Tamiya plastic modelbouw

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door tommaz, 20 jan 2004.

  1. tommaz

    tommaz Guest

    Hoi,

    ik had een vraagje over een plastic Tamiya model(dus eentje dat niet rijdt).
    Ik heb de wax van Tamiya zelf zien liggen in de winkel maar vond dit nogal een duur potje dus wou ik vragen gebruikt er iemand iets anders om zen model te waxen?

    groeten

    Tom
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Gewone autowas (vloeibaar). Gebruik de fijnste was die verkrijgbaar is.

    Geen compounds gebruiken, die verwijderen een minuscule laag lak, misschien net genoeg om erdoorheen te gaan.

    En verder veel geduld. Lees de gebruiksaanwijzing, per merk verschilt het hoe je het spul idealiter moet aanbrengen, en hou je daar ook aan. Veel wassen moet je aanbrengen, iets laten drogen, dan met een schone doek "de oppervlakte breken" en pas na een half uur echt uitwrijven.

    Net zo belangrijk als de was is de doek die je gebruikt. Gebruik altijd de fijnste flanellen doeken die je kan krijgen. Kan je die niet vinden, gebruik dan eventueel een verwassen, onbedrukt T-shirt. Knip hier van te voren alle zomen en naden af, dus eigenlijk zijn alleen het voorpand en achterpand bruikbaar.

    Zelf gebruik ik overigens lossingswas waarmee ze polyester mallen in de was zetten, maar dat is omdat ik die troep verkoop. Ik zet er ook de auto mee in de was, als ik fanatiek ben. (heb mijn auto dus al een half jaar niet eens meer gewassen...)

    Een collega heeft zelfs zijn voorruit van zijn Vito ermee gedaan, om te kijken of hij zonder ruitewissers kon. Ging op zich prima, maar uiteindelijk blijft de bagger toch wel hangen, zeker als het miezert.

    Een vraag + antwoord wat verband houdt met jouw vraag:

    Hoe ontstof je je auto's?

    Ik doe dat met een hele fijnharige borstel, met lange haren. Het is een soort scheerkwast met extreem zachte en lange haren van een syntetische vezel. Ik zou niet eens weten waar ik hem vandaan heb. Zou het eens bij fotozaken of bij zaken die kristallen beeldjes verkopen proberen. Wellicht dat de "Bond Van Dure Artikelen" (www.bvda.nl) die kwasten ook heeft, ze worden gebruikt om vingerafdrukken te nemen.
     

Deel Deze Pagina