Tamiya round the world zeilboot deel 2

Deze schoonheid pas kunnen kopen, kiel en winch systeem aangepast en nu klaar voor de maiden.
f9fd344659d9aca4d0ea0d6195fa8e86.jpg
8a6b4a12046a22724c115e573d732739.jpg
ddef5de7f6fc3a36e45c5a9cbd6d62a8.jpg
6f46747af36fbdbecd36fb55aa742b48.jpg
7795ac4d7c810aa2b10a2132f6c820dc.jpg
90402e6be535f5741729936c9e20f463.jpg
4f3e5fddfb256f3d166b4a6f3946f4c6.jpg
9ae4c1ef1dd1337cf5814e011b879e8f.jpg
3f4757508a72b541eae3ddc37e2a2da2.jpg
 
Robbert, gefeliciteerd. Prachtboot, ik heb er zelf jáááren mee gevaren.
Een paar tips:
* Die bemanning is leuk, maar de grootschoot heeft soms de neiging om één van je bemanningsleden bij de nek te pakken. En dan gaat je giek minder ver naar buiten als je zou willen. Met name bij het aan de wind zeilen kan dit tot kritische situaties leiden.
Ik heb de heren, met uitzondering van de roerganger en de captain (achterop het dek) er na een paar keer varen eervol ontslag verleend. Voor die witte centrale lieren geldt hetzelfde.
Ze mochten aan boord komen als de boot op de kant stond; ik had daar een 'showbodem' voor gemaakt. Witte ABS-plaat met de lieren en bemanning erop.

* De verhaalrollen aan de zijkanten kun je bovenop voorzien van een dun draadje.
Dun doorzichtig nylon draad over alle vier de rollen, zodat de grootschoot ook daar niet achter blijft haken.
En niét de (ik heb geen idee hoe het ding heet) hendel om die verhaalrollen te bedienen er op lijmen. Die ben je in no time kwijt, opgeofferd aan de grootschoot.

* De sluiting van de kap is niet 100% waterdicht. Ik heb 'm aan de binnenzijde voorzien van een rondlopend stuk fietsventielslang. Dat werkte goed. Kost geen drol bij een goeie fietsmaker.

* De kiel. Doordat het gewicht alleen maar naar achteren zit, en de stijfheid slechts door één stalen pen wordt gewaarborgd, wordt de kiel na verloop van tijd erg slap. Hij zwabbert en de kunststof helften gaan wijken.
Eerst heb ik er ducktape omheen gedaan; dat hielp wel, maar was geen gezicht.
De winter daarna de kiel (en met name de vleugel) een lap glasvezel en polyester gegeven.
Hij is op den duur écht kwetsbaar. Niet in het water, wel op de kant als je boot boot scheef houdt.
De kiel van de Kyosho Seawind is wat dat aangaat een heel stuk stabieler en steviger.

Voor de rest: heerlijke boot, zeilt door waar andere 1 meter schepen het al snel laten afweten.

Edit: ik zag later pas deel 1 en je hebt de kiel al gemodificeerd. Top.
 
Hallo Roel,

Ik had idd al twijfels bij de bemanning, dat zag er in mijn ogen ook erg kwetsbaar uit, staan met stukjes dubbelzijdig tape vast nu en die zal ik er dan maar afhalen. De kiel was inderdaad net rubber, die gelijk aangepast.
Voor het inhalen, wellicht is een stalen beugel een idee, zal daar eens over nadenken.

Groeten en bedankt.
 
Back
Top