Tamiya MAN TGX Zwaartransport trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Mark300, 24 mrt 2019.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Goedenmorgen allemaal,

    Een paar jaar niets aan modelbouw gedaan, veel bezig geweest met 1:1 voertuigen. Vorig jaar alles verkocht en weer een modelbouw kitje aangeschafd.
    Begonnen met een 6x4 kit van Tamiya, want ik wilde graag een zwaartransporttrekker.
    Gezien Tamiya zijn chassis voor de 3 assers veel te lang maakt, is het een goede basis voor wat ik graag wil.

    [​IMG]
    Weinig spannends aan, wel gelijk de stuurstang aan de goede kant geplaatst en uiteraard kogellagers.


    [​IMG]
    Eerst maar eens een beetje passen. Een paar jaar geleden al een zwaartransporttoren gemaakt voor mijn 8x4 toen. Besloten om die voor de MAN te gebruiken.

    [​IMG]
    Had nog een Servonaut underfloor motor liggen in de la. Wat gezocht in de rommelbakjes en een mooi kort aandrijfasje gevonden en op de juiste afstand de motor bevestigd.


    [​IMG]
    Ben er best tevreden mee. In feite allemaal redelijk standaard maar zorgt er wel weer voor dat de zin in de hobby helemaal terugkomt :D

    [​IMG]

    Toen de elektronika ingebouwd. Bij de Servonaut motor had ik toen ook een regelaar gekocht, de E20.
    Een Beier USM RC2 had ik ook nog liggen, dus de duurste componenten had ik allemaal nog :goal

    Uiteraard moest er verlichting in. Tegenwoordig heb je zoveel mooie en betaalbare oplossingen daarvoor dat ik de moeite bespaard heb om zelf wat te fabrieken.
    [​IMG]
    Uitgekomen bij Servonaut printjes voor de verlichting. Past perfect, heel mooi lichtbeeld met de glaasje in de koplampen en ruim genoeg lengte aan de soepele kabels.

    [​IMG]
    Alle kabels op lengte gemaakt. Ik merk goed aan mijzelf hoe ik daar tegenwoordig meer geduld voor heb dan een jaar of 8 geleden.



    Vlak nadat ik de elektronika werkend had kwamen de neefjes van mijn vriendin logeren.
    30kg "lading" was geen enkel probleem voor de Servonaut motor.

    [​IMG]
    Toen kreeg ik mijn ogen op het mooie spul van Lesu.
    Het moest een zwaar transporttrekker worden, en in mijn visie hoort daar een mooie vangmuil op.
    Dit is in mijn ogen de mooiste vangmuil in de modelbouw, gekregen van Wil een paar jaar geleden.:worship:

    [​IMG]
    Tussendoor van Carson een andere bumper op de flatbed trailer geschroefd. Ik sta er versteld van wat er tegenwoordig allemaal verkrijgbaar is tegenover een jaar of 6 geleden.

    Toen was het tijd voor een kleurtje. De bedoeling was het spuiten in de kleuren van mijn toenmalige werkgever maar door omstandigheden kreeg ik daar gemengde gevoelens over dus opzoek naar iets anders.

    Tijdens het schoonmaken van mijn bedrijfsvoertuig sprak die kleur mij ook wel aan. Dus het ralnummer achterhaald, verf gekocht en Richard zo gek gekregen om voor mij de cabine te willen spuiten :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    Toen weer op het gemakje begonnen met monteren. Het vertekend heel erg op foto maar wat vind ik de kleur gaaf staan op het model.

    [​IMG]
    Kleine dingetjes als een raam wat half open staat vind ik erg leuk.

    [​IMG]
    Wat een gepiel die kleine stickers op het dashboard. Geen klusje om te doen met een flesje bier op de hobbytafel.

    [​IMG]
    Het einde komt in zicht. Nog wat kleine dingetjes aan rommelen en zorgen voor de bedrijfslogos maar dat komt na Dortmund.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De trailer moet ook nog wat aan gebeuren.Sowieso nog spatborden erop, wil hem schuivend en gestuurd hebben en in kleur uiteraard.

    Het is geen vrachtwagen geworden met veel zelfbouw eraan of een exacte replica. Ik heb nu weer iets om te rijden en kan ik met de tijd rustig onderdelen verzamelen voor de 8x4 want dat vind ik stiekem toch de mooiste configuratie die er is.

    Ik had graag nog een interieur erin verder in willen prielen, maar over 2 weken moet er gereden worden maar het is momenteel enorm druk op de zaak dus ik ga mezelf niet haasten.

    Voor nu enorm tevreden, over minder dan 2 weken rijden op Intermodellbau dus heb de deadline goed gehaald:beer:
     
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Tsja,een virus kan lang sluimeren maar dan ineens duikt het toch weer op. Onweerstaanbaar en voor dat je het weet ben je weer volop in de running. En hoe!!!
    Het is een prachtig (en voor mij) een bijzonder mooi model geworden. Heel veel plezier ermee in Dordtmund.

    Mvg.Opa Wil
     
    Mark300, trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Hee Mark. Weer uit de modelbouw as herrezen. Goed om je weer te zien :):)
     
  4. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    heb mooie foto's gezien uit Dortmund. Was een mooie bouwplaats.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mark,

    Welkom terug op het MBF Truckersforum.
    Leuk om e weer terug te zien.
    Als je eenmaal met het Truckvirus bent besmet, komt het virus altijd weer terug !

    Mooie combinatie geworden.
    SMILEY APPLAUS.gif SMILEY APPLAUS.gif

    Nu nog een de naam op de cabine van je nieuwe werkgever ! (de kleur is volgens mij redelijk goed)
    M.J. Van Riel Kraanverhuurbedrijf.
    SMILEY OKAY - kopie.png SMILEY OKAY - kopie.png
     
  6. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Bedankt voor de reacties heren!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een paar schitterende dagen gehad op Intermodellbau. Tussendoor eventjes een proefrondje gedaan bij de baan van TMC Berlin en reed goed. Ben er erg blij mij.

    @piet,
    Ja klopt. In de kleuren van Van Riel. Moet nog opzoek naar stickers voor erop maar rustig aan. Nu eerst eventjes tijd aan andere dingen spenderen dan aan modelbouw :)
     
    arm1948, hobbyvanrobbie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Druk bezig met de Robbe 2bed4 semi van mijn vader rijdend maken.

    Me pa had hem al mechanisch koppelbaar gemaakt, maar nog niet de tijd gehad om het elektrisch netjes te krijgen.

    Dus flink aan het knippen en solderen geweest.
    Ook gelijk een USM-RC-2-IR ingeknutseld. Was zelf niet overtuigd van dit stukje elektra maar de opties zijn wel ruimer dan met een stekker de verlichting, plus veel minder bedrading in je truck nodig.

    [​IMG]
    Zo ziet de onderkant er nu uit zonder het bed ertussen. Stuk makkelijker rommelen op de tafel. Met trekker ervoor zit ik op de 188cm.

    [​IMG]
    Op deze manier is rommelen eraan natuurlijk lastig.

    [​IMG]
    Achterverlichting erop

    [​IMG]
    Thuis niet de ruimte ervoor om te testen, dus met het hele zooitje onder de arm naar de zaak.
    Ik ben al ver, er zitten stuurprintjes onder van Marten.

    Marten is altijd bereikbaar voor lastige (en de minder lastige) vragen.
    Het sturen werkt al behoorlijk goed. De voorste 2 assen geven nog wat problemen maar binnenkort nog eventjes mee stoeien en dan moet het ver goed zijn.

    Ik had gehoopt deze voor Hobma rijdend te hebben, maar ik heb geen behoefte om iets te haasten.
     
    Ro-tje, Catwoman, Marker en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Mark,

    Dat ziet er goed uit ! SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg

    Ik krijg concurrentie zie ik. Smiley Tanden laten zien Klein.jpg
     
    Mark300 en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Oneerlijke concurrentie dan. Ik ben de tachograaf vergeten hoor:banana:
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina