Tamiya Rough Rider original

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 15 jul 2020.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]
    Ik kwam deze tegen in een lotverkoop van vele stoffige erg oud uitziende collectie rc's, allerlei: baanmodellen, nitro/electro, vooral oud maar ook wat modernere. Na een overlijden meen ik. Ik keek wel eens naar een sand scorcher of rough rider, maar als je ziet wat deze kosten, zeker de originele... De rerelease versie is nog altijd duur. Geef ik er liever niet aan uit.
    Maar de verkoper wist wellicht niet goed wat hij verkocht. Ik kocht 3 wrakjes waaronder deze rough rider, de AYK super trail uit dit topic: https://www.modelbouwforum.nl/threads/ayk-566b-super-trail-rebuild.270984/
    En een kyosho burns die helemaal compleet was en waarvan ik wist dat deze snel een nieuw baasje kon vinden.
    Met de burns terug verkocht, is het verschil 40 eurootjes voor de 2 overige waarbij de AYK eigenlijk een weggevertje was.
    Rough rider originals in deze staat zie ik voorbij komen aan 100en euro's, dus een gelukje. Ik meen dat deze uit 1979 zou moeten zijn.

    [​IMG]

    De bumper vooraan mankeert en op de eerste foto zie je dat een stuk uit de body mankeert helaas. De koplampen zijn er ook niet meer. Voor de rest heel compleet en in goeie staat meen ik, zelfs de originele electronica. Er zaten zelfs 4 alkaline batterijen in die wellicht ook 20-30 jaar oud waren.
    Ik moest even opzoeken hoe die electronica werkte met die mechanisch regelaar, dat extra zwarte componentje, de ontvanger batterijen, en de joekel van een ontvanger die onder het voorste transparante stuk zit:
    [​IMG]

    De radiobox met deksel is zelfs niet groot genoeg voor een hedendaagse accu. In vele bouwverslagen van deze zie ik dat de radiobox weggelaten wordt, een extra chassisplaat, servo vooraan geplaatst enz.

    Plan is om deze her op te bouwen, body te herstellen (bv met glasvezel of ABS) waarbij helaas de lak en originele stickers zullen moeten sneuvelen... Het is een heel iconisch chassis. Hoewel ik niet van plan ben er vaak of zelfs maar een beetje mee te rijden, twijfel ik om hem rijdbaar te maken met wat modernere componenten, of alles helemaal origineel laten, maar dan niet rijdbaar wellicht. Misschien hou ik hem ook niet. Nog niet beslist. Ik vond het altijd een super mooi chassis en auto wel.

    Wel eens een wiel uit elkaar genomen om alvast eens schoon te maken. Er waren wat lijmresten te verwijderen.
    [​IMG]
    Supernice dit: velg uit 3 delen, kleine boutjes en moren. Heel realistisch. Alle banden zijn trouwens in top staat: niet gescheurd of verstorven. Wonderbaarlijk, als je ervan uitgaat dat deze ook 40 jaar oud zijn.
     
    Mark300 en Tamaniac vinden dit leuk.
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Gaaf ding!
    Ik zou hem origineel houden, het is tenslotte geen re-release.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Buiten de body was ik dit ook van plan. Hoe dan ook is deze niet ok. Al is het spijtig...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je ook doet, ik denk dat je hier absoluut geen hedendaagse aandrijving in wilt hebben (Brushless i.c.m. LiPo) want dat zal die ouderwetse aandrijflijn niet lang volhouden ben ik bang.
    Is de tandwielkast kogelgelagerd? Ik hoop het, want destijds begon met de originele glijlagertjes de boel binnen een paar weken speling te vertonen en was dat eenmaal het geval dan moest je ook de assen vervangen omdat die anders ook niet meer strak in de kogellagers lagen.

    Het was lang niet de stevigste of best rijdende auto die ik ooit gehad heb, sterker nog, verre van, maar het is wel met afstand een van de mooiste geweest, met die realistisch ogende velgen, banden, voorvering en schokbrekers.
    Paar jaar geleden hevig in dubio gestaan of ik die re-release zou kopen of niet...
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Natuurlijk ga ik deze niet upgraden op die manier. Ik volg je hoor
     
  6. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi ding, die hoop ik ook eens tegen te komen voor een betaalbaar bedrag.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb deze al een hele tijd geleden verkocht voor mooi winstje voor andere speeltjes. Wilde ik ook tegenkomen voor betaalbaar prijsje. Was zeker zo. En blij eens van dicht te hebben, wat uitvogelen. Maar uiteindelijk niet zo speciaal voor mij. Heb me dan meer geamuseerd met de restauratie van AYK buggy die hier elders bij de bouwverslagen staat. Ik hou gewoon wat me aanspreekt.
     
  8. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Bij mij is de doorloopsnelheid altijd hoog geweest helaas, heeft veel geld gekost.
    Ik probeer nu zoveel mogelijk zelf te maken (met 3D printer en binnenkort kleine router) en dat dan te houden.

    Met de micro drone ben ik mezelf in de woonkamer aan het leren dronevliegen (line of sight), erg goedkoop ding maar toch leer ik er veel van.
    Het voordeel van een drone is dat hij bij paniek niet direct de grond in vliegt maar gewoon blijft hangen, gewoon de knoppen loslaten, helpt 9 van de 10 keer.
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Mooie vondst
     

Deel Deze Pagina