Tamiya sand scorcher

Hallo,
Ik zou graag mijn eerste serieuze electro RC wagen willen kopen.
Ik denk aan een Tamiya sand scorcher.
Buiten de kit heb ik dus nog een zender, accupack en een lader nodig.
Op een Britse site zag ik deze combo pack:
Tamiya Sand Scorcher 2010 58452
Wat denken jullie daarvan?
Ik zou wel de standaard motor gebruiken daar mijn kinderen er ook mee zouden rijden, dus dat moet niet 40km/h of sneller gaan.
Hoe lang kan je met zo'n 2700mAh pack rijden en hoe snel laadt dat op?
Ik zou ook liever niet van een buitenlandse webshop kopen maar in een winkel waar je garantie hebt en uitleg kan vragen.
Ik woon in de buurt van Antwerpen, ik heb gezien dat Baliën hem heeft maar wel voor 370€. Ik ken ook Daliën Rc niet maar ik ben een paar keer bij zijn broer geweest voor statische modelbouw en modeltreinen maar klantvriendelijkheid is daar nagenoeg onbestaande.
Weet iemand een goede winkel in de buurt?
Alvast bedankt.

ik weet wel dat meerdere forum leden bestellen bij die Britse site, het blijkt wel een goede een goede site te zijn, maar ik heb er zelf geen ervaringen mee.

Mijn ervaringen met modelsport is dat ze zeer snel zijn(maandag auto bestelt, donderdag in huis) maar dat je er best wat verz. kosten voor moet betalen. 14 pond... dat is het wel waard want de spullen die je krijgt zijn altijd goed verpakt en bijna altijd van goede kwaliteit.
Waarom ga je eigenlijk meeteen niet voor een rustler ofzo? Kheb hem zelf ook en kan er niet anders als positief over zijn. Je zou bijv kunnen beginnen met de xl5 en dan misschien later nog overstappen naar de vxl.
Over tamiya kan ik verder nix zeggen ik heb daar behalve wat kogellagers geen producten van.(kogellagers bevallen wel goed :) )

lijkt me geen goed plan.
dit is namelijk een zg re release van een jaren 80 model.
dus ook de techniek van die jaren.

tamiya was in die jaren best goed maar deze auto is finaal achterhaald.
hoe de huidige tamiya's zijn weet ik niet maar ik heb hier wel eens een chasis van een paar oud gehad en dat was gewoon knudde.overal spelling in het stuur en ophanging.
dat kan natuurlijk door de vorige eigenaar komen maar het chassis zag er op zich niet slecht uit.

kijk ook eens naar brushless.
dat heeft veel meer mogelijkheden en bijna alle redelijk bekende merken hebben verschillende modellen in het leverings programma.

of kijk eens bij auto's aangeboden.
daar staat ook zat tussen.
maar zorg er bij een gebruikte wel voor dat je 'm kunt zien rijden.
dat kan een hoop geld schelen.

suc 6 met wat je ook koopt en hopelijk veel plezier met de auto

Ben zelf ook van de buurt van Antwerpen en heb in het verleden ook al paar keer bij Baillien geweest ... Klantvriendelijkheid begint daar pas als je je portefeuille opendoet (mijn ervaringen) en alles kost net dat 'ietsje' meer ... :D
Heb zelf een tamiya van daar ... niks mis mee, buiten die 20 euro extra :D

EP-fun Beveren ---> klantvriendelijk en iets goedkoper in mijn ogen.

Kids rijden ook met mijn tamiya ... maar soms denk ik dat een traxxas-slash beter voor hun had geweest ... en voor mijn zenuwen als ze weer eens crashen :)

Succes met je keuze ! Zal niet meevallen eens je begint te zoeken ... :p

Hallo,
Ik zou graag mijn eerste serieuze electro RC wagen willen kopen.
Ik denk aan een Tamiya sand scorcher.
Buiten de kit heb ik dus nog een zender, accupack en een lader nodig.
Op een Britse site zag ik deze combo pack:
Tamiya Sand Scorcher 2010 58452
Wat denken jullie daarvan?
Ik zou wel de standaard motor gebruiken daar mijn kinderen er ook mee zouden rijden, dus dat moet niet 40km/h of sneller gaan.
Hoe lang kan je met zo'n 2700mAh pack rijden en hoe snel laadt dat op?
Ik zou ook liever niet van een buitenlandse webshop kopen maar in een winkel waar je garantie hebt en uitleg kan vragen.
Ik woon in de buurt van Antwerpen, ik heb gezien dat Baliën hem heeft maar wel voor 370€. Ik ken ook Daliën Rc niet maar ik ben een paar keer bij zijn broer geweest voor statische modelbouw en modeltreinen maar klantvriendelijkheid is daar nagenoeg onbestaande.
Weet iemand een goede winkel in de buurt?
Alvast bedankt.

leuke auto is dit:D.
alleen wat eerder gezecht is het is een jaren 80 model.
het is meer voor de verzamelaar van mooie modellen.

een leuke beginers auto is een rustler of een slash van traxxas.
deze zijn lekker sterk en kan tegen een stootje.
en dat is zeker in het voordeel voor je kinderen ;).

meestal zijn de auto's al voorzien van zender, regelaar en motor.

voor een beetje leuke rijtijd moet je toch rond de 5000 mAh zitten.
hier mee kun je een 20min rijden, ongeveer.

laat je door een hobby winkel in de buurt voorlichten over de verschilende accu's en laders.
deze zijn 1 van de belangrijkste in de hobby.
vraag meteen naar lipo accu's.
deze zijn wat duurder maar wel erg goed en gaat veel langer mee dan een gewone accu.
voordellen zijn, langere rijtijd, langere levensduur en ze zijn met 1 uur weer volgeladen.
een gewone accu doet er een hele nacht over.(tussen de 8 en 12 uur met gewone laders).

nou succes met de keuze gr Sander.

voordellen zijn, langere rijtijd, langere levensduur en ze zijn met 1 uur weer volgeladen.
een gewone accu doet er een hele nacht over.(tussen de 8 en 12 uur met gewone laders).

nou succes met de keuze gr Sander.

Euh... bedoel je nu een gewone lader doet er een hele nacht over want Ni-Cd/Mh kun je met een snellader ook in een uur laden.

Mocht je toch verliefd zijn op de sand scorcher bieden ze hem hier voor een nette prijs aan.
Modellbau-Seidel - Tamiya 58452 Sand Scorcher (2010) 2WD Buggy 1/10

ja ik heb het over een gewone lader.
de ni-cd of ni-mh vinden het niet zo fijn als ze weer in een uur vol gepropt worden ;).

gr Sander.

Zolang je een goeie deltapeak lader hebt is laden met 1C geen enkel probleem hoor.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die sand scorcher is ook een nostalgisch iets voor mij. In de jaren 80 kocht ik als kleine jongen altijd Tamiya plastic modelbouw maar stond steeds te kwijlen in de modelbouwwinkel bij zo'n sand scorcher die ik toen niet kon betalen.
Nadeel is blijkbaar wel dat je er een speciale accupack voor nodig heb die waarschijnlijk niet in Lipo bestaat. Wat voor een lader zou je daar best voor kopen en wat is de meest gebruikte zender voor wagens, een met sticks of met een stuurwiel?
Een Slash had ik ook al gezien en is objectief waarschijnlijk een betere keuze en ook goedkoper. Het zal een van deze twee worden.

Ow de Traxxas generatie...:rolleyes:;)

Tamiya is inderdaad van vroeger, maar dat betekent zeer zeker niet dat het slecht is. Ik heb zelf juist zeer negatieve ervaringen met de Rustler, zo erg dan die heeft plaats gemaakt voor een Tamiya Clodbuster uit 1987. Als basher heb ik een Tamiya Blackfoot uit 1986, met een Ansmann racing motor op 8,4v, en dat kan bijzonder veel hebben. Ook mijn Tamiya Gravel hound gaat haast niet kapot...

Ja die sand scorcher is ook een nostalgisch iets voor mij. In de jaren 80 kocht ik als kleine jongen altijd Tamiya plastic modelbouw maar stond steeds te kwijlen in de modelbouwwinkel bij zo'n sand scorcher die ik toen niet kon betalen.
Nadeel is blijkbaar wel dat je er een speciale accupack voor nodig heb die waarschijnlijk niet in Lipo bestaat. Wat voor een lader zou je daar best voor kopen en wat is de meest gebruikte zender voor wagens, een met sticks of met een stuurwiel?
Een Slash had ik ook al gezien en is objectief waarschijnlijk een betere keuze en ook goedkoper. Het zal een van deze twee worden.

Er zijn ook LiPo's in stickpack formaat zoals bijv. onderstaande.

79893.jpg

Ik zie het meest stuurwiel maar stickzender kan net zo goed.

Slash zal beter rijden, wat meer mishandeling aan kunnen maar hij mist natuurlijk het mooie uiterlijk en de nostalgie.
Keuze die je voor jezelf zult moeten maken.

In die sand scocher moet normaal dit pack:

picture3.php

Technische Daten
Kapazität 2,7 Ah
Zellenzahl 6
Spannung 7,2 V
Gewicht ca. 330g
Abmessungen 110 x 48 x 42mm (Sub-C Größe)
Anschlussbuchsen-Typ: Tamiya Steck-System

Past zo'n gewone stick daar ook in?

In die sand scocher moet normaal dit pack:

Past zo'n gewone stick daar ook in?

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gekeken ik dacht dat er een normale stickpack in ging.
Stickpacks zullen dus niet passen. Weinig kans ook dat je hardcase lipo's zult vinden die passen.

Ik heb heel vroeger het broertje van die Sand Scorcher gehad. Ben de naam effe kwijt, iets van Rough Rider of zoiets. Is ook weer nieuw uitgebracht zag ik.
Was, zeker voor die tijd, een behoorlijk degelijke auto.
Ik denk wel, dat je er absoluut geen sterkere motor in moet zetten dan de standaard 540.

Hoe het met de accu's zit weet ik niet, maar ik denk dat je tegenwoordig redelijk goede NiMH accu's kunt kopen/samenstellen.

Destijds was er niet meer dan 1200 mAh NiCd, en daar haalde je nét 5 minuten mee, tegenwoordig heb je in dezelfde cel-afmetingen al 3700 mAh.... Daar zou je dus een kwartiertje mee moeten kunnen rijden.
Afgezien van een enkel tandwiel zo nu en dan ging er eigenlijk maar heel weinig kapot aan die auto, maar de schokbrekers, hoewel voor die tijd een unicum, zijn eigenlijk gewoon een lachertje.... Afdichting was de naam niet waard, en er zat geen rubber balgje in, dus als je er iets teveel olie indeed liepen ze gelijk leeg na de eerste hobbel.... Liet je er wat lucht bij dan viel het wel wat mee, en als je de dempers ondersteboven monteerde, werkte het aardig, zag er alleen niet zo goed uit.

Die waterdichte RC-box was wel weer fantastisch, je kon zonder problemen door plassen en blubber raggen, en daarna met de tuinslang afspoelen. Dat je na zo'n blubberritje eerst je auto moest schoonmaken voor je bij de accu kon om hem op te laden, tsja....

Reed op zich wél vrij goed, vond ik (maar ja, ik was toen 14 of 15, dus ik vond alles gaaf natuurlijk).
In mijn herinnering was ie toch nog wel dusdanig goed, dat ik hem nu best wel opnieuw zou willen kopen als ik er het budget voor had....

Groet, Bert

Okay bedankt.
Ik denk dat het toch de Tamiya gaat worden met een kogellagerset en diferentieelset.
Ik heb op de site van Seidel een Futaba Megatech 2PHKA-AM 40MHz zender gezien en bovenstaand 2700 mAh 7,2V NiMh batterijpack. Ik dacht aan een 2A snelladerlader van Carson.
Modellbau-Seidel - Carson 605016 Schnell-Ladegert 2A fr 7,2V Akkupacks
Is dit geschikt voor dit pack, ik dacht dat ze dan in 1,5h opgeladen zijn of is 2A teveel?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik rijd in m'n Tamiya's vaak met een 8,4v 7 cells traxxas pack. Een van 3000Mah en een van 3300Mah. Gaan per stuk ongeveer 20min mee in mijn Juggernaut. Binnen 50min weer opgeladen.

Ik gebruik deze lader:
Fusion lader nx 82 5ive ac - TopRC.nl

De meeste regelaars kunnen gewoon 8,4v aan, en het rijd net wat vlotter dan.

Ik denk dat het probleem met de Sc is dat de batterijruimte beperkt is en dat er dus geen standaard sticks in passen.
Da's een 5A lader die je hebt, gaan je batterijen dan vlugger stuk of maakt dat niet veel uit?
Edit: heb het antwoord al gevonden in de Faq.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Als ik jou was zou ik toch voor een auto gaan waar een normale stickpack in kan.

strAatbanden Is ook een goede uitgave(je offroad bandrn zijn zo glad ook als ie standaard is

Laatst bewerkt:
Back