Tamiya RC 1:16 Königstiger

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Bumper, 29 aug 2014.

  1. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Lol ik weet dat je de meeste Tamiyisten niks ten nadele van "het merk" mag zeggen maar kan 't weer even niet laten scusi :p

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Jij hebt ook de periscopen erin gezet zie ik. Onderkant vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, maar kunnen jouw luiken voor open Bram?
     
  4. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Je mag van mij wel commentaar hebben op de Tamiya details hoor. Ik vind ze ook niet 100% accuraat maar leveren wel goed spul
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    zoals je ziet bumper zit de fahrer in een geopend (metalen) luik. Enfin ze lopen niet veel uiteen de Torro metal edition en de |Tamiya ik beplakte mijn Köti met een zimmerit setje bedoeld voor de Tamiya Köti zaten slechts hier en daar 1-1.5 mm tussen :) En nee, de periscopen ook van metaal worden standaard bij dit model geleverd (het wordt eentonig maar toch). Dat de turret + luiken en de loop ook van metaal zijn geeft nog extra cachet aan het model. En het nodige gewicht. :) Dat de tracks en wielen van metaal zijn spreekt m.i. voor zich. Qua elektronica is de Tam superieur maar ik rij er zo goed als nooit mee, dacht ik aanvankelijk wel, een goed ogend standmodel is dus meer mijn ding. Ächteraf gezien had ik dus beter een forces of valor 1:16 kunnen kopen met fraai interieur etc etc maar ok hier kon weer het nodige aan geknutseld worden wel zo leuk.
     
  6. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Het fahrerluik vd Tamiya is ook open maar niet scharnierend helaas dus hier moet ik nog wat op verzinnen. Rest van alle andere luiken helaas dicht maar ga gaten boren in het luik naast bestuurdersluik en voor de achterkant van de turret heb ik ook scharnieren en de rest moet ik nog ff bekijken. Qua scharnierend spul vind ik Tamiya wel tegenvallen helaas. Geeft je model net toch iets meer extra's
     
  7. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Weer wat delen aan de achterzijde gemonteerd:

    [​IMG]
     
  8. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Dat de luiken standaard niet kunnen openen heeft met de veiligheid te maken.
    Immers je kan dan met je vingers tussen de tandwielen van de vertragingen komen.
    De statische tiger kit heeft namelijk wel de optie om de luiken te openen.

    Okay, het is wel overdreven, die veiligheid, maar je moet rekening mee houden dat deze kits ook in de VS worden verkocht, en daar houden ze van om een rechtszaak te beginnen als er ook maar iets niet goed is.

    Oja, Bram,
    Als je een goed ogende standmodel wilde, dan had je ook een Trumpeter kit kunnen nemen, wat dat is op het moment de meest gedetailleerde KT die je op het moment kan kopen. (Echter zitten hier ook fouten in)
    Maar dan moet je wel het geduld hebben om meer dan 1000 onderdelen samen te stellen.
     
  9. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ik ben helaas bekend met de Amerikaanse overdrevenheid en als je het in dat daglicht plaatst dan is het inderdaad logisch voor de veiligheid, aangezien kinderen nogal de neiging hebben om overallll hun vingertjes in te stoppen :)

    Als ik zo eens die Trumpeter kit zit te bekijken met ook compleet gedetailleerde binnenzijde ziet dat er ook niet verkeerd uit, misschien in de toekomst... :p
     
  10. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
  11. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Nog wat verder gebouwd:

    [​IMG]

    Morgen weer verder...
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ah fraai zeg ook metalen uitlaatbeschermers en krikhouder. Ik bestelde wel eens bij Heike's Modellbaugasse een Panzer IV achterlicht helaas duurde dat feest dan 6 weken ik hoop dat ze nu alles snel verzenden. Ziet er i.i.g. goed uit die ombouw voor beweegbare voorluiken. Ik neem aan dat de krikhouder van Arthur zelf gemaakt is of is die ook verkrijgbaar?
    Trumpeter kit, da's waar ook 1000 onderdelen is wel voor de erg fanatieke bouwer :)
     
  13. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Die heeft Arthur zelf gemaakt inderdaad :)


    Ik heb zelfs gelezen dat het rond de 1800 onderdelen zijn :hammer:maar desalnietemin een schitterend gedetailleerd model!
     
  14. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Yep!
    Zelf gemaakt, hier nog een plaatje zonder krik.
    Helaas niet al te scherp.
    [​IMG]
     
  15. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    @Arthur

    welke rookinstallatie heb jij ingebouwd om de Auspuff te laten roken? Heb je daar een soort van bouwbeschrijving van? En heb je hier voldoende ruimte in de KT voor een rookmodule?
     
  16. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    De rook installatie is eigenbouw.
    Als basis heb ik een sheuthe rook module gebruikt.
    En een pc ventilator om de rook naar buiten te blazen.
    Een bakje gegoten in rezin,
    Je moet namelijk een houder hebben die tegen de rook vloeistof kan.
    [​IMG]

    Past precies tegen de achterwand,
    [​IMG]

    Rook module,
    [​IMG]

    Voor het monteren van de rook module moet je onderin een gleuf maken zodat de rook vloeistof in de module kan.
    [​IMG]

    Twee gaatjes is voldoende om de rook naar buiten te blazen.
    [​IMG]

    En het resultaat,
    [​IMG]

    Oja, de uitlaten zijn dus ook eigenbouw...
     
  17. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ziet er super uit!! Heb je dan nog voldoende ruimte voor de geluidsmodule?

    En welk materiaal gebruik je om de mallen mee te gieten en welke resin gebruik je daarna? Zie dat je erg mooie dingen kan maken door zelf mal te maken en vol te gieten met resin. Ik neem aan dat je 6 of 7mm messing pijpje hebt gebruikt voor de uitlaat?
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
  18. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    De luidsprekerbox komt voor de ventilator, er is dan nog bijna 1cm ruimte tussen.

    Er zijn meerdere bedrijven die resin en silicone rubber verkopen.
    Als je zelf hiermee wilt beginnen, raad ik je aan een firma te vinden die in de buurt is waar je het spul kan kopen.
    Zij kunnen dan ook met raad en daad te woord staan.
    Anders zijn er ook vele die het spul online verkopen.

    Wat de diameter van de pijp is weet ik niet meer, maar het was net iets dikker dan de pijp van de kit.
     
  19. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Model pijp was 6,5mm dan heb je denk ik 7mm gebruikt
     
  20. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Het was een pijpje van het merk K&S die heb je alleen in Engelse maten.
    Omgerekend moet het 6,4 of 7,2mm zijn.
     

Deel Deze Pagina