Tamiya TEU-101BK aansluiten op ontvanger?

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo,

Ik lees in de handleiding dat je de ESC aan moet sluiten op een ontvanger met BEC.

Kan ik anders ook gewoon het rode draadje van de servostekker naar de ontvanger doorknippen en een apparte ontvangeraccu gebruiken? Of kan ik hem toch gewoon op elke ontvanger aansluiten?

Heeft iemand misschien voorbeelden van ontvangers met BEC?

Hier is de handleiding te downloaden van de ESC

Groet,
Erik

Als een ontvanger een bec-systeem heeft staat dat er altijd duidelijk op.
Heeft de ontvanger dit niet, dan zul je een ontvangeraccu moeten gebruiken en mag je de voedingskabel, die vanaf de regelaar komt niet aansluiten.
De regelaar heeft twee snoertjes, die op de ontvanger aangesloten moeten worden. Het servosnoertje sluit je gewoon aan op het gaskanaal. Het rode, 2polige stekkertje sluit je niet aan. Op dit stekertje staat de 7,2 of 8,4 Volt accuspanning als je de aan-uit schakelaar bedient. Bij ontvangers met bec sluit je dit stekertje aan op de accu-ingang en dan maakt het bec-systeem van de ontvanger er vanzelf 5 Volt van. Met deze 5 Volt worden dan de servo's en de ontvanger gevoed. Sluit je het rode stekertje op een ontvanger aan, die geen bec-systeem heeft, dan staat de volledige accuspanning op de ontvanger en servo's, die dan vanzelf Indianensignalen gaan geven.

Je sluit dus gewoon een ontvangeraccu aan en laat het rode stekertje en de aan-uit schakelaar van de regelaar buiten gebruik.

Corrien zei:
De regelaar heeft twee snoertjes....

:oops: Niet goed gekeken/gelezen dus.

Ik kan natuurlijk ook gewoon zo'n BEC schakelingetje er tussen zetten als dit :

SCHAKELAAR M.BEC FUTABA
Bestnr.: 223937 - 89

Het in de schakelaar geïntegreerde BEC-systeem maakt het u mogelijk, de ontvangerstroomvoorziening (van 4,8 V met max. 2 A) direct op de 7,2 V accu te gebruiken. Alleen voor ontvangers die niet BEC-geschikt zijn!

Van Conrad.
Of zijn hier slechte ervaringen mee? (Het scheelt wel het gewicht van een extra accu dus dat is een voordeel)

EDIT: dubbele zinnen eruit gehaald

Dat kan uiteraard ook. Een bec-systeem, dat 2 A kan leveren is meeeeer dan toereikend. De bec-systemen in ontvangers kunnen meestal slechts 1 A verwerken.

Back