tamiya mk1 tg10 nieuwe motor

ik wil een nieuwe motor kopen voor mij tg10.
alleen ik vraag me nu af welke motor ik moet kopen en kan kopen.
en hij moet natuurlijk een beetje meer kracht hebben.
ik heb er al een tweeversnellingsbak in en kogellagers.
ik wil er niet te veel aan uitgeven.
maar ik wil wel een fatsoenlijke motor waar ik lang lol van heb.

voor een goede motor kun je kijken naar een OS 12CVRX, 1.2pk en 36.000tpm of een 15cvrx met net een beetje meer vermogen.

Zelf heb ik een motor van CEN in bestelling staan, deze past zo in een TG10 en heeft verder geen aanpassing van de krukas nodig, wat bij andere motoren soms wel is (iets te lang), en het vermogen komt haast overeen met de OS motoren.

Betrouwbare motoren die lang meegaan zijn doorgaans volgens het ABC principe, de materialen voor cilinder/zuiger zijn dan veel slijtvaster dan de standaard ABN die in veel TG10's zit.

Als je een nieuwe motor koopt, is het ook nuttig om een goede uitlaat erbij te nemen (als je die nog niet hebt) dat scheelt ook enorm.

ik heb zelf een team magic uitlaat, een set inclusief bocht van de motor af, omdat die anders heel moelijk aan zijn te komen, en die van tamiya echt duur zijn
deze uitlaatset kost zo'n 70 euro en is een heel nuttige inverstering omdat dat standaard ding van tamiya niks voorsteld

Dit is de uitlaat

uitlaattma.jpg

Bij pkracing, TMA101636A
Team Magic 1/10 Tamiya TG10Tuned Pipe set
Complete snelle uitlaat voor Tamiya TG10
€ 70,25

Leveren ook de bocht die je zoal nodig hebt voor een tg10
uitlaattmabocht.jpg

TMA101636
Team Magic 1/10 Tamiya TG10 Manifold ( uitlaatbocht )
Uitlaat bocht voor Tamiya TG10
€ 27,20

winkels die zijn aangesloten bij merit racing (www.meritracing.nl) kunnen waarschijnlijk deze uitlaat leveren (winkels die hpi voeren krijgen dat meestal bij merit)

kan ik die uitlaat ook gewoon eerst op de standaart motor zetten?
zodat ik later een nieuwe motor kan kopen

de meest voorkomende vraag ga ik nu stellen hoe hard loopt de tg10 dan ongeveer ik heb al tweeversnellingsbak en compleet gekogellagerd.
ik heb het gevoel dat hij nu maar 55 gaat iets te langzaam.

past deze in mijn tg10: HPI15101

schijnt er wel op te kunnen, alleen moet je de versie nemen met het vliegwiel erbij (speciaal voor de tg10): HPI15101V

de snelheid met een getunede uitlaat scheelt wel, maar je merkt het vooral in trekkracht.

Met een andere, snellere motor moet de snelheid toch een flink stuk omhooggaan, alleen de 80 a 90 km/u die pkracing zegt zal denk ik niet gaan.

ik schat een 75km/u met snellere motor

maar bij die versie met vliegwiel staat het volgende:

Deze motor past zondermeer in een HPI die nog van een oude motor is voorzien, maar kan ook heel goed in b.v. een Mugen MSX-3 en in sommige andere auto's gemonteerd worden (is niet zomaar in een Tamiya te bouwen, moet er veel veranderd worden), alleen past o.a. het oude vliegwiel en koppelings opnemer dan niet meer.

er staat dat hij niet zomaar in een tamiya past is dat waar opf kan hij er zo in

hmm ik dacht dat er eerst op stond dat die set voor een tg10 was...
dan is het lastig.
ik ben nog aan het uitzoeken waarom een hpi motor niet op een tamiya zou passen

Een HELE late reactie, maar past een LRP Z.18s op een tamiya tg10?

Ja klopt, maar er zijn tegenwoordig niet zoveel discussies Over een tg10

Back