom zal ook bijna niet meer kosten dus als men zich eens echt wil inspannen moet dat snel te fiksen zijn. Elektronische detector voor de snelheid erbij dan kan het programma de juiste versnelling en schakelmoment kiezen...en elektronica wizzkids doet uw best. Dat ik mijn RC tanks niet alszodanig gebruik is ook door de mi slechte kwaliteit en dan wel vette prijzen vragen voor halfweg funktionerende waar :p Toch zie je gelukkig een stijgende kwaliteit getuige b.v. de gunstig geprijsde Taigen full metal series met als laatste de T34/85; tevens zijn er kennelijk ook al klanten die € 3000 voor een 1:16 Tiger I overhebben http://www.rctank.de/AERO-MATE-TIGER-I-EARLY-VERSION-KIT-FULL-METAL-ARTR-Version_1 dus qua markt moet het toch kunnen.
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    oh wacht ik zie hier een Canadese firma die een soundcard levert met 40W piek aan 8 Ohm en de mogelijkheid om versnellingswisselingen te reproduceren...hier Sound Modules zie je een discussie hierover in Engels en hier ShockWave2 Sound Module - Model Sounds Inc. - The Ultimate in Radio Controlled Model Sound Systems is dan de Shockwave 2 Sound Card....check it out! Daarbij " model tank customers get all our tank sound sets". Hier zie nee hoor je 'm in een P51 Mustang modelvliegtuig :p [media=youtube]WIxdItm0EAc[/media]En hier in een 1/6 Armortek Sherman en geen loop geluiden [media=youtube]IC2JTQxEQRs[/media]. [media=youtube]JHgdg0_Z40g[/media] dit Benedini sound & smoke setje in een HL Tiger I klinkt ook niet slecht....en een tank zonder rookgenerator is toch ook jammer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Heb inmiddels een sleepring binnen voor de turret. (kan die ook oneindig rond draaien zonder dat er kabels in de knoop komen. En een Elmod Fusion Pro module is ook besteld, deze zal deze week een keer binnen komen verwacht ik.

    Verder heb ik zaterdag alvast een speaker en een plastic doosje opgehaald. Kan ik beginnen de speaker in elkaar te zetten. Ik denk alleen dat ik eens goed moet kijken naar de kettingspanner van deze tank. Volgens mij werkt die namelijk nu helemaal niet, en zitten de tracks er wel redelijk los omheen.
    De verwachting is wel dat eind deze week de tank in ieder geval rond zal rijden. :) Alleen de xenon flash in de loop zal nog niet werken, omdat de flash van tamiya niet compatibel is met de elmod print. (gebruikt 500V oid, en de elmod is alleen laagspanning.)

    Dus maar kijken of ik hier een interface voor maak, of dat ik de xenon flash vervang voor een LED.
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Eerste test van de Elmod Fusion pro met zelf geknutselde speakerbox.
    Heb binnenin de plastic box nog wat geluidsdempend schuim geplakt, en aan de zijkant buiten wat bitumen dempingsmat om de box wat massa te geven. Bij de opname vallen de lage tonen toch nog iets weg... Maar het geluid is niet verkeerd. :)




    Ook simuleert de module mooi massatraagheid en iig 3 versnellingen. Ben er tot nu toe in ieder geval content mee. :)
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben erg benieuwd Klamath maar krijg de melding "deze video is privé"....
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Bedankt Bram voor de melding. video stond inderdaad nog op prive. (kijk je zelf zo makkelijk overheen omdat die wel werkt als je al ingelogged bent. )
    Zou nu moeten werken. :)

    Heb al een beetje gereden met het onderstel. De tracks moesten nog iets aangespannen worden, en de acceleratie was toch behoorlijk heftig. Dat word in ieder geval nog wel aardig wat afstelwerk in de ElMod module. Maar zal wel gaaf zijn als de tank dan straks ook gewoon erg mooi rijdt.

    Zit er wel aan te denken om de recoil module van Tamiya te vervangen door een servo. kan met de elmod namelijk de intrek en retour snelheid onafhankelijk van elkaar instellen. Heb de tamiya module nog niet geprobeerd, maar wat ik ervan begreep was die best lelijk omdat het intrekken veel te langzaam gaat.

    Gr,
    Tim
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Wauw dat is een stevige sound en stationair lopen klinkt ook vet :) Die demping zit wel goed dan :)
    Aan de hand van dit filmje kun je zelf controleren in hoeverre jouw Köti als het origineel klinkt mij valt steeds op dat hij bij stationair lopen niet veel lage tonen produceert
    't is eerder een vette Amerikaan qua geluid is mijn beleving :)
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ja, precies. De lage tonen zijn absoluut niet overdreven, is maar minimaal wat je mist in de opname. Zal hem vanavond eens vergelijken met dit filmpje. (thuis betere speakers dan ik in de laptop van de zaak heb. :p )
    Ben zelf in ieder geval best tevreden met het geluid, klinkt in ieder geval realistisch. (of het 100% accuraat is durf ik niet te zeggen, maar het klinkt aannemerlijk/niet raar. )

    Nu straks eerst maar de rest van de electronica aansluiten voor zover ik die heb. en kijken of ik die xenon uit de loop kan krijgen. (zal een LED in moeten komen. Uiteraard soldeer ik die sleepring er wel tussen. dan kan de turret iig gewoon z'n rondjes maken.

    Heb ook nog de tamiya parts besteld waar de spatborden op zitten. vind de tank toch wel raar smal en lang ogen zonder de sptborden er op. En dan uiteraard nog de overweging of ik de hele tank moet gaan bekleden met zimmerit of niet.
    de vorige eigenaar heeft dit wel gedaan met de turret, maar de romp dus niet. denk wel dat ik me hier eens in ga verdiepen. gezien de tank toch al helemaal overgespoten moet worden.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    vandaag even aan de tank gerommeld. had een pakketje uit japan binnen. :)
    [​IMG]

    [​IMG]




    Zitten er nu aan beide kanten aan gelijmd. die schroefjes zitten er puur in om het even op de plek te houden tot het helemaal uitgehard is. Daarna worden die weer dicht geplamuurt of zo.

    Inmiddels alle objecten ook van de tank verwijderd. dus nu eens kijken met wat voor spul ik het beste de zimmerit op de body van de tank kan maken. De turret zit er namelijk helemaal onder, maar de body dus helemaal niet, dat vind ik zelf wel raar staan.

    En de recoil module werkt om een of andere reden niet meer.. Ook maar even uitpluizen wat dit nu is. als blijkt dat die stuk is vervang ik hem met een servo.
    Rijden doet de tank in ieder geval al erg mooi. :) Inklusief 3 versnellingen, dus 2x schakelen bij het optrekken.
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Goed bezig Tim, zo'n spartbordloze Köti vind ik ook niet geweldig. Atak Polen verkoopt kant en klare setjes voor de Tiger II van Tamiya, dit setje gebruikte ik voor mijn eigen Köti van Torro en beviel prima. http://atakmodel.istore.pl/en/zm-1607-zimmerit-king-tiger-henschel-turret.html Zal incl porto zo'n 50 euro kosten. Zelf maken met bv Milliput is nog een stuk voordeliger en als je 't goed doet mooier want onregelmatiger en grover dus realistischer, qua tijd ben je dan wel wat langer onderweg. Nou ja zal meevallen jouw turret heeft al zimmerit. Niet alle Tiger II tanks hebben zimmerit hangt een beetje af van het regiment wat je kiest en gebied, regio Rusland Polen e.d. zit je meestal wel goed Battle of the Bulge daarentegen weer veel tanks zonder zimmerit...
    Peddinghaus decals levert altijd een handige bijsluiter waar dit opstaat incl tarnfarben dan weet je zeker dat je goed zit of via de diverse literatuur uiteraard.

    [​IMG]
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hee Bram, Bedankt voor de info. Gezien de turret al zimmerit heeft moet ik wel. (of een andetere turret halen, mja, dat zie ik ook niet zo zitten.
    Ik zal eens kijken naar dat milliput. :) Een tijdje ermee aan het rommelen zijn vind ik niet zo erg.


    Ik moet zelf ook nog even kijken hoe realistisch ik de tank wil gaan maken. Uiteindelijk word het wel een model om (veel) mee te gaan rijden.
    Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet ook al een vrouw-figuurtje als tank commandant heb overwogen. :D

    Maar eens een keer zoeken wat voor Köti's er allemaal waren, en of ik er dus daadwerkelijk een ga kopieëren.


    Ik had het originele zakje met decalls van Tamiya mee besteld, dus die heb ik nu wel liggen. Echter voordat ik daarmee begin wil ik eerst het lampje voorin de romp werkend hebben. En hebben de Köti's toevallig ook remlichten gehad? Of andere verlichting ergens.
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Tim, andere verlichting, zeker, een kolonnelicht in de kleur blauw links achterop. Ik dacht dat dat hier http://modellbaugasse.de/epages/b94...ee07-291f-4c10-bb67-fbae6e0b9cc4/Categories/8 wel te krijgen zou zijn maar helaas...wordt dus zoeken :p
    Op dit forum staat nog een bouwbericht inzake Elsa Berlin als het om een vrouwfiguur op de tank gaat :) Of was het op http://forum.battletanksbelgie.be?!
    http://www.shop.panzerschmied.de/product_info.php?products_id=218 ach ja is waar ook deze verkoopt 'm voor € 16,90 :) Kolonnen-Rück-/ Tarnlicht für deutsche Panzer in 1:16
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2015
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Had op ebay een leuk figuurtje gevonden met een (volgens mij) aardig kloppende uniform er bij. Leek me wel leuk. Maar kans is ook groot dat de luiken gewoon gesloten blijven, vind ik ook mooi staan. :)

    Ik zal in ieder geval eers eens naar Milliput op zoek gaan, en eens kijken of ik wat mooie foto's van zo'n kolonne verlichting kan vinden.


    Is LED de enige mogelijkheid om een beetje veel licht uit die enkele koplamp van de KT te krijgen? Of zijn er ook lampjes die qua kleur wat meer op echte lampen uit die tijd lijken? (iig, ik geloof niet dat ze toen al xenon verlichting hadden.. ) en uiteraard de flits in de loop moet nog gedaan worden. Al met al moet er nog meer dna genoeg gebeuren aan dit katje.
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    de Tamiya xenon flitslamp heb ik wel (die heb ik uit de tank gesloopt, haha. )
    Die is alleen niet compatibel met de elmod print. :( Die xenon van tamiya werkt op 500V oid, en dat wouden ze bij elmod niet op hun print hebben. (ivm veiligheid staat op de site)

    Zal eens op zoek gaan of er nog mensen zijn geweest die hier een adapter voor hebben gemaakt. boost convertertje naar 500v of zo.
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    dan koop je toch gewoon een flitslicht van Torro of Heng Long oid wat wel compatibel is non-Tamiya scheelt ook het nodige aan kosten :)
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Daar zat ik ook aan te denken ja. :p De recoil werkt in ieder geval weer. Stond nog een verkeerd geluid voor het kanonschot in de elmod module.

    De SD kaart die bij de elmod module zat heeft het begeven om een of andere reden. Speelde helemaal geen geluidjes meer af. Heb toen een sd kaartje wat ik nog had liggen gepakt, en de geluiden gedownload van de elmod site. toen ik daarmee bezig was, heb ik eens gekeken welke geluiden er allemaal voor het kanonschot waren. blijkbaar heb ik toen door een te selecteren en af te spelen hem ook in de module gezet.

    Iig lang verhaal kort, nu ik het complete geluidenset wat standaard bij de elmod zat voor de tiger2 een keer gedownload heb, deed de recoil uitgang het ook weer. Dus nu eerst alle bekabeling ets fatsoeneren.

    Heb ook een FrSKY module besteld voor m'n Futaba F14 zender. dus de tank gaat iig ook op 2.4GHz rijden straks.
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    hélemaal geen ervaring mee wel leuk om te lezen :)
     
  19. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Die elmod module zet bepaalde vertragingen en/of bewegingen alleen aan als het bijbehorende geluid ook word afgespeeld.

    Bijv als ik geen motorgeluid in de module zet, heeft die geen vertraging voor het rijden. Als die ze wel heeft heb je eerst 10 seconden of zo dat je niets kunt doen, omdat de motor nog aan het starten is.

    In ieder geval zit alle functionaliteit er op, op de verlichting na. Dus nu eerst maar eens bezig gaan de binnenkant fatsoeneren, en de sleepring goed vastzetten. :)
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    sleepring, 360 graden turret dus :) Ook mooi dat die Tamiya flitsunit exit is, kan die vreemde oranje tong ook uit de loop, altijd een raar gezicht gevonden.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2015

Deel Deze Pagina