tamiya Ta-02

Discussie in 'Electro auto's' gestart door tuurtje, 16 mei 2009.

  1. tuurtje

    tuurtje Guest

    ik heb vandaag een tamiya Ta-02 gekocht
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    kan iemand mijn misschien vertellen wat dit voor auto is

    plus en min puntjes


    kan iemand mijn ook vertellen hoelang een accu mee gaat

    15min?


    gr arthur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  2. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Tamiya TA02 is een auto uit halverwege de jaren 90.

    Minpunten:
    - gearboxes, vooral achterste, niet zo goed bestand tegen snelle motoren omdat de schroefgaten na enige tijd splijten en dan de gearcover eraf wordt gedrukt. Schroeven dus niet te ver aandraaien, en geen snelle motoren gebruiken - lager dan een 17 turns zou ik niet gaan.
    - standaard plastic motormount vervormd door warmte -> vervangen door aluminium exemplaar, die zo te zien niet bij die auto zit. Je hebt Tamiya optie 53142 nodig (uit productie), of een van deze: Tamiya TA02 Upgrades and Parts
    - plastic wielmeenemers vervangen door aluminium exemplaren, want de plastic versies vervormen en drukken de wielen eraf.
    - Bij een botsing breekt soms de onderkant van de voorste gearbox. Vervangen door een aluminium versie: Tamiya TA02 Upgrades and Parts
    - de onderdelen beginnen slecht verkijgbaar te zijn.

    Voordelen:
    - badkuip chassis beschermt de electronica best goed.
    - redelijk rally voertuig.

    Eigenlijk is deze auto leuk om als vintage auto te gebruiken (of op de kast te zetten), maar hij zal nooit zo snel of stevig zijn als een moderne auto.

    Als die accu's nog een beetje goed zijn, dan kan je daar 30 minuten op rijden met een langzaam motertje. 5 minuten met de 10 turns.

    ...ik hoop trouwens voor je dat je niet die vraagprijs hebt betaald, want dat is veels te hoog voor zo'n oude auto...je had een complete nieuwe moderne auto + electronica voor die prijs kunnen kopen...
     
  3. tuurtje

    tuurtje Guest

    umz

    dus is al een ouderen wagen leuk voor de beginners?
    de min puntjes zijn zo dat ik zie allemaal wel te vervangen er zit nu al een sneller motor op.
    met de drift bandjes doet hij het ook goed drifte als een gek
    en met de grip banden rijd hij met een goede wegligging

    prijs vind ik wel mee valle
    alles is gekogellagert
    alle orgenele spullen er bij
    2kappen
    lader
    2 accu's
    alles om om te bouwe naar off-roud
     
  4. Mixl

    Mixl

    Lid geworden:
    22 aug 2007
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Rijen / Noordt Brabant
    ik heb de auto met veel plezier gereden en altijd zeer goed onderhouden en ingevet.

    ik heb van de slijtage nog niets gemerkt toen ik er nog mee reed en ook neit van die afgedrukte gear covers.

    ook van smeltend plastic is geen spraken geweest.

    wat betreft de prijs vind ik de 120 (waar arthur hem voor gekocht heeft) niets teveel.. er zitten veel extra's bij en je heb veel afstel mogelijk heden.

    voor het geld heb je mischien een nieuwe auto maar lang niet zoveel extra s (koffer, lader, 3 sets banden, 2 kappen standaart, onderdelen reserve tandwielen, extra tandwielen volledig gekogellagerd ach zo kan ik nog wel even doorgaan) en mogelijkheid om naar offroad te gaan..

    je zult hier echt nog wel plezier aan beleven neem dat maar van mij aan
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2009
  5. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ach, als je op warme zomerdagen (30 graden of meer) ermee gaat rijden, dan merk je de problemen vanzelf. ;)
    Aluminium motormount moet je echt hebben, anders mag je namelijk alle achterste tandwielen ook gaan vervangen omdat de pinion is verschoven ten opzichte van de spur en alles aan gort is gedraaid, zodra de plastic motormount is vervormd...

    Als je meer informatie wilt hebben, dan moet je maar op Tamiyaclub.com kijken, en op het forum aldaar zoeken op "Top force", "topforce", "TA01", en "TA02". Ja, en daar zal je dezelfde problemen genoemd zien worden die ik al noemde. Mixl zal gewoon geluk hebben gehad dat ie geen problemen heeft gehad.

    Probleem is gewoon dat de auto een ouder model is waarvan de onderdelen slecht verkrijgbaar beginnen te worden. En met "slecht" bedoel ik: je moet in het buitenland bestellen, en sommige onderdelen zullen je een aardige hoeveelheid geld kosten :(

    Je wilde informatie over de auto, dus die heb ik gegeven.
     
  6. Tha Dummy

    Tha Dummy

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    19
    de ta-02 is een gave auto. voor beginners maar ook voor verzamelaars. ik heb er zelf ook meerdere. je kunt er onroad auto's van maken. rally auto's maar ook echt offroad. de topforce en manta ray zijn buggy's op basis van een ta-01/02 chassis

    de onderdelen zijn allemaal via ebay nog wel te koop en de prijzen vallen wel mee (vind ik zelf)

    maar wat thomas zegt over de motormount daar ben ik het volledig mee eens, dat is wel 1 van de dingen die je als eerste naar aluminium wilt omzetten
     
  7. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn TA02 is omgebouwd naar brushless 9.5turns en gaat als een speer.
    Ik rij momenteel nog met de plastic motormount, maar rij nooit veel achter elkaar vol gas en laat hem altijd even afkoelen om dit te voorkomen.
    Ben nu bezig met een messing motormount aan het fresen/draaien.
    Ben er erg blij mee en er is nog niks ''echt'' kapot gegaan maar hij heeft is wel al flink over de kop geslagen (Omgebouwd naar offroad, dus vandaar).
    Vind het een prima auto!
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
  9. Airfly

    Airfly

    Lid geworden:
    8 jan 2010
    Berichten:
    7
    Beste, ik heb onlangs een Tamiya Lancia 037 gebouwd (TA02 chassis). Heb alles gedaan volgens het boekje maar als ik er nu mee rijdt is die wagen niet stabiel.
    Hij 'waggelt' lichtjes van links naar rechts bij het rechtdoor rijden. Op hogere snelheid is dit minder maar het is een vervelend gedrag.

    Iemand ervaring ?
     

Deel Deze Pagina