Tamiya Lotus Europa.

Zo ben weer met een nieuw projectje bezig :D.
schaal 1/24.

gr Sander.

tamiyalotuseuropa010.jpg

tamiyalotuseuropa001.jpg

tamiyalotuseuropa002.jpg

tamiyalotuseuropa003.jpg

tamiyalotuseuropa005.jpg

tamiyalotuseuropa006.jpg

tamiyalotuseuropa007.jpg

tamiyalotuseuropa008.jpg

tamiyalotuseuropa009.jpg

Thanks,

mijn buurman heeft hier in de straat 2 garage boxen.
ik zit hem te pushen dat hij er 1 moet verkopen aan mij:rolleyes:.
dan kan ik eindelijk ook eens naar zo,n auto gaan kijken (1:1) om die dan weer helemaal opteknapen.
en dan zoek ik ook een oudje op.
een mini cooper of een fiat 500 of iets in deze trand, een lotus bijf. :cool:.

maar goed eerst dit projectje.

gr Sander.

omdat het best snel ging nog maar meteen een updatje.
ben ook zachtjes aan begonnen om de losse onderbumper van de body te voorzien van een mooi naatloos design ;).

gr Sander.

tamiyalotuseuropa011.jpg

tamiyalotuseuropa012.jpg

tamiyalotuseuropa013.jpg

tamiyalotuseuropa014.jpg

tamiyalotuseuropa015.jpg

tamiyalotuseuropa016.jpg

tamiyalotuseuropa017.jpg

tamiyalotuseuropa018.jpg

Leuk om te zien deze oude glorie en dat doet nostalgische gevoelens boven komen.

Zelf heb ik in een grijs verleden vele jaren een Lotus Europa S2 gehad, die tegenwoordig nog steeds in het bezit is van een vriend van mij. Dit was nog de versie met de Renault 16 motor, die door Lotus was opgefokt tot zo'n 80 pk. Erg verschrikkelijk hard ging het dus niet (top 180 km/u), maar het zag er flitsend uit. Een echte salonracer dus. Je kuipstoeltje zat slechts met een dun laagje polyester en een isolatielaag van zo'n 3 cm gescheiden van de motor, dus je hoorde alle pk's luid en duidelijk. Je lag trouwens ook bijna op straat (bodemvrijheid van zo'n 12 cm en de zitting van je stoeltje lag direkt op de bodem. Je had dus altijd wel een intense sensatie van snelheid en een politieagent noemde het dan ook een keer meesmuilend een opgevoerde skelter. Nieuw kostte-ie in 1972 iets meer dan 18000 gulden (ook al was ik toendertijd leraar én vrijgezel, zo veel geld had ik niet, dus de mijne was een 2e handsje), het gewicht was zo'n 550 kg en de hoogte bedroeg precies 107 cm. Je moest een speciale techniek ontwikkelen om in- en uit te stappen. Vooral het uitstappen was een hele kunst.

De opvolger van de S2 was de TwinCam, die was uitgerust met de Lotus TwinCam motor, waarvan het vermogen beperkt werd gehouden tot een goede 100 pk omdat de versnellingsbak niet meer kon hebben. Bij deze versie werd de body met 2,5 cm verhoogd en de lijn vanaf het dak naar achteren liep niet meer rechtdoor, maar kreeg een kleine verlaging. Mogelijk, dat je daardoor in je circa 10 cm hoge achterruitje opeens wél wat kon zien.

De bouwdoos is de laatste versie, de Special. Ook deze had de TwinCam motor, maar kreeg een andere versnellingsbak, zodat het aantal pk's naar 120 kon worden gebracht. Uiteindelijk is de fabricage in (ik dacht) 1974 gestopt omdat de benodigde aanpassingen om 'm goedgekeurd te krijgen voor de Amerikaans markt niet haalbaar bleken. In het totaal zijn er zo'n 9000 Lotus Europa's geproduceerd.

Het valt me nu op dat veel (alle?) Lotus auto's beginnen met de letter E, Lotus Europa, Elise, Elan, Esprit, Elite enz.

Het valt me nu op dat veel (alle?) Lotus auto's beginnen met de letter E, Lotus Europa, Elise, Elan, Esprit, Elite enz.

@Robbie, Niet alle beginnen hiermee.
De Lotus (Super) Seven, Lotus Cortina, Talbot Lotus en de Lotus Omega (die heb ik zelf).

.

leuk verhaal, wat een bouwdoosje je weer in je verleden doet graven he ;).

de body is gespoten en ben met de lichten en bumpers bezig.
dus dit project is best snel gegaan:rolleyes:.

ik vind de oude auto's ook veel mooier dan van tegenwoordig.
over zoon oudje is echt nagedacht hoe de auto eruit moet zien.
dat zie je gewoon hoe de auto eruit ziet.
maar dan wel de echt bekende oudjes.
fotos van de body volgen nog.

maar het nieuwe project zit al in mijn gedachten.
de Lola T70 mk.III. nr26 schaal 1/12 van tamiya :p.
6175595678_5c1862c9a3.jpg

gr Sander.

@Robbie, Niet alle beginnen hiermee.
De Lotus (Super) Seven, Lotus Cortina, Talbot Lotus en de Lotus Omega (die heb ik zelf).

.

Okay, ze beginnen dus niet allemaal met de letter E.
Wel grappig, zo heeft Opel weer veel modellen die eindigen op een A, Opel Escona, Manta, Astra, Calibra, Insignia, Vectra.

Back