Tamiya Neo Falcon met probleem

Hallo Allemaal,

Voor mijn zoontje (en beetje mijzelf) onze eerste r/c electro auto gekocht.
Het betreft een tamiya neo falcon met een jaguar 8303 am 40mhz afstandsbediening.
Nu heeft mijn zoontje de afgelopen 2 dagen al een paar keer gereden met deze set.(eigenlijk te snel voor hem maar hij vindt het geweldig)
Nu heeft hij vanmiddag nog gereden met de auto maar toen hij voor het eerst over het gras reed stopte de auto.
Als ik hem nu aanzet hoor ik een hoge piep toon maar reageert de auto nergens meer op.
Echter als ik nu de stekker los haal van het kastje(ace r/c tr203a am receiver 40 mhz) waarvan de kabeltjes naar t "stuurgedeelte" gaat rijdt de auto wel weer, kan dan kan hij dus alleen niet sturen?Ik haal dan dus het kabeltje uit de receiver van wat naar het stuurgedeelte gaat.
Wat kan het geval zijn?
Wij zijn nog leken op het gebied van r/c electro auto's dus alle hulp is welkom!!

Bedankt alvast!!

Lijkt erop dat de servo stuk is.
Nat gras? want dan durft er al eens iets in de servo kruipen en dat zorgt dan voor kortsluiting e.d.
Je kan eventueel de servo aansluiting op het kanaal waar de regelaar normaal opzit om met de gashendel te 'sturen' als dat ook niet lukt is het vrijwel zeker de servo, lukt het wel zit er misschien vocht in de ontvanger.

Lijkt erop dat de servo stuk is.
Nat gras? want dan durft er al eens iets in de servo kruipen en dat zorgt dan voor kortsluiting e.d.
Je kan eventueel de servo aansluiting op het kanaal waar de regelaar normaal opzit om met de gashendel te 'sturen' als dat ook niet lukt is het vrijwel zeker de servo, lukt het wel zit er misschien vocht in de ontvanger.

Bedankt Skiep,

Ga het meteen proberen, ontbijt moet maar even wachten.

Zo net geprobeert.
Met de gashendel sturen lukt niet als ik de servo op het regelaarkanaal zet.
Als ik de stekker op het regelaarkanaal zet draait mijn stuurservo wel eventjes en dan gaat hij weer piepen en doet niets meer.
Is de servo nu kapot of kan/moet deze misschien gekalibreert/ingeleerd worden omdat hij na aansluiten dus wel eventjes beweegt en dan pas gaat piepen.
Ik hoop natuurlijk het laatste! ;)

Bedankt alvast.

Groeten Geert.

p.s. mocht de servo kapot zijn waar kan ik deze het beste aanschaffen en waar vind ik een compatible-lijst welke allemaal passen in deze set.

Hoe kan ik eigenlijk de Receiver uitsluiten want daar zou het probleem ook nog in kunnen zitten?

En overal lees ik dat zo'n servo ongeveer 5Volt aankan.
Als ik bij mij meet dan staat er bij mij 8,5Volt op.(de accu geeft 10,5Volt aan)

Ik denk namelijk dat het ook nog aan de receiver kan liggen omdat zodra ik de servo aansluit deze meteen gaat draaien. Als ik de servo opengeschroefd aansluit en deze dus geen eindaanslag heeft blijft deze doordraaien. die piep komt erin zodra de servo zijn aanslag heeft bereikt.
Dus omdat de servo continue aangestuurd wordt heb ik zelf het idee dat misschien de receiver het probleem is.

Wie kan hier evt. antwoordt op geven.

Bedankt alvast!!

EDIT:

Zo, na nog meer gegoogeld e.d. te hebben ben ik erachter dat er in ieder geval een 7,2 Volts accu in moet zitten.
Nu zit er een hoger voltage in.
Kan dat ook het probleem veroozaakt hebben?

Hopelijk kan ik wat antwoorden krijgen op mijn vragen.

Bedankt!

EDIT 2:

Na al mijn gegoogle heb ik ook gevonden dat dit een offroad auto is?
Kan iemand evt. deze post/topic verplaatsen?

thx.

Laatst bewerkt:
Nou, vandaag de stuurservo's binnen gekregen.
Meteen gemonteerd maar nog steeds hetzelfde probleem.:confused:
Nu denk ik dat het dus toch in de ontvanger zit.
Deze zit er nu in:

check : Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

Weet iemand of ik deze ontvanger gewoon kan vervangen voor een andere 40 mhz. ontvanger of gaat dat niet werken?

graag hoor ik zo snel mogelijk iets van jullie zodat mijn zoon eindelijk met zijn cadeau kan gaan spelen!!

Bedankt alvast!!

Met welke snelheidsregelaar rijdt u? Als u met een tamiya regelaar rijdt is de kans groot dat u een externe BEC nodig heeft. Die regelt de spanning terug naar 5 of 6 volt. Ontvangers en servo's vinden 7,4 volt niet fijn.
En als ik lees dat u al 8,5 volt heeft gemeten denk ik dat de servo daardoor overleden is. En aangezien u ook de tweede servo erop heeft gezet met waarschijnlijk ook te hoog voltage is de kans daar dat ook die overleden is. Anders is misschien de ontvanger overleden aan het te hoge voltage.

Ik lees net dat u de auto nog niet zo lang heeft. Waarom niet even met de auto terug gaan naar de winkel. Daar zien ze vast zo wat er mee is.

Klinkt erg 2de hands... Ja, er zijn andere ontvangers, maar denk niet dat daar de oorzaak zit. Denk ook dat Snor het bij het rechte eind heeft... Volgens mij ontbreekt de bec...

Komop jongens een bec is van vroeger..
Ookal gaat het fabeltje hier ergens in de ronde dat de electronice regelaar van tamiya een bec nodig heeft.. Dat is niet zo..
Verder kan ik je zo niet helpen helaas..
Wil aleen zorgen dat je niet op het verkeerde been word gezet.:)
Zal toch eens kijken als er iemand je kan helpen door ff een andere zenderset aan te sluiten..
Is er niks aan instelingen op de zender per ongeluk omgezet.
Hoop dat je t snel vind iigv

:offtopic:
@Marcel, doe je huiswerk! Dit is beslist geen fabel. Het is niet voor niets dat in de handleiding van de regelaar, zoals de TEU-104BK specifiek wordt gewaarschuwd altijd een ontvanger met BEC te gebruiken. Ik gebruik de laatste tijd in de stockauto's van Tamiya de originele regelaars, omdat de reglementen dat voorschrijven. Tamiya regelaars geven de volle accuspanning op de uitgang. In het verleden zaten vooral bij de eenvoudige ontvangers een geïntegreerde BEC, huidige ontvangers kunnen een veel hogere spanning aan en ook de regelaars hebben geen moeite met hoge spanningen. Echter de normale servo's kunnen niet een hoge spanning verdragen, of je moet speciale HV servo's aanschaffen. Juist nu breng je grote verwarring door jouw uitspraak, duidelijk niet op ervaring berust. Niet doen!! ;)

Mijn BEC ervaring:
Voor dochterlief de Fighterbuggie klaargemaakt, Acoms 2,4GHz setje erin en ik had nog een Futaba S9151 liggen (servo 3x duurder dan het chassis, ach ja :p) Werkt prima, vond alleen de servo al erg snel. Gelukkig is alles goed gegaan, want ik werd ook op de BEC gewezen. Dus maar eens controleren/meten wat de uitgaande spanning richting servo was: de volle rijaccu spanning, 8,4V! Eens kijken wat de specs zijn van een S9151: max 4,8 volt :eek: Nu losse BEC ertussen, servo draait gelukkig nog steeds, maar op normale snelheid.
Conclussie: een goede kwaliteit servo overleeft deze blunder wel. Maar als een goedkoper servo op een te hoge spanning zwaar belast wordt, gaat het fout.
:ontopic:

De TS heeft nog niet eens gereageerd, we weten nog niet eens welke regelaar en of er al een BEC tussenzit. Dus laten we eerst dat af wachten voor we verder advies geven.

Laatst bewerkt:
Geen ervaring he?
Ik heb 3 x een 1000 ronden race gereden waarvan 2 gewonnen en een meeruren race meegedaan.
Ik heb geholpen bij een indoorhal met het verhuren van rc autotjes
En alle kits en rtr autos ooit klaargemaakt.
Met div servos en zendersets. Icm de tamiya regelaar nooit problemen gehad.
Het is simpelweg niet nodig!
Wat dacht je. Dat tamiya in de rtr kits er een high voltage servo bij stopt..:(
Denk ik wel ervaring heb met een paar honderd van die kits in de afgelopen jaren..
Pff geen geen ervaring..
Zijn er.uberhaupt nog wel ontvangers die de voltage niet afregelen..meet eens wat er uit de ontvanger komt en niet uit de regelaar.

Geen ervaring he?
Ik heb 3 x een 1000 ronden race gereden waarvan 2 gewonnen en een meeruren race meegedaan.
Ik heb geholpen bij een indoorhal met het verhuren van rc autotjes
En alle kits en rtr autos ooit klaargemaakt.
Met div servos en zendersets. Icm de tamiya regelaar nooit problemen gehad.
Het is simpelweg niet nodig!
Wat dacht je. Dat tamiya in de rtr kits er een high voltage servo bij stopt..:(
Denk ik wel ervaring heb met een paar honderd van die kits in de afgelopen jaren..
Pff geen geen ervaring..
Zijn er.uberhaupt nog wel ontvangers die de voltage niet afregelen..meet eens wat er uit de ontvanger komt en niet uit de regelaar.

Dus jij zegt dat Tamiya zelf het fabeltje in de wereld helpt?

Kijk op de de print van een willekeurige ontvanger en je ziet dan dat de plus en de min op het hele rijtje doorverbonden zijn, mits er een BEC in zit. En ja, ik heb op de servoaansluiting gemeten, volle Lipo geeft daar 8,4 volt.
Ik wijs je alleen op het gevaar van jouw opmerking. Ik heb het al ondervonden, Tamiya waarschuwt zelf op de site en in de handleiding. Pas de TEU-105 en 106 hebben een BEC gekregen. Ik bedoel niet jouw rijcapaciteiten, daar ben ik van overtuigd. Ook niet jouw vakkennis, maar wel jouw ervaring met het BEC probleem in de TEU-101 tot 104.
De meeste 27MHz ontvangers hebben een BEC, de meeste electronische regelaars hebben ook een BEC, het is alleen verbazend waarom Tamiya het weggelaten heeft, is ook nergens voor nodig. En ja, in de RTR kitjes worden nog steeds 27MHz setjes geleverd met BEC op de ontvanger. Pas als je een andere zender toepast gaat het fout...

Laatst bewerkt:
Toch even een kleine correctie: Tamiya geeft niet duidelijk in de handleiding aan dat een BEC noodzakelijk is, staat bij de TEU-104BK ergens in de beginregels. Tamiya USA geeft wel duidelijk waarschuwingen op hun site: *Always use receiver with BEC. Using other receivers may result in malfunction of receiver.
De Neo Falcon werd standaard met TEU-101BK geleverd. De TR203A heeft geen BEC. Dus vraag blijft, zit er een losse BEC tussen?

The good old Tekin! Mijn dochter rijdt nog steeds met het zwaardere broertje van dit model, prima regelaar. Zit dus wel een BEC in, daar zit het probleem niet. Ook op de foto zie ik zo geen oorzaak. Echter jij meet 8,5 volt en geeft aan dat de accu 10,5 volt aangeeft?? Verklaar je nader, wat voor type accu is dat? Waar meet je die spanning? Op de steker die van de regelaar de ontvanger ingaat, dus op de bruine en rode draad?
Voor zover ik me kan herinneren staat de 8 in typenummer 408 voor maximaal 8 cellen, dat is dus nominaal 9,6 volt...

The good old Tekin! Mijn dochter rijdt nog steeds met het zwaardere broertje van dit model, prima regelaar. Zit dus wel een BEC in, daar zit het probleem niet. Ook op de foto zie ik zo geen oorzaak. Echter jij meet 8,5 volt en geeft aan dat de accu 10,5 volt aangeeft?? Verklaar je nader, wat voor type accu is dat? Waar meet je die spanning? Op de steker die van de regelaar de ontvanger ingaat, dus op de bruine en rode draad?
Voor zover ik me kan herinneren staat de 8 in typenummer 408 voor maximaal 8 cellen, dat is dus nominaal 9,6 volt...

zo even wat metingen gedaan, hier komen de resultaten.(hoop dat u er iets mee kan)

Metingen met auto aan en afst. bed. aan:
rood 8.0 V
oranje 0.3 V
bruin 0 V

Met auto aan en A.B. uit:

rood 8.0 V
oranje 0 V
bruin 0 V

als de auto uit staat meet ik overal 0 V

maar nu het gekke:
eerder vandaag heb ik het volgende tot 2X toe gemeten:

auto aan en A.B. uit: A.B. aan:
rood 8 V 8 V
oranje 10.3 V 1.2 V
bruin 11.1 V 11,1 V

Bij alle metingen had ik de stekker van de stuurservo losgekoppeld liggen.
Zodra ik deze aankoppel en de piep meteen hoor meet ik het volgende:

rood 2.8V
oranje 0V
bruin 0V

de accu geeft ten alle tijden 11,. Volt aan.

wat kan ik nu het beste doen zodat mijn zoontje het snelst kan gaan rijden?

Wat er voor accu inzit weet ik niet, alleen dat deze WEL 2dehands is. Deze kreeg ik er gratis bij.

foto van de accu:

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

bedankt alvast!!

Het is mij echt een raadsel hoe en waarmee je meet. De ontvangerdraad meet je normaal gesproken tussen de bruine en rode draad, gewoon met een (digitale)voltmeter, de oranje is een pulsdraad, die kun je niet meten met een voltmeter. Zelfde met de accu, tussen rode en zwarte draad. Accu is zo te zien een gewone 6 cels nimh of nicad, dus 7,2 volt nominaal. 11 volt zou je kunnen meten als de accu net van de lader komt, maar ik vraag me nog steeds af hoe je meet.

Zou zomaar kunnen zijn dat de accu is overleden, maar verklaart jouw bevindingen met het stekerswisselen nog niet. Je kunt beter in je vrienden of familiekring rondvragen of iemand er verstand van heeft en je wilt helpen. Zo op afstand gaat dat niet lukken ben ik bang.

Ik zit nog eens naar de 2de foto te kijken. Zie daar naar het lijkt een brandplek op de remfet (meest rechtse, losstaande) contolleer eens of de antenne draad niet beschadigd is, of een andere draad die dat veroorzaakt heeft. Voor het zelfde geld is het een vuiltje, dus nog niet te druk over maken.

Zo weer iets wijzer geworden. heb even moeten googlen naar remfet maar weet nu dat u daar het korte rode draadje mee bedoelt.(de functie snap ik nog niet maar daar ga ik nog wel eens voor zitten!)
Heb even de auto erbij gepakt maar daar is helaas niets op te zien.(op de foto wel, heb even gekeken.)
Helaas dus.
Helaas in mijn kennissenkring niemand verstand van electronica.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet kopen zodat mijn zoontje weer zo snel mogelijk kan rijden. Lliefst zonder zo veel mogelijk onkosten, deze set was eigenlijk al boven budget ;)

Het zoeken naar de storing duurt nu eigenlijk te lang en zoals ik al zei er zit hier geen kennis van r/c electro auto's.

Aangezien de motor gewoon werkt, volstaat m.i. dan een ontvanger en een speed throttle control kastje?? :confused:

Bedankt alvast!!!!!

Ik zie dat u in Bladel woont, dat is niet zo ver van eindhoven af. Daar zit Verspaget. Een modelbouw winkel. Ik zou u adviseren daar eens langs te gaan met de auto. Want om nu zomaar dingen te gaan vervangen zonder dat u weet wat er kapot is lijkt me een beetje onhandig. Voor het zlefde geld vervangt u de halve auto voor u het defecte onderdeel vervangt. En dan wordt het een dure hobby. Dus gewoon even langs een winkel gaan en laten bekijken.

Ik heb net verspaget genoemd omdat ik die als eerste bij u in de buurt tegen kwam.

Verspaget Modelbouw Eindhoven

Maar misschien dat ern og wel meer in uw buurt zitten.

Back