Tamiya MFC Module vraag cq probleempje

Hoi,

binnen onze vereniging zijn wij vandaag op iets merkwaardigs gestoten en ik wou dat wel eens navragen of het standaard is.

We hebben met 5 man bijna tegelijk de MFCU ( 56511 ) gekocht en ingebouwd. Toen we vandaag een rijdag hadden waren we met zijn 3en aan het rijden en ik vond me truck al een tijdje erg langzaam, niet dat ik de race snelheid zo goed vind.
Tijdens het rijden wisselen en we wel eens opleggers uit en aangezien ik die nog niet heb werd er dus een aangehangen om weer eens te rijden en wat blijkt: zodra er een oplegger aanhangt loopt de truck opeen als vanouds, is de oplegger weg loopt die weer langzaam.

Nu weet ik dat de unit daar rekening mee houdt, of de oplegger wel of niet eraan hangt, maar mij lijkt het toch logischer om bij geen oplegger een hogere snelheid te hebben en als er wel een oplegger aanhangt dat dan de snelheid laag is.

Dus na het rijden de koppelplaat eraf gehaald, de schakelaar eens bekeken en ja dat moet dus makkelijk kunnen, kwestie van de groene draad aan de vrije pool solderen en de schakeling zou dan wel goed om moeten werken. Helaas bleek dat te snel gedacht want de arm van de mircoschakelaar werd al bediend tijdens het inbouwen van de schakelaar. Toen de arm van de schakelaar ingekort, maar ja dat is niet erg makkelijk om die op de juiste lengte te krijgen en hem uiteindelijk met behulp van een messing draad van 1 mm goed gekregen.

Nu werkt het wel naar mijn tevredenheid en volgens mij ook logischer. Ik heb wel nog de snelheid begrensd met behulp van een mixerprogamma om zo een realistisch rijbeeld te krijgen en toch de mogelijkheid om snel te kunnen omschakelen naar full speed.

Mijn vraag is of meer mensen hier last van hebben of dat we verkeerd denken en is de Tamiya keuze wel logisch ?

André

Ehm, je gas beter onder controle houden?! Hij voert juist meer vermogen naar je motor, omdat er gewicht achter hangt. Als je met een kleine auto rijdt, merk je zodra er meer mensen in gaan zitten, dat ie moeilijker optrekt, door het gewicht. Ze proberen juist bij het lage gewicht het vermogen te smoren, zodat het geen race auto wordt...

Hoi,

dat is natuurlijk een oplossing maar niet die wat ik logisch zou vinden en zeker niet wat er mogelijk is met de bestaande module. En ik neem aan dat het zeker niet de bedoeling is dat hij met een oplegger erachter wel een racetruck wordt?

Ik weet niet of je weet dat een truck met oplegger een behoorlijke last moet trekken en daar toch echt een stuk langzamer van wordt. Een truck zonder oplegger kan jou bij de stoplichtsprint best wel eens wegrijden want dan mogen al die pk's vrij losrennen en dat zijn er behoorlijk veel.

Voor onze modellen geldt eigenlijk een heel andere regel: wij laden de opleggers niet tot aan het maximaal toegestane schaalgewicht ( wat dat dan ook wezen mag ), maar eigenlijk altijd leeg rijden en dat je dan de snelheid terug brengt om een natuurgetrouw rijbeeld te krijgen kan ik wel begrijpen maar niet dat de truck dan opeens twee keer zo snel wordt, dat gaat er bij mij niet in want in de werkelijkheid gebeurd dit ook niet.

Ik merk het zelf met de sleepboten, hang er een grote last aan en de snelheid zakt echt heel ver terug maar dat is ook normaal. Als ik zelf in een roeiboot achter de Smit Siberie hangt dan merk ik dat heus wel in snelheid zakt maar de trekkracht blijft wel net zo groot.

In de door mij aangepaste versie doe ik via een mixer de snelheid zonder oplegger een 50 % reduceren om een natuurgetrouwer beeld te krijgen en zo een veel betere regeling te krijgen.

Waar het mij om gaat is of iedere MFC dit "probleem" heeft en of meer mensen het idee hebben dat dit niet echt logisch is, want het is wel vreemd dat 3 mensen tegelijk zoiets hadden van: Dit klopt gewoon weg niet en dat bij alle 3 de truck het zelfde verschijnsel optrad.

André

Laatst bewerkt:
In dat geval mot je de schakelaar er tussenuit halen en een brug op je MFC zetten. Dan heb je altijd je volle vermogen...

Kijk hier eens, gaat om hetzelfde probleem !

Persoonlijk ben ik al niet zo'n voorstander van de MFU, i.v.m. eventuele upgrades die je wildt toevoegen betreft licht.
Plus de bediening vind ik niet echt ideaal werken...
Vind het ook prettiger om direkt de controle te hebben over een schakeling en dus niet dat je eerst "het één en ander" moet uitvoeren en dan pas iets aan of uit te kunnen schakelen.
Maargoed, das mijn persoonlijke mening uiteraard ;)

Zelf heb ik de motor vervangen voor een zwaardere motor en die ook een lager toerental heeft.
Dit bevalt mij zeer goed...
Dit is de motor die ik erin geplaatst heb.

In jouw geval zal ik de schakelaar overbruggen, zodat je altijd full-power hebt...
En dan inderdaad via de zender zelf kunt bepalen wat je prettig vindt :)

Succes verder...

Hoi Marten,

zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd meer van deze unit wat betreft de bediening, voor die prijs kan het beter en makkelijker denk ik. Voor de rest vind ik hem wel goed werken.

Momenteel ben ik wel tevreden over de oplossing die ik gebruik, dus schakelaar omgebouwd en een mix programma op de snelheidsregeling maar ik vind dat dus een rare oplossing.

Misschien ben ik wel te verwend omdat ik in mijn scheepsmodellen de schakelingen zelf maak zoals ik ze wil hebben.

André

Hoi André,

Inderdaad wat je zegt, ze zijn erg kostbaar qua aanschaf...

Op dit moment ben ik bezig, om men eigen electronica-basisplan op te zetten...
Ik wil graag alles op één print gaan maken, betreft het licht en deels geluid.
Hier zie je deels de voorderingen ervan.

Dit zal de basis gaan worden voor al mijn trucks die ik heb...
Plus het idee erbij, dat ik het snel kan wisselen per truck.
En daardoor niet voor elke truck alles hoef aan te schaffen ;)
This al kostbaar genoeg...

Hoi Marten,

kijk ook eens bij MM Modellbau - Plettenberg en dan de electronic / verlichting. Zij hebben daar meerdere oplossingen die mij wel aanspreken en de prijs is ook een stuk lager dan hier in nederland voor de MFC betaald wordt

André

Hoi,

Ieder z'n eigen mening,maar ik ben dik tevreden met deze unit in combinatie met de standaard 540 motor en extra vertraging(2.25:1)die aan de uitgaande as van de gangwisselaar zit.
Hierdoor is het geluid realistisch in verhouding met de snelheid en het schakelen(bij de truck puller motor kon ik niet schakelen tijdens het rijden ivm de weerstand van de motor-is wel weer op te lossen door het schakelpatroon aan te passen-en bij het optrekken veel gas voordat er eindelijk beweging in komt)

Succes,

Jan

Hoi Marten,

kijk ook eens bij MM Modellbau - Plettenberg en dan de electronic / verlichting. Zij hebben daar meerdere oplossingen die mij wel aanspreken en de prijs is ook een stuk lager dan hier in nederland voor de MFC betaald wordt

André

Hoi André,

Nog bedankt voor de link, deze had ik nog niet in mijn favorieten staan ;)

Op dit moment ben ik zover met mijn electronica-project dat ik dit ga gebruiken.
Het zal ook voordeliger zijn, dan die modules op die site...
En uiteraard veel leerzamer ;)

Back