Leuk om te zien deze oude glorie en dat doet nostalgische gevoelens boven komen.
Zelf heb ik in een grijs verleden vele jaren een Lotus Europa S2 gehad, die tegenwoordig nog steeds in het bezit is van een vriend van mij. Dit was nog de versie met de Renault 16 motor, die door Lotus was opgefokt tot zo'n 80 pk. Erg verschrikkelijk hard ging het dus niet (top 180 km/u), maar het zag er flitsend uit. Een echte salonracer dus. Je kuipstoeltje zat slechts met een dun laagje polyester en een isolatielaag van zo'n 3 cm gescheiden van de motor, dus je hoorde alle pk's luid en duidelijk. Je lag trouwens ook bijna op straat (bodemvrijheid van zo'n 12 cm en de zitting van je stoeltje lag direkt op de bodem. Je had dus altijd wel een intense sensatie van snelheid en een politieagent noemde het dan ook een keer meesmuilend een opgevoerde skelter. Nieuw kostte-ie in 1972 iets meer dan 18000 gulden (ook al was ik toendertijd leraar én vrijgezel, zo veel geld had ik niet, dus de mijne was een 2e handsje), het gewicht was zo'n 550 kg en de hoogte bedroeg precies 107 cm. Je moest een speciale techniek ontwikkelen om in- en uit te stappen. Vooral het uitstappen was een hele kunst.
De opvolger van de S2 was de TwinCam, die was uitgerust met de Lotus TwinCam motor, waarvan het vermogen beperkt werd gehouden tot een goede 100 pk omdat de versnellingsbak niet meer kon hebben. Bij deze versie werd de body met 2,5 cm verhoogd en de lijn vanaf het dak naar achteren liep niet meer rechtdoor, maar kreeg een kleine verlaging. Mogelijk, dat je daardoor in je circa 10 cm hoge achterruitje opeens wél wat kon zien.
De bouwdoos is de laatste versie, de Special. Ook deze had de TwinCam motor, maar kreeg een andere versnellingsbak, zodat het aantal pk's naar 120 kon worden gebracht. Uiteindelijk is de fabricage in (ik dacht) 1974 gestopt omdat de benodigde aanpassingen om 'm goedgekeurd te krijgen voor de Amerikaans markt niet haalbaar bleken. In het totaal zijn er zo'n 9000 Lotus Europa's geproduceerd.