Tamiya TA06 trekt scheef bij gas los

• Topicstarter Topicstarter Bartho
  • Startdatum Startdatum
B

Bartho

Guest
Hallo,

Graag wil ik jullie advies voor het volgende. Mijn Tamiya TA06 gaat linksaf bij gas los. Bij volgas blijft de auto redelijk stabiel voor wat je mag verwachten met een snelle brushless set echter zodra ik het gas los laat draait de auto naar links.
de TA06 is gebouwd in de IFS opstelling. Daarnaast is de auto voorzien van een nieuwe Savox low profile servo met de originele servosaver die bij de TA06 Pro kit geleverd is.

Heeft iemand een tip hoe ik dit probleem kan verhelpen.

alvast bedankt.

groetjes, Bart

Klinkt als een probleem dat ik bij een oude Kyosho Optima Mid tegen ben gekomen, de auto trok dan naar rechts als ik het gas los liet. Eerst dacht ik aan een zwaar lopend lager, maar dat was niet de oorzaak. Uiteindelijk bleek dat de gaten in het chassis, voor de achterwielophanging, niet op dezelfde afstand van het midden, zaten. Daardoor had 1 achterwiel minder toespoor dan het andere. Dat kun je wel wegtrimmen als de auto op snelheid is, maar dan stel je eigenlijk de voorwielen wat uit het midden. Zodra de snelheid afneemt gaat de auto dan de kant op waar de voorwielen naartoe neigen, omdat bij lagere snelheid het effect van het ongelijke toespoor achter wat afneemt.

Ik weet niet of bij de TA06 het toespoor achter in te stellen is, maar ik zou het in die richting zoeken.

Goede tip van indoorvlieger. Zeker een aandachtspunt (verschil in toespoor)

Let ook op de volgende dingen:

-Sporing op de vooras: geef wat uitspoor op de voorwielen, -0.5 tot -1 graden. Dit vermindert het 'zoeken' van de rijrichting. Toespoor geeft een zenuwachtiger effect en kan het fenomeen veroorzaken waar jij mee zit.
-Lagers (kapot).
-Dempers allen dezelfde lengte.
-Servo saver kapot/slecht werkend, te slap.
-Accu; accu levert te weinig vermogen waardoor ontvanger en/of servo even zonder signaal kunnen zitten. Na gas los kan dit signaal weer optimaal zijn en komt je stuurinrichting weer in de (echte) neutrale stand. Dit kan je ondervangen met het aansluiten van een condensator op een vrije poort van de ontvanger.
-Diffs niet goed gebouwd, te los of versleten.
-Blades (swing shaft protector) lopen ergens aan.
-Assen lopen ergens aan.

-Banden! let op dat de banden geen verschil in diameter hebben!
bovendien, let erop dat de banden rondom goed gelijmd zitten op de velgen!!
-Servo kapot

Kijk als eerst naar de makkelijk te verhelpen mogelijke oorzaken.

Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor jullie reactie.
Afgelopen weekend wat aanpassingen gedaan:
-voorwielen uitspoor gegeven
-wagen hoogte voor wat hoger gezet waardoor de veerspanning wat hoger wordt. Auto duikt nu iets minder bij gas los.
Het probleem lijkt nu na een proefritje ;) opgelost te zijn.

Omdat ik de auto nog niet zo lang geleden gebouwd heb zijn zaken zoals lagers, servosaver, accu etc in orde.

Bedankt voor jullie reacties!

Back