Tamiya M-03 Tamiyacup (BE)

Hallo iedereen!

Ik ben reeds trotse eigenaar van een Tamiya M-03 chassis met Mini Cooper body. Graag zou ik met deze wagen binnenkort willen meerijden in de Mini klasse bij de Belgische Tamiyacup maar heb geen idee wat ik best kan vervangen om de wagen sneller/beter handelbaar te maken.

De wagen heeft in de handen van iemand anders (die na een crash in de kwalificaties zelf geen rijklare wagen meer had) de finales gereden vorige zondag in de 1e manche van de Tamiyacup in België (na enkele aanpassingen : andere body, regelaar, ontvanger, servo en banden). Wat opviel was het grote verschil in snelheid en handeling. De snelheid is deels te verklaren omdat de andere piloten met een Carson Cupmachine rondreden. Zelf heb ik er natuurlijk ook al mee rondgereden bij de lokale club en ben vooral op het dak terecht gekomen door griprollen/top heavy(?).

De wagen is gebouwd volgens de handleiding en is voorzien van kogellagers, Tamiya TEU101BK regelaar (niet op foto) en standaard analoge servo.

In het kort: Wat te vervangen om competitief mee te rijden in de mini klasse van de Belgische Tamiyacup?

En natuurlijk enkele foto's :
full

full

Dank bij voorbaat :-D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken de Belgische regels niet, maar een setje 50746 dempers en een aantal verschillende veertjes kan al een heleboel doen. Carson Cup Machine erin, en rijden maar. Let op, de 101BK heeft geen ingebouwde BEC, dus een UBEC tussen regelaar en ontvanger is gewenst. Of je koopt een 105BK, die heeft wel een ingebouwde BEC schakeling.
Verder weet ik niet wat voor accu's je nu hebt, maar LiPo's zijn sneller (geven hoger voltage en wegen minder) dan de MiMH packs die meestal in deze auto's zitten. Wel heb je dan een 'stick-pack' nodig, eentje die net zulke rondingen heeft als een NiMH pack.

Succes,

Hugo

ook met een Stick-pack Lipo zal je nog wat aanpassingen aan het chassis meoet doen ander gaat het niet passen helaas :(

maar ook de juiste bandjes waarbij er soms voor ten opzichte van achter een andere hardheid word gebruikt

De griprollen kun je voorkomen door de zijkant van de banden in te smeren met seconden lijm zodat die hard word, dit zal je heel veel schelen.

Alvast bedankt voor de reactie's en informatie.

De Belgische regels omtrent de mini klasse:
Code:
Chassis
M01,M02, M03, M04, M05, M06

Gewicht
vrij

Motor
Carson Cupmachine

Banden
Tamiya M-reeks 60D of 55D*

Batterij
6 Cellen, 7,2V, Sub C 
LiPo 7,4V hardcase

Regelaar
Vrij

Hop-ups
Alle Tamiya Hop-ups voor M-chassis

Body
Tamiya M-Chassis Body’s

Vering
Tamiya dempers en vering
Let op, de 101BK heeft geen ingebouwde BEC
Ben vrij zeker van van wel hoor HugoW, in mijn TT01 stock wagen rijd ik ook met een 101BK. Wel heeft deze een extra kanaal nodig op de ontvangen omdat de BEC via een extra kabel wordt aangeboden.

407810d1232322871-tamiya-teu-101bk-electronic-speed-controller-teu101bk.jpg

ook met een Stick-pack Lipo zal je nog wat aanpassingen aan het chassis meoet doen ander gaat het niet passen helaas
Zijn kleine aanpassingen aan het chassis legaal? Ook heb ik gemerkt als ik met gewone stickpacks rijd, de kabels die uit het pack komen de body schuin duwen wat ervoor zorgt dat de body aan de andere kant gaat aanslepen. Dus indien mogelijk zou ik graag met gewone Lipo's rijden.

de 101BK heeft een ingebouwde stroomvoorziening, maar geen BEC.
BEC is een 5/6volt stroomvoorziening.
de 101BK geeft het batterij voltage door. dus zou je een ontvanger die 7,4 volt aankan en een HV servo moeten gebruiken.

Bedankt voor deze rechtzetting! Was ervan overtuigd dat deze 5V BEC was, gelukkig nog geen ontvanger of servo kapot gegaan.

Ik heb vroeger ook met een TEU-101BK regelaar gereden en toen was er nog geen sprake van HV servo's, toch niet bij mijn weten.
Heb toen met een Futaba S9550 servo gereden zonder ook maar enig probleem te hebben.
ik dacht trouwens dat een HV servo een minimum voltage van 6V nodig heeft ipv 4,8V bij een gewone servo, maar zeker ben ik daar niet van.
Volgens mij gaat een BEC systeem de stroom naar de ontvanger voorzien via de 3-delige draad (zwart,rood&wit) ipv een extra bijkomende 2-delige draad (zwart&rode) zoals bij de TEU-101BK regelaar.
Uw regelaar kan dus perfect dienen om met de mini te kunnen rijden, al kan het zijn dat de carson cup motor iets teveel kracht vraagt van je regelaar maar daar ben ik niet zeker van omdat ik deze combinatie nooit heb gereden.

De 101 doet het perfect met de Cup Machine, heel vorig seizoen mee gereden in de Top Stock. Zit nu in mijn M-06 Cup auto. Een Ubec is wel wenselijk, zie hier:
brushed-esc-accelereerd-niet
Nou is dat alleen mijn ervaring, met Sanwa ontvanger en HV servo, maar wel iets om bedacht op te zijn.

Vroeger met NiCAD en NiMH cellen was het rijden zonder BEC minder probleem, maar een volle LiPo is wel 8,4V, da's best veel.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back