tamiya scania bakwagen-aanhanger

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door jordi, 24 jun 2008.

  1. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hoi markioo.

    de spoorstangen zitten zoals marten al zegt op de goede plaats. misschien is het op de foto minder goed te zien maar de 2e stuuras is een naloop-as dus achter de aangedreven as.

    de naloop-as is nu op de juiste wijze gemonteerd. alleen heeft deze as geen dragende functie meer. ook heeft het sturen van deze as geen invloed op de draaicirkel. dit wil ik proberen op te lossen door sterkere of langere spiraal-veren toe te passen in de schokbrekers. hierdoor neemt de druk op de weg van deze as toe. wel moet ik er op letten dat deze as niet te veel gaat dragen want dan slippen de wielen van de aangedreven as door. dit is een kwestie van uitproberen!

    de servo's voor de stuurassen zijn aangesloten. nu nog even de versnellingsbak aan de servo aansluiten.

    de nieuwe motor moet ik nog plaatsen aan de versnellingsbak. alleen moet ik even iemand vinden die het tandwieltje van 3,2mm naar 4mm uit wilt draaien voor mij??!!

    vrijwillegers hiervoor mogen zich aanmelden via PM;)

    binnekort update met foto's!
     
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    het chassis van de bakwagen is af. de vangmuil zit er ook onder. hij moet nog wel werkend gemaakt worden.
    het hulp chassis voor de bakopbouw is ook geplaatst. wanneer de achter-as gelift is komt deze net niet egen de onderkant van de bak aan, dus dat gaat ook goed komen!
    voor de foto's heb ik de bodem van de bak even los op het chassis gelegd.
    de cabine krijgt een hoog dak. die heb ik al liggen maar moet nog gemonteerd worden. ook moeten de spoilers van de cabine in gekort worden. bij een bakwagen zijn die smaller dan bij een trekker.

    ik zou zeggen kijk naar de foto's en kom maar op met (opbouwende) kritieken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    ziet er goed uit

    Jordi

    Het ziet er goed uit..

    Toch zou ik die servo arm vervangen door een sterkere, gezien er toch wel kracht op het stuur komt.

    Maar ga wel zo door

    Robert.
     
  4. Marvintjeehh

    Marvintjeehh Guest

    super stoer zo,
     
  5. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hey robert,

    servo armpjes worden nog vervangen door alu. exemplaren. het is puur om te kijken of alles werkt naar behoren en of er nix in de weg zit.
    word nog geregeld :p.

    vanmiddag bijna 100 euro achteruit gelopen! ik had een acoms regelaar op de robbe-lichtset aangesloten niet wetende dat die geen 12V kan weerstaan maar max 8,4V......
    de lichtset voed ook de ontvanger. na deze "storing" had de lichtset helemaal geen spanning meer.

    open gemaakt, gekeken, via MSN overleg met marten gehad. hem foto's gestuurd. vervolgens kwam hij met de oplossing van de storing! 2 contactpunten opnieuw met elkaar verbinden. "ik hoop dat dat het is" zei hij. en ja hoor hij doet het weer! ik was al bang dat ik weer ruim 100 euro kwijt was aan een nieuwe lichtset.

    dus nogmaals: Marten mijn dank is wederom groot!
     
  6. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    ondanks het warme weer tog even een paar kleine dingen aan de combi gedaan.

    van ALFER kunstof heb ik een geraamte gemaakt waar later de kunstof panelen tegenaan kunnen worden gemonteerd. ik heb niet alle benodigde hoekstukjes in huis om hem helemaal af te maken. dit komt mede doordat de versnellings-bak redelijk ver achter de cabine uit steekt en dus gedeeltelijk in de bakopbouw zit. er moet dus een "bruggetje"over de versn.bak heen komen.

    ik wilde wel eens weten hoe de scania eruit ziet met de henger erachter. dus heb ik de assen op een stukje chassis geplaatst en het molenstel aan de bak-bodem vast gemaakt. vervolgens even het chassis eronder gezet. de combi is zoals ik het nu kan bepalen ongeveer 18,56 lang omgerekend naar de 1:1 maatvoering.deze langte kan nog af gaan wijken i.v.m. de lengte van de triangel en de plaats van het molenstel.
    zie hieronder een kleine impressie van wat het moet gaan worden!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  7. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    wie kan mij helpen aan :
    H-Teile Mercedes-Benz 1850L dus tray H uit de bouwdoos


    ik wil namelijk een andere vergrendeling van de cabine als standaard omdat ik er simpelweg niet bij kom i.v.m. de bakopbouw welke dicht op de cabine komt te staan.

    via internet kan ik de tray wel vanuit duitsland bestellen maar verder heb ik (nog) nix nodig dus eerst maar even deze manier proberen.

    alvast bedankt.



    tsja de update's he......heb al een maand nix noemenswaardig aan de scania gedaan. druk met van alles en nog wat. weet alleen niet precies waarmee........:D komt vanzelf wel weer!
     
  8. SJD

    SJD

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Benthuizen
    Je hebt pb!
     
  9. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    zo, al weer een mooie tijd geleden dat ik me vorderingen heb laten zien!

    eigenlijk is er niet heel veel veranderd. ik heb de vangmuil werkend gemaakt met een servo en ook de lift-as werkt naar behoren. alleen over de hoogte van de as in geheven toestand ben ik niet zo te spreken.

    vorige week was er een (mijn eerste) rij-demo in waspik met de asfalt rockers. zou wel leuk zijn als hij dan rijd! dus even een 7Ah lood-accu gekocht servodraden verlengt en de ESC en ontvanger met aparte bec-voeding een plaatsje gegeven tussen de voor en achteras. ook heb ik de dissel van de aanhanger verlengt zodat deze achter de scania past. de ruimte tussen de bakwagen en aanhanger is erg groot. dit komt omdat de vangmuil er willekeurig onder is geplaatst. nu ziet het er niet echt uit naar het voorbeeld.

    gisteren heb ik maten opgenomen bij een 1:1 truck welke de zelfde soort aanhanger trekt als bij mij de bedoeling is. aan de hand van deze gegevens ga ik de plaats van de vangmuil, lengte dissel en plaats draaipunt van het molenstel aanpassen. hierna zal het er een stuk beter uit gaan zien denk ik.

    ook heb ik afgelopen week de achterassen van de scania aangepast. ik had een losse aandrijfas met een losse stuuras. de stuuras had door de manier van ophangen geen dragende functie omdat hij anders niet liftbaar uitgevoerd kon worden. nu heb ik van mijn vlakke tamiya oplegger de pendelassen gedemonteerd en aan het pendel-systeem de aangedreven as en een stuuras gemonteerd. waarschijnlijk word de stuuras niet liftbaar uitgevoerd. wederom I.V.M de hoogte van de as in geheven toestand.


    ik kom er net achter dat me camera niet hier ligt dus foto's komen vanavond of morgen!
     
  10. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    en dan nu de beloofde foto's behorende bij de update.

    hier

    [​IMG]

    zie je de vangmuil gemonteerd aan het chasis zonder de servo.

    hier

    [​IMG]

    zie je de vangmuil met de servo onder het chassis geplaatst.

    op deze foto zie je hoe ik de stuuras eerst aan het chassis bevestigd had. op deze manier heeft de as geen dragende functie. het is/was de bedoeling om deze as te kunnen liften. aangezien de hoogte me erg tegen valt wanneer de as gelift is denk ik dat de liftas achterwegen blijft bij de uiteindelijke as opstelling.

    [​IMG]

    op de volgende foto is te zien dat ik een aangedreven as en een stuuras heb gemonteerd aan het pendel-systeem van een tamiya oplegger. op deze manier hebben beide assen een dragende functie.

    [​IMG]

    de schokbrekers van de voorste as moeten nog worden gemonteerd. waarschijnlijk dus geen liftende werking van de stuuras. wanneer je de as nu lift pendelt het as-stel iets en gaat de voorste as ook een stukje om hoog. de stuuras komt daardoor naar beneden en het gevolg is dat deze dan slechts enkele milimeters van de grond af komt. ik ga wel kijken of ik dit kan veranderen op een manier dat de pendelende en dragende functies allemaal in stand blijven.
    hier

    [​IMG]

    nog een foto maar dan met de wielen gemonteerd.

    op deze foto is de scania te zien zoals hij er op dit moment bij staat.

    [​IMG]

    de lood-accu in de bak en in de kisten tussen de assen in zitten de ontvanger en ESC. de "kisten" worden later van kunstof gemaakt en moeten er als een dieseltank en een koelmotor uit komen te zien.

    [​IMG]

    hier zie je de scania op de baan van de asfalt rockers afgelopen zondag in waspik. de lengte is behoorlijk. wanneer alle aanpassingen zijn gedaan aan de plaats van de vangmuil en lengte van de dissel zal de combi ongeveer 4cm korter worden wat overeen komt met 18,90meter in werkelijkheid. links naast mijn combi staat de zwarte peterbilt van alwin.

    [​IMG]

    en nog even een foto van de combi op de brug.

    als de tijd het toe laat zal ik gaan beginnen om de bakopbouw te gaan maken. dan ziet de combi er waarschijnlijk gelijk een stuk beter uit!
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  11. Boerkuh Dimi

    Boerkuh Dimi Guest

    Mooi gedaan!!! Ik weet niet of je het al hebt vermeld maar toch even, Waar heb jij je banden gehaalt? Weet je mss een adres waar ze goedkoop zijn want mijn budget is bijna op, dus kan ik niet meer veel uitgaven doen, snap je.

    groete Dimi
     
  12. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    tijd voor een update!

    de bakken zijn in elkaar gelijmd. er komt nog een kunstof hoeklijn omheen en de deuren zijn nog niet gemaakt. ook is het chassis van de scania opnieuw gemaakt. dit omdat het oude chassis uit chassis-balken bestaat welke zijn gekoppeld. nu zijn de balken uit 1 stuk gemaakt. de poilerset is ingekort naar bakwagen-formaat.

    [​IMG]

    tussen de achter-assen van de AHW komen kisten, en tussen de vooras en 1e achteras komt een koelmoter aan de linker zijde en een kist/brandstoftank aan de rechter kant. de bakwagen krijgt tussen de assen een koelmotor links en een grote brandstoftank rechts.
    [​IMG]

    [​IMG]

    de combi is 134cm lang. ik ben gewoon van de schaal 1:14 uit gegaan. omgerekend is dat 18,76 meter. 1 cm te lang voor het RDW :)

    ik weet dat het niet de officiele schaal is maar er staan zo veel verschillende schalen op t forum....ik weet niet meer welke ik moet hebben.

    1:12,8---> 17,15 meter
    1:13,55---> 18,15 meter
    1:14 ---> 18,76 meter tsja t is verschillend maar ik vin t goed zo!
    [​IMG]

    de cabine staat er even los op voor de foto's.


    [​IMG]

    de bakken zijn omgerekend 7,20 meter en 8,00 meter lang. de dissel word nog aangepast.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  13. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Belgiƫ SchriekCity
    Ziet er al goed uit
    In welke kleuren ga je hem spuiten?
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jordi,


    Nou, dat ziet er mooi uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat !!!

    Mooie combinatie hoor, Echt SUPER !!!
     
  15. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo Jordi,

    Mooie combi hoor, we wachten nog maar even af over het verdere verloop, zal het zeker in de gaten gaan houden.

    Groet'n Marcel
     
  16. maxHilux

    maxHilux

    Lid geworden:
    6 apr 2010
    Berichten:
    33
    Ha Jordi,

    Mooie build. Heb je toevallig ook meer foto's van de aanhanger built? Ik wil een aanhanger voor mijn juist aangeschafte Mercedes 1850L maken, maar kennelijk zijn opleggers cooler, want je ziet maar bijzonder weinig aanhangers.
    Nog een vraag: Die Vangmuil is die gewoon ergens te koop?
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jordi,

    Moet ik jou topic verplaatsen naar de Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines ??
     
  18. Marvintjeehh

    Marvintjeehh Guest

    ziet er S-u-p-e-r uit
     
  19. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    @piet,

    hij mag verplaatst worden. ik dacht eerlijk gezegd dat het al gebeurd was.
    ben er al een tijd niet meer aan bezig geweest....

    @maxHilux,

    die vangmuil is van wedico. deze is erg simpel maar wel goed werkend te maken en dus functioneel. hij is overigens van kunstof.

    ik denk niet dat ik meer foto's heb van de aanhanger. ik ben niet zo'n grote fotograaf :D
    wanneer er weer verder gewerkt is aan de AHW zal ik het hier plaatsen.
     

Deel Deze Pagina