Tamiya Super stock motor RZ 53697

Hallo. Ik ben Floris en ik heb een vraag. Ik heb een TT 01 met een standaard regelaar. past daar een Tamiya Super stock motor RZ 53697 in?
Hier een plaatje
Groetjes Floris
230575_LB_00_FB.EPS.jpg
 
ja dat past, maar ik heb daar het TZ model van en deze vreet accu's én koolborstels...

heb nu een 13X3T motor erin zitten en mijn rijtijden zijn hetzelfde als met de tamiya TZ motor die overigens 23X3T is :o:o:o

mijn advies : er zijn betere motoren te koop voor dat geld;)
 
Ik zou gewoon gaan voor de superstock...

Beste motor die je kan krijgen met lekkere snelheid op de standaard regelaar.
Dat van dat koolborstels vreten e.d. is een beetje overdreven.
Heb zelf heel lang met 1 setje koolborstels gereden zonder enig probleem.

Gewoon kopen ;) In NL kosten ze 35,00 pstk en in het buitenland (ebay) 18,00.

Zeker een aanrader voor een tt01 ;)

Groet, Christian
 
Ik zou gewoon gaan voor de superstock...

Beste motor die je kan krijgen met lekkere snelheid op de standaard regelaar.
Dat van dat koolborstels vreten e.d. is een beetje overdreven.
Heb zelf heel lang met 1 setje koolborstels gereden zonder enig probleem.

Gewoon kopen ;) In NL kosten ze 35,00 pstk en in het buitenland (ebay) 18,00.

Zeker een aanrader voor een tt01 ;)

Groet, Christian

uhuh "overdreven" :rolleyes::rolleyes:

ik rij al jaaaren met Rc wagentjes en heb al van alles wat gehad en vooral 1/10 electro, en ik heb al wat motortjes versleten maar deze TZ motor van tamiya vrat ze let-ter-lijk met de bosjes(iedereen zegt dat trouwens).

vind jij het normaal dat je minder dan 15 accu's rijd met een setje koolborstels op wat eigenlijk een 'stock' motor moet voorstellen, ik denk van niet...

ik heb net een ingedraaide 15 turns yokomo driftmotor uitgemeten, deze zat ongeveer gelijk met mijn 13X3 turns motor, deze 2 motoren die ik nu opnoem trekken ongeveer evenveel amperes als die TZ motor die in theorie maar half zo snel is.
bewijs genoeg, maar de TS moet het zelf maar weten, ik kan alleen maar voorstellen om een betere motor te kopen voor dat geld...
 
Hallo. ik wil zou die best willen maar weten jullie of deze motor het toch wel goed doet? Het is een Tamiya sport tuned. Ik wil namelijk graag een wat snellere motor die niet te veel vreet.
200708302014300.53068%20RS540%20SPORT%20TUNED%20MOTOR
moz-screenshot-2.jpg
 
Die gaat amper sneller als de standaard motor. Die zou ik dus helemaal niet nemen plus dat je voor het geld wat de Sport Tuned kost betere opties hebt.

Wil je sneller zal je toch altijd last hebben dat je rijtijd korter wordt. Plus dat ook de slijtage omhoog gaat van een brushed motor.

Wil je sneller wil je weinig onderhoud ga dan voor een EZRun 9T brushless setje die je uit Hong Kong haalt voor 60 euro. Sneller, weinig tot geen onderhoud, rijtijd is wel wat korter maar ook best mee te leven. Gewoon meerdere accu's gebruiken.
 
Hmm een 9 turns brushless in een tt-01 lijkt me nou niet echt een goed idee
de auto is daar niet echt voor gemaakt..alhouwel ik heb op de mach iemand gezien met een 4.5 turns lrp in een tt-01 dat ging ongeveer een halve accu goed ..


groeten

John
 
Die EZRun kan je aardig vergelijken met een redelijke 19T brushed. Dat kan een TT-01 nog best wel hebben als je hem een beetje goed onderhoud en bouwt. Het gat tussen een 4,5T LRP en een 9T EZrun is dan ook behoorlijk groot. Een 4,5t is het zelfde als een 10t brushed in een TT-01 te stoppen dat is inderdaad gewoon te veel.

Je kan ook altijd nog voor een 13t setje van EZrun gaan die zal iets sneller zijn als de standaard motor en wat langzamer als de 9t.
 
die tamiya RZis voor een 23t motor zeer snel. Op de hfcc ging die nagenoeg net zo snel als een 19t. Staat niet voor niets super stock. Hij slijt waarschijnlijk wel harder maar ja je gaat ook sneller dan andere 23turns
 
Laatst bewerkt:
die tamiya RZis voor een 23t motor zeer snel. Op de hfcc ging die nagenoeg net zo snel als een 19t. Staat niet voor niets super stock. Hij slijt waarschijnlijk wel harder maar ja je gaat ook sneller dan andere 23turns

deze vergelijking trekt eerlijk gezegd op weinig, totaal geen onderbouw...

in welke staat was die 19T ? welk merk ? ingedraaid ? zoja, hoe was die motor ingedraait ? welke regelaar hing eraan ? op welke auto zat deze tov de auto met de TZ ? welke accu werd er gebruikt ? enz enz...
 
Is geen vergelijking maar een constatering wat ie neer zet.

Plus dat een 23t en een 19t nu ook weer niet een heel groot gat is. De 23t ging nagenoeg zo snel als een 19t dat is dus dat ie niet zo snel was als een 19t net wat langzamer. Klopt ook wel is een aantal wikkelingen minder.

De meeste vragen die je neer zet kan je ook stellen bij de 23t. Misschien was die 19t wel alles netjes onderhouden etc... Bij die 23t is ie er misschien gewoon ingeschroefd en gelijk gebruikt geen onderhoud niets.
 
Laatst bewerkt:
Is geen vergelijking maar een constatering wat ie neer zet.

Plus dat een 23t en een 19t nu ook weer niet een heel groot gat is. De 23t ging nagenoeg zo snel als een 19t dat is dus dat ie niet zo snel was als een 19t net wat langzamer. Klopt ook wel is een aantal wikkelingen minder.

ligt eraan, kon ook een 19T 'getuned' zijn maar dan was hij wél waardeloos traag :rolleyes:;):mrgreen:
 
Als je een Ezrun setje gaat kopen zou ik echt de 13T aanraden. Dan is je auto tenminste nog een beetje bestuurbaar. Ik heb er nu een 9T in zitten maar dat vind ik eigenlijk wat te snel gaat (Dus niet echt bestuurbaar).

Ik heb trouwens alleen koggellagers erin gezet en een aluminium propellor shaft. Daar heeft hij het tot nu toe aardig mee uitgehouden. (al 2 maanden:p)
 
deze vergelijking trekt eerlijk gezegd op weinig, totaal geen onderbouw...

in welke staat was die 19T ? welk merk ? ingedraaid ? zoja, hoe was die motor ingedraait ? welke regelaar hing eraan ? op welke auto zat deze tov de auto met de TZ ? welke accu werd er gebruikt ? enz enz...

Het was een 23 stock race met motoren vrij. De 19t sloeg op de 19t element van orion. Deze was vorig jaar (weet niet of dat nu nog is) de standaard 19t motor op de hfcc.

Snelheid is een betrekkelijk begrip. Kwa rondetijden zat hij zowat bij de 19t element in ieder geval. En ja ik weet dat er snellere 19t motoren zijn maar het gaat om het feit dat dit een snellere 23t motor is. Ik geloof dat koen92 op dit forum deze erin had geschroeft. Mischien dat hij hierop kan antwoorden.
 
De Tamiya SuperStock RZ zal zeker snel genoeg zijn voor in je TT-01.. je standaard regelaar zal wel warm worden maar heeft normaal een temperatuurbeveiliging (valt uit als hij te warm wordt).
Kwa snelheid zal hij nie veel moeten onderdoen voor een 19T element.

Wij rijden in de Belgische TamiyaCup in de GT2 klasse (TA-05 & TRF) met de TZ en RZ motoren en op de indoorcircuits moet dit zeker niet sneller!

Je kan je tt-01 ook sneller laten rijden door andere spurs te steken, 58t of 55t!

grtz

..Bart..
 
De Tamiya SuperStock RZ zal zeker snel genoeg zijn voor in je TT-01.. je standaard regelaar zal wel warm worden maar heeft normaal een temperatuurbeveiliging (valt uit als hij te warm wordt).
Kwa snelheid zal hij nie veel moeten onderdoen voor een 19T element.

Wij rijden in de Belgische TamiyaCup in de GT2 klasse (TA-05 & TRF) met de TZ en RZ motoren en op de indoorcircuits moet dit zeker niet sneller!

Je kan je tt-01 ook sneller laten rijden door andere spurs te steken, 58t of 55t!

grtz

..Bart..

De RZ kan inderdaad goed gaan ,maar de vraag is wat voor Floris het meest interessant is.

Zoals Bart zegt, de spur set kopen en nog enkele tandwielen, kan al voor hogere snelheid zorgen, ook met de standaard motor! (interessant op grotere circuits of parkings, waardoor je een hogere top hebt op rechte stukken)

-> TT01 = beginners model of voor stock klasse (standaard Mabuchi/Johnson motor)
-> 23turns Super Stock motor : een goeie brushed motor (competitie 'spec' motor) met toch serieuze en nog realistische prestaties (mijn mening) maar niet onderhoudsvrij, en ook niet geschikt om langer dan 5' mee te rijden zonder deze een kwartiertje te laten afkoelen.
Wil je deze lange tijd in goede conditie houden, dan moet je deze regelmatig (laten?) afdraaien en de kooltjes vervangen, na x-aantal keren is het koper 'op' en mag je een nieuwe motor kopen.
(draaibank = duur gereedschap, tijdrovend en 'specialistenwerk' dat meer en meer 'old skool' lijkt, want bij brushless motoren is dat allemaal niet meer nodig)

-> Sport Tuned Mabuchi : -goedkoper in aanschaf dan de 23T
-mag je lang mee rijden zonder afkoelen (wel eens voelen, want als je die zwaarder vertand, kan hij misschien ook stuk gaan)
-minder power dan de 23T maar wel serieus sneller dan de standaard (en geen problemen met de standaard regelaar)
-gesloten model, dus niet 'rebuildable', = geen 'normaal' onderhoud mogelijk, enkel de bronslagers nu en dan eens oliën met een drupje fijne machine olie.
- misschien niet zo'n spectaculaire prestaties, maar als je met deze motor in je TT01 foutloos kan rijden op een parcours, dan wordt je beslist een goeie piloot.

Ik zie maar al te vaak mensen 'kanonnen' monteren in hun auto's, en die dan die power niet onder controle kunnen houden, en steeds brokken maken !
Wat is er dan voor fun aan deze hobby, behalve dat je veel geld aan wisselstukken mag uitgeven ? ?
Constante rondetijden neerzetten met normale power is meer fun dan bij toeval 1 supersnel rondje te presteren en er daarna 5 keer af te vliegen met een 'hot' motor.

-als de prestaties na een tijd toch verminderen, kan je deze toch nog wat 'reviseren' door deze eens op 4 cellen oid te laten inlopen in een badje van gedistilleerd water (niet met je regelaar, gewoon batterij aan de motorpolen verbinden en een 15-tal minuten laten draaien, dan je motor laten drogen, bv. enkele uren op een radiator v/d cv leggen, of haardroger gebruiken, een drupje olie langs weerszijden op de bronslagers, en je hebt een zo goed als nieuwe motor) Meer uitleg hierover vind je wel elders op 't forum.

dus van je standaard motor kan je lang genieten, da's trouwens het motortype dat bij Tamiya België gebruikt gaat worden op de endurance zondag a.s., en ik ben er zeker van dat deze relatief snelle rondetijden zullen neerzetten in de handen van ervaren piloten !
Eveneens is zo'n 'black can' Sporttuned een goede snellere 'budget' keus, maar als je voldoende budget hebt en toch wil investeren in iets snellers, kijk je beter uit naar een milde brushless set (regelaar + motor, groter of = 13t) maar dan kan je met je standaard regelaar niks meer aanvangen.

Succes,
Kurt
 
Laatst bewerkt:
de standaard regelaar van tamiya is te licht voor de super stock , er staat bij als het goed is max een sport tuned , kijk maar eens in het topic over tamiya motoren , daar heb ik ze bijna allemaal aan de robitronic gehangen kan je gelijk zien wat het geeft
 
bij deze , zijn getest op 6.0v

johnson 540
56.6W
12283 rpm
76.3 %
85.2N
mabuchi 540
58.3 W
13200 rpm
78.9 %
77.6N
mabuchi 540 sport tuned
66.3 W
16915 rpm
73 %
60.8 N
lightly tuned
74.2 W
13.235 rpm
81 %
92.7N
superstock RZ
99 W
22.182 rpm
75 %
49.6 N
GT tuned
76.6 W
13.678 rpm
79.1 %
87.6 N
technituned
58.3W
17.488 rpm
72.1 %
63.6N
acto power F1
21.672 rpm
92.1 W
67.8 %
41 N
technigold
18.265 rpm
98 W
81 %
63.5 N
 
Back
Top